Senatorul Ștefan Pălărie reacționează în scandalul ARACIP, după ce ministerul i-a schimbat organizarea și după ce numele său a fost pus pe o listă a „groparilor care mănâncă o colivă fancy” de Răzvan Orășanu

1.103 vizualizări
Ștefan Pălărie / Foto: USR-PLUS
Guvernul și Ministerul Educației Naționale au ratat din plin reforma Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP)”, a transmis joi, pe Facebook, senatorul USR Ștefan Pălărie. El a adăugat că „Ministerul Educației insistă ca ARACIP să fie o instituție intens politizată, condusă de interese fără legătură cu asigurarea calității în învățământul preuniversitar”.

Postarea lui Pălărie vine după ce miercuri, Răzvan Orășanu, președintele Asociației „Ține de noi”, fost consilier guvernamental, a comentat pe Facebook situația ARACIP, criticând Hotărârea de Guvern care practic desființează agenția care acreditează toate școlile din România în forma în care a existat în ultimii 15 ani. Orășanu a subliniat faptul că Ștefan Pălărie l-a luat drept consilier pe președintele Asociației Școlilor Private, Christian Comșa, despre care spune că este „într-un uriaș conflict de interese”.

„Când nu îl susține pe ministrul Câmpeanu în a treia zi de Crăciun și când nu dobândește pentru Asociația Școlilor Private un loc în Consiliul ARACIP (ca să se judece el pe el în viitor dacă respectă standardele, că are și o școală privată omul) dă fuga-fuguța la opoziție și se preocupă să îl consilieze pe reformatorul de viitor Ștefan Pălărie în Parlament. (…) Asociația dlui Comșa va avea drept de vot asupra miilor de școli din această țară….Adică, cuuuum? Asociația Școlilor Private va vota pt. acreditarea sau neacreditarea fiecărei școli de stat (concurente) din această țară? Exact!”, a scris Orășanu pe Facebook (postarea integrală, la finalul articolului).

  • Amintim că, miercuri, Guvernul a aprobat actul normativ care reorganizează ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, anunță oficial Ministerul Educației. Tehnic, noua hotărâre de guvern abrogă hotărârea prin care instituția a fost organizată în 2005 și instituie o nouă organigramă, noi reguli pentru stabilirea conducerii, pentru noi direcții, un număr mai mare de angajați și o cu totul altă abordare în privința acestei agenții, care până acum a fost una specializată.
  • Edupedu.ro a scris în contextul acuzațiilor de conflict de interese care i s-au adus în ședința CES consilierului ministrului Educației, Radu Szekely, a cărui școală co-fondată la Sibiu este membră a Asociației Școlilor Particulare, Szekely fiind promotorul principal al „reformei” ARACIP prin care ONG-ul a primit un loc cu drept de vot în Consiliul ARACIP.
  • ONG-ul Asociația Școlilor Particulare din România este menționat în proiectul de hotărâre de guvern pentru reorganizarea ARACIP, la articolul 7, cu un membru cu drept de vot în Consiliul ARACIP – organismul de conducere și decizie al Agenției. Asociația Școlilor Particulare a fost înființată în ianuarie 2020, potrivit portalului instanțelor. Președintele Asociației este, potrivit Registrului Național ONG de la Ministerul Justiției, Comșa Christian-Eneil, consilier parlamentar al senatorului USR Ștefan Pălărie, în Senatul României, manager de dezvoltare al Școlii germane Fridolin și membru în Consiliul Asociației Școlilor Particulare. Asociația are încă doi membri care apar în registrul ONG, actualizat în ianuarie 2022 – aceștia sunt Martin Aurelian-Mihail și Raiu Cătălin Valentin.
Informații de context

Proiectul de hotărâre a fost unul controversat, criticat de majoritatea organizațiilor societății civile din zona Educației. A obținut un aviz nefavorabil, cu 93% din voturi, de la Consiliul Economic și Social, mai mulți membri ai forului solicitând retragerea proiectului.

Au fost ridicate suspiciuni de conflict de interese la adresa lui Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu și promotorul principal al controversatei „reforme” a ARACIP, în plenul CES, de către membri consiliului, aceștia arătând că școala co-fondată Szekely e membră în Asociația Școlilor Particulare, care e nominalizată în viitoarea conducere a Agenției cu un membru cu drept de vot.

