Profesorii ar putea rămâne titulari până la 70 de ani, potrivit proiectului cu noile legi ale Educației

26.447 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Profesorii ar putea rămâne titulari în școlile din România până la 70 de ani, dacă nu a fost emisă decizia de pensionare, potrivit proiectului noii legi a învățământului preuniversitar ce a fost pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
  • De menționat este contradicția dintre remarca ministrului Cîmpeanu referitoare la numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale și propunerea din proiectul de lege. Anul acesta sunt puțin peste 5 mii de posturi titularizabile, conform unui comunicat al Ministerului Educației. În cazul în care profesorii vor rămâne titulari până la 70 de ani, atunci situația actuală a posturilor vacante pe perioadă nedeterminată nu ar fi rezolvată.
  • Sorin Cîmpeanu a declarat în repetate rânduri că trebuie încurajată profesia didactică. Acesta a precizat încă din mai 2022 că salariul unui profesor debutant ar trebui să fie cât un salariu mediu net pe economie.

Astfel, aceste cadre didactice vor face o cerere anuală pentru a fi menținute în funcția didactică, iar cererea va fi soluționată în 30 de zile de la data înregistrării la secretariatul școlii, după cum se arată în proiectul de lege. Decizia poate fi contestată.

Iată ce prevede art. 198 alin. (11) din proiectul noii legi a învățământului preuniversitar: „Personalul didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare, poate fi menţinut, la cerere, anual, ca titular în funcţia didactică, și peste vârsta standard de pensionare, până la vârsta 70 de ani.  Cererea se soluționează în termen de 30 zile de la data înregistrării la secretariatul unităţii de învăţământ, prin decizie motivată care se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii. Decizia poate fi contestată, în condițiile legii.”

  • Amintim că Guvernul a aprobat în martie 2021 un proiect de lege care interzice cumulul pensiei cu salariul și care permite ca activitatea să poată fi prelungită până la 70 de ani. În schimb, Parlamentul nu a adoptat la acea vreme proiectul. – detalii aici

Art. 53 din Legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 stabilește că „vârsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru bărbați și 63 de ani pentru femei. Atingerea acestei vârste se realizează prin creșterea vârstelor standard de pensionare (…)”.

Potrivit unor date ale Ministerului Educației pentru anul 2021, consultate de Edupedu.ro, erau peste 6.700 de cadre didactice cu vârste cuprinse între 65 și 70 de ani.

Regula ca profesorii să poată fi titulari până la 70 ani este valabilă și pentru cei din învățământul superior.

Foto: Captură Ministerul Educației

Documentul în format pdf:

O altă noutate din proiectul de lege a învățământului preuniversitar se referă la funcțiile vacante de conducere. Astfel, profesorii sunt menținuți ca titulari până la 5 ani peste vârsta standard de pensionare pot fi numiți prin detașare în interesul învățământului în funcții vacante de conducere, neocupate prin concurs.

„Personalul didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar, menţinut ca titular în funcţia didactică până la 5 ani peste vârsta standard de pensionare, prevăzută de legislaţia privind sistemul public de pensii, în condiţiile alin. (11) sau reîncadrat în funcţia de personal didactic, în condiţiile alin. (12), poate fi numit prin detaşare în interesul învăţământului, în funcţii vacante de conducere sau de îndrumare şi control, neocupate prin concurs, în condiţiile legii”, conform proiectului de lege la art. 198 alin. (13)

Informații de context

Cadrele didactice care au împlinit vârsta de pensionare pot rămâne în activitate până la 68 de ani, depunând o cerere în acest sens. Etapele de mobilitate încep acum și profesorii pensionabili își pot exprima intenția de a rămâne la catedră și au prioritate față de celelalte cadre didactice.

Ce prevede Legea Educației Naționale 1/2011 în legătură cu vârsta de pensionare:

Art. 284:

„(1^1) În termen de 30 de zile calendaristice anterior împlinirii condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, personalul didactic poate opta pentru continuarea executării contractului individual de muncă până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută de lege pentru bărbați, respectiv vârsta de 65 de ani. Angajatorul nu poate îngrădi sau limita acest drept.

