Profesoara Laura Borbe, despre propunerea Merito de transformare a Titularizării și angajării cadrelor didactice în învățământ: Un model de tip rezidențiat ar evalua competențele reale de predare, nu doar capacitatea de a învăța pentru un concurs

23.547 de vizualizări
Foto: Merito
Comunitatea Merito a revenit cu o variantă revizuită a propunerii sale privind reformarea modului de titularizare și angajare în învățământ. După ce în august 2025 organizația propunea eliminarea titularizării ca examen principal și introducerea unui „rezidențiat didactic”, profesoara Laura Borbe explică acum pentru școala9.ro că modelul a fost ajustat în urma feedbackului din mediul universitar, pentru a diferenția mai clar competențele profesorilor debutanți și a oferi un parcurs predictibil spre titularizare.

În varianta actualizată, concursul de titularizare ar fi transformat într-un examen de admitere la „rezidențiatul didactic”, o etapă de formare practică plătită, sub îndrumarea unui mentor. Propunerea urmărește să evalueze competențele reale de predare, nu doar cunoștințele teoretice.

„Transformarea actualului concurs de titularizare în examen de admitere la rezidențiat (propunere modificată față de varianta inițială propusă de noi, ca urmare a observațiilor pertinente formulate de profesori din mediul universitar și care precizează faptul că mediile de absolvire la nivel de licență sau master sunt foarte apropiate și nu ar permite o diferențiere; mai precis, foarte mulți absolvenți cu medii egale)”, explică profesoara Laura Borbe.

În timpul rezidențiatului, candidatul ar fi evaluat formativ, prin activități de predare practică și mentorat, iar examenul de definitivat ar deveni un examen de certificare în domeniul educației.

„Transformarea actualului examen de definitivat în examen de certificare în domeniul educației. Nota obținută prin evaluare continuă, formativă din perioada rezidențiatului și nota obținută de candidat la examenul de definitivat generează media care certifică competențele în domeniu și care, definitivă fiind, va permite posesorului să își depună cererea de ocupare pe posturile vacante spre titularizare sau pentru suplinire”, adaugă Borbe.

Modelul de „rezidențiat didactic” a fost prezentat public pentru prima dată pe 5 august 2025, într-un set amplu de propuneri Merito pentru debirocratizare și eficientizare a sistemului educațional, publicat și de Edupedu.ro. Documentul propunea atunci eliminarea examenului național de titularizare ca metodă principală de intrare în sistem, urmând ca debutul în carieră să se facă printr-un stagiu plătit, de doi ani, sub coordonarea unui mentor, urmat de un examen final de acces în profesie. După reacțiile primite din mediul universitar, propunerea a fost modificată astfel încât titularizarea să devină parte a unui proces de formare profesională, nu un examen unic.

În varianta Merito, se propune și „transparentizarea informațiilor legate de posturi vacante pentru titularizare/suplinire și a informațiilor legate de candidați pe o platformă care să integreze platforma de salarizare și să fie corelată și cu planul de școlarizare al fiecărei școli.”

Laura Borbe compară, în articolul citat, modelul propus cu sistemul german: „Un model similar există și în unele landuri germane. La finalul studiilor universitare, absolvenții susțin un examen de stat. Aici se verifică atât cunoștințele de specialitate (materia/materiile tale), cât și pedagogia și didactica. Pe baza notelor obținute, persoana are acces la un stagiu practic plătit, între 18 și 24 de luni. Rezidentul predă sub îndrumare, este evaluat și participă la seminare de formare continuă. După încheierea stagiului, se poate înscrie la al doilea examen de stat. Acesta este decisiv: odată promovat, persoana este considerată calificată pentru a fi titular în Germania, și, în momentul în care apare un post titularizabil, este titularizat cel cu nota cea mai mare.”

Informații de context

Propunerea ministrului Daniel David pentru schimbarea titularizării este următoarea: după un examen național de „licențiere” în sistem, candidații cu peste 7 să participe la concursuri organizate în școli sau la centre de concurs, ca la rezidențiat.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă (19 mai 2025), că evaluarea profesorilor titulari la 5 ani nu înseamnă că aceștia dau din nou titularizarea: „Când am propus evaluarea la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare sau ești încă o dată trecut printr-un examen”.

