PROIECT Din toamnă, copiii de clasele primare ar trebui să știe să salveze poze, informații, adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului, conform cadrului de competențe digitale

11.642 de vizualizări
Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com
Din anul școlar 2024-2025, elevii de clasele primare ar trebui să știe să salveze poze, informații, adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului, potrivit unui proiect pus în consultare publică de către Ministerul Educației. Este vorba despre ordinul pentru aprobarea cadrului de de competențe digitale pentru elevi.

Cadrul de competențe digitale pentru elevi va fi cuprins în profilurile de competență ale elevilor din învățământul preuniversitar începând cu anul școlar 2024—2025, se arată în proiectul Ministerului Educației.

Conform unui informări a instituției,„ la dezvoltarea cadrului de competențe digitale pentru elevi au participat specialiști din cadrul Ministerului Educației, inspectoratelor școlare județene, caselor corpului didactic, universităților, precum și reprezentanți ai industriei IT din România. Acest grup de lucru a beneficiat și de suportul reprezentanților Băncii Mondiale.”

Iată ce ar trebui să mai cunoască elevii de clasele primare, printre altele, conform proiectului:

  • Explorarea unor contexte familiare de interacțiune cu dispozitive și aplicații digitale pentru utilizarea cu încredere a acestora. Cunoașterea funcțiilor de bază și înțelegerea unor date digitale simple (de exemplu, text, imagine, video).
  • Identificarea de asemănări și deosebiri între obiecte din lumea reală și obiecte virtuale. Explorarea avantajelor și limitărilor activităților de învățare organizate tradițional față de cele care se desfășoară într-o clasă virtuală.
  • Identificarea, cu sprijin din partea unui adult, a ariilor în care propriile competențe digitale trebuie îmbunătățite. Formularea de argumente pentru dezvoltarea competențelor digitale personale
  • Identificarea unor nevoi personale de informare. Căutarea și accesarea de date, informații și conținut în mediile digitale, cu sprijinul adultului. Aplicarea unor strategii simple de căutare.
  • Aplicarea unor criterii simple în alegerea surselor de date, a informațiilor și a conținutului digital, cu sprijinul adultului.
  • Salvarea conținutului digital (de exemplu, poze, informații, adrese web) pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului. Identificarea conținutului digital pe diverse medii de stocare digitale (de exemplu, regăsirea unui film pe o platformă video publică, identificarea unei adrese favorite salvate în propriul dispozitiv), cu sprijinul adultului.
  • Utilizarea, cu sprijinul adultului, a tehnologiilor digitale și a mijloacelor de comunicare simple (de exemplu, mesagerie telefonică, rețele de socializare etc.), adecvate pentru un context dat, în scopul interacțiunii cu alții.
  • Verificarea propriei identități digitale (de exemplu, acces la contul de pe platforma de învățare a școlii pe baza numelui de utilizator și a parolei).
  • Exprimarea prin mijloace digitale și editarea de conținut digital în diferite formate. Exprimarea prin mijloace digitale.
  • Modificarea/îmbunătățirea unor resurse digitale existente (de exemplu, desene, text, filme, blocuri grafice), cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea drepturilor de autor și a licențelor și respectarea acestora, cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea modului de funcționare de bază a dispozitivelor digitale bazată pe executarea unor secvențe de cod. Înțelegerea, dezvoltarea și depanarea unor secvențe de programe foarte simple realizate cu blocuri grafice (de exemplu, care să permită deplasarea unor personaje pe ecran, afișarea unor mesaje), cu sprijinul adultului.
  • Identificarea unor modalități simple de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, cu sprijinul adultului. Cunoașterea riscurilor și a amenințărilor întâlnite frecvent în mediile digitale, precum și aplicarea unor măsuri de siguranță și securitate, cu sprijinul adultului.
  • Cunoașterea unor riscuri legate de utilizarea datelor cu caracter personal în mediile digitale. Aplicarea unor măsuri simple pentru protejarea datelor cu caracter personal în mediile digitale (de exemplu, adresă, e-mail, număr de telefon), cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea riscurilor pe care utilizarea inadecvată a dispozitivelor și a aplicațiilor digitale le poate avea pentru propria sănătate și bunăstare fizică și psihică. Aplicarea unor măsuri preventive de bază în utilizarea tehnologiilor digitale, pentru protejarea sănătății și bunăstării fizice și psihice (de exemplu, durata utilizării, poziția corpului, soft de monitorizare/filtrare, condiții și reguli specifice), cu sprijinul adultului. Recunoașterea unor forme de hărțuire cibernetică și cunoașterea unor moduri de a le semnala către adulți.
  • Înțelegerea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului înconjurător apropiat;
Descriptorii competențelor digitale – Învățământ primar
Cum a fost dezvoltat cadrul de competențe digitale, potrivit proiectului

