Modelul președintelui pe viață, preluat de la universități la ARACIP. Ministerul Educației trimite un nou proiect de HG la CES, ignorând modificările propuse de societatea civilă

3.991 de vizualizări
Foto: captură – document
Președintele Consiliului ARACIP poate fi numit pentru maximum 2 mandate complete – aceasta este prevederea nou adăugată în noul proiect de hotărâre de guvern – al treilea de până acum – propus de Ministerul Educației pentru reorganizarea Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar. Modificarea poate permite viitorului președinte să aibă câte mandate vrea, bineînțeles în acord cu ministrul, atât timp cât un mandat complet este considerat un mandat neîntrerupt. La o simplă suspendare de câteva zile condiția „complet” fiind neîndeplinită și persoana putând să primească un nou mandat.

Proiectul de HG controversat, care a fost retras de pe ordinea de zi a Consiliului Economic și Social cu 13 minute înainte de ședința în care urma să fie avizat, la presiunea societății civile, a fost acum retrimis la CES pe 21 ianuarie într-o formă modificată, majoritatea schimbărilor nefiind dintre cele propuse la dezbaterea publică din 27 decembrie 2021. Proiectul este trimis la CES de Secretarul general al ministerului Educației, Ioana Lazăr, cea care ceruse și retragerea actului și care s-a implicat masiv în dezbaterea publică din 27 decembrie, când a spus că „ARACIP este o instituție amputată administrativ”.

„Președintele Consiliului poate fi numit pentru maximum 2 mandate consecutive”, scria în forma din dezbaterea publică – acum a fost înlocuită formularea cu următoarea: „Președintele Consiliului poate fi numit pentru maximum 2 mandate complete”. Practic, se preia din Legea Educației modificarea controversată făcută de Guvernul Ponta în 2014, prin OUG, care le permite rectorilor în prezent să aibă un număr nelimitat de mandate, dacă a existat o suspendare în timpul mandatului chiar și de câteva zile, putând fi interpretată prevederea în sensul în care mandatul nu a fost complet și atunci poate fi numit din nou, dacă este votat.

Un exemplu este cel al ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, rector aflat la al treilea mandat al USAMV București, mandat obținut pentru că cel de-al doilea (martie 2012 – decembrie 2014) nu a fost complet, fiind suspendat pentru postul de ministru al Educației în cabinetul Ponta (decembrie 2014 – noiembrie 2015). Nici al treilea mandat (februarie 2016 – prezent) nu este complet, fiind acum din nou suspendat pentru a ocupa postul de Ministru al Educației (noiembrie 2020 – prezent). Vedeți lista rectorilor cu trei mandate aici.

Prin această modificare a proiectului de HG, practic, cea mai mare critică adusă fostului președinte ARACIP, care a condus agenția din 2005 până în august 2021, aceea că „a avut mandat pe viață”, devine o ipoteză posibilă și probabilă și pentru următorul președinte, care ar urma să fie ales pe baza acestei forme a proiectului de HG.

Modificarea respectivă nu a fost solicitată de niciun participant la dezbaterea din 27 decembrie 2021.

Articolul 7, cel care vizează componența organului de conducere al ARACIP, adică a Consiliului, cel mai disputat articol dintre toate în cadrul dezbaterii publice, a fost modificat acum doar cu propunerea făcută pe 27 decembrie de președintele sindicatului „Alma Mater”, Anton Hadăr – și anume a fost introdus un membru al ARACIS – Agenția pentru asigurarea calității în învățământul superior – în Consiliul ARACIP. ARACIS este agenția omoloagă pentru învățământul superior.

Alte modificări față de al doilea proiect de HG, cel dezbătut public pe 27 decembrie 2021, sunt următoarele:

Articolul 4, alineatul 3 – a fost eliminat textul „fără a depăşi numărul de posturi alocate unităţilor din subordinea şi coordonarea Ministerului Educaţiei, finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat”.

Art 5, alin 1, b) – apare în organigram funcția de Secretar general al ARACIP, inexistentă până acum, și pe care nu a cerut-o nimeni în dezbaterea publică menționată.

Articolul 8 devine articolul 9 și invers – iar Secretarul general ARACIP, nou introdus, este cel care preia conducerea Consiliului, în lipsa președintelui. În forma veche a proiectului de HG, conducerea era preluată prin delegare de un alt membru al Consiliului.

O altă modificare apare la articolul 12, aceea că reprezentanții Ministerului de Interne și al Apărării nu pot fi președinți al Consiliului.

În articolul 21 sunt introduși colaboratorii externi „din țară și din străinătate”, aceasta fiind o cerință la dezbaterea publică. Dar cei externi, ca să poată face evaluări, trebuie mai întâi să se înscrie în registrul ARACIP al experților în evaluare și acreditare, la fel ca cei autohtoni.

