UPDATE Profesorii de Limba română dezbat noille provocări ale învățării și evaluării din școli pe 13-14 aprilie, într-o serie de colocvii la care participă și Liviu Papadima, Rodica Zafiu, Florentina Sîmihăian

2.494 de vizualizări
Cursurile online sincrone
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
Profesorii de Limba și literatura română din țară pot urmări gratuit online seria de întâlniri dedicată didacticii limbii române și organizată de Asociația Națională a Profesorilor de Limba română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO), potrivit unui comunicat primit la redacție.
  • UPDATE Seminarele de duminică, 14 aprilie, au fost reprogramate pentru sâmbătă, 20 aprilie, potrivit ANPRO.

Subiectele seminarelor se concentrează asupra celor mai recente provocări ale procesului de învățare – evaluare, iar premisele întâlnirilor sunt schimbul de idei, identificarea de probleme și mai ales de soluții, potrivit informării ANPRO.

Temele discutate în acest final de săptămână sunt:

  • Limba română vorbită azi: distorsiuni, fracturi logice, simplism, gândire rudimentară
  • Normă și uz. DOOM3 și provocările limbii române actuale
  • Redactarea școlară și riscurile clișeizării
  • Evaluarea competențelor lingvistice – provocări, tendințe actuale, soluții didactice

Printre invitați se numără profesorii Rodica Zafiu și Liviu Papadima de la Facultatea de Litere a Universității din București, lingvista Ioana Vintilă-Rădulescu, profesoara și autoarea de manuale și de cărți de specialitate Florentina Sîmihăian, dar și inspectoarea de limba română din Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), Ștefania Ciobanu, de asemenea consilier la Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) – instituția care elaborează subiectele și baremele pentru toate examenele și olimpiadele școlare naționale.

Transmisiunile live vor putea fi urmărite pe pagina de Facebook a ANPRO.

Iată programul complet al activităților:
  • Sâmbătă, 13 aprilie, ora 16:00 – Limba română vorbită azi: distorsiuni, fracturi logice, simplism, gândire rudimentară

„Se observă o tendință îngrijorătoare spre respingerea complexității și favorizarea simplificării care sărăcește în egală măsură gândirea și limbajul. Ca urmare, admițând încărcarea programelor, dar și nevoia respectării particularităților de vârstă ale elevilor, totuși căutăm, alături de lingviști, psihologi și profesori de limba și literatura română activi în gimnaziu și liceu, explicații ale fenomenului. Propunem următoarele direcții ale discuției:

1) Alarmanta sărăcire a limbajului tinerilor influențează gândirea și profunzimea ei.
2) Principala sursă a fenomenului o reprezintă precaritatea vocabularului și lipsa apetenței pentru polisemie și nuanță.
3) Un limbaj rudimentar are în spate o gândire rudimentară.
4) Expunerea tinerilor la platforme de social media diminuează capacitatea de concentrare, atenția de lungă durată, memoria și disponibilitatea de a reflecta asupra propriei vieți interioare”, prezintă organizatorii întâlnirea online.

Invitați: Rodica Zafiu, Liviu Papadima (Facultatea de Litere, Universitatea din București)

  • Sâmbătă, 13 aprilie, ora 18:00 – Normă și uz. DOOM3 și provocările limbii române actuale

„Pornind de la specificul DOOM3, lansăm o discuție din perspectiva unei abordări funcționale a raportului tridimensional normă – abatere – uz. Totodată, încercăm să oferim profesorilor și practicienilor în domeniu puncte de vedere autorizate, care să constituie repere fundamentale în explicarea inerentelor schimbări legate de dinamica limbii. Așadar, discuția va fi centrată pe următoarele coordonate:

1) Relația normă – abatere – uz: prevalența normei asupra uzului sau viceversa?
2) Cât de permisiv poate fi un dicționar normativ: variație sau stabilizare a formei?
3) Adaptarea cuvintelor străine, în special a anglicismelor, tot mai frecvente în limbă;
4) Scrierea și pronunțarea cuvintelor de origine străină, conținând foneme nespecifice limbii române (conținut din programa de limbă și literatură română pentru clasa a VIII-a)
5) Versiunea digitală a unui dicționar, într-o eră digitală: avantaje și limite”.

