Trecerea la „doar limbajul Python” în primele două clase de liceu la profilul matematică-informatică este principala problemă a proiectului de programă de Informatică aflat în dezbatere publică, scrie într-o postare pe Facebook profesorul Marius Nicoli de la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, vicepreședinte al Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică (SEPI).
Reacția vine în contextul în care SEPI a transmis Ministerului Educației și Cercetării o analiză în care avertizează asupra riscurilor folosirii „exclusiv” a limbajului Python pentru introducerea conceptelor de programare. SEPI organizează Olimpiada Națională de Informatică (ONI) cu Ministerul Educației și Cercetării și coordonează pregătirea loturilor olimpice.
- Reacția profesorului poate fi citită integral mai jos în articol.
Nicoli susține că „studiul la nivel de liceu nu presupune o aprofundare a vreunui limbaj de programare”, ci „înzestrarea copiilor cu noțiuni de bază despre limbaje”, lucru care „se pot face foarte bine în limbajul C++, așa cum s-a făcut și până acum”. El adaugă că „Viitorii specialiști nu se vor rezuma la studiul unui singur limbaj de programare” și că „plecarea cu limbajul C++ are beneficiul că permite trecerea mai ușor spre multe alte limbaje”, în timp ce schimbarea ar afecta și infrastructura deja construită: „Avem comunități valoroase… Există manuale, platforme de pregătire, există experiență acumulată de profesori în timp. De acum aceste instrumente realizate în ani de muncă nu vor mai putea fi folosite”.
Profesorul scrie și despre impactul asupra olimpiadelor, pe care le numește „unul care ne reprezintă”, insistând însă că miza este una mai largă, de sistem. „Olimpiadele internaționale de informatică se desfășoară în special C/C++… Dar ce e important: nu se desfășoară în Python”, afirmă acesta, avertizând că astfel „tăiem acum cred că peste două treimi din masa de selecție”, deoarece „toți cei care iau contact cu C++ pot fi apoi îndrumați spre activități de pregătire”. Concluzia lui: „Efectul, ca rezultate ale României pe termen mediu, nici măcar lung, va fi dezastruos”.
- Profesorul își leagă avertismentul și de poziția României în competițiile internaționale: „România se află în topul mondial la această disciplină cu istorie de peste 40 de ani”, iar „anul acesta” ar fi fost un vârf de performanță – „vârful istoric de 4 medalii de aur la Olimpiada Internațională (toți cei 4 membri ai echipei), alături de Coreea de Sud și China”. El punctează și dimensiunea de echitate educațională: „Olimpiadele se adresează unei minorități, este adevărat, dar, așa cum există preocupare (firească) pentru remedial, tot așa trebuie să avem preocupare și pentru cei care, la o disciplină, au abilități peste nivelul clasei”.
În final, Marius Nicoli critică și transparența procesului, subliniind că în dezbatere este doar o parte. „Avem în dezbatere publică o programă doar pentru clasa a 9-a”, iar acest lucru i se pare „total netransparent” sau „cel puțin ciudat”, pentru că „Natural era să dezbatem totul pe de-a-ntregul …”. El arată că există și o alternativă: „Avem atașată și o altă propunere de programă… Include chiar studierea limbajului Python, la clase mai mari”, într-o logică pe care o numește „principii firești”, în linie cu poziția SEPI, care propune o progresie de la C++ către Python în anii mai mari de liceu.
Redăm integral reacția profesorului Marius Nicoli de la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova:
„În această perioadă este în dezbatere publică și programa pentru disciplina Informatică (de fapt o parte din ea).
Sunt profesor de informatică de mulți ani și simt că este un moment delicat iar noi suntem acum obligați să analizăm cu toții ce se propune…
Aș vrea din start să îmi definesc poziția: da, sunt identificat în comunitate și prin contribuția la olimpiadele școlare, dar am fost mereu profesor la clasă în primul rând, urmând principiul: “să ajut FIECARE elev să facă un pas înainte la disciplina pe care o predau, în funcție de talentul său”. Nu aș vrea să insist pe rezultatele la clasă, la bacalauteat, la admiterea în facultate sau în carieră, ale elevilor mei de-a lungul timpului, voiam doar să punctez poziția din care fac această analiză.