Art. 1 – „(3) Dezvoltarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi are ca model de referință Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo), document elaborat pe baza Cadrului european DigComp 2.2, și detaliază:

  • (i) principalele arii de competență urmărite;
  • (ii) competențele specifice și nivelurile de performanță așteptate, pe cicluri de învățământ;
  • (iii) elaborarea de descriptori pentru fiecare competență specifică, pe baza DigCompRo.

(5) Cadrul deschide perspective pentru definirea unor tematici și activități de învățare, utile atât din perspectivă curriculară, cât și din perspectiva unor viitoare programe de formare profesională de dezvoltare a competențelor digitale.”

Ce este competența digitală

Art. 1 – „(7) Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale atât în plan personal, cât și profesional.”

Art. 1 – „(2) Competențele digitale ale elevilor acoperă 6 arii principale care urmăresc evoluția fiecărui rezultat al învățării, respectiv progresia competențelor.

(3) Modelul de referință cuprinde o arie introductivă de bază. Aceasta vizează abilități elementare de utilizare a dispozitivelor digitale comune (calculatoare, smartphone-uri, tablete) și cunoștințe de bază despre internet, software, precum și concepte fundamentale ale digitalizării (date, informație, securitate cibernetică). Aria introductivă joacă un rol important pentru reducerea reticenței față de noile tehnologii și pentru stimularea unor atitudini critice constructive față de transformarea digitală.

(4) Alte arii de competență vizează alfabetizarea informațională și a datelor, comunicarea și colaborarea digitală, crearea de conținut digital, siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii acoperă o gamă largă de abilități, de la căutarea și evaluarea informației până la crearea de conținut digital și aplicarea tehnologiei în diverse domenii (de exemplu, antreprenoriat, științe, arte etc.).

În document se arată că pentru fiecare arie de competență și pentru fiecare competență specifică au fost selectate nivelurile de performanță așteptate la finalul fiecărui ciclu de învățământ: primar, gimnazial, liceal.

  • Învățământul primar este echivalat cu nivelul „Elementar 1”;
  • Învățământul gimnazial cuprinde elemente specifice din nivelul „Elementar 2” și nivelul „Intermediar 3”;
  • Învățământul liceal vizează nivelul „Intermediar 4”, ca nivelul funcțional la care trebuie să ajungă un absolvent de învățământ obligatoriu, indiferent de filieră, profil sau specializare. Pentru anumite filiere, profiluri sau specializări (de exemplu, filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică) pot fi vizate și competențe din aria „Avansat”.”

Proiectul poate fi consultat mai jos:

Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


7 comments
  1. Acestea le numiți voi competențe digitale? E foarte evident unde vreți să ne duceți și ce în vreți să ne transformați copiii, dar bine că unii dintre ei au părinți care gândesc. România educată 😔🥵

  2. Bai incompetentii din Ministerul educatiei! Nu ziceati ca se interzic telefoanele din toamna, o data cu noul an scolar? Demisia toti aflati la conducere! Va bateti joc de noi, nu sunteti in stare sa duceti o idee la capat?? Dupa ce ca stau copiii cu orele pe telefon in timpul liber, acum ii puneti sa stea si la scoala?? Se urmareste cretinizarea in masa a noii generati!

