Norma unui profesor de geografie este de 20 de ore de predare pe săptămână. În 34 de săptămâni de activitate didactică, asta înseamnă 680 de ore de predare și încă 680 de ore disponibile pentru pregătirea lecțiilor. Sună bine pe hârtie, dar realitatea este cu totul alta.
Un profesor de geografie are, în mod obișnuit, o singură oră pe săptămână la fiecare clasă, ceea ce înseamnă aproximativ 20 de clase. La o medie de 25 de elevi pe clasă, profesorul ajunge să lucreze cu aproximativ 500 de elevi pe săptămână.
În aceste condiții, evaluarea orală devine imposibil de realizat. Temele sunt deja “ocupate” de profesorii de matematică și limba română, iar pentru a nu depăși plafonul de sarcini pentru acasă impus de minister, profesorul de geografie evită să adauge teme suplimentare. Soluția rămâne evaluarea scrisă. La o oră pe săptămână sunt necesare minimum 4 note pe an, ceea ce înseamnă că fiecare elev susține 4 testări. În total: aproximativ 2000 de teste de corectat într-un an.
Chiar și un profesor foarte eficient are nevoie de cel puțin 5 minute pentru corectarea unui test. Asta înseamnă 166 de ore consumate, din cele 680 dedicate pregătirii. Rămân 514 ore. Și nu am terminat.
Profesorii trebuie să participe anual la cursuri de formare pentru acumularea de credite, cursuri care durează în medie 50 de ore. Mai rămân 464. Apoi, activitățile birocratice — cel puțin 2 ore pe săptămână, adică 68 pe an — plus consiliile și ședințele (minimum una pe modul, încă 5 ore). Total: 391 de ore rămase pentru pregătirea lecțiilor.
Dacă împărțim aceste 391 de ore la cele 680 de ore de predare, rezultă o medie de aproximativ 34 de minute de pregătire pentru fiecare oră de curs.
Sunt suficiente 34 de minute pentru a crea o lecție interesantă?
Ce se întâmplă dacă profesorul pregătește elevi pentru olimpiade și concursuri? Dacă are în clasă elevi cu CES sau alte nevoi educaționale speciale? Dacă vrea să pună în practică metode moderne, proiecte, materiale vizuale, resurse interactive?
Realitatea este că timpul nu ajunge. Iar așteptările sunt, de multe ori, mult peste ceea ce poate oferi un profesor în condițiile actuale.
__________________
Despre autor: Marius Nour este profesor de Geografie și Limba engleză la următoarele școli din județul Covasna: Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe, Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Covasna și Școala Gimnazială Dobârlău. Predau de 8 ani și am gradul didactic II.
Nota redacției: Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.