Profesoara Mona Coțofan: În cei 36 de ani de carieră, n-am început niciodată anul școlar cu sentimentul că mă voi duce să muncesc pentru un salariu, ca în acest an / Va fi ultimul meu an

109.889 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Mona Coțofan, profesoară de Limba și literatura română, a spus că, în cei 36 de ani de carieră, n-a început niciodată anul școlar cu sentimentul că „mă voi duce să muncesc pentru un salariu”. Aceasta a precizat că „este primul an în care am simțit că sunt un angajat în pericol”. Declarațiile au fost făcute pentru radioiasi.ro.
  • Amintim că, din toamnă, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

„Îmi încep al 36-lea an din carieră și am ajuns până la această vârstă, e și ultimul an din cariera mea, pentru că intenționez să mă pensionez la cerere, dar n-am început niciodată anul școlar cu sentimentul că mă voi duce să muncesc pentru un salariu”, a mărturisit profesoara.

Mona Coțofan a vorbit despre faptul că s-a simțit „un angajat în pericol”:

„Este primul an în care am simțit că sunt un angajat în pericol – și chiar am fost în pericol, pentru că, în catedra noastră de Limba și literatura română de la Colegiul Național ”Vasile Alecsandri”, până acum câteva zile, eram într-un deficit de ore, care ar fi condus ca unul dintre noi să intre în completare de normă. Vara aceasta a fost vara unui angajat în sistem, a unui angajat care a încercat un dialog surd, din păcate, cu sistemul, pentru că răspunsuri la temerile noastre nu am primit sau am primit într-o foarte mică măsură”

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministerul Educației: Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari


44 comments
  1. Lucrez din 1992 numai in domeniul privat. Va recomand sa faceti o schimbare si sa vedeti atunci emotii ptr locul de munca. E frumos in invatamant. Luati vouchere din banii nostri de la privat. Cate vouchere am primit noi? Nici unul macar. program scurt, 12-13 gata acasa. Vacante platute. Ar trebui sa va fie rusine si voua si mai ales magistratilor ztat timp cat pensionarii au acceptat sa piarda bani din pensiile lor nesimtite. Nesimtite de mici.

      1. binemeritate când aproape jumătate din absolvenții de liceu cad bacul?? ar trebui sa le fie rușine pentru eșecul arătat an de an

    1. așa e când votezi banane și blugi

  2. Toți aveți dreptate pe undeva; E trist ca pe noi ne omoara jmecheria.Face parte din ADN.proverbul: nici munca fără pâine, nici pâine fără muncă, e ptr. Popoarele civilizate , care și pe perioade de criză, nu dezbină Societatea.Si sa nu uitam…cei care produc banii!(mediul privat)ptr noi toți! Nu au dreptul la…GREVE! Si nu toți cu școala sunt bugetari…și cei fără la privat.Sa ne uităm fiecare în sinea noastră cu modestie , fără c…..șag!

  3. In 2008 am vrut să îmi aleg o cariera didactică. Am renunțat. De de? Simplu, a venit criza .In cine a lovit din plin criza? Educatia! M-am reprofilat. Lucrez in mediul privat. Munca multa, bani putini. Nu mă plâng, am un serviciu. Dar multi din învățământ vor rămâne fără loc de muncă. Suplinitorii in special, cei tineri. Tineri care au promovat examenul de titularizare cu note mari. De ce atâta ura împotriva cadrelor didactice? Poate sunt și profesori care nu îsi fac datoria, pădure fara uscaturi nu exista. In orice domeniu găsesti astfel de oameni. Dar nu trebuie sa ii băgăm pe toti în aceeasi oală. Apropo de meditatii! Nu toti profesorii fac meditatii. Cine vrea să studieze mai mult, da, se meditează. Și în comunism se meditau elevii. Dar atunci profesorul era respectat ,atât de părinti cât si de elevi. Lucru rar în ziua de astăzi. Ar trebui ca fiecare dintre noi sa ne vedem de domeniul nostru de muncă , sa nu ne mai dăm cu părerea despre ceea ce ne depăseste și nu cunoaștem. De ce nu ne luam de electricieni, zugravi, instalatori . Si ei lucrează după ora de program, in particular. Le putem numi tot ,,meditatii””. Si apropo, sa schimbe 4 prize in 10 minute te costa 100 de lei. Un calorifer de înlocuit 200 de lei. Profesorul primeste 22 de lei plata cu ora. Este dureros ca noi am ajuns sa ne uram între noi, sa dam cu pietre unul în altul, iar adevăratii vinovati nu sunt traii l-a răspundere.