Amintim că profesorii titulari vor fi evaluați la fiecare 5 ani, după cum se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România.

Propunerile din Raportul QX pe reforma angajării profesorilor în sistemul preuniversitar:

„În acest moment sistemul de titularizare are avantaje și dezavantaje. Avantajele principale se referă la stabilizarea cadrelor didactice și la flexibilizarea transferurilor în acest cadru. Aceste avantaje trebuie păstrate.

Dezavantajele sunt legate de procedura birocratică a examenului, care, adesea, trebuie repetată prea des de către unii candidați care nu obțin titularizarea și de faptul că pozițiile de perioadă determinată nu sunt protejate prin calitatea actului educațional al celui care ocupă postul și nu se pot transforma în poziții pe perioadă neterminată în baza calității actului educațional al celui care ocupă postul.

În condițiile în care sistemul educațional suferă (și va suferi și mai mult în anumite domenii – ex. științe) de absența cadrelor didactice calificate și de calitate, sistemul actual nu este unul adecvat.

Sistemul propus aici menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).

Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):

  • În etapa I, ministerul organizează anual un examen național pentru licențierea în învățământ.
  • Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în cariera didactică, conform legii, și au automat dreptul de a ocupa un post pe durată nedeterminată în sistem. Examenul nu trebuie repetat, admiterea în cariera didactică se face o singura dată.
  • Licențiații pot participa ulterior, în orice moment al carierei, la concursurile pentru posturile disponibile, organizate de unitățile școlare. Concursurile se pot organiza la nivelul unității școlare sau într-un centru de concurs care reunește mai multe unități școlare care nu au resursele necesare organizării concursurilor (ex. infrastructură, resursă umană calificată), după o metodologie-cadru care va fi stabilită de minister.
  • Toate posturile disponibile în unitățile școlare, pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu normă didactică completă sau cu minimum 50% din norma didactică completă, se anunță public de către minister.
  • Posturile libere pe perioadă determinată pot să fie rezervate în condițiile legii sau nerezervate (tenure-track).
  • Posturile care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează dacă apar ulterior, decât în situații excepționale (ex. ieșirea legală din sistem, pe perioadă nedeterminată sau determinată).
  • Licențiații care obțin post pe perioadă determinată își păstrează postul dacă viabilitatea acestuia este prelungită anual de către unitatea școlară, cu condiția unei evaluări interne pozitive, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister.
  • Licențiații care obțin post pe perioadă determinată – tenure-track – își păstrează postul pe perioadă nedeterminată, cu acordul unității școlare, în baza unei evaluări interne, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister, dacă acesta devine viabil prin prisma criteriilor pentru posturile pe perioadă nedeterminată.
  • Cei angajați pe perioadă nedeterminată (titulari) sunt evaluați pe baza unor standarde minimale la fiecare 5 ani. Un calificativ nesatisfăcător pentru cadrul didactic va conduce la parcurgerea unor formări obligatorii gratuite, finalizate cu o evaluare riguroasă – dacă această evaluare nu este trecută în timp de doi ani, contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată.
  • În etapa a II-a, posturile neacoperite în prima etapă de licențiații se scot la concurs și pot participa toți cei care la examenul de licențiere în cariera didactică au luat nota între 5 și 6,99 în ultimii 3 ani, ocupându-le în regim de suplinitori.
  • Posturile rămase neacoperite și după etapa a II-a sunt oferite în regim de plata cu ora de fiecare unitate școlară, după o procedură ce va fi stabilită de minister”.


22 comments
  1. Doamne, in ce lume trăim! ,,Merito” încă nu cunoaște că examenul de definitivat și acum certifică definitivarea în învățământ? Există legislație despre asta.

  2. Acum este titularizare și tare pregătiți profesional sunt profesorii titulari că doar de aceea avem 40 % dintre elevi analfabeți funcționali.