Invitați: cercet. șt. Ioana Vintilă – Rădulescu, cercet. șt. Cristiana Aranghelovici (Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan– Alexandru Rosetti” al Academiei Române)

  • Duminică, 14 aprilie, ora 09:30 – Redactarea școlară și riscurile clișeizării

„Discuția privind redactarea are mize interogative și corective. Intervențiile invitaților vor viza cauzele care produc diluarea finalităților scrierii. În plus, dialogul va încerca să contureze câteva soluții didactice menite să opună rezistență tendințelor de simplificare manifestate în redactarea școlară. Astfel, seminarul va urmări conturarea unor răspunsuri la întrebări precum:

  1. Care este diferența dintre stereotip și clișeu?
  2. Care sunt tipurile de clișee existente în redactare și de ce apar?
  3. Cât și cum pot fi evitate?
  4. Cum subminează clișeul lectura autentică și redactarea cu sens?
  5. Care este raportul dintre clișeu și competențe, respectiv evaluare?
  6. Care este condiția elevului alimentat cu clișee?”, indică organizatorii.

Invitați: Prof. univ. dr. Alina Pamfil și consilier CNPEE Ștefania Ciobanu

  • Duminică, 14 aprilie, ora 11:30 – Evaluarea competențelor lingvistice – provocări, tendințe actuale, soluții didactice

„Pe fondul recentelor experiențe din sfera evaluării – simularea Evaluării Naționale și a examenului de bacalaureat –, se dovedește util un dialog care să aducă în atenție punctele vulnerabile ale procesului de evaluare la limba și literatura română, în ideea identificării unor soluții didactice eficiente. Liniile de discuție sunt următoarele:

1) Evaluarea de la finalul gimnaziului și viziunea Programei școlare pentru disciplina Limba și literatura română (2017). În ce măsură tipurile de itemi și baremul sunt în concordanță cu precizările referitoare la Componenta lingvistică?
2) Conștientizarea lingvistică este un deziderat al orelor de limba română. Cât, când și cum se poate dezvolta această „percepere conștientă de învățare a limbii”? Care ar fi soluțiile didactice la îndemâna profesorilor?
3) Din experiența la clasă, știm că profesorii din gimnaziu se focalizează asupra limbii, alocând un număr mare de ore, poate în detrimentul altor conținuturi. De ce considerați că elevii au în continuare atât de multe carențe?

4) De ce persistă carențele de exprimare și în anii de liceu? Există legături între structura examenului de bacalaureat și modul în care se dezvoltă aceste competențe?
5) Cum ar trebui continuată dezvoltarea competenței lingvistice în programele de liceu?
6) Ce tipuri de evaluări/ tipuri de itemi/ exemple din alte sisteme ar putea fi relevante pentru evaluarea competenței lingvistice la noi?”

Invitați: Florentina Sîmihăian (Facultatea de Litere, Universitatea din București), Sofia Dobra (Școala nr. 131, București)

FOTO DOCUMENT Programul seminarelor ANPRO 2024 din 13-14 aprilie:

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educaţiei, despre cei 3.456 de elevi din clasa a VIII-a apăruţi în “sistem” între Simulare şi Evaluarea Naţională: “Datele pe care le prezintă MEN sunt de la directorii şcolilor”

Aplicaţia informatică a Ministerului Educaţiei afişa pe 28 iunie 2019 un număr de elevi înscrişi în clasa a VIII-a cu 3.456 mai mare decât cel care figura în aceeaşi aplicaţie…
Vezi articolul

Școlile și grădinițele ar putea rămâne de săptămâna viitoare fără contabili, fochiști, bucătari sau șoferi, anunță sindicatele din Educație. Cer Guvernului să găsească o soluție la interzicerea detașărilor

„Interzicerea detașărilor ar putea duce la blocarea activității în unele instituții de învățământ”, anunță Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“, care solicită Guvernului „să găsească de urgență o soluție astfel…
Vezi articolul