„Profesorii de la Palatele și Cluburile Copiilor din România educată” revin cu replică la declarația ministrului Cîmpeanu privind descentralizarea instituțiilor și compară ce spune acesta cu ce scria Caragiale

8.489 de vizualizări
Foto: Taylor Wilcox – Unsplash.com
„Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”, spun într-un mesaj transmis către Edupedu.ro, profesorii din cadrul palatelor și cluburilor copiilor din țară. “Cu alte cuvinte, Palatele și Cluburile Copiilor din țară nu se desființează, dar, de fapt, prin prisma noii legi a învățământului, riscă să piardă statutul de instituții de educație, adică exact scopul pentru care există”, explică mesajul.
  • Ministrul a răspuns ieri punctului de vedere al Palatului Copiilor din Vaslui, care atrăgea atenția că profesorii din aceste instituții își pierd statutul de cadru didactic și devin funcționari publici: „profesorii de la palatele și cluburile copiilor sunt forțați să aleagă între două rele: să rămână ca simpli angajați, în care examenele date înainte pentru a se specializa în cariera de profesor nu mai sunt luate în considerație sau să se detașeze în învățământul de masă, pe o altă catedră… inexistentă”.

Profesorii din cadrul Palatelor și Cluburilor sportive din țară au revenit cu un punct de vedere într-un mesaj transmis azi către Edupedu.ro. “Palatele și cluburile elevilor vor fi date în grija consiliilor locale. Dascălii din aceste instituții își vor pierde statutul de profesor”, se arată în mesaj.

Amintim că ieri, ministrul Educației a răspuns într-o postare pe Facebook că “Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare nu se desființează, se descentralizează”. Asta înseamnă că vor trece în subordinea autorităților locale, lucru subliniat chiar de ministru în postarea sa. “Proiectul Legii învățământului preuniversitar trebuie să pună în aplicare politicile naționale privind descentralizarea, potrivit Strategiei generale de descentralizare – adoptată în anul 2017. Începând cu anul 2025, Ministerul Educației va putea, prin consultare publică, să inițieze legislația specifică, astfel încât Palatul Național al Copiilor, palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive să se organizeze și să funcționeze ca instituții publice în subordinea Consiliului General al municipiului București / consiliilor locale, cu personalitate juridică, pentru desfășurarea activităților extrașcolare / cu program sportiv suplimentar”, scria ministrul.

Profesorii din cadrul Palatelor și Cluburilor sportive din țară dau replica parafrazând un personaj din Caragiale: „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”.

Redăm întregul mesaj al profesorilor din cadrul Palatelor și Cluburilor sportive din țară:

Palatele și cluburile elevilor vor fi date în grija consiliilor locale. Dascălii din aceste instituții își vor pierde statutul de profesor.

Notă cu privire la postarea din presă a ministrului Sorin Câmpeanu, din 18.07.2022, cu titlul: „Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare nu se desființează!”

În postarea pe Facebook a domnului ministru Sorin Câmpeanu se precizează că Palatele și Cluburile Copiilor nu se desființează, ci ele vor fi subordonate consiliilor locale la intrarea în vigoare (2025) a proiectului de lege propus de Ministerul Educației. 

Readucem aminte faptul că primăriile și consiliile locale sunt instituții de administrație publică care nu au ca scop principal și nici specialiști în educația formală sau nonformală. Pornind de la această premisă, nu considerăm oportun faptul că Palatele și Cluburile Copiilor vor fi trecute în subordinea acestora, în timp ce creșele, de exemplu, au fost preluate de Ministerul Educației, în acest an.

De asemenea, observăm că cea mai mare parte a textului publicat de ministrul educației se referă la actualul statut al cadrului didactic din Palate și cluburi, care are, momentan, toate drepturile, asemenea celui din învățământul formal. Dar acest statut este valabil doar până la intrarea în vigoare a proiectului de lege propus de Ministerul Educației, din 2025, conform proiectului de lege.

Titlul IV

Art. 215

(9) Personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor, respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar, respectiv pentru activități extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale îşi pierde calitatea de personal didactic, dar îşi păstrează dreptul, pentru o perioadă de 10 ani de la momentul transferului, să participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vederea ocupării de posturi didactice/catedre vacante în unităţi de învăţământ preuniversitar, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

Aceste precizări ale ministrului nu fac decât să dezinformeze opinia publică. Da, profesorii din aceste instituții care se ocupă cu educația nonformală își vor păstra statutul de profesor atât timp cât se vor transfera în învățământul formal, adică vor fi nevoiți să plece de pe aceste posturi didactice, pentru care au susținut examene întocmai celor din învățământul formal. Această condiționare este o constrângere a actului educațional, existând mai multe riscuri:

1. profesorii din Palatele și Cluburile Copiilor să migreze înspre învățământul formal, caz în care aceste instituții își vor pierde calitatea de instituții educaționale,

2. cei care vor rămâne pierd statutul de profesor și toate examenele/gradele susținute și

3. în instituțiile de educație nonformală, Palate și Cluburi ale copiilor, se creează premisa accesului unor persoane necalificate la actul de predare.

