Profesorii să nu-și folosească banii din prima de carieră didactică pe cursuri de formare a competențelor digitale. Sorin Decă, Ministerul Educației: Lansăm luna viitoare investiția pentru formarea gratuită a profesorilor în pedagogie digitală

63.032 de vizualizări
Foto: captura webinar Partener APL
În noiembrie, Ministerul Educației va lansa investiția 8 din Componenta 15, din PNRR, adică formarea a 100.000 de cadre didactice pentru pedagogie digitală, anunță secretarul general adjunct al Ministerului Educației, Sorin Decă, la un eveniment organizat pentru autoritățile locale de organizația Partener APL. În răspunsul la întrebarea unui primar despre faptul că au fost dotate școlile cu instrumente digitale, dar când vor și învăța cadrele didactice să folosească acele instrumente, Sorin Decă a spus că nu trebuie „să fie sarcina pusă în spatele în spatele profesorilor și să se gândească că sunt folosiți banii de pe din prima de carieră didactică”. În sistemul de educație de stat sunt circa 230.000 de cadre didactice, conform Ministerului Educației.

Secretarul general adjunct al Ministerului Educației a spus că este foarte important ca după investițiile de un miliard de euro în dotările de clase și laboratoare, profesorii să aibă parte și de formare, „nu înseamnă e totuna, dacă știi să folosești laptopul, că poți să faci și pedagogie asistată de calculator”.

Declarația lui Sorin Decă pe acest subiect: „Luna următoare vom lansa, pe investiția 8, programul de formare pentru personalul didactic, unde din bugetul PNRR alocat avem 80 de milioane de euro, astfel încât să nu fie sarcina pusă în spatele profesorilor și să se gândească că sunt folosiți banii din prima de carieră didactică. Nici vorbă de așa ceva! Din cadrul acelei investiții avem o țintă extrem, extrem de mare și anume 100.000 de profesori care vor fi formați pentru competențe de pedagogie digitală. Adică exact scopul investiției de un miliard de euro – dacă le dotăm, toate școlile să aibă și competențe de pedagogie digitală. Pentru că nu înseamnă, nu e totuna dacă știi să folosești laptopul, că poți să faci și pedagogie asistată de calculator. Deci, luna viitoare demarăm și acest fel de proiecte împreună cu formarea pentru pentru experții din Educație timpurie – adică creșe și grădinițe.

Chiar acum, în timp ce vorbesc cu dvs. s-a publicat în dezbatere publică, în consultare, ghidul pentru formarea personalului din educație timpurie – încă o dată, pentru creșe și grădinițe și servicii complementare de educație timpurie – astfel încât luna viitoare să lansăm, în funcție de ce observațiile pe care le primim de la potențialii beneficiari.

Moderator: O întrebare complementară: cine vor fi eligibili și cum? Cine va putea depune solicitare pentru accesarea acestor apeluri – școlile sau profesorii sau cum? Cum ați? Cum ați creat mecanismul acesta de acordare – va fi de la serviciu?

În cazul programelor de formare vor putea fi eligibili toți furnizorii de formare acreditați, mă refer aici la universități, mă refer aici la CCD-uri – la casele corpului didactic – și evident, furnizori privați de servicii. Încă o dată, raportat la programe acreditate. Nu avem cum să facem altfel. Nu ne dorim să fie un program de tip „dai un voucher ca să-ți vină cu diplomă”. Vrem să controlăm în totalitate procesul, vrem să existe o evaluare inițială, să vedem nivelul real și o evaluare la final, să vedem cu adevărat plus-valoarea pe care o aducem. Vorbim totuși de o investiție foarte mare, vorbim de 80 de milioane de euro alocați și ne dorim să vină și să lege cumva toate investițiile realizate anul ăsta și ce urmează pe partea de dotări”.

