Profesorul anonim: Banii de la gradațiile de merit ar fi putut salva școala de tăierile din Legea Bolojan

40.883 de vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
Sunt profesor într-o școală din România. Sunt, am fost și voi fi afectat de toate măsurile care se iau contabil în aceste zile. În urmă cu o lună, când discuția însă se purta pe prevederile legii și nu aveam procedurile de aplicare pentru că legea nu era încă în vigoare, am vrut să aflu dacă exista o altă cale, una prin care Guvernul ar fi putut să evite măsurile din Legea Bolojan care lovesc în toți profesorii și în elevi. Mă interesa să înțeleg dacă resursele se puteau găsi fără să fie crescută norma didactică, fără să fie comasate școlile și fără să fie tăiate bursele.
  • Nota redacției: Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.
  • Cifrele și datele prezentate în acest articol au fost consultate și verificate de Edupedu.ro pentru a valida autencitatea și sursa acestora.

Așa că am început să caut răspunsul acolo unde trebuie: în date. Am trimis mai întâi o solicitare oficială către Ministerul Educației, apoi, pentru că nu am primit răspuns, am apelat la Cancelaria premierului. De acolo am fost direcționat din nou către minister. În final, după insistențe și săptămâni de așteptare, am obținut informațiile.

Pentru cine nu știe, profesorii, directorii, inspectorii și personalul didactic auxiliar pot primi o primă de 25% din salariul de bază (brut), timp de cinci ani, dacă participă la un concurs de dosare, în niște condiții. Legea plafonează acordarea anuală pentru 16% din personal, pe fiecare categorie în parte. Au scris cei de la Edupedu aici mai multe despre gradația de merit.

Am aflat că în 2025, în sistemul de învățământ sunt plătite 27.878 de gradații de merit pentru personal didactic de predare, conducere, îndrumare și control, adică profesori, directori și inspectori. Pe lângă acestea mai sunt 2.746 de gradații de merit pentru personal didactic auxiliar. Acestea înseamnă un total 30.624 de gradații de merit aflate în plată, care provin din sesiunile de concurs 2021–2024. 

Din septembrie 2025 nu știm câte ies din plata dintre cele de mai sus, dar vor fi încă 7.390 de gradații de merit pentru profesori, inspectori și directori și 1.154 pentru personal auxiliar, ca rezultat la „concursul” din sesiunea 2025.

Bugetul anual pentru aceste gradații ar fi de 1,1 miliarde de lei. Rețineți că acestă sumă ar fi jumătate din cât ne spune ministrul Educației că i-ar trebui pentru a acoperi „deficitul” de la Educație, care ar fi în jurul a 2 miliarde de lei. Suma ar fi triplul a ceea ce Consiliul Fiscal a estimat că s-ar reduce în materie de cheltuieli în acest an prin măsurile din Legea Bolojan.

Potrivit legii, gradațiile de merit nu pot depăși 16% din personalul existent pe fiecare categorie.

Dacă corelăm datele acestea cu numărul de profesori din rapoartele Ministerului Educației, reiese că în anul școlar 2023-2024 erau 215.614 cadre didactice, iar aplicat pe acest număr procentul de 16 ar însemna 34.498 de gradații.

La personalul didactic auxiliar care avea 21.432 de persoane, plafonul de 16% este undeva la 3.429 de gradații.

Dacă în 2025 vom avea 35.268 gradații pentru personal didactic și 3.900 pentru auxiliar, am adunat cifrele, dar este posibil ca unii să iasă din schema de gradații pentru că le expiră și să intre alții în locul lor, dar dacă se păstrează și se adună toate gradațiile atunci numărul va urca procentul de gradații peste limita teoretică la ambele categorii.

Ar fi de precizat că în cifrele oficiale intră, pe lângă profesori, și personalul din inspectorate, dare pe datele din raportul ministerului arată astfel:

În școli: 4.950 directori și 1.725 directori adjuncți cu concurs, la care se adaugă 1.373 directori și 728 adjuncți numiți prin detașare.

În inspectoratele școlare: 1.100 posturi didactice, dintre care 132 funcții de conducere (inspectori generali, adjuncți etc.) și 667 posturi de personal didactic auxiliar; plus 89,5 posturi nedidactice.

Toate aceste categorii sunt eligibile pentru gradația de merit, iar funcțiile de conducere au prioritate în obținerea ei în multe județe, reducând astfel ponderea profesorilor de la clasă care beneficiază efectiv de acest bonus.

Am mai aflat că gradația de merit a fost introdusă în 1997 și că deși au fost modificate în timp criteriile de acordare, toate organismele internaționale au recomandar regândirea sau renunțarea la ea.

Nu e vorba să luăm de la unii ca să dăm la alții, ci să ne uităm onest la priorități. Dacă vrem echitate și calitate, banii trebuie să susțină întreaga școală, nu doar un cerc restrâns, în care intră aproape automat funcțiile de conducere și inspectorii. Cu acești bani am fi putut evita tăierile și creșterea normei.

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


103 comments
  1. Ce credeti, exista vreun inspector scolar (sau director de scoala) din Romania care nu are gradatie de merit?

    Ce credeti, daca tandemul Bolojan-David ar fi taiat gradatiile de merit, lovindu-i astfel la buzunare pe inspectori (si pe multi directori), ar mai fi avut cu cine sa implementeze „reforma”?

    Ce credeti, se va atinge cineva de gradatiile de merit?

    1. Eu nu comentez cum iau inspectorii și directorii gradație de merit, pentru că nu sunt.
      Știu cum iau eu, profesor de limba română. În urma unui concurs, nu „concurs” de dosare, in care am strâns dovezile muncii mele de 5 ani: diplome de la olimpiade (inclusiv faza națională), concursuri școlare, activități extrașcolare pe toate domeniile, activitate in comisii permanente sau temporare in care lumea nu se înghesuie pt că e muncă multă, comisii de organizare a olimpiadelor școlare (care s-au desfăsurat, după cum se știe, sâmbăta – mai puțin in acest an școlar), cursuri de formare continuă (pt dezvoltarea mea profesională, nu de dragul hârtiilor, neapărat) și, nu în ultimul rând, promovabilitate 100% la Evaluarea Națională, pt care am făcut si consultații cu elevii de a VIII-a o oră pe săptămână.
      Le fac pe toate cu plăcere, chiar dacă uneori e mai greu, pt că se adună multe. Și le voi face in continuare. Am fost norocoasă că am luat gradație de merit pt că, altfel, tot acest efort/ timp nu se plătește, am același salariu cu toată lumea, dar asta nu scandalizează pe nimeni. Cele 40 de ore sunt depășite cu mult.
      Se dorește desființarea gradațiilor de merit? Să se desființeze. Dar asumat, nu
      cu discuții învrăjbitoare, de care sunt
      pline rețelele.
      Pentru mine, cel mai trist este că noi inșine dăm cu noroi. Mai scormonim, mai găsim ceva. Și apoi ne plângem că nu suntem respectați.

