Profesorii suplinitori, aflați pe viabilitatea postului, devin automat titulari dacă iau peste 7 la titularizare, spune ministrul Daniel David

49.868 de vizualizări
Foto: Senatul României / Facebook.com
Informații neclare transmise profesorilor de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. Într-o intervenție live miercuri seară, 19 noiembrie, oficialul le-a răspuns profesorilor suplinitori, încadrați pe contract de muncă pe perioadă determinată, că postul lor devine „automat” titularizabil dacă la concursul național de ocupare a posturilor aceștia iau note peste 7.

„«Ce se întâmplă cu cei care suntem pe postul așa-numit de viabilitate?». Acolo, am mai discutat. Nu putem face un simplu transfer din componenta de viabilitate pe componenta de titularizare, că nu ne lasă legislația, dar am înțeles că aveți aceste opțiuni: fie să participați la titularizare și, dacă obțineți peste nota șapte, automat postul devine post de titular, iar dacă este sub șapte, dar mai mare de cinci, rămâneți în situația pe care o aveți și acuma”, a declarat David.

  • Explicația ministrului educației este cel puțin inexactă, pe cadrul actual legal și în condițiile actuale ale metodologiei de mobilitate pentru cadrele didactice. Acestea prevăd, potrivit analizei Edupedu.ro și potrivit specialiștilor în resurse umane cu care am discutat, că pentru a lucra ca profesor pe contract de muncă pe perioadă nedeterminată, postul pe care este încadrat trebuie să fie vacant și să aibă viabilitate de cel puțin 4 ani – asta înseamnă să fie „titularizabil”.
  • Pentru a ocupa acest post, condiția esențială e ca el să fie scos la Concursul Național de Ocupare a Posturilor din Învățământul Preuniversitar. Apoi candidatul care ia 7 sau mai mult la Titularizare trebuie să participe la ședințele publice de la inspectoratele școlare și să opteze pentru acel post. Nu există, cel puțin în legislația cunoscută și actuală, nicio variantă în care un profesor angajat pe viabilitatea postului, adică pe un contract cu durată determinată de un an, doi sau trei ani, să poată trece automat pe un post titularizabil (contract pe durată nedeterminată) doar în urma susținerii concursului de titularizare și obținerii la acesta a unei medii peste 7.

Iar ministrul precizează în declarație: „am înțeles că”. Asta arată că explicațiile oferite oficialului de specialiștii din minister, dacă au fost oferite, fie nu au fost exacte, fie nu au fost înțelese, cel puțin potrivit cadrului legal actual.

„Deocamdată n-am găsit o altă modalitate legală. Dacă cumva o să găsim, am să vă anunț, dar aveți această posibilitate”, a mai spus oficialul tot miercuri, 19 noiembrie.

Informații de context

Pe 24 ianuarie 2025, un grup de profesori suplinitori a transmis o scrisoare deschisă către ministrul Educației, Daniel David, în care își exprimă nemulțumirile legate de organizarea actuală a examenului de titularizare. În scrisoare, document obținut de Edupedu.ro, aceștia semnalează că, anual, zeci de mii de suplinitori sunt obligați să susțină acest concurs, indiferent de rezultatele obținute anterior, ceea ce contribuie la instabilitate profesională și afectează calitatea actului educațional.

Pe 25 august 2024, un grup de profesori suplinitori au trimis o scrisoare către ministra Educației de atunci, Ligia Deca, cerând să nu susțină din nou concursul de Titularizare odată ce au obținut note peste 7. Textul a fost transmis și redacției Edupedu.ro. Profesorii semnatari ai scrisorii acuză și că nu sunt posturi din cauză că profesorii titularii primesc ore suplimentare în regimul „plata cu ora”.

În scrisoarea adresată Ligiei Deca, profesorii subliniază în repetate rânduri că speră că nu va fi un demers „ignorat și de această dată”. Scrisoarea vine după un text asemănător al „grupului de profesori suplinitori” despre care Edupedu.ro a scris pe 12 august 2024, după o petiție online Declic de la finalul lunii iulie semnată de peste 6.000 de persoane și mai multe memorii ale profesorilor angajați pe durata viabilității postului.

La mijlocul lunii iunie 2024, Edupedu.ro a scris despre ministerul Educației care nu le dă nicio soluție profesorilor pentru titularizarea fără examen cerută de peste 1.000 de profesori suplinitori pe posturi cu viabilitate până în 4 ani. Potrivit unui răspuns semnat de secretarul de stat Sorin Ion pentru învățământul preuniversitar, pentru memoriile mai multor profesori, instituția nu a găsit vreo soluție pentru cererea cadrelor didactice și care „să nu contravină ordinii normative constituționale”.

