Doar puțin peste o treime din creșe vor trece în subordinea Ministerului Educației, restul rămân în subordinea primăriilor cu finanțare de la minister. În jumătate din județele din România nu există educatori în creșele preluate de minister

8.973 de vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Doar 148 de creșe dintr-un total de 395 de creșe, câte funcționează în România, sunt “propuse pentru a fi preluate de către Ministerul Educației în anul școlar 2021-2022“, potrivit unui răspuns dat de instituție la solicitarea Edupedu.ro. Restul creșelor, un număr de 247, sunt rămase în administrarea autorităților publice locale. Datele mai arată că în jumătate din județele din România nu există educatori – puericultori în creșele preluate. Amintim că trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației este prevăzută în ordonanța de urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial pe 15 septembrie.

„Începând cu anul școlar 2021-2022, creșele de stat sunt arondate, la solicitarea primarilor, ca urmare a hotărârilor autorităților deliberative, prin decizie a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, unităților de învățământ preșcolar cu program prelungit, cu personalitate juridică”, potrivit hotărârii amintite anterior.

Județele în care toate creșele au rămas sub coordonarea autorităților locale sunt: Bistrița-Năsăud, Brăila, Brașov, Călărași, Dâmbovița, Dolj, Galați, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Sălaj, Tulcea, Vrancea. Vezi mai jos tabelul cu numărul acestora.

Situaţia statistică a creşelor de stat, pe judeţe, conform datelor comunicate de inspectoratele şcolare: 
JudețNr. total de creșe de statNr. creșe propuse pentru preluare în anul școlar 2021-2022Nr. creșe rămase în administrarea autorității publice locale în anul școlar 2021-2022
AB633
AG17215
AR880
B311318
BC990
BH22517
BN808
BR303
BT110
BV11011
BZ990
CJ28721
CL101
CS844
CT11110
CV853
DB909
DJ909
GJ1091
GL404
GR110
HD550
HR624
IF606
IL440
IS18216
MH606
MM945
MS20173
NT707
OT945
PH1019
SB12111
SJ101
SM12210
SV321
TL505
TM24420
TR880
VL918
VN202
VS541
TOTAL395148247
Sursă date: Ministerul Educației

Județele în care creșele au trecut toate în subordinea Ministerului Educației sunt următoarele: Arad, Bacău, Botoșani, Buzău, Giurgiu, Hunedoara, Ialomița și Teleorman.

Datele arată că în Capitală – unde sunt cele mai multe creșe din toată țara – din 31 de creșe de stat, doar 13 au dorit să treacă la Ministerul Educației. Locul al II-lea pe țară la numărul de creșe este ocupat de județul Cluj, unde din 28 doar 7 au decis să fie în subordinea ministerului, iar restul de 21 au rămas în administrarea primăriilor. Din 24 de creșe din județul Timiș, 4 au solicitat să fie preluate în acest an școlar.

Faptul că nu au trecut în subordinea Ministerului Educației înseamnă că autoritățile publice locale le vor administra și vor primi costul standard per copil antepreșcolar/an de 15.000 de lei.

De remarcat este că există creșe fără educatori-puericultori, deși unele dintre ele urmează să fie preluate de către Ministerul Educației. Iată județele fără niciun educator – puericultor: București, Bistrița-Năsăud, Brăila, Brașov, Buzău, Călărași, Caraș-Severin, Dâmbovița, Dolj, Ialomița, Iași, Mehedinți, Neamț, Olt, Sibiu, Sălaj, Satu Mare, Tulcea, Vâlcea, Vrancea și Vaslui.

Situaţia posturilor din creşele de stat, pe judeţe:
JudețNr. total de posturi ocupate cu personal care urmează să fie preluate în anul școlar 2021-2022Din care ocupate cu educatori – puericultoriNr. total de posturi ocupate cu personal din creșele ramase în administrarea autorității publice locale în anul școlar 2021-2022
AB41871
AG176212
AR104320
B29301006
BC23990
BH366188
BN0039
BR0061
BT2680
BV000
BZ6900
CJ7112489
CL0032
CS13016
CT515169
CV321057,5
DB00194
DJ00111
GJ94105
GL72497,5
GR1210
HD7430
HR411851
IF126116,5
IL2200
IS200318
MH00105
MM78891
MS1745141
NT0098
OT42050
PH144240
SB10804
SJ0045
SM150118,25
SV10132,25
TL0086
TM163221
TR46112
VL70106
VN0039
VS5009
TOTAL1.8982064.531
Sursă date: Ministerul Educației

Din totalul numărului de posturi din creșele care vor fi preluate de minister în anul școlar 2021-2021, doar 206 posturi sunt ocupate de educatori – puericultori. Acest lucru înseamnă că din numărul total al acestora, aproape 11% din posturile creșelor aflate în subordinea Ministerului Educației sunt ale educatorilor. Celelalte sunt ale îngrijitoarelor, bucătarilor, personalului medical.

