Profesorii Monica Mocanu și Doru Căstăian: Politica adevărului şi principiul prudenţei

11.792 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea

Opinia de mai jos este semnată de Monica Mocanu, profesoară de matematică, și de Doru Căstăian – profesor de filosofie.

În școlile din România au avut loc vineri ședințe în care directorii au comunicat profesorilor care sunt deciziile luate la nivelul Ministerului Educației. Discuțiile din cancelarii au fost despre aceleași lucruri: despre culori ale scenariilor, despre grade de incidență, despre vaccinuri și programări, despre refuzul noului vaccin, despre elevii care fac naveta, despre numărul de elevi din clase, despre distanțare. Despre noua tulpină. Despre teamă.

Concluzia era destul de clară încă de la anunțarea de joi a deciziilor, și anume că vom începe luni școlile cu cele peste 2000 din 3000 de localități în scenariul verde, datorită modalității în care se calculează pragul. Aproape ca și cum nu ar fi pandemie. Ca și cum am avea doar clase cu număr mic de elevi și s-ar putea păstra distanța dintre ei. Ca și cum ar fi toți profesorii vaccinați inclusiv cu rapelul. Ca și cum elevii care fac naveta ar avea autobuze separate. Ca și cum vaccinurile disponibile ar fi toate accesibile și adaptate vârstei educatorilor și profesorilor. Ca și cum toți profesorii ar fi sănătoși. Ca şi cum am fi siguri că detectăm marea majoritate a cazurilor. Și totuși, în toate aceste privințe, lucrurile stau complet invers. Probabil dacă ar exista un mod de a sesiza culorile de pe fețele profesorilor care participă la aceste ședințe, am vedea cum gradul de paloare și de îngrijorare la finalul discuțiilor crește. Și cum gradul de încredere scade.

De ce au dispărut totuși soluțiile care ar fi putut crește sau măcar păstra încrederea la locul ei? Cum de apare în școli ideea că e ceva nespus în spatele acestor decizii, ceva care ne scapă tuturor? Ce s-a pierdut în ultimele zile? Nu vom relua aici toate ideile și nu vom inventaria toate spaimele, ci vom încerca să ne păstrăm calmul și să fim de ajutor.

Înțelegem că scenariul hibrid a fost dezactivat și că indicele pentru părăsirea scenariului verde a fost fixat în cele din urmă la un caz la mie. Așadar, în peste 2000 de localităţi din România toți elevii vin la școală, nu doar cei care sunt în clasele terminale sau în ciclul primar. Însă clasele sunt în multe locuri supradimensionate, iar elevii vor veni făcând naveta, ajungând la școală în autobuze în care nu există control asupra regulilor și în care riscul de contaminare e major. Tulpina mai contagioasă e deja în România, așa încât e doar o chestiune de săptămâni până când cifrele ne vor arăta asta. Octavian Jurma spunea zilele trecute că “putem alege o soluție în care riscul total să rămână același dacă riscul crescut pe care ni-l asumăm într-o parte e compensat în altă parte unde putem scădea riscul. Dacă scădem pragul la un capitol (sa zicem distanța fizică dintre elevi) atunci ar trebui să scădem pragul pentru scenariul verde de la 1 la 0.5 la mie ca să compensăm creșterea riscului.”

Practic, ar fi nevoie de o asumare de responsabilitate pentru a vedea realitatea. Nu suntem într-o situație normală, pentru a începe cu scenariul verde în atât de multe localități. Scenariul galben în care încep școlile primare și grădinițele ar fi de dorit să fie prioritar, măcar până când s-ar putea vaccina majoritatea celor care își doresc asta. Da, elevii mici nu mai pot sta acasă. Cum vom proteja însă cadrele didactice pentru învățământul primar încă nevaccinate care, prin natura particulară a interacțiunilor specifice vârstei celor mici, vor intra inevitabil în contact foarte strâns cu aceștia? Din fericire, atât elevii de primar, cât și cei de gimnaziu merg în general la școli din interiorul localităților, aproape de domiciliu, deci nu trebuie sa călătorească cu mijloacele de transport în comun.

Să ne prefacem însă că zecile de mii de elevi de liceu care vor veni în autobuze cu naveta zilnică nu reprezintă o problemă majoră înseamnă să nu (vrem să) vedem realitatea. Să ne prefacem că nu vedem faptul că cei mai mulți profesori nu sunt vaccinați, iar unii dintre ei, chiar şi atunci când vor fi, nu vor fi probabil protejați suficient de vaccinul care nu este recomandat celor peste 55 de ani, înseamnă să ne închidem urechile şi ochii în fața acestor oameni. Și, mai devreme sau mai târziu, să fim în situația să suportăm consecințe care nu se vor mai rezuma la pierderea unui capitol sau a altuia din material şcolară, ci la pierderea evitabilă a unor vieți omeneşti.