  • Cu alte cuvinte – prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).
Citește și:
Daniel David, despre posturile pe viabilitate: Avem o constrângere a unei decizii a Curții Constituționale, dar există un mecanism care poate să funcționeze. Profesorii care sunt pe viabilitate pot să participe la examenul de titularizare. Dacă iau peste 7, devin titulari
De ce profesorii suplinitori cu note peste 7 trebuie să repete examenul de Titularizare? Secretarul de stat Sorin Ion: Din păcate, sunt două decizii ale Curții Constituționale care ne împiedică să reportăm nota. Pur și simplu, sunt bariere legale
E o traumă să dau titularizarea pentru a noua oară, spune profesoara Nina Vasile / Directoarea Andreia Bodea: În modul în care el există, concursul de titularizare conduce la situații mai mult decât jenante din punctul meu de vedere. Oameni extrem de capabili sunt forțați de împrejurări să confirme în fiecare an că au dreptul să se numească profesor
E obligatoriu să fie regândită titularizarea, este de părere Oana Fotache Dubălaru, decan al Facultății de Litere din București: E foarte frustrant să iei note bune de fiecare dată și să trebuiască să repeți concursul


17 comments
  1. Tot nu inteleg ce treaba are CCR cu politica de angajări în învățământul preuniversitar?!? Ce este neconstitutional să poată fi angajați tineri profesori în sistemul educational, cei care obtin ani la rând note foarte bune la examenul de titularizare, în așa fel încât să nu ne mai plângem că nu vin tinerii în sistem, ca vom rămâne fără resursă umana tânără! Acești tineri profesori au dovedit cu prisosință că își merită locul în sistem după ce au susținut, ani la rând, acest examen! Ar fi benefic și pentru elevi, că tot spuneți că vă pasă cel mai mult de elevi! Poate ar mai trebui schimbată și metodologia, în așa fel încât cei care obțin note foarte bune la acest concurs de titularizare să nu mai fie ultimii care își pot lua ore la angajare!
    P.S. Din cât se știe domnii de la CCR sunt numiti politic, nu obțin postul în urma unui concurs!

  2. Cred eu:directorul si CA pot stabili sustinerea unui profesor suplinitor pentru titularizare in sistem,este urmatorul pas,clar…
    David ajuta astfel acoperirea deficitului de cadre in catedrele cu probleme si transfera (!)local rezolvarea amiabila…
    Desigur pentru doritorii apti de promovarea examenului,indiferent daca au peste 7 cu putin …
    Mai multa asumare locala,avem directori scoliti/concurs/experienta…
    Sustin noua generatie de profesori apti si doritori de actiune reala in munca cu beneficiarii primari…

  3. Bulă ăsta de ministru nu știe că multe asemenea posturi SUNT în prezent ocupate de persoane care au titularizarea luată nu cu 7, ci ci 9 sau 10!
    Și care, uite, NU POT să se titularizeze pe ele!

  4. Care grade didactice,la gradul II și gradul I in tot orașul profesorii ,educatoarele și învatatoarele de ani buni iau numai nota 10🤣.Profesori eminenți,elevi analfabeți.🤮

  5. Hmmm… Să vedeți încăierătură pe ore după ce tovarășul ministru va crește norma, din nou, la 24 de ore… Asta fiindcă vechimea nu mai contează aproape deloc sau rezultatele obținute cu elevii pe la examenele naționale… Băi, nene, eu consider că tinerii trebuie să aibă loc în învățământ dacă și-o doresc, dar mai bine scoateți-ne dracului la pensie că oricum este mică!…. Ați avea mai mult de câștigat! Se vede că nu le aveți cu aritmetica!…

  6. Oricum profesorii de rând, angajații școlii, nu mai știu nimic ce fac C.A și directorul!
    Nu este respectat nimic din metodologia de titularizare, începând cu acele c.p.- uri unde nu există informare, transparență, ulterior vot responsabil; apoi, cu ,,ajutorul” isj, totul se mai ,,armonizează” – în funcție de cine, cât și cum!
    Te trezești cu cadre noi în școală pe care directorul le prezintă, în funcție de traseul pe care au venit, subiectiv!
    De multe ori, nici in C.V.- ul din instituție ( din dosarul de catedră etc.- ce, credeați că a dispărut?) nu mai apar date corecte despre evoluția profesională a angajaților!

    Secretizarea asta masivă (conștientă!!!) din ultimii douăzeci de ani a distrus încet și sigur!
    Și nu puteți acuza și pentru asta pe toți profesorii! Problema e că cei care s-au cățărat astfel au exersat atât de profitabil acest lucru, încât ceilalți au ajuns să fie văzuți proști, naivi, inadaptați! (Las’, că-s din ce în ce mai puțini și ăștia! Să vedem ce-o să fie când or rămâne de s-or măsura doar agățații- după care are creanga mai tare!)
    Totul a ajuns un circ, praf in ochi!
    Nerecunoscut!
    Jalea mare e că nu se conștientizează că societatea va avea de pierdut cel mai mult, în fibra ei profundă!

    [Pe cei care s-au îmbuibat din sistem îi poți recunoaște ușor: îți promit oricând că pot aranja ceva sau te trimit la ,,tătucul” director, dar uitându- se în altă parte când e vorba să își asume respectarea regulamentelor; sunt veșnic aclamați/aleși pe funcții, gradați -prin evidențiere odată cu nerecunoașterea muncii colegilor etc.; nimeni nu știe ,, de unde dracu’ au ajuns așa rapid pe val, la cât de agramați erau”, dar resursele (materiale, de influență, de manilulare) sunt reconscibile…pentru trei generații! ]

  7. Serios? Devine titular dacă are peste 7?!
    Si atunci ce se întâmplă cu cei care iau 10, 9, 8?? Ocupă doar posturile pe care se aflau suplinitori care au luat sub 7?!
    Dacă așa prevede metodologia, trebuie schimbată urgent.

  8. Individul îndruga inepții,ca de obicei.
    In plus, nota pt obținerea unui post de titular trebuie sa fie 8 cel puțin , ținând seama de gradul de dificultate din ce in ce mai scăzut al subiectelor din ultimii ani.

  9. Profesorii care sunt pe viabilitate au luat deja peste 7 la examenul de titularizare !
    Problema este ca voi sunteți niste nemernici care stiu doar sa discrimineze!
    In alta ordine de idei va stau in gât acesti profesori si ii lasati in aceasta situație fiind ca știți ca le puteți da cu flit foarte ușor!

  10. 1. Devin titulari pe un post netitularizabil?
    Ca sa fie titularizabil, un post trebuie sa aiba viabilitate de minim patru ani!
    2. Devin titulari chiar daca altcineva care a participat la concurs ia o nota mai mare?
    Pai la concursul ca care participa suplinitorul ce are acum post pe viabilitate vine altul si ia o nota mai mare! Cine ia postul?
    Este o fenta precum cea incercate acum multi ani si care a fost declarata neconstitutionala!
    Imi pare ca domnul ministru vrea sa isi arate ”fata umana” si grija pentru profesori! Asta insa nu se poate face prin incalcarea legii!

    1. Profesorul care devine titular pe un post de viabilitate, practic, da de doua ori examenul de titularizare.Prima data, ca suplinitor, obtine postul pe perioada determinata pentru ca are o nota mai mare ca a celorlalti. Teoretic, postul este deja al sau chiar daca pe o perioada determinata.(A sustinut un examen o data cu ceilalti si a luat nota cea mai mare.)A doua oara, sustine examenul pentru schimbarea statutului sau (din suplinitor in titular) si a tipului de contract. In concluzie, suplinitorul sustine examenul la care ia nota cea mai mare (altfel, nu ar primi postul).Viabilitatea este, in cele mai multe cazuri o gaselnita prin care conducerea vrea sa cunoasca competentele profesionale ale profesorului inainte de ai oferi un statut permanent. Repet, suplinitorul nu primeste „cadou” postul, ci sustine un examen.

  11. A cam venit timpul ca nota pentru titularizare sa fie ridicata la 8 , ca pentru gradele didactice.

    1. Eu ma gandesc… asa, la prima strigare, sa facem nota de acces in acest minunat sistem 1417. Nu de alta, dar poate asa vor fi multumiti toti cei care isi dau cu parerea pe aici… Este?

  12. Ba cred că metodologiile anuale de mobilitate aveau (nu știu dacă și curentul proiect de metodologie mai are) posibilitatea modificării CIM din viabilitate în perioadă nedeterminată dacă acel cadru didactic participa la CNU în anul în care obținuse viabilitate pe post (adică luată în septembrie, cu CNU determinant în iulie anul viitor) și obținea peste 7, iar dacă obținea sub 7 pierdea viabilitatea. Și cred că conta doar primul an, adică CNU imediat următor obținerii CIM pe viabilitate.

    Dar, repet, anual metodologiile se schimbă și n-are nimeni timp să învețe pe de rost toate chichirezele inventate de unii birocrați pentru a fenta sistemul. Logic, dacă e concurs, e concurs pentru toți. Dar trăim într-o țară care respinge logica.

  13. ministrul e aerian, nu are habar de legislatia data de minister, postul ala se ia in sedinta publica in functie de notele luate in examen. trebuia demult sa-si dea demisia sau sa fie demis din cauza incompetentei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Mircea Miclea: Ne așteaptă cea mai gravă criză pe care a traversat-o sistemul de educație, criza de resurse umane. În România, 51% dintre cadrele didactice au peste 50 de ani / Soluțiile: Salarii atractive bazate pe criterii de performanță, statul să ofere facilități fiscale masive pentru cei care se duc la programe de formare și educație continuă și pentru formatori

Mircea Miclea, fost ministru al Educației, psiholog și profesor universitar la Universitatea Babeș-Bolyai, atrage atenția că urmează o criză majoră de resurse umane în educație, în contextul în care, spune…
Vezi articolul

INTERVIU Mircea Miclea: Este cea mai tristă primă zi de școală din ultimii zeci de ani. Niciodată nu au mai fost atât de mulți oameni în conflict unii cu alții în școală, inegalitatea dintre România și celelalte state se accentuează și avem și un cost de încredere în clasa politică

„Este cea mai tensionată și probabil cea mai tristă primă zi de școală din ultimii zeci de ani”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Mircea Miclea. Fondatorul școlii cognitive în psihologia…
Vezi articolul