(2) Personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control se pensionează pentru limită de vârstă, anticipat și anticipat parțial, la data încheierii anului școlar în care împlinește vârsta standard de pensionare sau, după caz, în situația pensiei anticipate și anticipate parțială, vârsta standard redusă cu cel mult 5 ani.

(4) Cadrele didactice pensionate pot desfășura activități didactice, salarizate prin plata cu ora, după împlinirea vârstei standard de pensionare.

(6) Personalul didactic de predare titular din învățământul preuniversitar, cu gradul didactic I sau cu titlul științific de doctor, care dovedește competență profesională deosebită, poate fi menținut ca titular în funcția didactică până la 3 ani peste vârsta standard de pensionare, anual, la cerere, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.

(8) Personalul didactic de predare titular din învățământul preuniversitar menținut ca titular în funcția didactică până la 3 ani peste vârsta standard de pensionare, prevăzută de legislația privind sistemul public de pensii, în condițiile alin. (6) sau reîncadrat în funcția de personal didactic, în condițiile alin. (7), poate fi numit prin detașare în interesul învățământului în funcții vacante de conducere sau de îndrumare și control, neocupate prin concurs, în condițiile legii.”

Conform metodologiei privind mobilitatea personalului didactic în anul școlar 2022—2023, „personalul didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar, cu gradul didactic I sau cu titlul ştiinţific de doctor, care până la data de 1 septembrie 2022 împlineşte vârsta de 65 de ani, efectuează stagiul minim de cotizare şi dovedeşte competenţă profesională deosebită, a obţinut calificativul „Foarte Bine” şi nu a fost sancţionat disciplinar în ultimii 5 (cinci) ani şcolari încheiaţi, poate fi menţinut în activitate ca titular, în funcţia didactică până la 3 (trei) ani peste vârsta de 65 de ani, la cerere, conform prezentei Metodologii”.

În metodologie se mai arată că în anul școlar 2022-2023 pot fi reîncadrate în funcţia de personal didactic, cu avizul consiliilor de administrație ale unităților de învățământ, cu condiția suspendării pensiei pe durata reîncadrării: 

  1. „cadrele didactice pensionate, bărbaţi, cu gradul didactic I sau cu titlul științific de doctor, care au avut calitatea de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar și care nu împlinesc 68 de ani până la data de 1 septembrie 2022; 
  2. cadrele didactice pensionate, femei, care au avut calitatea de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar și care nu împlinesc 65 de ani până la data de 1 septembrie 2022.”

Dacă rămân locuri după parcurgerea tuturor etapelor de mobilitate, atunci cadrele didactice peste vârsta de 68 de ani (bărbați) și 65 de ani (femei) sunt plătite cu ora.

Citește și:
Aproape 8 mii de profesori din România au vârsta peste 65 de ani. Un cadru didactic de 88 de ani preda anul trecut într-o școală din județul Bihor

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


30 comments
  1. Cand ma gandesc ca vor sta pe posturi tragand cu dintii de ore si functii de conducere. Si vor da deoparte pe cei tineri, totul inspre satisfactia politrucilor care vor pupa dosul politicienilor pentru inca ceva ani de continuitate. Vorba lui Iliescu…schimbarea prin continuitate. Trist. Cu adevarat o palma data celor tineri, cand de fapt, este plin cimitirul de oameni de neinlocuit!

  2. Daca doresc sa ramana titulari in sistem peste virsta de 65 de ani sâ se inscrie la examanul national de titularizare, proba scrisâ.