Ca să rezumăm: nu înţelegem de ce nu se acţionează conform unui principiu al prudenţei. Chiar dacă şcoala exclusiv online nu este în principiu şi în orice condiţii preferabilă şcolii faţă în faţă, credem că ar fi o exagerare să considerăm cursurile online un eșec peste tot. Există în acest moment destule unităţi de învăţământ unde cursurile se dovedesc eficiente, anumite rutine au fost create, iar chemarea elevilor în clase doar pentru a-i trimite (în mod inevitabil, credem noi) din nou spre şcoala virtuală în doar câteva săptămâni nu credem că este cea mai bună idee cu putinţă.

Credem că rămânerea în mediul online acolo unde se poate măcar până la momentul unei vaccinări extinse a cadrelor didactice, în condiţiile în care ştim deja ca circulaţia tulpinii britanice este comunitară în România (tulpina aceasta fiind un veritabil game-changer!) iar sistemul sanitar este deja suprasolicitat, este o formă de responsabilitate. De asemenea, susţinem ideea ca elevii să rămână online acolo unde familia îşi poate asuma în mod responsabil acest lucru, mai ales că e previzibil faptul că, chiar şi în scenariul verde, se va apela frecvent la soluţiile hibrid.

Salutăm ideea şi promisiunea ministrului Voiculescu de a testa elevii simptomatici, dar credem că, fără testare extinsă, inclusiv a elevilor contacți cu orice bolnav, inclusiv din afara şcolii, şi a colegilor şi profesorilor cu care ei au intrat în legătură (în condiţiile în care ştim deja că elevii sunt mai degrabă asimptomatici şi paucisimptomatici), există premisele ca şcolile să devină focare apte să ducă la dinamici epidemiologice imposibil de controlat. Credem că nu toţi elevii suferă în aceeaşi măsură de pe urma mutării şcolii în mediul virtual şi că deschiderea fizică a şcolilor ar fi trebuit gândită în mod prioritar pentru categoriile defavorizate. Trimiterea în marea majoritate a cazurilor a tuturor elevilor în sălile de clasă creează premisele pentru o revenire rapidă în mediul online şi, indirect, pentru revenirea la condiţiile defavorabile de dinainte de 8 februarie pentru toţi cei afectaţi negativ.

“Adevărul e cea mai buna politică”, spun de multe ori oamenii de știință. Însă genul acesta de (pro)poziţie are efecte doar dacă este aplicată proactiv. Reactiv nu mai are nici o valoare.

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea


19 comments
  1. Profesori veşnic nemulţumiţi. Ar trebui să fiţi recunoscători că “pas cu pas” vi s-a construit România “normală”.

  2. Iar ne inflamăm şi cădem în capcană…Din octombrie fac Afterschool în spațiu independent de şcoală. De unde am ținut şi lecţiile online pentru elevii mei . Scump/ nescump, ideea e alta: nu am luat nici gripă, nici păduchi, nici covid de la copiii de grupă mare sau de clasă pregătitoare cu care am interacționat zi de zi. Pe care părinții i-au adus făcând sacrificii financiare, însă din dorința de a le asigura un mediu controlat de socializare, propice particularităților de vârstă… Nu sunt nici tânără, ca să cred că am imunitate hipersuperextra şi aceasta ar fi explicația.La şedința de vineri am aflat însă că în şcoală – unde, à propos, clasa mea pregătitoare e filmată cu camera de supraveghere montată DOAR pentru examene, în ciuda faptului că am depus cerere cu număr de înregistrare în 17.09.2020 ca să nu se întâmple- cunosc foarte bine prevederile Legea Educației Naționale nr. 1/ 2011 , inclusiv completările, modificările ulterioare- deci, în sala de clasă, pe holuri, în curtea şcolii…mă va lua dracu.Vă cer scuze pentru limbajul neacademic…aşa am interpretat eu hotărârile total aiuristice ale celor trei magi de Apusdeeducație- Voiculescu, Câmpeanu, Câțu…translatate şi transmise de cele două doamne directoare. Ceea ce nu vrea să înțeleagă multă lume este că frica este total contraproductivă ( tocmai pentru că ” de ce ți-e frică, nu scapi”) şi că răspunzător pentru viața/ sănătatea persoanei ( în afara situațiilor extreme cu comorbidități ori cu incidență penală) este numai persoana în cauză şi Dumnezeu. Aşa că, vorba unui clasic englez, prea mult zgomot pentru nimic. Hai învrăjbire, hai manipulare!!! Şi maxim 1-2 săptămâni…lesa mai lungă.Apoi se strânge iar.Este un pattern…studiat.

