Consiliul Legislativ cere reanalizarea „mandatelor complete” pentru Președintele ARACIP, din proiectul de reorganizare a agenției: Poate duce la o nouă învestire a acestuia pentru un al treilea mandat

891 de vizualizări
Concursul de directori la București
Foto: Pexels.com
Consiliul Legislativ a cut Ministerului Educației să reanalizeze expresia „mandate complete” pentru Președintele ARACIP, din proiectul de Hotărâre de Guvern care vizează reorganizare a agenției, potrivit documentului publicat pe site-ul instituției. Poate fi interpretată și poate duce la o nouă învestire a acestuia pentru un al treilea mandat, spun experții în legislație. Edupedu.ro a semnalat acest lucru încă de duminică, după ce Ministerul Educației a trimis la CES un nou proiect de HG.

„Fără a ne pronunța asupra aspectelor de oportunitate, sugerăm inițiatorului reanalizarea termenului „complete” din cadrul sintagmei „mandate complete”, întrucât ar putea fi interpretată în sensul că orice încetarea mandatului de președinte reprezintă un temei pentru a nu considera mandatul respectiv complet, fapt care poate duce la o nouă învestire a acestuia pentru un al treilea mandat”, se arată în documentul Consiliului Legislativ.

În noua formă a proiectului, președintele Consiliului ARACIP poate fi numit pentru maximum „2 mandate complete”. Modificarea poate permite viitorului președinte să aibă câte mandate vrea, bineînțeles în acord cu ministrul, atât timp cât un mandat complet este considerat un mandat neîntrerupt. La o simplă suspendare de câteva zile condiția „complet” fiind neîndeplinită și persoana putând să primească un nou mandat.

„Președintele Consiliului poate fi numit pentru maximum 2 mandate consecutive”, scria în forma din dezbaterea publică – acum a fost înlocuită formularea cu următoarea: „Președintele Consiliului poate fi numit pentru maximum 2 mandate complete”. Practic, se preia din Legea Educației modificarea controversată făcută de Guvernul Ponta în 2014, prin OUG, care le permite rectorilor în prezent să aibă un număr nelimitat de mandate, dacă a existat o suspendare în timpul mandatului chiar și de câteva zile, putând fi interpretată prevederea în sensul în care mandatul nu a fost complet și atunci poate fi numit din nou, dacă este votat.

Un exemplu este cel al ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, rector aflat la al treilea mandat al USAMV București, mandat obținut pentru că cel de-al doilea (martie 2012 – decembrie 2014) nu a fost complet, fiind suspendat pentru postul de ministru al Educației în cabinetul Ponta (decembrie 2014 – noiembrie 2015). Nici al treilea mandat (februarie 2016 – prezent) nu este complet, fiind acum din nou suspendat pentru a ocupa postul de Ministru al Educației (noiembrie 2020 – prezent). Vedeți lista rectorilor cu trei mandate aici.

Prin această modificare a proiectului de HG, practic, cea mai mare critică adusă fostului președinte ARACIP, care a condus agenția din 2005 până în august 2021, aceea că „a avut mandat pe viață”, devine o ipoteză posibilă și probabilă și pentru următorul președinte, care ar urma să fie ales pe baza acestei forme a proiectului de HG.

Modificarea respectivă nu a fost solicitată de niciun participant la dezbaterea din 27 decembrie 2021.

Proiectul de HG controversat, care a fost retras de pe ordinea de zi a Consiliului Economic și Social cu 13 minute înainte de ședința în care urma să fie avizat, la presiunea societății civile, a fost acum retrimis la CES pe 21 ianuarie într-o formă modificată, majoritatea schimbărilor nefiind dintre cele propuse la dezbaterea publică din 27 decembrie 2021. Proiectul este trimis la CES de Secretarul general al ministerului Educației, Ioana Lazăr, cea care ceruse și retragerea actului și care s-a implicat masiv în dezbaterea publică din 27 decembrie, când a spus că „ARACIP este o instituție amputată administrativ”.

Avizul Consiliului Legislativ a fost favorabil:


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dacian Dolean, despre temele la clasele primare: Este foarte important ca părintele și profesorul să lucreze împreună iar părintele să mai lucreze acasă cu copilul, dar în același timp, trebuie să înțelegem că și părintele are o viață

Psihologul educațional Dacian Dolean spune că temele au mai multe roluri, iar părinții trebuie să se implice în clasele primare, să lucreze împreună cu copilul. Însă în același timp, “tema…
Vezi articolul

Ligia Deca, ministrul Educației: A fost adoptată declarația privind politica de salarizare a personalului din învățământ. Aceasta răspunde cerinței sindicatelor de a avea un act normativ publicat în Monitorul Oficial / Declarația adoptată de Guvern nu este act normativ

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat adoptarea unei declarații a Guvernului, care va fi publicată în Monitorul Oficial. Aceasta a spus că declarația respectivă răspunde cererii sindicatelor și angajaților aflați…
Vezi articolul

Franța pregătește încă de acum începutul de an școlar din 1 septembrie. Schimbări la grădiniță, fonduri descentralizate pentru formarea personalizată a profesorilor și reforme în liceele tehnologice pentru apropierea de realitatea socio-economică, printre măsuri

O școală a excelenței și a cunoașterii de concepte fundamentale, o școală a egalității și a diversității; o școală pentru bunăstarea elevilor – acestea sunt cele trei paliere pe care…
Vezi articolul

Reorganizarea forului care controlează circa 20% din banii de cercetare, UEFISCDI, și înființarea unui Consiliu independent care să se ocupe de domeniu este cerută printr-un manifest semnat de zeci de profesori și cercetători români, de la universități din România și din lume

“Propunem crearea unei entități juridice noi, „Consiliul pentru Cercetare”, unitate independentă de factorul politic și care va gestiona și distribui bugetul alocat acesteia de către statul român exclusiv pe bază…
Vezi articolul