  3. Dacă personalul didactic este mai puțin decât numărul de locuri din învățământ, este clar că există posturi și pentru profesorii , învățătorii, educatorii, maiștri instructori care au grad didactic I, au mai mult de vârsta de pensionare și mai puțin de 70 ani. Ce se întâmplă dacă îi fugărim, cu elan, pe aceștia? Prin efectul de rostogolire, în școlile din mediul rural vor fi tot mai mulți necalificați! Este în beneficiul cui acest efect? ”Specialiști”, care așteaptă să moară un cadru didactic pentru a-i lua locul, vă asigur: nu sunt buni! Cine este bun, își găsește locul, fără să mizeze pe ieșirea din sistem a altcuiva! Și, apoi, când îți faci un plan de carieră, mai trebuie să te uiți și la cererea de pe piața muncii (adică la ce se cere pe această piață)!
    Spunea, cineva, de aici, de la comentarii, că nu va putea sări într-un picior un pensionar; domnilor, nu profesorul (învățătorul) trebuie să sară într-un picior, ci elevul, după cum nu profesorul de sport trebuie să alerge, ci elevul; nu profesorul de matematică și de fizică sau de chimie trebuie să rezolve problemele, ci elevul. Profesorul, domnilor specialiști, care strigați fără rost, trebuie să fie în spatele elevilor, nu în fața lor. Educatorul, oricare ar fi el (părintele, profesorul) trebuie să fie în spatele educatului și să-l sprijine, când trebuie!

    1. Bine punctat.
      Subscriu 100 %.
      Din păcate, ura , invidia şi lipsa de empatie au devenit sporturi naţionale.
      Românul ( excepţiile să mă ierte) s-a învățat să lovească în cei slabi- seniori copii, în loc să cugete un pic şi să înveţe de la copii bucuria de a trăi, de la bătrâni înțelepciunea şi toleranța .
      Empatie?
      Recunoştință?
      De unde?
      Suntem- cu durere o spun, o țară de frustrați, complexați, care , în loc să ne vedem de ale noastre jubilăm când moare vecinul şi încercăm să îi luăm capra.Ce facem cu ea???
      Nimic.O lăsăm să moară de foame, plină de râie…

    2. Puteti opta pentru plata cu ora. Sau puteti incerca in mediul privat. Sau sa facetimeditatii. Sau sa vedeti de nepoti, sanatate, excursii etc. Blocarea posturilor este problema. Nu este o chestiune sanatoasa. Nu poti progresa cu angajati trecuti de 60 de ani! Sa va ganditi ca sunteti in situatia unui CD de 30-40 de ani, iar acesta nu poate avansa din cauza blocarii unui post cu un senior. Cum veti vedea atunci aceasta chestiune?

    3. Toată considerația mea pentru domnul Oșlobanu Mihai.Este regretabil că sunt persoane care doresc să ofere educație raportându-se la criterii specifice unei activități de sală fitenss sau club distractiv…Mi-e teamă mai mult de răutatea, de ura, de disprețul față de bătrâni a celor care vor să fie educatori, decât de încetineala dascălului cu păr alb, mers șovăielnic și vorbă calmă. Vă doresc numai bine.

  4. Nici vârsta, nici colecția de diplome de participare la tot-felul de cursuri de perfecționare ale unor aşa-zise centre de perfecționare nu sunt condiție necesară şi suficientă pentru servicii educaționale de calitate. Într-un sistem de învățământ putred de la cap, e greu să fii profesionist cu conştiința lucrului bine făcut , la orice vârstă. Dar, copiii, tinerii, merită tot efortul! Doar de aceea am ales cariera didactică, nu?

  5. Dacă personalul didactic este mai puțin decât numărul de locuri din învățământ, este clar că există posturi și pentru profesorii , învățătorii, educatorii, maiștri instructori care au grad didactic I, au mai mult de vârsta de pensionare și mai puțin de 70 ani. Ce se întâmplă dacă îi fugărim, cu elan, pe aceștia? Prin efectul de rostogolire (de avalanșă), în școlile din mediul rural vor fi tot mai mulți necalificați! Este în beneficiul cui acest efect? ”Specialiști”, care așteaptă să moară un cadru didactic pentru a-i lua locul, vă asigur: nu sunt buni! Cine este bun, își găsește locul, fără să mizeze pe ieșirea din sistem a altcuiva!

  6. Dacă personalul didactic este mai puțin decât numărul de locuri din învățământ, este clar că este loc și pentru profesorii , învățătorii, educatorii, maiștri instructori care au grad didactic I, care au mai mult de vârsta de pensionare și mai puțin de 70 ani. Ce se întâmplă dacă îi fugărim, cu elan, pe aceștia? Prin efectul de rostogolire (de avalanșă), în școlile din mediul rural vor fi tot mai mulți necalificați! Este în beneficiul cui acest efect? ”Specialiști”, care așteaptă să moară un cadru didactic pentru a-i lua locul, vă asigur că nu sunt buni! Cine este bun, își găsește locul, fără să mizeze pe ieșirea din sistem a altcuiva, pentru a intra el!

    1. Îți iei cumva vreun folos, cu vreo fosta educatoare? Se pare ca prea le ții hangul. Sa mai stea acasă pe lângă nepoți și flori, ca poate necalificații își vor găsi și ei locul ajung de fapt calificați între timp. Uneori oamenii mai vorbesc din răutatea lor după cum observ…

      1. Nu uita, domnule specialist că cei care, acum trebuie să iasă la pensie, au susținut un examen de admitere în învățământul superior la care concurau peste zece candidați pe un loc, nu ca acum, când este suficient să depui dosarul de înscriere! Dacă mai sunt și necalificați (adică nici cu dosarul nu au reușit să între în învățământul superior), îmi închipui ce buni specialiști vor fi prin calificarea la locul de muncă! Valoarea profesorului este dată de știința, de competențele profesionale și de experiență!

  7. Uzura unui profesor dupa 58 de ani incepe sa se resimta! Vrem generatii bine pregătite, ar fi bine e sa fim responsabili in deciziile luate azi, caci isi vor arata efectul dupa ani, minim 5. In primul an de invatamant le spuneam copiilor “tara va vrea prosti” acum dupa 15 ani vad efectul prostia este la rang de virtute! Sunt in sistem si am vazut ca fiecare ministru vrea sa arate ca poate reforma pentru anumite interese, vad acum, nu conteaza dam inainte cu tupeu. Atatea reforme cate am vazut toate se pare ca urmăresc interese variate, nu sunt pentru prosperitate pentru bunăstare , ci mai degraba pentru a iesi in fata cu ceva. Toti sunt experti si isi dau cu părerea despre educatie, dar uita esenta…. Societatea viitoare depinde de noi….. Cadrele didactice sunt acea categorie care formeaza oamenii de maine…. Sunt de apreciat dascalii peste 60 de ani, am toata stima si respectul pentru ei, dar de ce sa nu fie recompensati pentru munca si generatiile formate si sunt determinati sa ramana la catedre doar pentru a avea venituri, iar rabdarea lor este pusa de multe ori la incercare, iar elevii ajung sa le vorbeasca nepotrivit, profita de iertarea si uitarea lor, asta da reforma?!!!!

  8. Bună ziua!Nu sunt de acord cu aceasta propunere.Va rog sa lăsați loc tinerilor profesori. Domnule Ministru va rog sa încetați cu propunerile eronate. Rog politicienii cu decizie în cadrul PNL și PSD sa îl oprească pe Domnul Minstru din cursa propunerilor eronate .Rog parlamentarii de la PSD sa respingă proiectul de lege din educatie.Nu de alta dar aceste propuneri eronate afectează imaginea și credibilitatea PSD. NU sunt de acord cu următoarele propuneri;
    1. Nu sunt de acord cu desființarea Isj E ca și cum ai cere desființarea ITM ,IPj.Nu cred ca este o idee buna.
    2 Nu faceți diferențe între profesori și discipline .Unele discipline cu note alte discipline cu notiunile admis și respins pentru elevii de gimnaziu.Notiunea Respins este o componenta definiției dicriminarii .Notiunea afectează latura emotionala a elevilor.
    3 Va rog nu mai schimbați denumirea disciplinei Educației socială în Educatie pentru viata.
    4 va rog sa nu comasati Educatia tehnologica cu educația pentru viata.Partea tehnologica nu are nimic de- a face cu drepturile copilului,educatie interculturala, educatia pentru democrație,educatia financiara,educatia juridica,componente ale actualei discipline Educatie socială.asa se propune la art 62 din proiectul legii învățământul preuniversitar.
    5 Rog politicienii de la PSD sa nu mai acorde susținere ministrului Educației de dragul coaliției și de dragul guvernării.In învățământ avem nevoie se stabilitate .Sistemul actual al învățământului funcționează foarte bine. Aceeași rugaminte este adresata și politicienilor din PNL care sunt factori de decizie în partid.