  2. E cineva profesor? Nu cred! Profesorii adevărați merită venituri mult mai mari, nu mă refer la cei câte au absolvit universități particulare pe la 40-45 de ani!!!

  3. Cea mai mare rușine și minciună a învățământului românesc sunt gradațiile de merit. Cer cu insistență să fie tăiate. Este o mizerie fără margini. Eu am văzut un astfel de raport. Persoana respectivă care a și primit Gradația de merit avea 125 de puncte. Dacă ar fi fost evaluat cu responsabilitate nu erau mai mult de 20 de puncte obținute pe muncă cinstită. Am reușit să am acel raport și il pot trimite și pe adresa redacției. Acei bani se pot da la săraci, la bolnavi, la copii, la bătrâni și nu la trantori cu pile . De când am văzut ce se întâmplă plâng în fiecare seară. Sunt multe neajunsuri în învățământul românesc, dar aceasta a pus capac la toate. S-a ajuns prea departe. Avem pensionari cu vârste înainte de peste 72 de ani care au muncit la plata cu ora și au primit câți leuți. Am înțeles că de anul acesta vor primi și mai puțini bani. Este injositor pentru toți să fim martori la această bătaie de joc pe bani mulți. Din cauza aceasta nimeni nu crede că nu mai sunt bani pentru că încă se aruncă cu bani, cu bani mulți. Păcat că cei care ne conduc se fac că nu văd mizeria de sub preș.

    1. Ar trebui să vă fie rușine! Eu am muncit mult pentru a obține gradația. Dacă nu ați fost în stare să o aveți, e problema dumneavoastră. E un drept câștigat și punct.

      1. „A fi în stare ” sa aibă gradația
        mai inseamna și altceva.Corect este ca fiecare om sa fie plătit pentru ce este suplimentar ,nu sa inventeze puncte.Orice munca trebuie recompensata cu bani la momentul respectiv și s-ar elimina multe porcarii.

  4. Gradații de nemerit, multe dintre ele

  5. Sunt și eu de acord cu tăierea Gradației de merit. Am văzut ce se întâmplă. Am citit un raport al unei colege și am descoperit foarte multe activități false, foarte multe diplome și proiecte furate. Comisia care a validat avea ochii închiși. Eu vreau să fac plângere la Ministerul Educației pentru că acea persoană a scris că a făcut vreme de cinci ani exact proiectele europene făcute de mine, ea neavând nici o legătură cu aceste proiecte.

  6. Ar trebui desființate. Puține sunt luate pe merit.
    Se multiplica adeverințe, adică participa o persoană și apoi acea adeverință, modificată, evident, apare în muuulte dosare. Asta la primar. La gimnaziu, multe diplome sunt obținute de copii datorita meditațiilor plătite de părinți. unde este meritul profesorului? Si sunt muuulte exemple.

  7. Tot respectul pentru cei care au pe merit. În schimb la mine în școală directoarea are gradație de merit pe minciuni. Hârtii și diplome cumpărate, publicații pe bani , fără nici o performanță managerială sau la clasă. Nu proiecte ,nu activități cu elevii , nu concursuri sau olimpiade și asta nu e tot. Școală degradata, mizerabilă, pică pereții pe noi , nezugravita de 11 ani , fără clanțe la uși, fără căldură, înghețăm iarna în clase. Am avut copii bolnavi care au stat aproape o iarna cu tratament medical. Nu mai vorbesc de comportament. Stat în stat, ore date pe bani, plase și plasute, transparenta bugetara nu există, fără nici un material în școală , banii de pregătire profesională nu au fost văzuți niciodată, și multe altele. Deci ,cu toată stima, unde este performanta? Are 25% gradație de merit, e corect? Înainte se dădea în școală și era mai bine. Nu puteai sa ai cu minciuni si hartii plătite, se vedea activitatea și trebuia aprobată în CP și CA.

  8. Sunt întru totul de acord. Despre aceste sporuri absolut cancerigene pentru învățământul românesc de ce nu pomenește nimeni nimic? Se iau doar pe „concursuri” , „proiecte”, activități extrașcolare pe care profesorii care au timp (cei la care nu dau examen la disciplina lor) le fac în timpul orelor. Nu știu dacă mai există inspector sau director care nu are gradație de merit. !!!!

  9. Gradațiile de merit au ajuns niște ajutoare sociale pentru inspectori,directori și lideri de sindicat. Fabricarea dosarelor, dobândirea adeverințelor făcute chiar în timpul programului de lucru, decridibilizeaza personalul didactic,care a ajuns sa și ia adeverințe pentru o poza sau pentru un zambet pe care le fac in prezența elevilor.

  10. Gradațiile de merit s au transformat în niște ajutoare sociale pentru inspectori,directori și lideri de sindicat. Fabricarea dosarelor, dobândirea hârtiilor,,fake” preparate in timpul programului de lucru,decridibilizeaza cadrele didactice,care au început să și ia adeverințe pentru orice(și dacă zâmbesc sau fac o poză cu elevii).

  11. Foarte corect punctat ! O minciuna dezbinatoare acum … un cal troian !!! Cei mai demni si profesionisti stiu ca nu este dacat un instrument de creat obedienta si mediocritate …

  12. Gradațiile de merit nu sunt pe merit!! Dosare doldora de minciuni. Trebuie scoase urgent! Pile și războaie, iar la clasă, nimic!