  3. Comentariu corect.
    Cu mențiunea ca o multime de elevi de gimnaziu merg și ei la scoala cu mijloacele aglomerate de transport în comun. Fiecare familie are dreptul sa aleagă scoala la care sa învețe copilul sau, nu numai familiile celor cu CES,dupa cum se afirma.
    Iar primarul Nicușor Dan, a pus ca de obicei mai presus dușmănia lui în raport cu doamna Firea. Astfel, în loc sa extindă autobuzele școlare, le-a desfiintat și pe cele introduse experimental. Și asta pe vreme de pandemie, când era vital sa se extindă rețeaua autobuzelor școlare.
    Dar unde nu e cap la lider, vai de cei pe care ii păstorește.

  4. La noi s-a facut scoala si as dori sa le multumesc profesorilor care s-au implicat. Stiu ca sunt platiti etc etc, dar unii chiar au pus suflet, le-au trimis inclusiv temele corectate, sa inteleaga fiecare unde a gresit. Jos palaria. Mi-a replicat cineva ca oricum nu aveau ce face, se plictiseau, au vrut sa se simta utili, adica nu pentru elevi au facut asta, pentru ei. Nu ma intereseaza, cine a vrut , a progresat in conditiile astea avand tot sprijinul. Cine nu, a avut non-stop probleme cu netul, cu microfonul, cu camera, cu dureri la degetul mic. Culmea, tot cei care erau neseriosi si la scoala, cei care atunci cand se invata hibrid, nu purtau masca sau in pauza dadeau mute la laptop sau mutau camera cat sa mai vada bine tabla cei de acasa. Cei care vor avea aceeasi atitudine si acum. Ma rog, momentan noi ramanem online, pentru cat timp, nu stiu. Sper sa treaca cu bine toata lumea peste efectele acestor decizii luate fara cap.

  5. @ada
    Crezi ca daca latri la noi pe doua voci (ai postat aceleasi tipete si pe G4media) esti mai convingatoare? Facatura pari doar tu.

  6. Dacă se prevedea ca scoala online, care s-a făcut în majoritate asincron sau deloc, sa fie monitorizata la sânge (de minister si nu de directori, chestionare de feedback?-aranjate cu elevii, ca sa dea
    bine, ptr ca si lor le place sa frece menta si sa promoveze clasa) și sa se plătească in consecinta, atunci s-ar fi înghesuit toți sa tipe sa se faca face to face.

    Dati vacanță mare acum, sa se vaccineze cu prioritate si la foc continuu pana ce ultimul didactic doritor a fost imunizat si amânat semestrul 2 până la 1 aprilie. Hai 2 apr ca sa nu fie păcăleală.

    Si pe urma, la treaba până la 1 sau 15 august.

    Vacanta elevilor 15 aug-15 sept.

    Si IVERMECTINA la liber (ptr cei care mă stiu dinainte 🙂 )

    1. @patru asteriscuri
      Hai ca le-ai aranjat! S-a rezolvat. Nu se poate. Si, de curiozitate, de ce tipi dupa antiparazitare? Ai mancarimi?

  7. eu locuiesc in Franta, baiatul meu de 9 ani merge la scoala. Din noiembrie cei de peste 6 ani trebuie sa poarte masca la scoala, la liceu, e drept, au injumatatit clasele, fac alternativ. Circulatia virusului nu este mai mica decât in România, poate chiar mai mare, dar in scoli nu este o situatie deosebita, nu sunt foarte multe focare de contaminare, copiii transmit mai putin (adolescentii mai mult). Asa ca nu cred ca e prea grav, pentru profesori sa inceapa serviciul (in România), e mult mai grav pentru copiii ce nu au scoala, consecintele sunt mult mai grave ! Asa ca nu inteleg de ce unii profesori se alarmeaza atâta. Ar trebui sa se gândeasca la copii in primul rând, nu sa fie egoisti!

    1. Puteți compara sistemul de sănătate și cel scolar din România, cu cel din Franța? Nu vă mai dati cu părerea și stați calm acolo unde sunteți. Cine va răspunde pentru cei ce vor muri de covid începând din 8 februarie?! Avem părinți, bunici, rude cu comorbiditati care vor fi expuse la acest măcel. Este strigător la cer ce se întâmplă.

      1. Domnule Parinte, dvs nu stiti ca diaspora are un cuvant de spus in tara in care noi Traim, in care noi ne chinuim, in care noi ne crestem -bine sau rau- copiii? Tara in care noi traim din salariile platite aici -NU in diaspora-, cu alocatiile pe care le primim pentru copiii astia pe care ii rasucim cum vrea guvernul si diaspora? N-am nimic cu ei, foarte bine ca au ales sa plece! Sa se bucure de salarii, de concedii, de viata… Dar sa ne lase sa hotaram noi, astia care am ramas sa stergem praful pe care l-au lasat ei in fuga, in tara asta din care au plecat “pentru un trai mai bun”! Suntem putini care gandim asa… Restul e feisbuc.

