Puțin peste 80% dintre locurile de la liceele agricole au fost ocupate în prima etapă a admiterii, potrivit World Vision România

456 de vizualizări
Foto: Centrul Român de Politici Europene (CRPE)
Peste 80% dintre locurile la liceele agricole au fost ocupate, după prima etapă a admiterii în clasa a IX-a din acest an, potrivit unui comunicat de presă semnat de World Vision și Creștem Prin Educație Agricolă. Datele sunt similare cu cele de anul trecut, când rata de ocupare era 84%. ONG-urile subliniază că deși numărul elevilor care se înscriu la aceste licee este în creștere, tinerii nu sunt suficient de motivați să aleagă această specializare, iar „mediile mici de admitere reprezintă o provocare majoră”.

După repartizarea elevilor în prima etapă de admitere, care a avut loc pe 19 iulie, gradul de ocupare a locurilor este de 82%, similar cu cel din 2022 (84%) însă numărul de elevi care au optat pentru un liceu agricol este în creștere: 3414 în 2023 față de 3040 în 2022. Gradul de ocupare de doar 82% se explică prin creșterea cu 686 a numărului de locuri în anul 2023, potrivit datelor centralizate de World Vision și Creștem Prin Educație Agricolă.

„Liceele agricole depun eforturi consistente pentru a crește interesul tinerilor pentru meseriile agricole și își îmbunătățesc continuu programele educaționale pentru a rezolva o problemă persistentă: elevii sunt încă reticenți în a alege specializările agricole, considerându-le mai puțin competitive sau nesatisfăcătoare din punct de vedere financiar. Contrar percepției comune, salariile din domeniul agricol sunt foarte competitive, oferind posibilități de avansare în carieră și contribuind la dezvoltarea comunităților locale”, scrie în comunicatul de presă.

„Cu toate că liceele tehnologice agricole au încercat să se adapteze la cerințele unei agriculturi tot mai tehnologizate și competitive, mediile mici de admitere reprezintă o provocare majoră. În contextul unei economii în schimbare și al cerințelor ridicate ale pieței muncii, este crucial ca tinerii să fie încurajați să își urmeze vocația în domeniul agricol. Totuși, aceasta necesită eforturi concertate din partea autorităților și a instituțiilor de învățământ pentru a promova o imagine pozitivă a agriculturii și a oportunităților de carieră pe care acest domeniu le oferă”, atrag atenția organizațiile.

“Deși gradul de ocupare a scăzut ușor, faptul că au fost oferite un număr mai mare de locuri înseamnă că liceele agricole continuă să se dezvolte și să răspundă nevoilor tot mai mari ale elevilor interesați să urmeze o carieră în domeniul agricol. Cu perspectiva pozitivă a creșterii sectorului agricol din România și a oportunităților de angajare pe piața muncii, este de așteptat ca interesul pentru liceele agricole să crească și să ofere un mediu propice viitorilor specialiști în agricultură. Un rol important revine și fermierilor și companiilor de agribusiness pentru dezvoltarea de parteneriate de practică, mentorat și burse pentru a încuraja implicarea activă a elevilor în activitățile agricole moderne și a le demonstra potențialul carierei în acest domeniu dinamic și esențial pentru țară”, a declarat Crenguța Bărbosu, Senior Manager în cadrul Fundației World Vision România, potrivit comunicatului.

„Încurajarea tinerilor să urmeze o carieră în domeniul agricol este crucială pentru asigurarea unui viitor sustenabil în agricultură. Cu programe educaționale actualizate și echipamente de ultimă generație, liceele agricole oferă elevilor toate resursele necesare pentru a-și construi o carieră de succes în acest domeniu dinamic.

În concluzie, liceele agricole reprezintă nu doar o alegere atrăgătoare pentru viitorii specialiști din agricultură, dar și o necesitate vitală pentru dezvoltarea durabilă a agriculturii noastre. Tinerii sunt încurajați să urmeze pasiunea pentru natură, plante și tehnologie și să aleagă o carieră în acest domeniu esențial, care continuă să ofere oportunități valoroase pentru dezvoltarea personală și profesională. Situația admiterii ne oferă o imagine clară, dar și provocatoare a drumului pe care îl are de parcurs educația agricolă în următorii ani”, se mai arată în comunicatul de presă.

Informații de context

În prezent există 57-59 de licee în țară cu profil agricol, iar lista poate fi consultată aici.