  13. Eu nu stiu cum de nu le este rusine celor care apara „gradatii” cand este binecunoscuta faptul ca totul este dat pe pile si ca stim noj ca.i „bun” !!! Buni la echivalat mere cu pere, de facut proiecte cu cresterea micsunelelor in plopi, proiecte iuropene aiuritoare cu subiecte abracadabrante un care acheseaza tot unii care neputand sa faca ceva corect echivaleaza si ei cum pot … „Proiecte” fara niciun reziltat concret, pe care nu le verifica nimeni pe fond ci numai pw procedura !!! Minciuni peste minciuni, atarnat pe acolo pe la scoala sa fie vazuti ca fac si ei ceva, mutatat informatia dintre.o Pete intra.alra, colorate campuri in Excel ca sa arate ca au facut si ei ceva „in plus” … forme fara fond !! in timp ce profesional sunt mediocri spre slabi !!! remesteca si regurgiteaza si acheseaza orice li se da si dupa cum simt trendul … tendintele !!! Dupa care imprastie prin diseminare ca sa.i stie toti ca fac si ei ceva !!! Nu zic ca sunt si cativa merituosi cu adevarat care au scapat de mediocritatea sufocanta dar sunt extrem de putini si aceia ar renunta ei singuri la acele gradatii …

  14. trebuie eliminata gradația de merit.Profesof economist gradul I susține cu vehemență aceasta eliminare.Am făcut parte din comisiile de acordare a acestei indemnizați.Fiind un bun cunoscător a documentelor adevărate ,am constatat în dosarele persoanelor evaluate numeroase falsuri.Eram atât de îngrădită că nu puteam sa le exclud.Dar erau falsuri.Unii candidați daca le evaluări ziua sau săptămână în funcție de documente reieșea ziua de 30 de ore și săptămâna de 10 zile.Am găsit adeverințe cu finanțarea chipurilor la activități de școală care să-l avantajeze pe candidat că ar fi contribuit la autofinantare.In contabilitatea unității școlare nu reieșea suma ce era specificata in adeverință semnată și parafată de director.Toate acestea până într-o zi când unii sau reclamat între ei.Politia a intervenit pentru că au făcut plângere penală.Toti care am făcut parte din comisia de evaluare și de contestații am dat cu subsemnatul .Șefa comisiei de cercetare și-a dat seama din prima de grave nereguli dar metodologia era așa de bine ticluită că exact la capitolul nereguli nu exista nimic sepificat.Deci în concluzie lipsea cu desăvârșire ce poți face când constați falsuri.O altă situație este aceea că de multe ori unii profesori fac cursuri de perfecționare când au ore de predare. Deci sunt de exemplu în același timp la școală în Craiova dar se perfecționează la București.Cum numiți dumneavoastră acest fenomen?Exemplele pot continua la nesfârșit .Am făcut parte din aceste comisii timp de 20 de ani.Eu personal am beneficiat decât o singură dată de această indemnizație.Cand au expirat cei 4 ani(pentru ca am luat gradația când se dădea pe 4 ani) nu am vrut sa îmi mai depun.Exemplele ar putea continua.Deci trebuie desființată că dacă cineva ar avea curajul să cerceteze acest fenomen sar recupera o grămadă de bani pentru că toți candidații din decursul timpului ar trebui sa returneze banii și unii ar mai face și pușcărie După mine ar fii cea mai mare frauda din învățământului românesc la adăpostul legii.

  15. citesc comentariile și mă crucesc,cu câtă ură proletară se reped comentatorii la colegii lor care au gradații de merit!?!? ,dar uita ,că legile lui bolovan sunt doar pentru taieri și taxe de la muncitorime,in timp ce de parlamentari,de agenții ,de pensionarii speciali și sinecuriști nu se ating! Ba,mai mult, la ei( la guvern) se fac angajări din greu!! V- ați dus după fentă, dragilor!!

  16. Foarte, foarte, foarte puține gradații de merit sunt atribuite corect. Foarte mulți profesori pun la dosare adeverințe/acte fabricate. Ar fi foarte bine să se desființeze.
    Dar cred că ar trebui să ne gândim că sunt anumite categorii profesionale favorizate cu salarii și pensii nesimțite cărora nu li se clanțe nici măcar un fir de păr, ca să nu li se prăbușească universul.
    Din păcate tot în cei cu salarii și pensii mizerabile lovesc și nu este corect.

  17. Fenomenul „caracatiței gradațiilor de merit” din învățământ este o realitate. Gradațiile ajung adesea să fie distribuite pe baza unor proiecte unele obscure sau cunoscute doar în cercuri restrânse, și a unor „activități” fictive.
    Am colegi care iau fișa și încep să facă fix activitățile punctate. Și sunt și agresivi, vor doar ei în anumite comisii, consilii de administrație, anumite clase la dirigenție (pe lângă orele care nu le fac -la programa mă refer- au acces la părinți cu bani și asta îi ajută la realizare de excursii, tabere …eheheee- care „oferă” adeverință că ai făcut o activitate și bani în plus de la fiecare copil ) etc. Ar putea să ia certificat de experți în ” accesarea gradațiilor de merit”.
    Directorii semnează proiectele – deci sunt in proiecte… La noi- tot personalul auxiliar are gradații de merit. Multe activități făcute în timpul orelor de program.
    Nu știu unde se aplică regula trecerii proiectelor prin consiliu de administrație și anunțarea lor tuturor cadrelor didactice.
    Este un sistem defect, bazat pe favoritism și lipsă de transparență.
    In fapt un sistem public – privat, cu tot felul de ” căpușe” ( meditații, caiete/ manuale/ cărți, excursii/ tabere, afterschool etc).

  18. Problema este pusă greșit și duce la dezbinare. Exact asta ne mai trebuie acum!!! Este dureros că vă gândiți numai la propria persoană. Exact asta fac mulți dintre cei care ne conduc! Dacă nu se poate accesa o suplimentare de salariu, să nu aibă nimeni acea oportunitate, de ce să nu fim mai jos???!!! Trist, foarte trist!! Și fără alte cuvinte…

    1. Cu cine sa fii unit? Cu cel care a trisat si a falsificat documente? Trebuie sa avem aceleasi valori pentru a fi uniti!!!

  19. Gradațiile de ,,merit”trebuie scoase sau reduse în cuantum la maxim 10%…din salariu,nu 25%,cum este acum.Este prea mult!!!
    Ora de dirigenție,sa fie plătită că și o oră normală și atunci directorii nu vor mai atribui (a se citi vinde ) dirigințile.
    Sporul de doctorat sa fie plătit celor care au obținut gradul 1 ,nu și celor care și au echivalat ,Gr 1,cu doc ul..așa șmecherește,arzând etapele!!!!

    1. o teză de doctorat este mai complexă decât o lucrare pentru gradul I. Anterior tezei de doctorat propriu – zise ,se susțin niste examene,apoi susținerea lucrării propriu zise( tezei) ..deci,despre ce etape arse vorbești??