Consiliul Legislativ a cerut, prin avizul de legalitate pe care l-a dat, reanalizarea „mandatelor complete” pentru Președintele ARACIP, pentru că „poate duce la o nouă învestire a acestuia pentru un al treilea mandat”.

În noua formă a proiectului, retrimisă la avizare după o lună de la retragerea din CES, în urma criticilor publice, președintele Consiliului ARACIP poate fi numit pentru maximum „2 mandate complete”. Modificarea poate permite viitorului președinte să aibă câte mandate vrea, bineînțeles în acord cu ministrul, atât timp cât un mandat complet este considerat un mandat neîntrerupt. La o simplă suspendare de câteva zile condiția „complet” fiind neîndeplinită și persoana putând să primească un nou mandat.

Mai jos, postarea integrală a senatorului Ștefan Pălărie:

„Guvernul și Ministerul Educației Naționale au ratat din plin reforma Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP). Hotărârea a fost adoptată ieri în ședința de Guvern.

Este limpede că Ministerul a profitat de această nevoie legitimă de reformare a ARACIP pentru a așeza lucrurile într-un format foarte politizat. Calitatea în educație nu va avea niciodată de câștigat prin și mai multă politică. Reiau pe larg punctul de vedere formulat și ieri, la cald, alături de colegii din Grupul de Lucru USR pentru Educație.

Ministerul Educației insistă ca ARACIP să fie o instituție intens politizată, condusă de interese fără legătură cu asigurarea calității în învățământul preuniversitar. Guvernul a aprobat ieri actul normativ care reorganizează ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, ignorând cu bună știință necesitatea unei reforme responsabile, independentă de interese politice.

Proiectul de HG controversat pentru reorganizarea ARACIP a fost retrimis după o lună la Consiliul Economic și Social, pentru avizare, fără a ține cont de propunerile societății civile și ale partenerilor de dialog social, făcute în dezbaterea publică din 27 decembrie 2021.

Alaltăieri, pe 1 februarie, noul regulament a primit aviz nefavorabil de la CES, cu 40 de voturi împotrivă (din 43 membri prezenți), iar mai mulți membri ai forului au solicitat retragerea proiectului. Cu toate acestea, Ministerul Educației este de neoprit în planul său.

Problemele cele mai grave țin de faptul că:

– președintele ales al instituției poate avea maxim două mandate așa-zis complete (de 4 ani), deci practic un număr NELIMITAT de mandate ‘incomplete’, conform noului text normativ, ceea ce poate duce la controlarea ARACIP pentru o perioadă lungă de timp, de către o singură persoană. Iar dacă acea persoană se întâmplă să fie desemnată politic, favorabilă partidului care conduce Ministerul Educației, atunci avem tabloul complet.

– membrii cu drept de vot din cadrul Consiliului ARACIP ar trebui să fie DOAR experții în evaluarea calității, iar reprezentanții Ministerului Educației, reprezentanții elevilor, ai părinților, ai salariaților din învățământ, ai Asociației Școlilor Private, precum și partenerii instituționali (reprezentanți ai MAI și ai MApN) să fie prezenți doar cu statut de observator.

Din păcate vom avea o nouă instituție intens politizată, fără autonomie decizională și puternic influențată de factori politici și de interese ce nu țin exclusiv de evaluarea și asigurarea calității în învățământul românesc.”

Mai jos, postarea integrală a lui Răzvan Orășanu:

Când am ajuns la 44% analfabetism funcțional măsurat la elevii de 15 ani, mai demolăm o instituție – ARACIP, Agenția pt. calitate din preuniversitar. Ea a funcționat oarecum nesatisfăcător până acum, dar de ce să nu o demolăm cu totul, mai ales că supraviețuiseră niște tehnocrați pe undeva?? De ce să nu o facem piftie, precum Insitutul pt. Științele Educației? Și ce am demolat? Un fleac, ne-au ciuruit….o instituție care se ocupă doar de calitatea educației din România în preuniversitar, verificând standardele respectate de toate școlile din România… De ce să o fi întărit, de ce să venim cu modele de bună practică? Noi avem posiblitatea să lăsăm calitatea educației să fie condusă de un fost manechin al lui Cătălin Botezatu…unul care făcea pe „aviatorul” în chiloți pe podiumurile fashion….

Găsiți aici calitatea performanței, considerată suficientă de Ministerul Educației pentru a ghida toate școlile din țară.

Și cine sunt groparii care mănâncă o colivă fancy, molfăind niște rezultate bune ale ARACIP din anii ăștia? Să îi ascultați cum bat mărunt din buze că nu e ce trebuie acum instituția, de parcă tura trecută nu a fost același ministru…..