Propunerile Ministerului Educației pe partea de educație nonformală, în cadrul proiectului de lege România Educată, nu sunt conforme cu titlul proiectului de lege, mai mult, îl contrazic. Inadvertențele acestui proiect de lege indică faptul că la alcătuire sa nu au fost consultați și reprezentanți ai Palatelor și Cluburilor Copiilor din țară, și nici nu s-a făcut un studiu de impact asupra actului educativ. Considerăm că măsurile coercitive la adresa profesorilor din aceste instituții de educație nonformală subminează statutul acestora și vor avea repercusiuni în timp asupra educației și a viitoarelor generații de elevi.

Prin încălcarea drepturilor profesorilor, câștigate prin concurs, se încalcă drepturile copiilor și adolescenților la educație. Prin frecventarea cursurilor acestor instituții, elevii au șansa de a se descoperi și a se dezvolta armonios, de a face performanță, de a petrece timp liber într-un mediu educațional controlat. Prin descentralizare, aceste instituții vor dispărea: prin migrarea personalului, prin lipsa standardului de calitate și, odată cu ele, va dispărea șansa copiilor cu posibilități materiale reduse la educație extrașcolară/nonformală.

În concluzie, declarațiile recente din presă sunt asemenea replicilor unui personaj cunoscut din opera lui Caragiale: „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”. Cu alte cuvinte, Palatele și Cluburile Copiilor din țară nu se desființează, dar, de fapt, prin prisma noii legi a învățământului, riscă să piardă statutul de instituții de educație, adică exact scopul pentru care există.

Profesorii de la Palatele și Cluburile Copiilor din România educată


7 comentarii
  1. Țin de cu dinții de statut ,le este așa bine acolo.Universitatile,liceele,școlile,grădinițele sunt lipsite de implicare și rezultate,acolo la cluburi este stat in stat.

    1. Ststutul care il au l-au castigat prin muncă si examene, la fel ca alti profesori,daca nu poti intelege,inseamna ca nu ai dat prea multe.Miza cu palatele este doar despre distrugere si hotie care se tot intampla pe la Romanica de la lovitura de stat incoace.Poate te gândești draguta unde ,in ce zone si ce suprafete generose de teren si constructii sunt acestea amplasate in fiecare oras si in Bucuresti.Poate afli si ii spui si lui Campeanu ca propietar pe acestea e Statul Roman,MEN e doar administrator.Cand administratorul unui bun produce prejudicii propietarului din prostie sau cu ordin raspunde penal.De la CCta cu drag Dan-Marian( un parinte al carui copil frecventează cu drag cursurile Palatului Copiilor Cta)

  2. Poate sa imi spuna cineva cum profesor suplinitor 10-20 de ani ia in mai 2022 nota 9,25 la inspectia la clasa si cu aceasta nota sare pragul de 5 dupa examenul de titularizare??? Se intampla la Dambovita! Astea nu le vede nimeni? Si va mirati de ce invatamantul nu mai are nevoie de ISJ-uri!

    1. La CNU de titularizare nu contează atât de mult experiența – la unele discipline (în special cele din domeniul real) subiectele trebuie tratate la nivel de facultate, și nu se predă așa ceva în școală indiferent de nivel (și discutăm despre subiecte de teorie imense ca volum, care ”aduc” maxim 3 puncte în nota finală). Problemele sunt de nivel mediu-ridicat, partea de metodică și pedagogie poate fi foarte grea și cu siguranță e foarte voluminoasă și ea, și toate astea în doar 4 ore, în condiții de saună finlandeză, sub stres, fără să existe posturi.

      La un moment dat, candidații vor doar să obțină un 5 pentru continuitate și/sau suplinire, căci oricum mai mult nu are sens.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Marea Britanie și Franța, care nu au închis școlile în ultimul lockdown, anunță relaxarea unor restricții împotriva epidemiei de Covid 19 înaintea sărbătorilor de sfârşit de an

Autoritățile britanice au decis marţi să relaxeze pentru câteva zile, în preajma Crăciunului, restricţiile împotriva epidemiei de COVID-19, pentru a permite reuniunile de familie, în timp ce președintele Emmanuel Macron…
Vezi articolul

Mădălina Turza a fost înlocuită la conducerea Autorității pentru persoane cu dizabilități, copii și adopții cu fosta deputată PNL Florica Cherecheș, semnatară a amendamentului prin care educația sexuală în școli a fost înlocuită cu educația sanitară condiționată de acordul părinților

Maria Mădălina Turza, activistă pentru drepturile omului, mama unei fetițe cu sindrom Down, a fost înlocuită la conducerea Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții cu fosta…
Vezi articolul

Senatorul PSD Vasile Dîncu, despre “România Educată”: Iohannis a spus că este o strategie transpartinică. Astăzi l-am auzit pe Cîțu vorbind doar despre ce va face el. Dacă devine una din strategiile politizate, atunci va avea un eșec total și rapid

Senatorul PSD Vasile Dîncu a atras atenția liderilor Guvernului să nu uite că implementarea strategiei România Educată trebuie să fie una transpartinică, așa cum s-a stabilit la Cotroceni, fiind un…
Vezi articolul

Reprezentanții studenților cer autorităților române să sprijine studenții și profesorii refugiați din Ucraina și să le ofere programe și acces la învățământul superior românesc. ANOSR cheamă tinerii în fața ambasadei Ucrainei, joi seara, în semn de solidaritate

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită autorităților române să sprijine studenții și cadrele didactice care vor fi grav afectați de războiul din Ucraina și să le acorde…
Vezi articolul