Profesor de Limba Română, despre testele grilă la BAC și Evaluarea Națională 2019: Grilă pe text liric – nu știu dacă să plâng sau să râd

Noile subiecte cu teste grilă pentru Bacalaureat și Evaluarea Națională au fost publicate de Ministerul Educației. “La Bacalaureat, mi se pare că alegerile sunt absolut nefericite, pentru că vor să aplice grila pe un text literar. În modelul de subiect publicat de Minister pentru profilul real au ales un text liric, de Arghezi, unde vorbim clar de ambiguitate, de expresivitate, unde se lucrează cu sensuri figurate, cu procedee artistice care implică interpretări multiple. Ori să încerci să limitezi interpretările la o grilă bine determinată este aberant”, a declarat pentru Edupedu.ro Cătălina Popa, profesoară de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri”, Galați, profesor Merito.

Contactată de Edupedu.ro, profesoara Cătălina Popa, care predă Limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, a declarat următoarele:

La Bacalaureat, mi se pare că alegerile sunt absolut nefericite, pentru că vor să aplice grila pe un text literar. În modelul de subiect publicat de Minister pentru profilul real au ales un text liric, de Arghezi, unde vorbim clar de ambiguitate, de expresivitate, unde se lucrează cu sensuri figurate, cu procedee artistice care implică interpretări multiple. Ori să încerci să limitezi interpretările la o grilă bine determinată este aberant.

Prin definiție, textul liric – mai ales cel modern – este interpretat în funcție de sensibilitatea fiecărui lector, în funcție de experiența lui, în funcție de direcția impusă de curentul literar în care se încadrează. Contează foarte mult dacă textul este considerat de dragoste sau artă poetică și, în condițiile astea, să îi ceri unui copil să vină cu un răspuns exact care să vizeze o anumită interpretare pe care el s-ar putea să nu o ofere textului mi se pare nonsens. Grilă pe text liric – nu știu dacă să plâng sau să râd.

La Evaluarea Națională, mi se pare acceptabil subiectul, în sensul că așa cum era de așteptat au transformat în grilă partea de gramatica; vor exista și aici discuții, fără îndoială, dar ar trebui să nu existe foarte multe neclarități.

Deci la Evaluarea Națională tragedia nu mi se pare mare.

La Bacalaureat, s-au întors la formatul subiectului de acum 2 ani, la formatul inițial cu 3 subiecte, au scos textul non-literar pe care ar fi mers mult mai bine grilele și au folosit ca text de bază unul literar.

Chiar dacă s-ar fi rămas la subiectele vechi, consider că e târziu să se înceapă pregătirea acum. Având în vedere că nu s-a schimbat programa, ci doar modalitatea de examinare, teoretic competențele dobândite până acum ar trebui să fie suficiente și pentru elaborarea noului tip de subiect. Cred că mai degrabă e un disconfort dat de puterea obișnuinței.

Eu încep din clasa a IX-a să lucrez ușor cu cerințe de tipul celor de bacalaureat, tocmai pentru a-i acomoda pe copii. O surpriză atât de mare cred că nu ar trebui să apară cu atât de puțin timp înainte de examen.

Cred că, indiferent de subiect, ierarhia se va păstra: elevii foarte buni vor lua note mari. Dacă la nivel național notele vor fi mai mari sau mai mici ca în anii anteriori, vom vedea. În ce privește tentativele de fraudare, atâta vreme cât există camere, eu sper că toată lumea își va face treaba și va fi un examen corect.”

Sursa foto: Facebook

Citește și:

Total
161
Shares
3 comentarii
  1. În primul rând literatura este o artă. Nu are ce căuta la examenele de stat, cum nu au ce căuta muzica sau desenul. La examenele de stat ar trebui să se dea gramatică, să se testeze abilităţile de comunicare, abilităţile de a compune o scrisoare de intenţie, un CV etc. Nu dai Bacovia la examen de stat după cum nu dai nici Grigorescu şi nici Enescu. Literatura nu are ce căuta la examene, decât ca probă opţională la un liceu vocaţional. A fi scriitor, pictor sau muzician sunt vocaţii, nu obligaţii. Se face literatură în şcoală, se face desen în şcoală şi tot acolo se face şi muzică. Ori le dai pe toate la examen, ori nu dai niciuna.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Ce-l macină pe un profesor la catedră: Dacă nu eşti o profă suficient de bună? Dacă nu te plac deloc pe tine și materia ta? Dar apoi le auzi vocile cristaline: „Bună dimineața, doamna!”

“Să fii profesor e ca şi cum te-ai urca într-un carusel: pleci într-o dimineață de-acasă cu lecțiile „făcute” (la propriu şi la figurat), plină de energie şi de optimism (în…
Vezi articolul

Fizicianul transformat în vlogger, pentru a le explica tinerilor de la atomii microscopici, la galaxiile nemărginite. Cristian Presură: Să ieșim din turnul nostru de fildeș

Cercetătorul Cristian Presură se transformă în vlogger, pentru a explica fizica pe înțelesul tuturor. Pasionat povestitor al științei, acesta a declarat pentru Edupedu.ro că picătura decisivă în lansarea canalului Youtube…
Vezi articolul

EXCLUSIV Institutul care elaborează curriculumul școlar se comasează cu instituția care concepe subiectele de examene: Centrul Național de Politici și Evaluare, numele noii instituții care unește IȘE și CNEE

Guvernul Orban a comasat astăzi, prin Ordonanță de Urgență, două instituții din subordinea Ministerului Educației. Este vorba despre Institutul de Științe ale Educației (care concepe curriculumul și programele școlare) și…
Vezi articolul

Fake News de la ministrul Educației. Ecaterina Andronescu repetă obsesiv că 36% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la Evaluarea Națională anul trecut. Cifrele sunt false

Aproape că nu există apariție media a Ecaterinei Andronescu, de la momentul numirii ei ca ministru în Guvernul Dăncilă, în care aceasta să nu spună cât de îngrijorată este că…
Vezi articolul