    2. Ora de dirigenție este una, dar profesorii care au in administrare o clasa au o mulțime de hârtii de făcut pentru axea clasă. Hârtiile alea(dosare de burse, copii cu parinti plecați in străinătate etc.), inclusiv administrarea clasei (absente, note la Purtare, organizarea clasei si tot ce tine de aceasta).Dacă mai adăugăm si ora de CDP (Dirigentia), suma e mică.

  20. Foarte multe cadre didactice au obținut gradațiile pe merit. Munca lor nu contează? De ce trebuie să generalizăm in orice domeniu? De ce doar învățământul trebuie sacrificat? Nu cred că cei care vor să „taie” aceste gradații sunt cadre didactice. Așa ne comportăm cu colegii noștri? Dacă se cunosc cazuri de cadre didactice care au obținut gradații pe nedrept, dosarele lor nu trebuiau aprobate de unitate. Trebuia sesizat C. A. Criteriile sunt grele, munca este uriașă. Și aceasta trebuie răsplătită.

    1. Du-te cu gradația ta de merit! Ai luat gradație pe merit că ai participat la toate activitățile din grilă și la clasă te-ai odihnit?

  21. Un articol de nota 10 .Într-adevăr ar trebui să dispară aceste gradații de merit care sunt primite de cele mai multe ori pentru hârtii xeroxate ce nu reflecta adevăratăa muncă a unui cadru didactic.

    1. Tăiați gradațiile de merit! Niciodata n au oglindit performanta, ci doar pilele! Dați indemnizația de hrana înapoi urgent!

  22. Foarte bine spus!!!! Desi sunt cadru didactic, as fi de acord cu desfiintarea lor!!! Totul este din hartii fictive, „concursuri si cursuri” pe bani!! Nici vorba de abilitățile de dascăl sau cum iti desfășori activitatea, pasiunea pentru meseria de dascăl, etc… Am colege pentru care doar hartiile contează, sa fie dosarul cat de plin iar activitatea cu copiii…dezamăgitoare. Nemaivorbind ca, este „foarte bine” sa fii prieten bun cu directorul unitatii🙃. Este frustrant sa muncești de zece ori mai mult decat altul, sa pui suflet si sa iti faci datoria asa cum trebuie plus alte activități ce nu tin strict de actul pedagogic sa ai salariul mai mic. Atunci, care este meritul?? Pentru ce?? Daca ti-ai ales meseria de dascăl stii ca, trebuie sa fii devotat si sa iti faci meseria. De ce trebuie sa fii platit in plus pentru hartii??

    1. Este adevărat , trebuie desființate.
      Sunt unități școlare unde profesorii și directorii (se ajunge la procente de peste 50% din personal) au gradații de merit iar elevii nu iau 5 la evaluare sau nu promovează bacalaureatul.

    2. Ar fi trebuit scoase demult aceste gradații de merit, care sunt date pe bază de abonamente unor favoriți ai sistemului. dacă veți lua listele din ultimii 30_30 de ani, veți observa că din 5_5 ani, majoritatea numelor se repetă. Se dau sume pt a primi gradația, r deja o afacere pe 5ani. toți muncim pt școală, unii primesc bonusul de 25%pe 5 ani. Scoateți gradațiile de merit, sunt o spălare de bani, nu un merit deosebit.

  23. De ce nu spun profesori ca rezultatele la examene nu li se datorează lor prin predarea la clasa prin norma de 18 ore plus plata cu ora care este fabuloasa, ci li se datorează părinților care baga bani grei in meditați?? de ce nimeni nu se uita la simularea examenelor ce note au au avut si apoi la examenele propriu-zise ce note au avut si sa constate si sa recunoască ca nu e meritul lor, ca ei nu au timp sa facă orele din norma si la plata cu ora ca trebuie sa aduna harti pt gradație? sa se taie si gradația si plata cu ora sa nu depășească 0,1 din norma ca să mai vina o persoana in sistem care accept sa își completeze norma in mai multe scoli si sa muncească mai mult ca cei titulari, nedidacticul si didacticul auxiliar de ce nu pot avea si ei plata cu ora si reducere de norma ca tot la scoala lucrează, ei sunt prosti care stau sa le pregătească la cadrele didactice tot ca vezi ei nu au timp sa se pregătească pe ei si sa își pregătească sala de curs, trebuie sa stea lumea drept in fata lor ca ei sunt niște persoane „superioare”, la examene te rogi de profesori sa participe in comisie, si in majoritatea cazurilor incurca decât sa ajute ca doar au studi superioare si ar trebui sa știe ce sa facă cum sa facă, dar de ce sa facă sa facă alti ei sa stea si sa vina banul din comisie daca se poate ieri si cat de mulți, de ce nu fac examenele obligatori pt toti profesori ca 4 ani de zile si-au luat salariul după acel elev? e mai frumos sa gatat scoala sa plec in concediu ce sa îmi bat eu capul ca elevul i-a ajuns si-a făcut bani din plata cu ora si meditații deci poate sa plece in concediu iar auxiliarul sa stea sa facă harti si sa se ocupe de examene si asa mai departe, ca cei care e unesc nu sunt văzuți, e o măsură pună creșterea normei si reducerea tarifului la plata cu ora ca nu e corect ca un profesor sa depășească salariul la directo dintr-o scoala si. el la ora 13 14 cel târziu sa fie acasa si directorul si auxiliarul daca pleacă la 16 este caz fericit si camd ajunge acasa sa deschidă laptopul ca a primit o situatie de de la minister prin ISJ

  24. Cei care comentați plini de ură poate nu stiti ca unii chiar iau pe merit această gradatii, cu o munca reală în spatele documentelor. Este un volum de muncă suplimentară imens, iar realizarea dosarului de gradatie este horror. Pilele „abonate la gradatii” despre care vorbiti cu invidie și ură, chiar sunt excepții. Dar românul nu poate recunoaște meritul altuia, se simte confortabil când moare capra vecinului…

    1. Sa iei gradatie de merit ca xeroxerzi niste documente pe care le cumperi sau cersesti…. si sa spui ca depui efort… si ca meriti bani in plus pentru asta…. e jalnic!!!
      Toti meritam acea gradatie, ca toti muncim mult mai mult decat cere postul! Si fara sa facem dosare umilitoare! Si fara sa fim hoti!
      Sustin eliminarea tuturor gradatiilor de merit pana se reglementeaza evaluarea si pana iesim din situatia dificila actuala!