  9. Greu de crezut ca vor accepta sa predea pana la 70 daca nu sunt nevoiti. Ce sa înțelegem? Vor creste nivelul de trai si speranta de viata? Au nevoie disperata de taxele seniorilor? Forteaza iesirile “naturale” din activitate? Nu vor mai fi intrari in sistem din cauza salariilor mici ale debutantilor? Tendință deja incipienta. La titularizare nu se mai inscriu de mult cei mai buni absolventi care fac doar 3 ani pt o licență…
    In concluzie, o noua perla de pe…câmpii

  10. Stiind faptul ca în învatamantul tehnic( Licee tehnologice,scoli profesionale),personalul calificat,si doritor sa luczeze în învatamant este foarte scazut, de ce nu se încearca,ca cadrele care sunt în sistem( mai mult de 5 ani),si au rezultate,sa fie titularizate mai usor. Sunt cazuri cand un maistru instructor da examen de titularizare singur pe 6 posturi existente pe judet,ce rost mai are sa fie batjocorit anual,s-au periodic! Cum sa aiba cineva chef sa vina în educatia în sitiutiile actuale,cand cadrul didactic nu e respectat, de sistem,,de elevi,parinti sa nici nu mai vorbim…

  11. 65 de ani e prea mult, este uzura multa in invatamant. Domnul ministru care pierde vremea pe la partid isi permite sa stea pana la 70 de ani.

  12. Nu este o idee bună.Un cadru didactic la vârsta de 65-70 de ani are psihicul ….(praf).Oricât de mult ar iubi meseria și copii,70 e prea mult….

  13. De ce nu este posibil sa iasă la pensie la 45 de ani ca cei din armata, politie? Ei nu sunt tot angajați ai statului? Garantat s-ar crea posturi în aceasta situație!

  14. La grădiniță educația se face prin joc. Vă rog să-mi spuneți și mie, cum va face față acea educatoare(la 60 – 70 de ani) să se joace cu copiii( să țopăie, să sară, să alerge, etc.)? O idee fff proastă! Cred că vârstă perfectă de pensionare pentru un cadru didactic ar fi 60 de ani. Cine se simte în stare, să mai profeseze 2 ani. Și tinerii au dreptul la muncă, nu le îngrădiți acest drept!

  15. Domnule Oroman, după comentariul dumneavoastră referitor la ,, sistemul ceausist” înțeleg ca faceți parte din noua generație de dascăli. Generatia din care faceți parte nu este apropiata de elevi? Ii loviți cu rigla la palma? Ii puneți sa stea cu mâinile sus, drept pedeapsa? Nici eu nu sunt de acord cu aceasta prevedere privind menținerea în activitate a cadrelor didactice pana la 70 de ani , dar sa nu uitam ca exista profesori care au o frumoasa varsta și care își fac datoria cu mult mai multa dăruire și mai mult elan decât unii profesori tineri. Și rețineți, indiferent de vârsta pe care o are, un bun cadru didactic va ști sa îmbine exigenta cu apropierea de elevi, indiferent de vârsta sa.

  16. Aveți impresia ca ar mai munci vreun cadru didactic după pensionare , dacă ar avea o pensie din care sa poată trai decent ? Aveți impresia ca voi cei tineri care dați cu noroi în acești oameni , nu veți îmbătrâni? Rușine pentru aceste afirmații! Gândiți înainte de a vorbi !