    1. Materialul clientului, stimabilo, și zero finanțare din partea guvernului, plus telefonul în mână (de părinți, nu de școală) de la 2 ani. Așa vi-i creșteți, așa îi veți avea. Fără titularii ăștia, situația ar fi ca în jungla africană.

    2. pai la salariile din invatamant si profesorii sunt analfabeti functional, cine dracu’ dintre tineri mai accepta un salariu de 3600 cu plimbari stresante in 3 scoli?!

  3. LĂSAȚI TITULARIZAREA ÎN PACE! LĂSAȚI INCLUSIV PROFESORII TITULARI ÎN PACE!!! Dacă se va ajunge la evaluare odată la cinci ani, dacă vor să aduca pe altcineva în locul titularului – de pildă, pe cineva pilos- atunci cu siguranță că vor găsi motiv pentru trecerea pe perioada determinata a titularului și aducerea pilelor în loc.
    Aveau torționarii de la securitatea comunista o vorba din iad, care se poate aplica și la titularii nevinovați de astăzi, din sistem: “nu exista om nevinovat, ci doar nu am cercetat destul”. Deci, dacă vrei să faci rau, ii poti găsi omului nod în papura ca să ii desfaci contractul de munca și să il dai afară, pentru a aduce pe cineva mult mai iuțim competent în loc, dar care ii place directorului și altora din scoala.
    Va fi cumplit dacă se va aplica.
    Doi la mână: așa cum medicii beneficiază pe locuințe de serviciu, așa să primească și cadrele didactice.

  4. Titularizarea e singurul examen corect!!! Lasati titularizarea in pace!
    Si am sa urlu acum:ACUM VREO 20 DE ANI,INTR UN ORAS DIN TRANSILVANIA, S-A PROPUS UN EXAMEN DE TITULARIZARE IN SCOALA; S-AU TITULARIZAT FIX CELE VREO 4 ODRASLE , PROFESORI SUPLINITORI IN ACEA SCOALA, ODRASLE ALE PPROFESORILOR TITULARI ȘI PARINTI AI ACESTOR 4 PROFESORI TITULARIZATI. COINCIDENTA? pe dracu’! Nu va atingeți de titularizare! Creati un mecanism care sa permita o mai rapida titularizare pentru cei care au mefie de titularizare! Chiar daca acel profesor la inceput va lucra in mai multe scoli, sa i se dea automat posibilitatea si prioritatea de a se titulariza chiar pe orele in scolile in care e repartizat, in timp, sa poata alege scoala care i va oferi cat mai multe ore.

  5. Mai bine ați pensiona cadrele didactice cu acest drept ,nu prelungiri și blocări de posturi !!! Ați interzice fraudarea acestui examen ! Copierea în timpul probei scrise a rămas singurul mod de aranjament al acestui examen !!Fiind platforma la mijloc ! Aparatul auditiv la candidați în timpul probei scrise .. etc !!! Cu camere se fac mult mai multe aranjamente ! Oricum aceste înregistrări video de desfășurare a probei sunt șterse după 30 de zile și nu le verifica nimeni … !!! Nu au interes !! Chiar de soliciți ..

    1. Fara pensionari, invatamantul e mort si ingropat! Sunt deja zeci de mii de ore neacoperite la nivelul tarii, tâmpitule! Le faci tu cu nevasta ta? Uaaaaaa!👎👎👎

  6. Hai scutiți-ne cu Merito!! Nu ne mai jigniți!!
    Sunt atâți profesori în clubul Merito care nu sunt oameni de calitate decât în aparență!!
    Sunt atâția profesori buni și de calitate, cu multe competente reale, care își fac treaba foarte bine la clasă, fără tam-tam, fără sa își dea singuri laude, diplome și măriri superficiale și false, care NU sunt în Merito și nici nu vor să fie!

  7. Va deranjează titularizarea, nu? E ultima reduta. Odată ce ați doborat-o și pe asta, trai pe vătrai! Să vezi atunci inflație de amante, nepoate, cumetre…toate profesoare, că au talent! Oameni buni, se duce naibii tara asta. Râdem, glumim, ne mai facem cate o cruce de ce vedem….si ne obișnuim cu noua realitate. Mergem spre dezastru.