  4. Oare dvs. ați participat în carieră la vreo una din greve din învățământ? Dacă da, nu va cred!

  5. Nu guvernul este de vină ci liderii de sindicat. Așa după cum se știe , ei sunt trădătorii sistemului.Au făcut joc de glezne în fața ministerului , degeaba.. Proștii și imbecilii vor fi cei care vor mai plăti sindicatul.

  6. Dacă sindicatele fac doar boicot pe 08 și nu grevă, atunci trebuie desființate!
    Trebuie înființate altele, cu lideri ce sunt aleși pe termen limitat.

  7. Dragi profesori si invatatori ! Inainte de toate oare sunteti constienti de importanta voastra in viata unui elev ? De modelul pe care cel mic si adultul de maine il va copia ? Cati dintre profesori sunt invitati de fostii elevi la aniversarile clasei de 10, 20, 40 de ani ?
    Oare ati facut tot ce se putea face ca astazi sa NU avem 40% analfabeti functionali ? Cum e constiinta voastra ?

    1. Constiinta noastra e vie, am dat tot ptr copiii nostri, dedicatie si iubire, pasiune si profesionalism! Punct!

    2. Nu spun că ceea ce ați scris este total greșit însă, întrebarea trebuia pusă în primul rând părinților (poate nu chiar tuturor părinților, pentru că există și părinți care chiar sunt interesați cu adevărat de educația copilului) care nu înțeleg că educația copilului incepe acasă, încă de la o vârstă fragedă, prin care „noi părinții” îi insuflăm primele norme de educație, vocabular, bun simț, capacitate de înțelegere, dedicare, imaginație și pot continua să enumăr pagini întregi de CUM AR TREBUI SĂ NE EDUCĂM COPILUL, PENTRU A FI CÂT MAI ADAPTAT SOCIETĂȚII CONTEMPORANE. Însă noi aruncăm vina pe educatori, învățători, profesori, fără a face cel mai mic efort in încercarea de a înțelege CAUZA PROBLEMEI !!!
      V-ă gândiți vreodată ce înseamnă să fii cadru didactic???? Sincer cred că nu!!! Menționez că nu am legătură cu sistemul didactic, însă soția mea este profesor. Să vă prezint 2 zile în care merge la școală, de exemplu luni și marți.
      Luni: la ora 07.30 începe prima oră, cu prima clasă, continuă până la ora 11.20 moment în care intervine o pauză de 3 ore (în care desfășoară alte activități la școală), pentru că orarul nu se poate întocmi perfect, rezultând faptul că cele 6 sau 7 ore pe care le are de efectuat zilnic, NU pot fi consecutive și nu mereu in aceeași unitate de învățământ (poate în alte părți se reușește, însă cred că sunt puține). După această pauză norma didactică continuă în altă școală cu cele 3 ore rămase de lucrat și uite așa se face ora 16.30. Uhu fericire, am terminat, plec acasă. Însă sistemul are alte planuri, apare un document, se face ședință, 1, 2 ore și așa ajungem la ora 18.00. La școală însă este un părinte care dorește să se intrereseze de situația copilului (noroc că m-ai există și „exemplare” din acestea, nu doar din acelea care ajunge la școală doar ca să certe profesorul pentru că a luat copilul, de care până atunci nu s-au interesat, notă mică). Naveta spre casă aproximativ 30 de minute. Ora 19.30, soția ajunge acasă, la familie, însă primele cuvinte sunt: trebuie să îmi pregătesc lecțiile și activitățile pentru mâine, pentru că noi părinții nu înțelegem că școala nu se face prin „merge la clasă si le dă un test, ce altceva face?”. Mănâncă pe fugă ceva și până la 22.30 oscilează între 2 laptopuri și discuții cu colegi / alți părinți. Igienă personală și somn.
      MARȚI: Se repetă activitățile de luni în proporție de 90%. Peste acestea intervin alte directive, pentru că normal, faci parte din comisia x, comisia y, samd. Alte „n” responsabilități pe care noi ca și părinți nu le cunoaștem, pentru că nu facem parte din sistemul de învățământ.
      Nu am exagerat cu nimic, chiar aș vrea să spun mai multe, însă sper că aceste câteva rânduri să vă îndemne la o gândire mai profundă asupra problemei.
      Nu contest că poate există și cadre didactice care nu își fac serviciul conform normelor, dar cred că sunt puține și se elimină din sistem.