1. Sooooriiiiin Câmpeanu. Mă mir de unde a venit și modelul la ARACIP că poți avea al treilea mandat dacă nu ai avut două mandate complete anterior, lucru sesizat de Consilul Legislativ? Hmmm…poate de la rectori?

2. Secretarul General Ioana Lazăr de la divizia „aceste dezbateri publice care ne doare”, organizatoarea simulacrului de dezbatere organizat în data de 27.12.2021. Doamna Lazăr are și cunoașterea cea mai meșteșugită a Legii 52 din cele care există pe pământ… Legea este cea prin care societatea civilă a cerut dezbaterea chestiunii….mai multe detalii nu pot da, momentan… Tudor Chirilă i-a spus verde în față că încearcă să pună pumnul în gură societății civile.

3. Christian Comşa pe care mâine îl voi rade din lista mea de aici de pe Facebook, aflat într-un uriaș conflict de interese. Când nu îl susține pe ministrul Câmpeanu în a treia zi de Crăciun și când nu dobândește pentru Asociația Școlilor Private un loc în Consiliul ARACIP (ca să se judece el pe el în viitor dacă respectă standardele, că are și o școală privată omul) dă fuga-fuguța la opoziție și se preocupă să îl consilieze pe reformatorul de viitor Ștefan Pălărie în Parlament…Când stai să te gândești că mizasem pe unul de la Școala de Valori

(LATER EDIT Școala de Valori îmi zice că e unul din cei 8 fondatori, nu fondatorul și că nu mai este în organizație de 4 ani, probabil tocmai pentru că nu mai împărtășea valorile!!! Organizația face lucruri ok, chiar minunate pe alocuri – fără ghilimele, ca să nu avem vorbe! )

…Aici valori , tată…nu tu atitudine de opoziție, ci de aliniere la verticala puterii… nu tu conflict de interese (domnul reușește să fie simultan în privat, la stat și ONG-ist), nu tu nimic…

Ați auzit să spună ceva despre ARACIP domnul reformator în educație consiliat de domnul demolator? Demolatorul este plătit din banii dvs de reformator, via sume forfetare din Parlamentul României, apoi via diurna de la cabinetul dlui senator Pălărie….

4. Oana Moraru. Da, chiar ea. Poate nu știți, este vicepreședintă/membră în consiliul director sau ce e la Asociația lui Comșa, o găsiți aici. Nu spune pe blog-ul de părinți că e membră și că Asociația susține, Asociația drege, o dă cu principiile, cu moralitatea, cu astea… Este acolo cu aceeași figură glossy cu care ne umple de înțelepciune ca să nu spun de respect explicându-ne ceva despre calitatea educației, de leșină de emoție mai toți părinții din țară, aceași figură care folosește sofisme pentru susținrea propunerilor demolatoare…

Aș vrea, dacă mai există presă în această țară să putem explica părinților cum această Asociație la care doamna este in board a târât Ministerul Educației în justiție pentru anularea și diluarea standardelor educaționale din prezent, lucrând exclusiv în folos propriu, primind drept premiu un loc intr-o instituție publică…

„Nu face rating educația domnu’ Orășanu” îmi zicea un editor încercând să se scuze că tăiase un subiect din desfășurător… Și cine să sesizeze penibilul situației în care reprezentanții părinților sunt observatori, nu au niciun vot, reprezentanții școlilor din rural lipsesc, reprezentanții școlilor de stat lipsesc, reprezentanții elevilor sunt spectatori- observatori și ei… în schimb Asociația dlui Comșa va avea drept de vot asupra miilor de școli din această țară….Adică, cuuuum? Asociația Școlilor Private va vota pt. acreditarea sau neacreditarea fiecărei școli de stat (concurente) din această țară? Exact!

Dna Moraru și ea a postat o chestie – un pic cețoasă- de susținere a H.G-ului aberant. De acum înainte școlile private de orice fel vor primi acreditare în pas alergător, puținele standarde care au fost impuse până acum vor fi nivelate, doamna Moraru nu va mai avea vreo emoție când vine ARACIP în inspecție la școala ei, s-a mai rezolvat o problemă în țărișoară. Cine a fost în tabăra cealaltă? CES-ul care a dat, formal, vot negativ H.G.-ului (cu un vot zdrobitor, 41 de oameni din 43!), Tudor Chirilă, FEPAL, Coaliția pentru Educație, World Vision, FONSS, Părinții Cer schimbare, Academia de Advocacy (doar sfaturi tehnice pe lege), Asociațiile elevilor, Societatea Academică din România și cu voia dvs. ultimii pe listă cei din Asociația „Ține de Noi”. Plus alți oameni până la nr. de 92 câți au fost la dezbaterea pusă în bătaie de jos a treia zi de Crăciun. Atât s-a putut, veșnica ei pomenire!