    1. Cei din Merito nu sunt cei mai in masura sa vorbeasca despre ex.de titularizare.Este o asociatie doar cu numele de merito pt ca cei care nu sunt in asociatie desi se intalnesc des in tot felul de conferinte nu au rezultate merito cu elevii lor asa ca sa o lase mai moale cu parerile.

  8. Examenul de Titularizare trebuie menținut,se poate ridica pragul, la media 8.
    In rest , interesele ONG urilor ,clasei politice , ministrului ,nu coincid cu cele ale societății ,in general.

    1. Titularizarea – ultima reduta

  9. Fără posturi titularizabile (sunt doar pe anumite domenii, restul își fac catedra în 8 școli, doar ca suplinitori calificați, niciodată titulari – pentru că nu se scot posturi/fracțiuni de post spre a fi ocupate de eventuali titulari) care ar fi motivația (în afară de vocație și dorința de a fi în mijlocul elevilor) pentru care s-ar aspira la acest rezidențiat? Nu există o certitudine, o siguranță că vor fi posturi…
    Lucrurile trebuiau reorganizate etapizat, din miezul lor, nu de la efecte, cred eu.

    1. Gata! Bagati rezidentiat de 2 ani cu plata. Tb sa puneți o taxa la Titularizare si nu mai chinuiți oamenii. Cum unii susțin an de an, câștigați multi bani. RUSINE!

  10. propunerea nu face decat sa adanceasca coruptia, caci o lasa la cheremul primarilor care controleaza politic directorii de scoli si CA-urile scolilor. Si, in loc de cadre didactice bine pregatite profesional, vom avea doar localnici, pile ale primarului, directorului si ale unor oameni sus pusi la nivel local. Se vor da formal concursuri, dar ca si la directori, va iesi cine trebuie, nu cine merita. Multam fain de asa reforma pro-coruptie, Merito!

  11. Când vad pretențiile și cerințele și cum se pune problema Titularizarii ma minunez.Zilnic apar tor felul de articole pretențioase, cu tot felul de floricele și broderii științifico-fantastice!Zici ca se aleg candidați pentru NASA sau Oxford!Parca s-ar face selecția penteu posturi plătite cu sute de mii de euro anual!!Oameni buni,sunt niște posturi unde lucrezi cu copii care nici IQ normal nu au iar salariul este o mizerie!Nu îți permiti un apartament ,o mașină și o vacanta decenta sa îți plătești din salariu,de fapt ești la limita subzistentei!
    De vină nu este pedagogia candidaților cu note mari ,este mozaicul de speciali ,fiecare cu nevoia lui specială.
    Programa este prea grea pentru ce este acum în clase.Ma uitam și la cei care se duc la olimpiade.Copii olimpici,da?Un liceu din buricul Bucureștiului, erau îndopati cu materie dar le lipsea cu desăvârșire acea „stralucire” intelectuală. Mintea lor nu mergea singură, erau foarte bine instruiți. Nu este rău că erau foarte bine instruiți,nu ma înțelegeți greșit, dar mie mi se pare ca IQ-ul scade la generațiile care vin și scade drastic!Nu știu care este cauza:mediul urban și lisa de contact cu mama natura,alimentația,poluarea…Nu știu dar mintea lor este ,nu știu cum sa zic!Ii vezi ca fac performanță dar asta doar pentru ca au fost fff bine instruiți de mici.Sunt mediocrii foarte bine instruiți.Nu am găsit unul singur in acea clasa despre care sa spun:ii merge mintea!
    Erau educați, erau plimbați, scoși în lume,sofisticați, meditați și în somn dar se vedea diferența. Am avut și copii inteligenți și ii vedeam cum se aprinde „luminita” în ochii lor.Nu am mai văzut de ceva timp acea luminiță.