  8. ceea ce nu faceți la ore, o faceți pe bani suplimentari la meditații. are dreptate persoana care se întreabă ce pregătire supliymentpară faceți. mai multă nevoie de pregătire este în mediul privat! ei lucrează opt-zece ore pe zi și concediu minim.

    1. Aveți dreptate,învățământul în ultimii 15 ani este dezastruos….mulțumesc lui Dumnezeu că, copii mei au avut SI PROFESORI DEDICAȚII DAR AU AVUT SI ÎNVĂȚĂTORI ,PROFESORI CE -SI ALEGEAU DIN CLASA CITIVA COPII CEI REPREZENTAU LA CONCURSURI..,LE SPUNEAM LA COPII MEI CA URMA ALEGE…..FIICA A TERMINAT O FACULTATE FOARTE BUNA DE 4 ANI .PLUS MASTER,…BĂIATUL ESTE ANUL DOI INGINERIE…..IN CLASA AU FOST MARGINALIZAȚI DE COLEGII ,DAR MAI MULT DE CADRUL DIDACTIC CA PROVENEA DE LA ȘCOALĂ DE ȚARĂ …..Fara supărare dar foarte multe cadre didactice …..nu au ce căuta în , ÎNVĂȚĂMINT…..SI SA PRIMEASCA RASPLATA PENTRU ORA DE PLANIFICARE LA CONDUCEREA TARI….SI TEMA PENTRU ACASA LA PĂRINȚII…..,,,SA VOTAM CU CINE VOIAU ATOTȘTIUTORI „SA VA TINA CORZILE VOCALE ….!! SUCCES IN NOUL AN SCOLAR SI RĂBDARE.,…..

  9. Mai rusinos decat guvernul este invatamantul. Si fara suparare, voi prifesorii care postati sunteti niste frustrati. De ce nu plecati din tara daca sunteti atat de capabili si considerati ca sunteti remunerati prost pentru cat munciti? In tot acest timp nu am auzit sa va plangeti de programa scolara (cea mai importanta), ca va confruntati cu copii dificili care vin cu deficiente de comportament si educatie din familie, va plangeti doar ca munciti cu 2 ore mai mult pe saptamana. Rusine voua pentru ca cei pe care ii educati dvs. reprezinta viitorul tarii. Daca voi nu dati un exemplu o sa avem o tara de puturosi si atunci sa vedem de unde va mai luati pensiile.

  10. Stimați profesori! Mă bucură faptul că v-ați primit atât de repede răsplata din partea celor pe care, acel debusolat pentru care unii dintre dumneavoastră făceau lobby(așa cum spune tot românul) în fața elevilor pentru ca părinții acestora să îl voteze, i-a învestit în funcții guvernamentale.

  11. bună dimineața, profesori și bugetari!
    Iată că aflați și voi cum se simte un angajat din economia privată, amenințat zi de zi cu concedierea, dacă nu-și face treaba întocmai și la timp 🙂 și ce se întâmplă acum cu voi, este doar o pișcătură de țânțar….
    Refuz să accept cererile voastre, trebuie să munciți pe aceleași principii ca cei din economia privată. Nu sunteți speciali, cu nimic.Nu vă mai convine? Căutați -vă loc de muncă, în sectorul privat. Cereți acolo ce aveți deja în sectorul public.
    Succes!!!

    1. In primul rand, si faptul ca aveți un job, tot profesorilor il datorati. Si nu imi vine sa cred cu câtă ură vă adresați si ganditi despre profesori. Educația este de supremă importanță în viața noastră. Asa faceți si cu medicii. Sa vedem cine vă mai educă si tratează copiii. Sunt părinte de copil de doi ani, nu voi accepta să crească copilul meu cu o asemenea atitudine și mentalitate fata de educație si educator. Datorită educației am ajuns, ca societate sa evoluăm până aici, față de acum 100 de ani etc.