    2. Atât de sincer comentariul încât postezi cu pseudonim. Din păcate știu zeci de cazuri de dosare care au diplome primite pe prietenii și nu obținute dar pe care nu le puteambtaia fiindcă la contestații câștigau. Oameni care știam sigur ca nu au participat.

    3. Tot respectul pentru cei care au pe merit. În schimb la mine în școală directoarea are gradație de merit pe minciuni. Hârtii și diplome cumpărate, publicații pe bani , fără nici o performanță managerială sau la clasă. Nu proiecte ,nu activități cu elevii , nu concursuri sau olimpiade și asta nu e tot. Școală degradata, mizerabilă, pică pereții pe noi , nezugravita de 11 ani , fără clanțe la uși, fără căldură, înghețăm iarna în clase. Am avut copii bolnavi care au stat aproape o iarna cu tratament medical. Nu mai vorbesc de comportament. Stat în stat, ore date pe bani, plase și plasute, transparenta bugetara nu există, fără nici un material în școală , banii de pregătire profesională nu au fost văzuți niciodată, și multe altele. Deci ,cu toată stima, unde este performanta? Are 25% gradație de merit, e corect? Înainte se dădea în școală și era mai bine. Nu puteai sa ai cu minciuni si hartii plătite, se vedea activitatea și trebuia aprobată în CP și CA.

    4. Îndrăznesc să spun că 10% sunt merit și restul excepții. Sunt în sistem de 25 ani și știu clar că sunt valoroase niște hârtii care se pot obține cu bani. Este normal să nu își facă orele de la școala, deorece este metodist și se duce la alte inspecții care erau și astea plătite.Primea plata pe inspecție, puncte la gradație și orele acoperite de prof. de serviciu. Este membru CA automat se duce la ședința , orele …. , puncte la gradație.Asa as putea enumera zeci de situații și culmea cam peste tot sunt aceleași persoane.

    5. Îndrăznesc să spun că 10% sunt merit și restul excepții. Sunt în sistem de 25 ani și știu clar că sunt valoroase niște hârtii care se pot obține cu bani. Este normal să nu își facă orele de la școala, deorece este metodist și se duce la alte inspecții care erau și acestea plătite.Primea plata pe inspecție, puncte la gradație și orele acoperite de prof. de serviciu. Este membru CA automat se duce la ședința la fiecare 2 săptămâni, orele …. , puncte la gradație.Asa as putea enumera zeci de situații și culmea cam peste tot sunt aceleași persoane. Chiar am făcut dosar să nu rămân prost, am luat un punctaj onorabil peste 100 de puncte, dar am nimerit anul cu persoane importante sus puse.Este efectiv o goană după hârtii care nu are nici o legătură cu faptul că ajutam elevii noștri cu ceva prin ceea ce facem pentru acele hârtii, din contra.

  25. Gradația de merit și-a pierdut de multă vreme rolul de stimulare a excelenței în educație, devenind din nefericire “ calul troian” al învățământului românesc. Nu mă refer la ideea în sine, ci la criteriile care stau la baza obținerii ei, întrucât deplasează centrul de greutate al preocupării profesorului în zona activităților extrașcolare. Care sunt efectele? Superficialitatea muncii la clasă, absenteismul “justificat”, pregătirile particulare, mascarea lipsei competențelor didactice, fanfaronada. În plus, verificarea activității profesorului devine derizorie, deoarece contează în primul rând dovezile prin care demonstrează că muncește. În acest fel se stimulează goana după hârtii, cultivându-se formalismul, minciuna, nedreptatea, descurajarea profesorilor de bună credință. Evident, nu sunt excluse situațiile în care aceste recompense sunt luate pe merit, dar cazurile sunt extrem de rare. În concluzie, întrucât subminează însuși principiul după care a fost creată, consider că gradația de merit nu-și justifică în acest moment existența.

    1. Foarte corect punctat ! O minciuna dezbinatoare acum … un cal troian !!! Cei mai demni si profesionisti stiu ca nu este dacat un instrument de creat obedienta si mediocritate …

  26. Foarte bune observatiile. Trebuie sa tinem cont ca in toate domeniile bugetare se dau astfel de gradatii, indiferent care le este denumirea, de excelenta, de exceptie etc. Adunate, suma.lor e foarte mare si economia la buget, de asemenea.

    1. Ceea ce nu se menționează este faptul că obținerea unei gradații de merit necesită multă muncă neremunerată, rezultate obținute cu elevii la Olimpiade şi alte competiții școlare, participare la cursuri de formare profesională, la proiecte, în diverse comisiietc. pe parcursul a 5 ani. Pe scurt, nu oricine poate obține această gradație și este recompensa muncii depuse asiduu.

      1. Adevărat, munca e neremunerată, însă în foarte multe cazuri inutilă pentru elevi. Oare ne punem întrebări cu privire la valoarea educațională, cât de mult contribuim la cultivarea valorilor autentice, sau ne gândim mai curând la bifarea criteriilor? Concursuri peste concursuri, multe dintre ele special concepute pentru fabricarea de diplome, programul școlar dat peste cap prin scoaterea elevilor și profesorilor de la cursuri. Din păcate, nici olimpiadele școlare nu sunt ceea ce ar trebui. Modul de concepere a subiectelor simulează cultivarea creativității, fiind de ani buni sablonizate într-un stil asemănător subiectelor de la examenele naționale. Nu mai vorbim de lipsa de transparență a evaluării lucrărilor, de disputele dintre profesori, care încep în școală cu “bătaia “ pe elevii foarte buni și nu se mai încheie niciodată. Evident, sunt foarte importante rezultatele obținute de elevi la examenele naționale. Însă, în ce măsură pot fi ele considerate roade ale muncii profesorului de la clasă, în situația în care majoritatea elevilor frecventează meditațiile particulare? Motivația participării profesorilor la cursurile de formare este de asemenea extrinsecă. Multe dintre ele sunt o pierdere de timp, fără aplicabilitate în sfera activității didactice. Nu mai vorbim de competențele unor formatori, care se erijează în apostolii metodelor moderne, dar au serioase probleme în școlile în care-și desfășoară activitatea.
        Munca cea mai asiduă este întocmirea dosarului de gradație, dar este absurd să fie considerată un criteriu al meritului.
        În consecință, este benefică acordarea de recompense, însă lipsa criteriilor juste și a procedurilor clare de aplicare produc efecte inverse.

      2. Hai bagă performanță la olimpiade și concursuri cu elevi de liceu tehnologic! Și măcar nici nu ai atâtea puncte pentru astfel de activități câte ai pentru concursuri de tip „Floarea din grădină”! Lasă, că se cunosc grilele, nu e toată lumea proastă!

      3. GRADAȚIA DE MERIT. As zice că în învățământ e singura recompensă, singura confirmare a muncii depuse. Si tot pe munca noastră. Pentru că obținerea gradației de merit pentru mine a pus în valoare o muncă didactică de 5 ani. Așadar, vorbesc în cunoștință de cauza. Un pic de măsură și de respect sunt binevenite oricând oricui. Și apoi, generalizarea e boală letală.

  27. Inspectorii fabricanti de ,,merite” INEXISTENTE, pt a obtine si gradatie de merit pe NIMIC, isi aranjeaza si posturi in cele mai bune licee din tara, fara sa dea concurs, tot dosarele rezolva, desi sint cei mai slabi profesori si nu au avut vreodata rezultate la clasa si nici nu vad clasele. Asa va creste calitatea invatamantilui! CEREM AUDIT PROFESIONAL daca doriti transparenta si progres educational. Altfel…parole, parole, parole

    1. Vin dintr-un judet unde 8 ani a fost inspector grneral un profesor de matematica ce nu a reusit peste 3 si 5 in niciun an la titularizare si a stat asa inspector fara a fi titular. Dupa 8 ani dupa ce PNL l-a pus inspector general, a fost schimbat din pix cu unul PSD si s-a intors la postul rezervat, desi nu era titular, nu avea grade, nu avea nimic. Preda si astazi, la acelasi liceu de renume, matematica.

  28. Foarte bun subiectul articolului. Nici la criza anterioara,cand s au luat 25% din salarii nu s a pus problema asta! Au scos doar salariile de merit. Poate ar trebui o petitie in acest sens. Ca altfel,se fac mereu ca ploua….

    1. Doamne ferește! De unde ați apărut cu atât de mare răutate! Faceți diferența între MERIT și fără Merit!

  29. „Măsurile Bolojan” în educație sunt luate pe repede-înainte, fără gândire, fără consultare și fără o analiză pe termen lung. Sindicatele? Tac. Tăcerea lor = complicitate. Educația nu se conduce prin ordine de urgență și indiferență. Vrem reacție ACUM, nu scuze mâine!

  30. Alo, MEC, când reformați și gradatiile de merit? Criteriile pentru acestea nu reflecta munca de la clasa decât parțial. În rest ….

  31. Este foarte corect sa se termine cu gradatiile de merit. Se iau numai pe dosare si daca s-ar verifica o sa se observe ca la un articol sunt trecuti 3 autori si toti 3 acumuleaza puncte. Din dorința ca dosarul sa fie cat mai stufos,foarte mulți profesori se concentreaza pe alte subiecte care nu mai au nici o legătură cu predarea orelor la clasa

  32. Deci se dorește tăierea a orice e cu MERIT nu?

    Bursă, gradație….

    Unii au căzut in capcana ministrului…sa tăiem de la educație că e criză bugetară.

    Austeritatea e doar un model de guvernare.
    Nicio agenție de rating nu a spus că Romania risipește pe educație.

    Revenind la gradații. DA trebuie reformate, reevaluate, regândite dar toate sistemele au acest tip de recompensare, inclusiv cele private.

    Că multe gradații (nu toate din fericire) ajung la cei care fac parte din camarila politică, amante si alte combinații e adevărat. Asta trebuie corectat. Că inspectorii tratează acordarea gradațiilor ca si cum se dau din buzunarul lor sau că si cum ar fi vătafi e cu totul altceva.

  33. Sunt secretar de scoala, si cadru didactic, si vă spun sincer, as fi de acord înăsprirea acordării gradaților de merit, de exemplu sa aibă elevi la etapele naționale la olimpiade, sau merite adevărate. Am văzut la unii colegi, tot felul de hartii, parteneriate a unui profesor de materie de examen, cu grădiniță din Arad pe baza unor desene…, care s au punctat. si asa se fac dosarele.pe diplome trimise pe email parteneriate. elevi din scoala cu concursuri ationale si internaționale, si ei nu au părăsit comuna ….
    Nu am nimic cu cei care chiar merita gradatiile de merit.
    Sunt foarte mulți insă, care fabrica hartii pe banda rulanta….

    1. Da, jos cu aceste gradații fals numite „de merit”care sunt amorale, date doar la favoriții ISJ urilor. Toți muncim, unii ia banii. Nu e corect. Un net de 9000, 10 mii chiar / lună și tot ei nu sunt mulțumiți. culmea e că nu au merite deosebite… Rușine

  34. Felicitari celor care au vorbit despre gradații de nemerit. Sa se verifice…cel puțin în ultimii 20 ani cine a luat aceste gradații. Vor fi multe persoane, aceleași…abonate…care fabrica hârtii în timpul programului…

  35. Gradația de merit în forma actuală și-a pierdut demult rolul pentru care a fost introdusă. Doar o mică parte merită premiați prin gradația de merit. Este luată de unii ce nu merită nici salariul de bază, nu se întâlnesc cu lunile cu elevii, strâng niște hârtii fără nici o valoare profesională, nu au responsabilitatea rezultatelor şi a examenelor naționale. Trebuie anulata plata doctoratului pentru cei ce nu nici o contribuție la creșterea prestigiului, calității sau rezultatelor școlare.

  36. Ministrul Daniel David trebuie felicitat!
    A fost primul ministru al cabinetului Bolojan care a anuntat austeritate intr un domeniu care oricum era vai de capul lui!De ce a putut sa o faca /o face ?pentru ca politicul nu a gasit atitudine /decenta si mai ales solidaritate intr un domeniu care trebuia sa identifice lichelele de la inceputurile lor.Toate campaniile electorale au anuntat ca educatia e prioritate!Nu este si nici va fi ,pentru ca politicienii au avut si au beneficii daca sistemul e de rahat ,fara bani ,fara viziune!Nu este gaura in cer ca suplinitorii dispar din sistem,dar va fi cu siguranta gaura in pamant cand peste 4 ani se va repeta ca educatia e prioritate nationala !