Așadar aici punctul central nu este olimpiada. Însă, voi analiza mai jos și legat de asta, pentru că nu ne poate împiedica nimeni să nu apărăm și să susținem simbolurile noastre, așa că nu putem rămâne indiferenți.
Deci, problema principală este că la primele două clase de liceu, profilul matematică-informatică, nu se va mai folosi pentru implementare limbajul C/C++, ci doar limbajul Python.
Câteva lucruri de spus despre asta:
- În primul rând faptul că studiul la nivel de liceu nu presupune o aprofundare a vreunui limbaj de programare. Se încearcă înzestrarea copiilor cu noțiuni de bază despre limbaje. Aceste lucruri se pot face foarte bine în limbajul C++, așa cum s-a făcut și până acum.
- Viitorii specialiști nu se vor rezuma la studiul unui singur limbaj de programare și din acest punct de vedere, plecarea cu limbajul C++ are beneficiul că permite trecerea mai ușor spre multe alte limbaje pentru care C++ este bază cel puțin prin elementele principale de sintaxă.
- Avem comunități valoroase care activează de mulți ani și care au dezvoltat o adevărată infrastructură în jurul acestui limbaj. Există manuale, platforme de pregătire, există experiență acumulată de profesori în timp. De acum aceste instrumentei realizate în ani de muncă nu vor mai putea fi folosite.
Sunt mai multe de spus, dar ar trebui intrat mai adânc în detalii tehnice și nu acesta este scopul acum.
Aș vrea să revin și la segmentul olimpiade, pentru că, e dovedit, și el e unul care ne reprezintă și o face cu bine, și ca imagine publică pentru țară dar și pentru felul cum sunt văzuți în general programatorii români.
Olimpiadele internaționale de informatică se desfășoară în special C/C++ sau în alte limbaje. Dar ce e important: nu se desfășoară în Python. Astfel noi tăiem acum cred că peste două treimi din masa de selecție. Pentru olimpiadă nu se identifică doar elevi de la clasele de intensiv. Toți cei care iau contact cu C++ pot fi apoi îndrumați spre activități de pregătire care să le pună în valoare calitățile. O statistică a profilurilor de la care provin olimpicii noștri arată clar asta. Ori, dacă nici nu vor mai lua contact cu limbajul, cel mai probabil îi vom pierde. Efectul, ca rezultate ale României pe termen mediu, nici măcar lung, va fi dezastruos. Este greu să înțelegem această propunere și în contextul actual: România se află în topul mondial la această disciplină cu istorie de peste 40 de ani, anul acesta fiind și cel în care s-a atins vârful istoric de 4 medalii de aur la Olimpiada Internațională (toți cei 4 membri ai echipei), alăuri de Coreea de Sud și China.
Olimpiadele se adresează unei minorități, este adevărat, dar, așa cum există preocupare (firească) pentru remedial, tot așa trebuie să avem preocupare și pentru cei care, la o disciplină, au abilități peste nivelul clasei.
Aș vrea să închei prin punctarea unei situații pe care tehnic nu o înțeleg. Avem în dezbatere publică o programă doar pentru clasa a 9-a. În cazul în care se va aproba, modul de continuare mi se pare nefiresc, indiferent care va fi el: să nu punem în dezbatere și programele pentru ceilalți ani ar fi total netransparent. Pe de altă parte, să facem apoi dezbatere si a lor având un sfert fixat și să ne dăm seama că poate e mai bine să intervenim și asupra acestui sfert e cel puțin ciudat. Natural era să dezbatem totul pe de-a-ntregul …
Avem atașată și o altă propunere de programă, rezultată din efortul unor oameni cu mare experiență în predarea la acest nivel. Include chiar studierea limbajului Python, la clase mai mari. Urmează niște principii firești și totodată vine și servește lucruri spuse aici sau de alti colegi în spațiul public, legate de efectele pe care le va produce programa pusă în dezbatere acum”.
DOCUMENT Propunerile integrale transmise de SEPI către MEC:
VIDEO Prezentarea programei de Informatică și TIC la Ministerul Educației și Cercetării:
DOCUMENTE Programele puse în consultare de MEC pentru disciplina Informatică (sursa):
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară:
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică:
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, clase cu predarea disciplinei informatică în regim intensiv:
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea științe ale naturii:
- Proiecție curriculară care prefigurează parcursul disciplinei pentru clasele a X-a – a XII-a:
