Program național pentru extinderea accelerată a învățământului dual cu 50.000 de locuri anual, de cinci ori mai mult decât acum, anunțat de premierul Marcel Ciolacu

1.738 de vizualizări
Marcel Ciolacu / Foto: gov.ro
„Voi propune mediului privat un program național pentru extinderea accelerată a învățământului dual, care să ne permită ca în următorii cinci ani să avem 50.000 de locuri anual, cerute de mediul de afaceri, în învățământul dual – de cinci ori mai mult decât acum”, a declarat premierul Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern de pe 8 februarie. 

„Programul vine în contextul deficitului forței de muncă, care este o problemă structurală a economiei”, spune Marcel Ciolacu.

Declarația premierului Marcel Ciolacu:

„O altă prioritate, după discuțiile din ultimele săptămâni cu reprezentanții tuturor marilor investitori, atât români cât și străini, este să găsim soluții pentru deficitul forței de muncă. Este o problemă structurală a economiei și de aceea voi propune mediului privat un program național pentru extinderea accelerată a învățământului dual. Acest parteneriat trebuie să ne permită ca în următorii cinci ani să avem 50.000 de locuri anual, cerute de mediul de afaceri, în învățământul dual – de cinci ori mai mult decât acum.” 

Ministerul Educației a anunțat pe 20 decembrie 2023 că Guvernul va finanța toate cele 29 de consorții regionale pentru invatamant dual declarate eligibile în apelul de proiecte privind dezvoltarea consorțiilor regionale și a campusurilor profesionale integrate. 

Ținta Ministerului Educației este ca tot ce înseamnă învățământ tehnologic să se desfășoare în sistem dual până în 2029, adică mai mult de jumătate dintre copiii de liceu din România, a declarat secretarul de stat Sorin Ion, pe 20 noiembrie 2023.

Informații de context despre învățământul dual
Ce este învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual, conform Legii învățământului preuniversitar 

„Învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual este o formă de organizare a învățământului liceal și postliceal tehnologic în unități de învățământ de stat și/sau particulare pentru învățământul liceal, în școli postliceale cu personalitate juridică ori în colegii terțiare nonuniversitare care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, învățământ care se desfășoară pe bază de contract. 

Cum va fi finanțat învățământul dual: Costul standard per elev se suplimentează cu 25%, începând din anul școlar 2024-2025

Finanțarea de bază în învățământul preuniversitar se face în baza și în limitele costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar. Acesta se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră și profil, conform legii învățământului preuniversitar. 

Costul standard se suplimentează cu 25% pentru unitățile de învățământ care fac parte din consorții școlare sau consorții de învățământ dual, constituite din unități de învățământ din mediul urban și rural. 

Determinarea costului standard per antepreșcolar/ preșcolar/elev se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Educației și aprobate prin hotărâre a Guvernului, aplicabile începând din anul școlar 2024-2025.”

Menționăm că învățământul superior dual se organizează începând cu anul universitar 2024 – 2025, după autorizarea de funcționare provizorie acordată de ARACIS, conform Legii învățământului superior.

Ce este un Consorțiu regional pentru învățământ dual, potrivit metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual
  • o structură partenerială fără personalitate juridică, cu denumire proprie, constituită în baza unui contract de parteneriat, cu respectarea criteriilor prevăzute în metodologia privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual,
  • o formă de asociere fără scop patrimonial, cu rolul de a contribui la dezvoltarea învățământului dual, cu rute complete, pentru calificări cerute pe piața muncii și are denumire proprie stabilită, de părți, prin Contractul de parteneriat,
  • un centru de expertiză pentru implementarea reformelor naționale din domeniul educației și formării profesionale prin învățământul dual.
Ce este campusul profesional

Prin Consorții se pot dezvolta campusuri profesionale integrate, în care se desfășoară învățământul preuniversitar dual și învățământul universitar dual și care reprezintă parte a infrastructurii școlare, infrastructurii universitare, pentru procesul de învățământ.

Campusul profesional integrat trebuie să fie construit și organizat ca fiind un complex educațional, cuprinzând construcții și dotări pentru desfășurarea de activități precum învățământ, cercetare, cazare, spații de recreere și lectură, astfel încât să fie asigurate toate facilitățile necesare cu privire la acces, participare, funcționalitate, siguranță a elevilor și studenților, potrivit aceleiași metodologii. 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

​Bărbat din Dolj, reținut pentru propagandă legionară pe Facebook / Marian Motocu ar fi cel pe care profesorul de istorie Marcel Bartic l-a indicat ca autorul unor amenințări și insulte la adresa sa, după ce cadrul didactic denunțase public comemorarea legionarului Zelea Codreanu la Tâncăbești

Procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Craiova l-au reținut miercuri, pentru 24 de ore, pe Marian Motocu, din județul Dolj, care folosea platforma de socializare Facebook pentru promovarea unor mesaje…
Vezi articolul

Nouă universități românești – prezente în clasamentul internațional CWUR, luat în calcul pentru metarankingul național. Doar Babeș Bolyai și Politehnica București apar în top 1000

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea Politehnica din București și Universitatea din București ocupă primele trei locuri în rândul instituțiilor de învățământ superior românești incluse în ediția din acest an…
Vezi articolul

Valentin Lazea, economist șef al Băncii Naționale: Prima măsură care trebuie luată acum pentru ca, eventual peste 15-20 de ani, să putem aspira la o economie a cunoaşterii este un sistem de stimulente şi penalizări pentru profesori, ca să meargă în mediul rural

România nu are ce îi trebuie pentru a deveni o economie high-tech, pentru că nu a pus bazele pentru aşa ceva, şi se îndreaptă spre o economie a serviciilor, consideră…
Vezi articolul

Schimbări în finanțarea universităților membre în alianțe europene și standarde de finanțare „bazate pe calculul costului real per student” – printre solicitările Consorțiului Universitaria la adresa autorităților / Universitățile membre cer și o mai mare implicare în deciziile legislative privind învățământul superior

Consorțiul Universitaria, ce reunește multe dintre cele mai mari universități din România, cere Ministerului Educației „emiterea cu celeritate a unui ordin de ministru care să stabilească combinațiile posibile pentru programe…
Vezi articolul

Jumătate dintre liceeni sunt neliniștiți atunci când urmează să aibă oră cu un profesor cu care nu se înțeleg – studiu CNPEE / Doar 22% dintre aceștia ar apela la un cadru didactic atunci când au o problemă

50% dintre liceenii participanți la un studiu derulat de Ministerul Educației pentru a studia calitatea vieții elevilor înscriși în acest ciclu de învățământ sunt îngrijorați atunci când urmează să aibă…
Vezi articolul