    1. De parcă acest domeniu care era oricum ca vai de capul lui,a funcționat ca vai de capul lui, din vina cui?

  37. În sfârşit, o voce prin care se spune adevărul! Felictări! De ce reducerea cheltuielilor nu înseamnă şi tăierea gradaţiilor care, oricum, numai de „merit” nu sunt (o ştie oricine din sistem)? Dacă tot s-au tăiat bursele, adică un fel de premii date elevilor, de ce să nu tăiem şi aceste „premii” date profesorilor, directorilor etc. Vorba poetului: „”Noi vrem egalitate, dar nu pentru căţei…”

    1. Nu ca as lua aparare grdatilor, dar bursele sociale sunt un venit suplimentar far nicio munca in plus, pe cand, gradatia este un spor obtinut prin efort si munca suplimentare. Si am colegi care chiar isi merita gradatia: ii vad peste program in scoala pregatind olimpici national sau facand proiecte, festivaluri, concursuri scolare nationale sau scriind la revista. Am insa si mincinosi de genul directorului care nici pe la orele de matematica nu a dat, dar are gradatie la matematica cu hartii de la director.

  38. Nu se mai pot anula gradațiile, cele „câstigate” deja, pe tot felul de adeverințe, participări în proiecte pentru care „gradații” deja au fost răsplătiți și platiți cu salarii integrale pe orele ținute gratis „colegial” de fraieri, cu elevii din clasele care nu au mers în proiecte. Adică sunt bani, să se plătească de 3 ori același lucru…De bun-simț ar fi că guvernul să dea vouchere de cei 25% în plus, pentru cursuri de formare, atât!.Sau să proroge plata, așa cum au prorogat plata celor 2 salarii la pensionare limita vârsta. O grămadă de profesori plimbăreți prin Europa, în proiecte aiurea, în timpul cursurilor, cu elevi intrați cu medii de 3, chipurile în schimb de „bune” practici. Să taie frunză la câini prin Europa puteau și loco, fără atâția bani. E chiar sfidare și cinism sa se plătească gradații de merit când cei care au luat titularizari sau supliniri pe 18 ore să nu aibă ore. Gradații pot citi din carte șezând și pe 20 ore, daca are grad I iar peste 10000, iar „plimbații” din proiecte să stea pe telefoane. Fără olimpiade sau concursuri în domeniul de pregătire, în schimb cu diplome la tot felul de participari la activități cu fundații, asociații, ONG urî , voluntariat (vorba vine) toate în timpul orelor de curs, pentru care profesorii primesc, simultan cu salariu, gradații, adeverințe pentru nimic. Ba mai există și asociații fundații ale școlilor, declarate unități de cult!! dacă desfășoară activități „umanitare” prin biserici, 3
    biscuiți intr-o plasa, unde se mai aduna oarece din D 230. Dar, asta au dorit prin liber exprimata opțiunea, domnii profesori…✌️

    1. Ba da, se poate scoate gradatia de merit celor care o primesc! Sa se analizeze dosarele, ca sunt cazuri penale acolo, sau cadrele care iau gradatia sa renunte la ea!

  39. eeeeee….dar cine are gradații?! de ar veni un audit pe gradații,s ar cruci….dar nu vine …sunt o sursa buna de venit pentru ANUMITE persoane care FAC rost de hârtiile necesare

  40. Sunt de părere că problema este pusă greșit și nu trebuie să existe dezbinare între cadrele didactice, ci unitate. Inspectorii, directorii, profesorii, învățătorii, educatorii fac parte din același sistem. Corect ar fi fost ca guvernanții să țină cont că educația reprezintă unul dintre domeniile prioritare, în această țară și să nu lovească în cadrele didactice. Nu cei din educație au adus țara în starea în care se află, ci politicienii, deci, corect ar fi ca ei să plătească și să răspundă penal și cu confiscarea averilor. Sunt de acord cu regândirea gradațiilor, nu cu eliminarea lor. În urmă cu peste un deceniu se punea accent pe rezultatele obținute cu elevii la concursuri, olimpiade, competiții sportive. Acum, din păcate, accentul cade pe goana absurdă după tot felul de hârtii, care nu oglindesc, decât într-o mică măsură, activitatea desfăsurată la clasă, cu elevii. Așadar, nu gradațiile cadrelor didactice scot țara din criză. Acestea trebuie să se acorde, în continuare, pe niște principii obiective, nu subiective.

  41. Foarte corect! Mai ales ca toata lumea stie cum se fabrica aceste dosare in cardasie cu conducerea scolilor.

  42. marirea normei e una din masurile foarte bune. in realitate , in afara de materiile de examene , e dezastru. platiti pentru a sta. deasemenea trebuie implicati si in celalalte activitati din scoala. asta inseamna sa fi dascal.

    1. sper ca nu sunteti profesor. verificati forma de conjunctiv pentru verbul „a fi”.
      platiti sa stea? am invatat elevi sa citeasca in clasa a 6 sau a 7a in timp ce profesorul de romana isi vedea de planificare nestingherit de nimic. eu predam biologie si nu aveam nr lui de ore pe saptamana, dar mi-am luat timp sa ajut acei copii. nu generalizati ca nu va ajuta in nici un alt domeniu.

  43. Gradațiile de merit sunt o mizerie! Sunt luate an de an de cine trebuie, nu de cine e performant! Directorii și inspectorii pe primul loc, apoi fraierii care se înțeleg bine cu directorii sa primească hârtii false și diplome fara acoperire…Știm toți din învățământ cum se dau aceste gradații de zeci de ani! Nu oglindesc performanta! N au făcut o niciodată! Trebuie să dispară direct!👎👎👎👎👎👎👎👎

  44. Cât timp societatea nu își definește obiectivele și nu luptă pentru prioritățile sale, partidele nu pot fi învinovățite că mint, că înșeală, că promit una și livrează alta, că însuflețesc cai verzi pe pereți, în campaniile electorale, iar apoi aleargă toată țara după cai morți, să le fure potcoavele, că își îmbogățesc membrii, colaboratorii și donatorii, prin jupuirea, pauperizarea și ținerea în servitute a unei țări întregi. Istoria nu învață pe nimeni nimic, ce a fost tot va mai fi. Idealuri ce n-au fost, nici n-or să fie.

  45. Hai să fim serioși: dacă tot vorbim de „reforme” și „optimizări”, poate începem cu paraziții sistemului, nu cu profesorii care chiar muncesc. Avem 200 de „profesori speciali” care iau câte 6.000 de lei pe lună pentru… nimic. Șase mii lunar ca să respire. Asta înseamnă 14 milioane de lei pe an aruncați la gunoi. Dar nu, e mai simplu să tai din catedre și să pui 30 de copii în clasă, nu?

    https://www.presshub.ro/cine-sunt-cei-200-de-profesori-care-incaseaza-6-000-de-lei-indemnizatie-de-merit-pe-viata-368496/

    Și să nu uităm de inspectoratele școlare, acele fabrici de hârtii inutile, unde armate de inspectori mimează munca pe salarii frumoase. CCD-ul? O instituție-fantomă, excelentă pentru a bifa posturi și funcții fără sens. CJRE-ul? La fel. Consilierii școlari ar trebui să fie acolo unde sunt copiii, în școli, nu ascunși în birouri.

    Dacă s-ar tăia aceste sinecuri și structuri inutile, nu ar mai fi nevoie să înghesuim elevii ca pe sardine, să comasăm școli sau să creștem norma. Dar, bineînțeles, asta ar presupune să lovești în pile, în rețelele de influență și în „băieții deștepți” ai educației – iar asta nu se face, nu-i așa?

    Așa că să nu ne mai mire când auzim de „măsuri dureroase” pentru profesori. Durerea e doar pentru cei care muncesc. Pentru restul, e vacanță plătită din banii noștri.

  46. Frumos. Tăiați tot de la profesori sa vad cine va mai face ceva. Eu zic ca noi norma de hrana nu avem deci unde mai puteați da? Eu zic ca să calculați sa ne tăiați și oxigenul sa îl dai la cei care doar taie cu barda în concedii și rapid. Urat tot ce se întâmplă! Tinerii oricum se reorientează ca și asa erau puțini care vroiau sa vina în învățământul nostru DE CALITATE SI NEPLATIT!

  47. Așa este !!! Gradațiile de merit se dau pe hârtii fabricate , peste noapte … de ce nu s a pomenit nimic de ele ?!

    1. Cine ti-a spus ție, ca sunt oameni politici? Poate propuneți sa taie și dirigenția, nu? Ca și așa nu fac ăștia ( profii) nimic! Ce mai propuneți sa taie? Vad ca sunteți plini de idei!
      Eu propun sa taie de la aia care i-au votat! Nu să-și dea cu părerea pe FB.
      Sau, propun să-și doneze salariul, așa din solidaritate!
      Gradația se da pentru activitatea de 5 ani, ceea ce nu înseamnă numai proiecte , așa cum lătrati pe aici, unii!!

      1. Fii serios, domnule! Crezi că doar tu ai văzut grilele și cum se fac dosare de 1000+ de pagini? Repet: fii serios!

  48. .Gradațiile de merit trebuiau de mult scoase din sistem. Acestea se obțin doar de către cei care au relații la inspectoratele județene.

  49. Dragii mei, vă complicați. Din câte știu eu contractul colectiv de muncă a fost semnat și publicat în Monitorul oficial pe 9 iulie, fix de către cele două organizații din preuniversitar (două ca să nu fie acuzate de monopol).
    Acuma să ne gândim, ce poate face statul după ce contractul colectiv de muncă a fost semnat?

  50. Cea mai bună soluție. Fără gradatie și spor de doctorat în învățământul preuniversitar era suficient. Nu influențează cu nimic calitatea actului didactic la ore, din contra! Aceștia sunt abonații sistemului, nu ar îndrăzni nimeni să se atingă de privilegiile lor.

  51. Dacă cei din minister ar fi avut mintea corecta, ar fi putut ajusta unele sporuri, a.i. sa se renunțe la masurile aberante privind norma, comasarea…Asa s-a procedat la funcționarii publici și la cei contractuali, fiind o soluție care nu a stârnit atâtea probleme în sistemele respective.

  52. Felicitări! Foartă bună soluția. Doar că sigur va fi respinsă de cei care beneficiază de aceste sporuri. Cred că propunerea dumneavoastră ar trebui să ajungă pe biroul dlui Ministru și al dlui Premier. Poate vor fi consiliați corect.

    1. De unde veniți toți idioții cu idei din astea dacă nici măcar nu știți despre ce e vorba? Ar trebui să faceți diferența între MERIT… că sunt unii care contribuie cu adevărat și MERITĂ acest spor.

      1. Maxim 10%. Eu din câți cunosc, nu sunt puțini, unul, dacă merită.
        Să vină un audit, pe bune, cine are adeverințe fabricate să fie tras la răspundere!

    2. Nicio clipă nu a fost vorba despre desființarea gradațiilor de merit și a sporului de doctorat. Și nu pentru că ministerul nu ar cunoaște situația, dar majoritatea beneficiarilor sunt oameni care au o cunoștință pe undeva, care sunt din partidul potrivit, ruda nu știu cui etc. Adică sunt din casta superioară.
      Îmi cer scuze celor care citesc aici și au gradație de merit corect. Nu la ei mă refer. Procentual, cred că 80% sunt pe pile, dacă iau ca model școala mea.

    1. ce faci unde ai structuri arondate, unde ai 1500 de elevi?
      cum poate un singur director sa predea, sa se ocupe de atragerea de fonduri prin scrierea proiectelor, sa stea de vorba cu parintii si sa-si faca si treaba din fisa postului?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul de Istorie Bogdan Murgescu: Dacă am fi fost neafiliați NATO, eram vulnerabili la același gen de agresiune / Putin joacă la loterie soarta țării sale, poate chiar și soarta lumii / Ceea ce se va întâmpla va depinde foarte mult de capacitatea Ucrainei de a rezista

România se află într-o poziție foarte bună fiind membră NATO în contextul agresiunilor actuale, altfel eram la fel de vulnerabili ca Ucraina, a explicat pentru Edupedu.ro profesorul universitar Bogdan Murgescu…
Vezi articolul

HARTĂ Sunt 119 localități din 27 de județe cu rată de infectare de peste 6 la mie. Alte 100 înregistrează peste 5 la mie incidență / Scenariul pentru școli se stabilește vineri, dacă între timp nu s-a instituit carantina zonală

Rata de incidență din 119 de localități aflate în 27 județe din țară trecuse de pragul de 6 cazuri de infectare la 1.000 de locuitori. Asta arată datele publicate pe…
Vezi articolul

UPDATE: Înscrieri deschise până pe 26 mai / Tema pentru elevi și profesori este “vehicul eco-friendly” la Concursul Național 3DUTECH din acest an, aflat în calendarul Ministerului Educației (P)

3DUTECH a anunțat prelungirea termenului de înscriere în Concursul național de 3D design & printing pentru toți elevii și profesorii din România. Cele mai creative proiecte care vor aplica modelarea…
Vezi articolul