  12. Până la creșterea normei cu astea 2 ore nu v am auzit sa fiți nemulțumiți in 35 de ani.Totul se rezuma in cazul vostru al profesorilor la ore puține la clasa și salariul mare.Nu ați ieșit niciodată să susțineți elevii că au multe ore la clasa și discipline suplimentare inutile,că le puneți multe CDS că să aveți voi ore ,așa cum s a întâmplat cu acum ,că este programa foarte complicată,că orarul elevilor nu este făcut în interesul elevilor,că manualele lipsesc sau când manuale există calitatea conținuturilor este proasta,că elevii care au fost prima generație cu clasa pregatitoare nu au avut în niciun an scolar manuale,că anul trecut pe vremea asta când s a stabilit calendarul examenului de bacalaureat în timpul cursurilor nu v a interesat că nu este bine pentru elevi ……..și multe aspecte .Pentru voi profesorii școala a fost și este doar pentru voi,elevii nu exista in aceasta echipa,dacă va este vouă profesorilor bine,ceilalți nu contează. Este valabilă zicala,,ce ție nu ți place,altuia nu i face „sau ,,orice naș își are nașul său”, adică cu alte cuvinte ce le ați făcut voi elevilor în 35 de ani ,v a făcut și vouă puțin David in anul 2025.

  13. Cucoana poate sa faca ore suplimentare dar nu poate suporta o marire de norma cu doua ore. Cum poti face ore suplimentare dar te revolti cand norma de predare creste? Dupa 2-3 ani in invatamant pentru profesori trebuie sa visezi materia pe care o predai trebuie doar sa introduci lucrurile noi. Oare la limba romana ce se schimba? dar la matematica? Materia in general este repetitiva. Doar invatatorii o repeta le 5 ani. Ne plangem ls un concefiu de 60 de zile pe an, cand majoritatea beneficiaza de 20-25… Si totul pe fondul unui analfabetism functional in crestere. S-au redus normele dupa „revolutie” cu speranta cresterii nivelului invatamantului si a culturi. Cu cine cu profesorii care se plang ca trebuie sa pregateasca genetatiile viitoare? cu invatatoare care au 15-16 ore ore /sapt ( 1 ora de religie, doua de sport si una sau doua de limba straina-toate acestea predate de profesor, iar daca le preda invatatoarea e platita cu ore suplimentare) Oare cine pe cine FURA ????

    1. Pentru un astfel de profesor tremenul CUCOANA inseamna lipsa torala de respect.Cu siguranta sunteti dintre aceia care vorbesc fara a se informa.De aceea sistemul de volori nu mai conteaza,ci vorbele de ocara adorate si roatogolite de unii care urasc scoala si educatia serioasa.

    2. O cunosc.Isi respecta munca,din acest motiv a vorbit asa.Daca ai fi inceput comentariul altfel,nu as fi reacționat.Stii care e diferenta dintre dejectiile fizice si cele emotionale,care se aduna in timp in caracter,,,man”.”?In timp ce primele se elimina prin mecanismele fiziologice ,instinctive, celelalte ,in schimb ,numai prin vointa prin constientizarea faptului ca ,,te-au ocupat” .O cunosc de mult ,de foarte mult timp pe Mona Coțofan.Tu cunosti atat de bine încât sa o categorisești cu epitetul asta ,-,,cucoana”?Mda…Internetul in mare parte e ca o hazna.

    3. Dacă ați fi învățător, ați ști ca in orele de religie, limbă engleză, sport, nici nu reușim să corectăm caietele de temă, munca independentă sau probele de evaluare. Ați ști că, dacă ai un elev cu probleme locomotorii care nu face sport, lucrezi cu el ca să recupereze fiindcă adeseori copil lipseste din motive medicale, ati ști mult mai multe aspecte ale muncii unui învățător si nu v-ați mai grăbi să judecați. Dar fiindcă nu sunteți învățător, vă iertăm ignoranța.

    4. Aveti perfecra dreptate. As mai adauga ceva: liceele cu promovabilitate 0 sau sub 50% la bac.nu sunt rezultatul muncii dascalilor? Asta au cladit 4 ani si au obtinut rezultat 0. Sau toti elevii erau de nota 4, atunci cum au ajuns la finalul liceului? Un alt aspect sesizat, sa termini luceul sau chiar o facultate si sa nu stii scrie corect; oare a cui e vina?

      1. V-ati întrebat vreodata cum se comporta loazele de ,,bani gata” in timpul orelor? În general, acestea nu stiu sa scrie corect , dar nici sa citeasca. Acesti ,, elevi” sunt festivalistii, care dupa atât efort depus în timpul anului, merg la distractie. Lor sa le dai energizante, tigari, droguri si festivaluri, nu carte ! Profesorii ce pot face cu asa specimene?

    5. guvernul potra cu georgescu, simion și interlopii o sa le placa domnilor profesori, tot boicotul acesta acolo ne duce ….

  14. S-a atins apogeul coalitiei care a falimentat tara in ultimii 35 de ani! Mai jos de atat nu se poate ajunge. Sau poate devenim un land, une région sau de ce nuрегион ( ca la ce conducatori avem…). In curand isi vor atinge scopul: O tara de prosti si de lingai e mai usor de condus!

    1. acest sistem care v a acaparat sa l alegeti , v a zapacit creierii ca Georgescu cu Simion are legatura cu Potra si clanuri , fals nici in 19 ceas nu va treziti , degeaba sunteti profesori ca sunteti tocmai buni de manipulat .

  15. Eu voi începe anul
    – fără ore suplimentare (nu pregătire , nu meditații)
    -fără sa fac parte din vreo comisie
    – fără ședințe cu părinții
    – fără consilii profesorale
    – fără activități extrașcolare
    – fără corectare benevola la olimpiade sau concursuri
    Salariul îmi acoperă orele de predare si orele in care ma pregătesc.

    1. Fiecare job are activitati extra.
      Ați fost învățat să lucrați puțin pe bani mulți.
      Elevii arau pregătiți doar la ore in particular,la școală sărim peste lecție.Se vad rezultatele muncii d-voastră pe elevi.
      La ședința cu părinții nu era o oră suplimentara,ci în ora de dirigenție.
      Sa nu vorbim de vacantele pe care le aveți!
      Ați lucrat într-un an, cât alții în 4 luni.
      S

    2. Va aplaud. Exact asta asteptam de la dumneavoastra, sa faceti treaba cu elevii, si pentru elevi. Restul e bla bla. Poate primesc memo’ul si cei de la Minister, sa nu va mai taraie in activitati administrative inutile.
      Ne dorim profesori odihniti si pregatiti, care sa ne poata pregati bine generatiile urmatoare.
      O singura nota: cine nu poate face asta, ar trebui sa plece in alta parte, nu sa ramana la catedra
      Semnat: un parinte

  16. Și pentru mine.Vreau sa plec undeva unde nu sunt abuzata de directori și inspectori care nu știu nici sa scrie și considera ca doar pilele și cățeii de partid au dreptul la un post.Am obosit și sunt în burn-out. Vreau sa plec din sistemul asta infect ,meseria mea nu îmi mai oferă nicio bucurie ,satisfacție,placere.Nu este vina părinților sau a elevilor de vină sunt mai marii, toți.Ei au distrus tot în tara asta,politicienii corupti care au pus doar incompetenți în posturi cheie și care blochează avansarea pentru cei competenți. Nu ai nicio speranța de avansare sau de progres pentru ca dacă ar face asta ei nu ar mai putea sa fure toți banii din PNNR și asa-zisele perfecționări,investiții și alte paravane pentru stors bani de la poporul român.

    1. Sunt de acord cu comentariul tău, politicienii de proastă calitate au furat necontenit, au distrus România , au dat-o pe mâna străinilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Asistențele la ore ale directorilor sunt verificate în școlile din județul Dolj / Directorul Viforel Dorobanțu: Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe la ore, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată

Unul dintre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj se referă la asistențele la ore ale directorilor, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Dolj. Este vorba despre graficul…
Vezi articolul

Clasa noastră a hotărât că vrea să „dăruiască viață”. Elevii de la a XII-a D de la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca şi-au donat banii economisiţi Primului Spital de Oncologie și Radioterapie din România

Elevii clasei a XII D de la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca au ales drept “uniformă” tricourile asociației Dăruieste Viață pentru a-și arăta implicare socială. Donația lor reprezintă cărămizi pentru Primul Spital…
Vezi articolul

Triaj epidemiologic zilnic în toate școlile, la începutul orelor – Ministerul Educației cere inspectoratelor să monitorizeze îmbolnăvirile prin gripă

Ministerul Educației le cere inspectoratelor școlare să monitorizeze evoluția cazurilor de îmbolnăvire prin gripă și infecții respiratorii în școli și grădinițe. „Astfel, în toate școlile din țară, se va efectua…
Vezi articolul