  • În Ialomița, din 22 de posturi care urmează să fie preluate în acest an școlar, niciunul nu este ocupat de educatori – puericultori. Aceeași situație este și în Iași, unde din 20 de posturi preluate de Ministerul Educației, nu există niciun educator. Îl Olt, din 42 de posturi aflate în subordinea ministerului, nu există educatori.

Din 108 posturi din Sibiu care urmează să fie în subordinea Ministerului Educației, nu se află niciun educator. În județele Satu Mare, Vâlcea și Vaslui este o situație asemănătoare.

În legătură cu personalul didactic din creșele de stat arondate unităților de învățământ preșcolar, din acest an școlar, se acceptă pentru ocuparea funcției de educator-puericultor și: „absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar, sau absolvenți ai programelor de masterat didactic, specializarea educație timpurie”, potrivit răspunsului Ministerului Educației, cu referire la Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021.

De asemenea, „educatorii-puericultori din structura creșelor de stat care trec în coordonarea Ministerului Educației, începând cu anul școlar 2021-2022, pot ocupa, în următorii 4 ani, funcția de educator-puericultor, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educației”.

„Drepturile şi obligaţiile personalului didactic (educatorilor-puericultori) din cadrul creşelor de stat preluate din administrarea autorităţilor publice locale vor fi prevăzute în Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, care urmează să fie elaborată”, conform răspunsului primit.

La întrebarea cum se face angajarea personalului didactic de anul școlar viitor, Ministerul Educației a răspuns următoarele: „În creşele de stat care vor fi arondate unităţilor de învăţământ, începând cu anul şcolar 2022-2023, normarea personalului didactic şi angajarea acestuia se va realiza conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare şi Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2022-2023, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.578/2021. Astfel, conform art. 247 şi art. 248 alin. 1 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare:

Funcţiile didactice sunt: a) în educaţia antepreşcolară: educator-puericultor – se normează câte un post pentru fiecare grupă de copii; în instituţiile cu program prelungit sau săptămânal, personalul didactic se normează pe ture.

Pentru ocuparea funcţiilor didactice prevăzute la art. 247 este necesară efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an şcolar, realizat într-o unitate de învăţământ, în funcţia didactică corespunzătoare studiilor, de regulă sub îndrumarea unui profesor mentor, şi trebuie îndeplinite următoarele condiţii minime de studii: a) pentru ocuparea funcţiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, învăţător/învăţătoare – absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcţii didactice”.

Informații de context

Amintim că Edupedu.ro a scris săptămâna trecută cum Senatul a decis ca toate creșele existente acum – inclusiv cele care sunt și rămân la consiliile locale, pentru că trecerea acestora la minister este opțională pentru fiecare autoritate locală – să devină acreditate „prin efectul legii”, fără să mai treacă la ARACIP.

Acreditarea este sinonimă cu primirea finanțării de 15.000 de lei/copil antepreșcolar/an și cu faptul că aceste creșe nu mai trebuie să îndeplinească rigorile cerute de ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, în acest domeniu. Cele care se înființează după apariția acestei legi vor fi obligate să treacă prin procesul de autorizare și apoi acreditare.

Alte modificări se referă la introducerea de grupe și la creșă, ca la grădiniță, coborârea vârsta preșcolarilor care pot fi înscriși până la cea a unui nou-născut – 0 luni, față de 11 luni cât prevăzuse ministerul, și totodată majorarea semnificativă a numărului de copii care pot fi înscriși în aceste noi grupe.

  • grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
  • grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
  • grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.

Un proiect pus în dezbatere de Ministerul Educației, prevede ca „personalul nedidactic al unității de educație anteprescolară trebuie să parcurgă un modul specific de formare profesională privind educația timpurie, cu o durată de cel puțin 30 de ore, o dată la 5 ani”.

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Creșele vor primi copii de la 0 luni, nu de la 11 luni, cum decisese Ministerul Educației, iar la „grupa mare” vor putea fi și câte 20 în grupă, potrivit modificărilor Legii Educației adoptate de Senat / Forul a decis ca toate creșele existente acum, de stat, particulare și confesionale, să fie acreditate din oficiu, fără să mai treacă pe la ARACIP

1 comment
  1. Creati conditii tinerilor parinti sa își poata creste acasa copilul, pana la varsta de 3 ani si apoi sa il dea la grădiniță.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Planul ministrului Culturii pentru a crește interesul elevilor pentru cultură: Am rugat-o foarte mult pe Ligia Deca să considere, în momentul în care face programele, obligativitatea mergerii la teatru, la operă, la muzeu. Copiii, după ce fac această vizită, să facă un eseu despre ceea ce au văzut

Ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, a discutat cu ministrul Educației, Ligia Deca, despre cum ar trebui să crească interesul elevilor pentru cultură: “Am vorbit cu doamna Ligia Deca și am rugat-o…
Vezi articolul

Ministrul Educației susține că încurajează inițiativele care aduc educația financiară în mediul rural și consideră „esențială pregătirea continuă a profesorilor” în acest domeniu

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că, în zonele defavorizate, „oferta curriculară opțională din școli nu este pe atât de amplă pe cât ne-am dori”. Aceasta consideră „esențială pregătirea continuă…
Vezi articolul