  17. Ei vor asta, au 16 ore pe saptamana și 4 luni când nu fac nimic ,dar. sunt pontați 40 de ore.O sa comentați că munciți după orele de curs,că veniți în vacanță la examene.Analizati rezultatele elevilor și după aceea mai vorbim de munca și responsabilitate.

    1. Bănuiesc că faceți parte din categoria părinților care bagă bani la greu în copiii lor meditați, pentru că nu ştiți, nu aveți chef , “timp” sau răbdare să vă educați odraslele neputând să acceptați că din părinți mediocri rar ies genii.
      Superb.
      Felicitări!

  18. Sunt profesor titular in invatamant. Nu sunt de acord cu aceasta idee. Odata iesit la pensie, profesorul nu mai are ce cauta la catedra decat daca nu se prezinta nimeni in nicio etapa de mobilitate si doar la plata cu ora. Am ajuns si eu, ca si alti tineri sa stam in etapele de mobilitate in urma pensionarilor. Consider ca un tanar este la inceput de drum sau de familie si trebuie sa manance si el o paine. Altii sa manance doua si altii sa moara de foame? Nu mi se pare corect, trebuie sa dam o sansa tuturor. Candva am fost ca ei si am ocupat un post titularizabil pentru ca cineva a stiut sa iasa la pensie la timp. Si la fel voi face si eu cand voi ajunge la pensie. Am avut destui colegi pensionari, incat sa observ ca sunt depasiti de situatie, de noul comportament al elevilor. Erau prea apropiati de elevi, pe sistemul ceausist “va iubim, doamna”, lucru ce conducea la ceea ce se cheama ca efectiv elevii li se suiau in cap, fiind mereu haos, galagie, mai mult serbari si poezii decat carte, mai mult lucru manual decat matematica si rar disciplina. In viata trebuie sa stii cand sa te retragi.

  19. La 65 de ani un profesor abia isi mai taraste oasele pe culoarele scolii. Care este durata medie de viata in Romenia?
    Raspuns:
    Conform ultimelor date ale OMS publicate în 2020, speranța de viață în România este: masculin 72.0, feminin 79.3 și speranță totală de viață 75.6 care conferă România rangul 73 pentru lume Speranța de viață. Puteți vedea cele mai importante 50 de cauze de deces și de clasare pentru România, făcând clic pe link-urile de mai jos sau selectând profilul complet de sănătate al țării din partea de jos a paginii.
    Sursa: https://www.worldlifeexpectancy.com/ro/romania-life-expectancy
    De ce sa le mai dea statul pensie profesorilor? Doi ani e mult, asa se pare, pentru aceasta tara, sa isi plateasca fostii profesori dupa ce ies la pensie!
    Pensionarii cu pensii speciale la 40-45 de ani vor avea o durata de beneficiu al pensiei de minim 32 de ani (m-am referit la barbati)!
    32 versus 2! Demnitate versus bataie de joc!
    Rusine sa va fie!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Folosirea dispozitivelor digitale în școli, pentru cel mult o oră în scop de destindere sau până în trei ore în scop de învățare, poate întări performanța elevilor la matematică. Apoi, performanța scade – analiză pe baza rezultatelor PISA 2022 / România – în topul utilizării instrumentelor digitale la școală

Când elevii folosesc telefonul mobil sau alte dispozitive digitale la școală, până la o oră în scopuri de destindere sau chiar până la trei ore în scopuri de învățare, performanța…
Vezi articolul

Cel mai întârziat proiect de digitalizare din fonduri PNRR al Ministerului Educației este cel dedicat managementului eticii universitare. Mediul academic se confruntă cu o avalanșă de plagiate

22 de milioane de euro alocate prin Planul Național de Reformă și Reziliență pentru digitalizarea managementului eticii universitare stau blocate în conturi din cauza întârzierii implementării acestui apel. În acest…
Vezi articolul