    1. În liceele tehnologice situația e și mai rea. Pe lângă IQ scăzut găsim și lipsă de educație elementară, agresivitate față de profesori, buling. S-a creat o adevărată industrie a certificatelor CES, în timp ce profesorii de sprijin lipsesc cu desăvârșire. Mă întreb pe ce lume trăiesc cei din minister dacă refuză să vadă realitatea cu care ne confruntăm de ani de zile, nu de ieri alaltăieri.

  12. Cu cât avem mai mulți experți în educație, cu atât educația este mai praf. Asta denotă calitatea precară a experților și a celor din minister.

  13. Boala lunga ,moarte sigura.Examenul este sfânt.
    La medicina este rezidențiat dar se da examen pentru locurile la rezidențial și sunt repartizari în ordinea mediilor.
    Va fi mai ușor sa ajungi medic decât profesor și la salariile de acum nu cred ca are cineva motivația pentru asa ceva.
    La ce este acum în scoli chiar și cu salariu dublu nu cred ca va mai vrea nimeni stresul și umilințele zilnice ale profesorimii!Sa lucrezi cu tori dementii și aceștia sa nu aibă nicio restricție doar drepturi.Sa lucrezi cu toți needucații și aceștia sa aibă doar drepturi.Asta nu e cariera și nici viata profesională. În fisa postului ar trebui sa spună ca ești acolo sa fii abuzat verbal,uneori și fizic,ca nu vei avea bani de avocați pentru ca altfel ai avea bani de avocat iar sindicatul nu lucrează pentru tine.Si viata ta personala este subiect public:poate ești divorțat, poate ai amant/amantă, copii,poate nu.Absolut tot ce este privat e public,au dreptul sa te judece după îmbrăcăminte,viata personală etc.
    Se merita avantajele și dezavantajele?Conform celor care pleacă și nu mai vin în învățământ se pare ca nu!

  14. Nu mai amăgiți tinerii cu povești nemuritoare.

    Sistemul de educație este in colaps.

    I vreti ca un tânăr să își plătească ratele bancare, hainele si hrana cu încurajări, cu vorbe frumoase si cu texte scrise prin birouri de politruci?

    NU veți mai găsi nici analfabeți care sa accepte salarii de debut de 3 500 lei, biciul directorilor, umilirea publică, ifosele elevilor și birocrația cruntă.

    Treziți -vă!

    Debarcați acest ministru toxic și lăsați meritele iluzorii.
    Interveniți ferm si cu verticalitate daca vreți sa mai aveți ce reforma.

    Oamenii sunt prețioși.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții din Iași îi cer „demisia urgentă” lui Toader din funcția de rector. Fostul ministru ar urmări „instituirea unui regim de cenzură și de cosmetizare a imaginii sale”

Liga Studenților din Iași îi solicită lui Tudorel Toader „demisia urgentă” din funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, „având în vedere prejudiciile imense de imagine aduse…
Vezi articolul

USR solicită prelungirea termenelor pentru dezbaterea noilor legi ale Educației la Senat, forul decizional pentru aceste proiecte: „O adoptare grăbită a unor proiecte de o asemenea complexitate ar aduce grave servicii educației din România”

USR solicită Biroului permanent al Senatului stabilirea unor „termene rezonabile” pentru „o dezbaterea serioasă” a proiectele legilor Educației, intrate joi dimineață în circuit parlamentar și la Senat, după ce au…
Vezi articolul

Sute de profesori, studenți și cercetători în didactică – la Politehnica București, la Congresul European al Federației Profesorilor de Franceză. Cinci întâlniri cu formatori de la universități din Franța și Constanța despre mentorat și pedagogie digitală

Sute de profesori, formatori, studenți și cercetători în didactică au fost la București, la Congresul European al Federației Internaționale a Profesorilor de Franceză, potrivit unui comunicat de presă al organizatorilor,…
Vezi articolul

Scăderea drepturilor salariale pentru profesori, semnalată de sindicatele din Învățământ: Este necesar ca Ministerul Educației şi Cercetării să precizeze foarte clar care sunt motivele legale

Sindicatele din Educație solicită lui Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, să precizeze care sunt motivele legale pentru care sunt diminuate drepturile salariale ale profesorilor din luna septembrie, potrivit unui…
Vezi articolul