Conținutul articolul 24 a fost eliminat complet din noua formă a proiectului. Este vorba despre textul care viza școlile pe curriculum străin. „Organizaţiile furnizoare de educaţie, interesate în organizarea şi desfăşurarea de activităţi de învăţământ de nivel preuniversitar corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, se vor supune procedurii de evaluare externă şi avizare în conformitate cu prevederile corespunzătoare din metodologia de evaluare instituţională, avizare, autorizare şi acreditare, care va fi actualizata în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri de Guvern”.

Aceste școli particulare vor rămâne doar cu reglementările din HG 993/2020, dacă acest proiect va fi aprobat în actuala formă.

Pentru comparație, publicăm noul proiect de HG și vechiul proiect de HG, ambele în forma trimisă la CES și disponibilă pe site-ul instituției:
Citește pe subiectul ARACIP și:
Independența instituției care acreditează și autorizează toate școlile și grădinițele din România, în pericol. ARACIP ar urma să fie puternic politizată, atrage atenția Ovidiu Voicu, președintele Centrului pentru Inovație Publică: Nu pot să facă parte din consiliul Agenției cei care vor să fie evaluați, pentru că nu ar mai fi evaluarea externă
Concursuri publice pentru funcția de președinte al Agenției care acreditează și autorizează școlile – ARACIP și pentru membri consiliului de conducere, solicitate Ministerului Educației de mai multe ONG-uri din Educație, după demisia președintelui interimar
Reprezentanții elevilor, despre proiectul modificării ARACIP: Interesele unora primează în fața siguranței copiilor și în fața educației de calitate / Solicităm ministrului educației să retragă, de urgență, proiectul de hotărâre de guvern
Președintele Asociației Școlilor Particulare, singurul prezent la dezbatere care nu a propus modificarea proiectului de hotărâre a organizării și funcționării ARACIP, prin care organizația sa primește un loc cu drept de vot în Consiliu / Christian Comșa: Problema mare nu este componența ARACIP, problema mare este ce evaluează și ce face în momentul în care merge în instituțiile de învățământ
Mutarea deciziei privind evaluările școlilor din mâna experților în mâna unor oameni numiți politic, prin pixul ministrului, înseamnă politizare excesivă și compromiterea totală a ARACIP, susține Corina Atanasiu – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali
Proiectul de hotărâre privind reforma ARACIP trebuie retras, cere un grup de organizații neguvernamentale. Propunerile acestora privind componența, atribuțiile și evaluarea activității agenției care acreditează școlile
Cum se vede ARACIP – agenția care acreditează, autorizează și evaluează școlile și grădinițele – din interior? Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației: Este o instituție amputată administrativ care nu poate să facă față cererilor din acest moment / Dacă mergeți acum la ARACIP și găsiți două persoane la birou, e mult
România trebuie să își depășească condiția de “analfabet funcțional”, scrisoare deschisă a 14 organizații, în marja debutului aderării la OCDE, care cer renunțarea la orice intenție de a modifica ARACIP

2 comments
  1. Problema ARACIP nu este în acte normative de funcționare ! Problema Aracip este în suprapunerea cu inspectoratele școlare! Lucru pe care nu l-a înțeles nimeni din min. Din nefericire…
    PS Nici dl consilier USR r szekely…„expert„ în educația finlandeză..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Ce poate face inteligența artificială? Avertisment OECD: Cine decide în educație și piața muncii să aibă un tablou complet al capacităților reale IA: doar astfel ar permite ca abilitățile umane și tehnologia să fie complementare, nu concurente

Decidenții în orice domeniu, inclusiv în cel al educației, trebuie să știe limpede ce pot să facă sectoare tehnologice de vârf, precum inteligența artificială și robotica, atrage agenția Organizația pentru…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță că vrea să creeze un pol al universităților din Transilvania, după ce a ratat intrarea în primele consorții paneuropene cu finanțare europeană

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca își anunță intenția de a construi “un pol academic în Transilvania”, după ce a ratat primul val de finanțări europene pentru construirea de „Universități europene”. UBB…
Vezi articolul

Piața muncii cere absolvenți care știu să rezolve probleme și să ia decizii și au gândire critică, nu au doar “o grămadă de cunoștințe” – șefii Google România, BCR și Fan Courier despre adaptarea educației la nevoile pieței

“Obiectivul principal al formării (în școală – n. red.) sigur e integrarea în societate, dar și integrarea în forța de muncă. Pentru a se integra facil în zona de muncă,…
Vezi articolul