Deși da, ARACIP-ul a comis erori față de anumiți furnizori de educație din privat (erorile nu se repară prin mutilarea instituției)… Însă ceea ce se pregătește acum, cu câte un târnăcop de la fiecare din cei nominalizați (inclusiv dl Comșa și dna Moraru) este o mineriadă în educație. Efectele se vor simți ani de zile!P.S. Update L-am nedreptățit prin neincludere pe Radu Szekely, despre care Edupedu.ro scrie destul de elocvent aici.

Școala de la Sibiu rămâne f. ok, dar conflictul de interese este conflict de interese și regret că i-am luat apărarea când a fost pusă tema în discuție de Ovidiu Voicu. Școala este in board-ul Asociației Școlilor Private. Care Asociație va judeca toate școlile, inclusiv cea fondată de domnul consilier al ministrului, ex- consilier al dnei Andronescu, ex- fondator al…școlii respective. Iar susținerea a făcut-o H.G.-ului din postura de angajat de o structură publică, cu rezultatul zdrobitor că 40 din 43 de oameni din CES au votat ÎMPOTRIVĂ fără să i se clintească vreun mușchi.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara Carmen Beraru cere reguli pentru profesorii mentori și denunță „denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență” în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Educației: Acești profesori trebuie sa le ofere debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral

Regulamentul de organizare și funcționare al școlilor ar trebui să le impună profesorilor mentori să aibă un comportament adecvat față de debutanți – este propunerea profesoarei debutante Carmen Beraru, de…
Vezi articolul

„Copiii sunt bine atunci când adulții sunt bine”. Ghid pentru educatori și părinți, coordonat de psihoterapeutul Domnica Petrovai: Adulții au misiunea de a construi coreglarea dând dovadă de compasiune și înțelegere

„După ce ne naștem, îngrijitorii noștri sunt întregul nostru univers. Suntem complet dependenți de ei pentru a supraviețui. Pe lângă hrană și îngrijire fizică, avem nevoie de iubire necondiționată, atenție…
Vezi articolul

GHID Răspunsurile Ministerului Educației la cele mai frecvente întrebări despre înscrierea la creșă/grădiniță sau ludotecă 2024 / În perioada înscrierilor, părinții pot suna la un tel verde pus la dispoziție de fiecare inspectorat școlar

Ministerul Educației a publicat pe site răspunsuri la cele mai frecvente întrebări ale părinților privind înscrierea copiilor la creșă, grădiniță, ludoteci în 2024. Care sunt actele necesare, cum se alege…
Vezi articolul

Până pe 31 mai, se pot depune proiecte pentru formarea a 100.000 de profesori în pedagogie digitală. Prioritară este formarea profesorilor din mediul rural și zone defavorizate / Ministerul Educației a scos termenul „non-binar” din Ghidul solicitantului

Ministerul Educației a lansat apelul pentru formarea a peste 100.000 de profesori în pedagogie digitală, de 80 de milioane de euro. Valoarea unui proiect este de minim 2,4  milioane euro…
Vezi articolul
Joi, 30 septembrie 2021, de la ora 15:30 la 17:30, dezbaterea "Adolescența fără filtre: importanța încrederii în sine în era social media" organizată de Edupedu.ro și Dove

Dezbatere online Edupedu.ro - Dove

Ministrul Sorin Cîmpeanu, consilierul Radu Szekely, ambasadorul Dove Cristina Dima, psihoterapeutul Domnica Petrovai, Ionela Neagoe, directorul Colegiului „Gheorghe Lazăr” din București, și Mihaela Nabăr, directorul World Vision România – discută joi, 30 septembrie, de la 15:30, despre importanța încrederii în sine a adolescenților, în era social media

Este importantă stima de sine în evoluția și rezultatele școlare ale unui adolescent? Contează încrederea în sine în dezvoltarea sănătoasă emoțional a unui tânăr? Ce impact au rețelele sociale în…
Vezi articolul