  3. Un amic imi spunea: ,,pentru a se putea salva de una/ alta e musai ca sa invete inca de mici cum sa salveze. Iar ‘proiectul’ e doar proiect, nu da cu parul ca sa impuna. E doar o ‘propunere’ care se vrea a fi pusa in practica. In timp ce vecinii (si numai), nu se prind de avantaje si interzic gadget-urile in scoli. Deci, daca vrem sa fim in randul lumii tre’ sa ne conformam sa ducem tara spre noi culmi de … digitalizare, ca sa scapam odata de functionarele acre (devenite tot mai pitipoance) de prin banci sau de arogantele de la casele de marcat de prin supermarket-uri.”. M-a pus pe ganduri, viitorul fiind deja aici!

  4. Poate ar fi mai bine daca ar învăța lucruri utile mai simple, ca de exemplu: să coasă, să tricoteze, să bricoleze, etc.

  5. cum aducă să salveze poze , ce competenta este aceasta ? !
    țările dezvoltate interzic telefoanele in scoli .
    ce sa ” salvezi” ?!? singurii care sunt in pericol și trebuie salvați sunt copiii.
    practic ii băgăm cu capul in cutia Pandorei . jocurile , păcănelele și pornografia sunt după colț la un click distanta.

  6. Cum?
    Nu au ore de TIC sau informatică în programa școlară.

    Au in schimb juridică, financiară, rutieră, ecologică….

  7. Ei n-au voie cu telefoane sau alte dispozitive, iar unii părinți pe bună dreptate nu acceptă să le ia așa ceva de la vârste fragede… dar ministerul vrea să fie învățați să se plimbe pe net.

    Bravos națiune. Mă, suntem conduși de niște cretini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

VIDEO Cum să menții atenția elevilor la clasa pregătitoare o oră întreagă – metodă inter și transdisciplinară / Profesoara Corina Dudilă: Am fost plăcut surprinsă să aflu că au foarte multe informații legate de bani / Profesoara Carla San: Acest curs m-a ajutat și pe mine să îmi sedimentez anumite cunoștințe și să le pot preda mai departe

În județul Mureș, la Școala Gimnazială Iernut, proiectul LifeLab 2.0 by BCR este implementat și într-un cadru „dual”, unde orele de la clasa pregătitoare sunt susținute atât de un profesor…
Vezi articolul

CCR invocă înțelesul dreptului la învățătură și folosirea banilor din bugete locale pentru transportul elevilor, ca motiv pentru respingerea sesizării USR privind legea bugetului de stat pe 2022 / Legea a fost promulgată de președintele Iohannis

CCR a publicat, marți, motivele pentru care a decis că Legea bugetului de stat pe 2022 este constituțională, prin respingerea sesizării USR, explicând și de ce a respins, pe lângă…
Vezi articolul

Ministerul Educației vrea să mute meditațiile din privat la școală, prin includerea orelor de pregătire suplimentară în norma didactică / Prevederea există și în legea actuală, dar sunt prevăzute până la 3 ore

Secretarul de stat Sorin Ion susține că o măsură inclusă în proiectul Legii învățământului preuniversitar se referă la meditațiile care ar urma să fie mutate la școală, după cum a…
Vezi articolul

Bătălia pe banii europeni pentru școli și profesori: Ministrul Fondurilor vrea să preia de la Educație instituția care gestionează finanțarea. Boloș ar urma să decidă proiectele din educație și cercetare care vor primi bani

Marcel Boloș vrea să preia, pe model PSD, instituția din Ministerul Educației care decide care sunt ideile și proiectele din educație și cercetare care pot primi finanțare europeană. Un proiect…
Vezi articolul