Proiect de Hotărâre de Guvern pentru creșele care țin de Ministerul Educației: structura anului școlar, exact ca la grădiniță. Doar creșele cu program prelungit vor funcționa pe tot parcursul anului

11.861 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Creșele preluate în toamnă de Ministerul Educației de la primării, adică 148 de creșe dintr-un total de 395 câte funcționează în România, vor opera conform structurii anului școlar de la grădiniță, cu vacanțe în aceeași perioadă, adică vor fi închise pe perioada vacanțelor școlare, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.

Mai exact, potrivit textului din proiect, articolul 12 prevede: „Structura anului școlar pentru unitățile de educație timpurie antepreșcolară prevăzute la art. 1, alin.(3) și art.6, alin.(1) este aceeași cu cea stabilită pentru învățământul preșcolar.” Însă, „unitățile de educație timpurie antepreșcolară cu program prelungit funcționează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative.

  • Județele în care creșele au trecut toate în subordinea Ministerului Educației sunt următoarele: Arad, Bacău, Botoșani, Buzău, Giurgiu, Hunedoara, Ialomița și Teleorman.
  • Datele arată că în Capitală – unde sunt cele mai multe creșe din toată țara – din 31 de creșe de stat, doar 13 au dorit să treacă la Ministerul Educației. Locul al II-lea pe țară la numărul de creșe este ocupat de județul Cluj, unde din 28 doar 7 au decis să fie în subordinea ministerului, iar restul de 21 au rămas în administrarea primăriilor. Din 24 de creșe din județul Timiș, 4 au solicitat să fie preluate în acest an școlar.
  • Amintim că un proiect pus în dezbatere de Ministerul Educației la finalul anului trecut, prevede ca „personalul nedidactic al unității de educație anteprescolară trebuie să parcurgă un modul specific de formare profesională privind educația timpurie, cu o durată de cel puțin 30 de ore, o dată la 5 ani”. Ulterior, proiectul a fost retras, însă o prevedere similară se regăsește la finalul proiectului de HG pus în dezbatere acum.
Ce mai prevede proiectul de HG:

„Înscrierea copiilor în unitățile de educație timpurie anteprescolară prevăzute la art. 1, alin.(3) și la art.6, alin.(1) se face conform precizărilor și calendarului specific transmise anual de Ministerul Educației, a criteriilor specifice stabilite de consiliul de administrație sau, după caz, de autoritatea publică locală. În situații deosebite, copiii antepreșcolari pot fi înscriși în unitățile de educație timpurie antepreșcolară în timpul anului școlar, cu respectarea prevederilor în vigoare.

Creșele deja înființate pentru care nu se solicită arondarea la o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar, devin unități de învățământ cu personalitate juridică.

Pentru creșele prevăzute la alin. (1), autoritățile publice locale au calitatea de ordonator principal de credite și asigură posturile necesare funcționării acestora.

Ministerul Educației, prin inspectoratele școlare, asigură finanțarea cheltuielilor de personal, pentru creșele prevăzute la alin.(1), în limita costului standard per antepreșcolar, proporțional cu numărul de antepreșcolari.

Autoritățile administrației publice locale pot contribui, din bugetele proprii, la finanțarea creșelor prevăzute la alin.(1).

ART.8
(1) Activitatea de educație antepreșcolară se organizează pe grupe de vârstă și tipuri de program, în conformitate cu prevederile legale generale referitoare la organizarea sistemului de învățământ preuniversitar.

(2) Programul de funcționare al unităților de educație timpurie antepreșcolară urmărește acoperirea nevoilor copiilor și a părinților acestora și poate fi flexibil.

(3) Tipurile de program din unitățile de educație timpurie antepreșcolară sunt:

a) program normal, 5 ore pe zi;

b) program prelungit, 10 ore pe zi.

(4) La nivelul aceleiași unități de educație timpurie anteprescolară pot funcționa și grupe cu
program normal și grupe cu program prelungit.

(5) În unitățile de educație timpurie antepreșcolară se recomandă următoarea modalitate de
organizare a efectivelor de copii:

a) grupa mică – copii de la 0 la 12 luni;

b) grupa mijlocie– copii de la 13 la 24 luni;

c) grupa mare – copii de la 25 la 36 luni.

(6) În cazul în care numărul total al copiilor este sub minimul prevăzut la art.10, pentru fiecare grupă de vârstă sau în cazul fraților de vârste diferite se pot constitui și grupe eterogene.

ART. 10
Conform grupelor de vârstă, numărul copiilor la grupa de antepreșcolari din unitățile prevăzute la art.1, alin.(3) și la art.6, alin.(1) este:

a) în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9, la grupa mică;

b) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15, la grupa mijlocie;

c) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, la grupa mare.