  8. hai mai terminați odată, voi nu puteți înțelege că nu se mai poate freca menta la infinit și că nu poți sta in casă for ever….in fiecare an a fost gripă sezonieră si nu s-a făcut atat tevatură…profesorii ar trebui primii să înțelegă că făcătura de scoala online nu e scoală ci e o impostură generalizată in care s-au complăcut si se pare că le convine…așa de cand te naști există pentru fiecare riscul de a muri si ce să facem acum??? stăm inchiși să nu cumva să cadă cărămida???? …treceți la muncă.

    1. De ce generalizati? In unele scoli, chiar s-au făcut ore, s-a predat materia, elevii interesați au invatat. Dacă sunt copii fara chef de invatat, nu o sa-i ajute faptul că merg fizic la scoala, iar un profesor implicat isi face treaba atât online cat si fata in fata.
      Elevul, în schimb, trebuie să fie conștient că invata pentru el si ca NIMENI (nici profesorul, nici meditatorul, nici parintele) nu poate invata in locul lui! El trebuie sa-si toceasca coatele si sa-si puna creierul la contributie. Dacă doar este prezent fizic la scoala, nu inseamna ca acumulează automat toate cunoștințele și devine mai destept. Pentru asta e nevoie de multă muncă individuală și seriozitate!
      Si da, de când ne naștem, există riscul să murim, dar unii dintre noi avem inteligenta si rațiunea necesare pentru a minimiza, pe cat se poate, acest risc. De exemplu, daca trec strada fara sa ma asigur, riscul este mai mare, dar daca deschid ochii si vad pericolul, riscul este mai mic… Doar ca unii stau cu capul băgat în nisip si sunt fericiti ca nu vad pericolul.

      1. Pentru ce sa învețe ? Sa vina un câțu cu 4 la treapta sa hotărască ce este bine pentru el ?
        Mai bine ca Voiculescu, o diploma în 11 ani cu frecventa de 1 an !
        Știți ce spune un absolvent de facultate , ,poftiți la Kaufland , luați și o punga ,,!

    2. Cunosc foarte multe situatii in care chiar s-a făcut școala online. Deci, nu toti profesorii “freacă menta”. Evident ca școala față în față este de preferat învățământului online. Dar, pentru asta, trebuie ca profesorii să fie protejați. Si ei au familii. Este vina sistemului ca aceasta categorie de oameni nu este protejată. Cunosc foarte multi profesori care vor să se vaccineze și să își facă orele față un față. Dar nu au putut să se programeze. Acum, au si ei temeri..

    3. Haide, Ada, incearca sa gandesti inainte sa vorbesti! Ar fi mult mai simplu si viata ar trece mult mai usor fara parerologi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Limba franceză, a doua limbă cel mai des predată în școlile din România francofonă, este abia pe locul 4 în topul limbilor străine pe care le caută angajatorii / Engleza e lider detașat, urmată de spaniolă și germană – analiză

Interesul acordat limbilor străine, dincolo de limba engleză, în școlile din România este diferit de cel existent pe piața muncii: dacă în școlile din această țară francofonă franceza este a…
Vezi articolul

Proiectul de strategie pentru digitalizarea educației, redus de la aproape 100 de pagini la un subcapitol de 4 pagini și jumătate în proiectul “România Educată”. Ce rămâne?

Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor, includerea educației digitale în formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, consolidarea infrastructurii și elemente precum securitatea cibernetică sunt principalele prevederi pe tema…
Vezi articolul

EXCLUSIV Ce a făcut Portugalia, deținătoarea recordului de imunizare împotriva Covid-19, să vaccineze “aproape complet” profesorii și 9 din 10 elevi de 12-17 ani – explicațiile Ministerului Educației din Lisabona

În Portugalia, țara cu cea mai avansată rată de vaccinare din Europa, imunizarea împotriva Covid-19 în rândul profesorilor este “practic completă”, iar 9 din 10 elevi cu vârste de 12-17…
Vezi articolul

O preocupare pentru cercetători români în pedagogie, în 2023: Cât de folositoare este concepția despre educație a Sfântului Ioan Gură de Aur, ale cărui texte includ “aspecte în acord cu idealul actual al școlii românești”

“În textele marelui pedagog creștin, identificăm aspecte în acord cu idealul educațional actual al școlii românești”, constată doi cercetători români care au găsit de folos să analizeze “recomandările privind procesul…
Vezi articolul