Profesorii de limba germană modernă implicați în elaborarea noilor programe școlare pentru liceu anunță că au refăcut proiectul de programă, după ce au acuzat public Ministerul Educației și Cercetării (MEC) că documentul pus în dezbatere publică a fost realizat fără colaborare reală în grupul de lucru și fără ședințe comune. Informația apare într-o postare publică a profesorului Sorin Giurumescu, fost inspector general pentru limba germană modernă în Ministerul Educației și președinte al Asociației Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR).
„Responsabila din minister a publicat în dezbatere publică un proiect de programă pe care nu-l văzuse nimeni din grupul de lucru în integralitatea lui. Nici măcar ea, după cum se vede din structura incoerentă a documentului”, afirmă Sorin Giurumescu, referindu-se la proiectul lansat în consultare publică de Ministerul Educației.
Acesta susține că documentul inițial ar fi fost realizat prin „lipirea” unor contribuții izolate, fără coordonare și fără progresie curriculară: „Ea doar a «lipit» ce a primit de la subgrupuri care nu au colaborat deloc între ele, deși trebuia să existe progresie”, mai scrie profesorul.
În postarea sa, Sorin Giurumescu afirmă că, după o ședință organizată pe 8 decembrie, profesorii din grupul de lucru au început să lucreze intensiv la o nouă variantă de programă: „Din 8 decembrie am lucrat în regim intensiv și am produs acest nou proiect de programă. Colegele mele au fost foarte harnice. Pentru noi toți este muncă voluntară, nu sarcină de serviciu”.
Profesorul subliniază că motivația refacerii documentului nu a fost una formală. „Dacă era să ne mulțumim cu mențiunea că suntem «autori» la programă, acest lucru era asigurat și cu programa proastă publicată de responsabila din minister. […] Am cerut mai degrabă să fie șterse numele noastre de pe programă, decât să rămână acea improvizație jenantă”, scrie Giurumescu.
Noua variantă a fost transmisă spre feedback colegilor din țară, potrivit aceleiași surse.
Context: acuzații privind modul de lucru și retragerea asumării programei
- Situația a fost reclamată public anterior de Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR), într-o scrisoare trimisă ministrului Educației și obținută de EduPedu.ro, în care organizația susținea că proiectul de programă a fost publicat fără ca membrii grupului de lucru să îl vadă în integralitate și fără ședințe comune de lucru.
- Potrivit documentului, coordonatoarea grupului de lucru din Ministerul Educației, inspectoarea Luminița Stoian, ar fi constituit un nou grup fără a-i consulta pe membrii selectați anterior și ar fi organizat o singură ședință online, „anunțată din scurt”, după care nu ar mai fi existat întâlniri de lucru. Profesorii au cerut atunci ca numele lor să fie retrase de pe documentul publicat, invocând probleme „științifice (didactice, de conținut) și de redactare”.
Context mai larg: prelungirea dezbaterii publice la Limba română
Situația de la limba germană apare în contextul în care, recent, Ministerul Educației a decis prelungirea cu o săptămână a perioadei de consultare publică pentru programele de Limba și literatura română, decizie anunțată de ministrul Daniel David, cu acordul coordonatorului științific al grupului de lucru, Oana Fotache-Dubălaru, decan al Facultății de Litere – Universitatea din București.
Prelungirea a venit în urma dezbaterilor intense privind introducerea cronicilor la clasa a IX-a, subiect care a generat reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație.
Noile programe școlare de liceu trebuie finalizate până la sfârșitul anului și vor sta la baza parcursului educațional al elevilor care vor începe liceul în 2026 și vor susține Bacalaureatul în 2030, potrivit calendarului anunțat de Ministerul Educației.