Planul Național de Redresare și Reziliență, PNRR, prevede pe Componenta 15 Educației, Investitia I8, care reprezinta operaționalizarea reformei de digitalizare a educației, respectiv stabilirea legăturilor dintre profilul de competențe al profesorului, în special în ceea ce privește abilitățile digitale și curriculumul pentru formarea profesională inițială (FPI) și formarea profesională continuă (FPC) și curriculumul asociat cu formarea competențelor.

„Stabilirea legăturii dintre profilul profesorilor și curriculumul din formarea inițială și cea continuă a cadrelor didactice se va iniția în prima etapa prin conținutul de formare care vizează îmbunătățirea competențelor de pedagogie digitală pentru minim 100.000 profesori.

Profesorii au nevoie și de un set de competențe specifice care să le permită să utilizeze potențialul tehnologiilor digitale pentru a-și transforma modalitățile de predare și învățare.

Aceste competențe digitale specifice se extind în toate domeniile de activitate ale profesorului, de tip didactic, inclusiv predarea și învățarea, evaluare- și sociale, comunicarea cu părinții, cu societatea civilă, cu reprezentanții comunității. precum și pentru creare și schimb de conținut și resurse.

Se urmărește continuarea investițiilor în formarea profesorilor în domeniul dezvoltării competențelor digitale și al utilizării noilor tehnologii în învățare, prin: cursuri de formare tematice; introducerea în fiecare program de formare a unui modul de competențe digitale subsecvent tematicii acestuia; sesiuni online de instruire privind utilizarea unor aplicații online informatice.

Demersurile începute deja la nivel național vor fi continuate prin PNRR, astfel încă încât 100.000 cadre didactice din sistemul de educație preuniversitar (100.000 de cadre didactice vor participa direct la programe de formare și alte peste 50.000 vor fi beneficia, implicit, prin intermediul platformelor dedicate, de un schimb eficient de bune practici prin platformele dedicate) să dețină și să demonstreze abilități și competențe digitale, având capacitatea de utilizare a exercițiului utilizării mediului tehnologic pentru proiectarea și desfășurarea unor activități didactice complexe, relevante, semnificative. Se va urmări focalizate pe formarea de competențe de literație digitală și de pedagogie digitală, inclusiv cele legate de colectarea și utilizarea eficientă a instrumentelor și resurselor disponibile online pentru scopul educational propus”, conform PNRR.

Planul mai prevede că „în structura Programului de formare vor fi incluse toate cele 21 de competente digitale. Programul de formare va viza consolidarea rezilienței individuale, sociale și profesionale în fața amenințărilor din mediul digital – dezinformare, cyberbullying, propagandă, conținut pseudo-științific, hate speech, astfel încât cadrele didactice să facă față noilor provocări ale ecosistemului informațional digital”.

Obiectivul programului de formare este „dobândirea de competențe de pedagogie digitală, inclusiv cele legate de colectarea și utilizarea eficientă a instrumentelor și resurselor disponibile, pentru pedagogia transdisciplinară experimentală, a realizării și documentării învățării autentice, vizibile, integrate și integrative, formarea pentru zona de reziliență informațională în educație – inclusiv prin media literacy contracararea agresiunilor informatice și de securitate cibernetică pentru creșterea rezilienței societale – inclusiv, prin adoptarea elaborarea și echivalarea unor cadre sisteme standardizate de formare profesională digitală și prin echivalarea rezultatelor învățării pe baza standardelor/cadrelor comune și programe de competențe digitale, recunoscute european și internațional. Sunt incluse aici testările și certificările standardizate, având în vedere existența cadrelor de competențela nivel european (e.g. DigComp) și a programelor standard de competențe digitale recunoscute internațional (e.g. ECDL)”.

Cum va fi structurată formarea

Programul de formare va fi dezvoltat de Mministerul Educației, „prin structurile/instituțiile abilitate, cu aportul specialistilor în domeniul educației și IT, astfel incat sa fie adaptat și focalizat pe asimilarea perspectivei europene asupra competențelor digitale cuprinse în Cadrul european de competențe digitale pentru cetățeni (DigComp). Toate cadrele didactice participante la formare vor fi îndrumate/consiliate și monitorizate pentru a utiliza noile competențe digitale dobândite în activitatea la clasă cu elevii, atât în sistem față în față cât și blended learning/online, chiar în condițiile reîntoarcerii la școală în format fizic.