ART. 14
(1) Unitățile de educație timpurie antepreșcolară cu program prelungit funcționează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative.

(2) Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.

(3) În perioada vacanțelor școlare se poate restrânge activitatea unității de educație timpurie antepreșcolară, în funcție de situația cererilor primite din partea părinților, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.

ART. 15 (2) Condițiile și criteriile generale pentru înscrierea copiilor în unitățile de educație timpurie antepreșcolară sunt stabilite, anual, de către Ministerul Educației.

(3) La înscrierea copiilor în unitățile publice de educație timpurie antepreșcolară nu se percep taxe de înscriere.

ART. 17 După înscriere, părintele/reprezentantul legal, în urma discuției cu personalul didactic, poate beneficia de un program special de acompaniere a copilului în timpul programului unității, pe o perioadă de maximum 10 zile lucrătoare.

Legat de personalul didactic din creșe

ART. 36
(1) Personalul nedidactic și didactic auxiliar al unității de educație anteprescolară trebuie să parcurgă un modul specific de formare profesională privind educația timpurie, cu o durată de cel puțin 30 de ore, o dată la 5 ani.

(2) Modulul trebuie să cuprindă cel puțin următoarele teme:

a) principiile educației timpurii;
b) abordarea globală a copilului și munca în echipă;
c) educarea și susținerea familiilor pentru dezvoltarea competențelor parentale.

(3) Formarea profesională prevăzută la alin.(1) se realizează de liceele pedagogice, prin casele corpului didactic.

ART. 59 (1) În vederea asigurării personalului didactic de predare necesar în creșele din cadrul sistemului de educație, pentru ocuparea pe perioadă determinată a funcției didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți ai programelor de masterat didactic cu specializarea educație timpurie.”


1 comment
  1. e cineva din minister capabil sa inteleaga acest articol simplu? Pare ca nu.

    ART. 14
    (1) Unitățile de educație timpurie antepreșcolară cu program prelungit funcționează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative.

    (2) Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.

    (3) În perioada vacanțelor școlare se poate restrânge activitatea unității de educație timpurie antepreșcolară, în funcție de situația cererilor primite din partea părinților, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Ministrul Educației, după eșecul licitației de tablete pentru elevi: Solicit premierului României demiterea președintelui ONAC și vreau reluarea, în regim de maximă urgență, a procedurilor de licitație

Demiterea președintelui ONAC, Cornelia Nagy, și reluarea, în regim de maximă urgență, a procedurilor de licitație pentru tabletele școlare, asta cere ministrul Educației, Monica Anisie, după eșecul procedurii de achiziție,…
Vezi articolul

Premierul Marcel Ciolacu evocă din nou criteriile de performanță pentru profesori, în Parlament: Voi continua să-i cer noului ministru al Educației introducerea unor criterii clare / Alocarea bugetară în învățământ să se facă în funcție de performanța școlară

Premierul desemnat să formeze un nou Guvern după alegerile parlamentare 2024, Marcel Ciolacu, evocă din nou criteriile de performanță pentru profesori. În discursul său din Parlament dinaintea votului de investitură,…
Vezi articolul

Sindicatele din învățământ încep protestele de stradă, etape obligatorii pentru declanșarea grevei generale, anunțată pentru finalul lunii mai. Prima pichetare are loc la Iași, pe 2 martie

Reprezentanții sindicatelor profesorilor anunță că declanșează seria de proteste premergătoare declanșării grevei generale, conform unui comunicat de presă. Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) anunţă că joi, 2 martie 2023,…
Vezi articolul

Camere de supraveghere în toate școlile: inițiativa „este bună”, dar fără o procedură unitară „va rămâne doar un articol din lege”, pe care directorii „vor avea temeri să-l implementeze” – Iulian Cristache, președintele Federației părinților / Noi discuții cu ministrul Educației, săptămâna viitoare

„Aceste sisteme de supraveghere, din punctul meu de vedere, sunt binevenite și vor reduce numărul de incidente” în școli, dar în rândul părinților „există două tabere” pe această temă, a…
Vezi articolul

Până pe 4 aprilie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației centralizarea proiectelor și chestionarelor aplicate în Școala altfel, în acord cu strategia privind combaterea antisemitismului și discriminării/ Sugestii de activități

Până pe 4 aprilie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației și Cercetării centralizarea proiectelor și chestionarelor aplicate în „Școala altfel”, în anul școlar 2024-2025, care s-au desfășurat în consens cu…
Vezi articolul