Programul de formare va fi organizat prin intermediul furnizorilor de formare continua autorizați, etapizat, la nivel național. Programul de formare, național, va promova și ghida utilizarea eficientă a instrumentelor digitale și va oferi modelele de studiu pentru a personalizarea/adaptarea procesului de învățare. Cursul va avea o durată de min 100 de ore, organizate în module de formare, stabilita în funcție de adaptarea nevoii de
formare și nivelului de competență ale diferitelor categorii de profesori cadre didactice (asociat nivelurilor de școlaritate, mediilor rezidențiale în care se desfășoară activitatea de predare etc). Activitățile programului de formare sunt organizate în activităţi teoretice (60 ore), activităţi didactice practice online (30 ore) şi activități de evaluare online (10 ore)”.


11 comments
  1. Ah și formarea inițială se face în facultate, module pedagogice, și există autonomie universitara, ca pot universitățile depune programe de formare, este real.

  2. Trebuie verificat dacă în PNRR ăla scris la secțiunea 15 Educație cuprinde astfel de masuri. Chestia e ca alocarea dreptului de a forma nu îi e oferită exclusiv MEN ci de cand e formarea continuă există furnizori de formare acreditați, Comisia speciala de acreditare, tipurile de programe, metodologia de depunere a programelor de formare.

  3. imi place cursul lucrurilor – in timp ce UE propune legea controlului absolut al presei (DigitalServices Act 2023), noi profesorii nu avem alta treaba, decat sa fim alerti la amenintarile online de genul : “dezinformare, cyberbullying, propagandă, conținut pseudo-științific, hate speech” . toate astea in timp ce suntem monitorizati daca tinem de promisiuni .. scuzati sarcasmul

  4. Multe cadre didactice poartă ochelari. Ce sumă din acest card pot folosi pentru achiziționarea unor ochelari noi?

  5. zise Sorin decă , inginer silvic . or fi veri și de la Craiova pana la Constanta , ă -ul și a pierdut pălăria – dacă întelegeți dumneavoastră

  6. Da… Sa dobândească competențe digitale pe care marea majoritate le au. Iar e tunul cuiva, de prin 2010 tot se formează dascălii digital și asa se sifoneaza bănuții. Stimatii domni s-au întrebat dacă în clasa și implicit profesorii au dotările necesare aplicării acestor competențe dobândite? O luam de la capăt, bani cheltuiți aiurea care nu vor produce nicio schimbare decât în conturile deja burdușite ale unora de unde pot suge și partidele, ca de e an electoral. 🤑

    1. O singura intrebare: ce alta categorie de angajati isi mai plateste din buzunarul propriu formarea profesionala? Cred ca doar profesorii mai au aceasta “oportunitate”…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Drept la replică: Clarificări în legătură cu articolul despre proiectul de 165 milioane de lei pentru wireless în școli / Nova Tech a devenit Metaminds, iar Andrei Cruceru, CEO-ul companiei, a fost director de vânzări la Asesoft timp de 2 ani și jumătate, neavând nicio altă legătură cu Sebastian Ghiță

Legat de articolul publicat de către dumneavoastră pe platforma Edupedu.ro: Mega-contractul de 165 milioane de lei pentru wireless în școli: Care este stadiul de implementare a contractului câștigat anul trecut…
Vezi articolul

Repartizarea copiilor în clasa pregătitoare: Fără cozi și liste la învățătoare, regula care a revoluționat județul Timiș după o decizie a CNCD

Presiunea părinților de a ajunge la o anumită învățătoare s-a acutizat într-atât, încât ajunseseră învățătoarele să meargă către directori cu propuneri de 50 de copii pe 25 de locuri, directorii…
Vezi articolul