Puțin peste un sfert dintre elevii care învață la un liceu cu profil agricol, 21%, au făcut stagii de practică la companii private, în perioada 2020-2022, arată un raport privind „Organizarea stagiilor de pregătire practică la operatorii economici în învățământul agricol din România”, realizat la comanda Centrului Român de Politici Europene.

Documentul scoate în evidență mai multe probleme legate de lipsa de interes al elevilor față de stagiile de practică, dar și implicarea redusă a companiilor, școlilor și autorităților locale. “Aceste școli au nevoie de un ajutor masiv pentru a putea încheia parteneriate de practică”, spunea Alexandra Popa, Director Executiv al Centrului Român de Politici Europene, într-un comunicat de presă.

Studiul a fost realizat pe baza unui sondaj la care au răspuns 52 dintre cele 57 de licee și colegii cu profil preponderent agricol care funcționau în România în 2022, precum și 305 companii. 

Potrivit CRPE, România este statul cu cele mai multe ferme agricole din Uniunea Europeană, peste 3,1 milioane, conform datelor din Planul Național Strategic al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Dintre acestea, circa 2,2 milioane sunt conduse de fermieri cu vârsta de peste 55 ani, conform Eurostat.

În perioada 2020-2022, doar 45 dintre cele 57 de licee și colegii agricole din România au declarat că au organizat activități de practică în colaborare cu companii partenere, numărul acestora din urmă fiind de circa 283. În total, 16.610 de elevi erau înscriși la aceste licee în 2022, dintre aceștia puțin mai mult de jumătate (51%), respectiv 8.475 elevi, având ca domeniu de specializare Agricultura, arată raportul.

În ultimii 10 ani, aproximativ 367 de companii au primit în practică elevi ai liceelor cu profil agricol sau conex, conform datelor furnizate de aceste instituții de învățământ. 

Potrivit noii legi a Învățământului Preuniversitar, Ministerul Agriculturii poate finanța manualele pentru liceele agricole. Ministerul Agriculturii a încercat în nenumărate rânduri să preia în coordonare liceele agricole, dar Ministerul Educației s-a opus.

Citește și:
Doar 21% dintre elevii din liceele cu profil agricol au participat la stagii de practică în cadrul unor parteneriate cu companii private în perioada 2020-2022 – raport / Școlile au nevoie de ajutor masiv pentru a încheia parteneriate pentru stagii de practică
Ministerul Agriculturii poate finanța manualele școlare pentru liceele cu profil agricol, potrivit proiectului legii educației prezentat Guvernului / Actualele manuale și programele școlare agricole sunt din anii ’80


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Președintele Nicușor Dan: Protestul profesorilor nu a fost instrumentat politic. Am avut un dialog foarte, foarte deschis cu reprezentanții sindicatelor și ei au transmis îngrijorări reale / Unii spun că aceste schimbări sunt catastrofale și vom vedea asta în timp, alții spun că sunt gestionabile. Vedem care sunt rezultatele peste 2 luni

Protestele profesorilor nu au fost „nicidecum” instrumentate politic sau manipulate, a declarat președintele Nicușor Dan, la două zile după ce în jur de 20.000 de cadre didactice au protestat la…
Vezi articolul

Directoarea Andreia Bodea: Viitorii profesori pot să facă oricât de multe masterate, dacă sunt făcute de mântuială și sunt făcute numai ca profesorii universitari să aibă studenți / Ar trebui să existe măcar un an o formă de pregătire, în care tinerii să fie un fel de profesori asistenți, înainte de a ocupa un post prin concurs, spune directoarea Violeta Bontilă

Masteratele didactice sunt inutile în formarea viitorilor profesori atât timp cât „sunt făcute de mântuială și sunt făcute numai ca profesorii universitari să aibă studenți”, a declarat Andreia Bodea, directoarea…
Vezi articolul

Ligia Deca, întrebată despre o eventuală demisie în cazul în care legile educației vor fi modificate mult în Parlament: „Mă voi gândi la alte acțiuni” / Ce-și dorește ea, generic, să rămână în legi: „susținerea elevilor”, a carierei didactice și programele naționale

Ministrul Educației, Ligia Deca, a evitat un răspuns tranșant când, în conferința de presă de luni, a fost întrebată în mod repetat în legătură cu o eventuală demisie sau „linie…
Vezi articolul

Într-o clasă de liceu vor fi maximum 26 de elevi. Președintele Federației Părinților susține că ministrul Educației i-a anunțat că se face recalibrarea cifrelor de școlarizare pentru filiera teoretică, după apariția criticilor privind desființarea claselor

În clasele de liceu, pe filiera teoretică, numărul maxim de elevi într-o clasă va scădea de la 28 la 26, conform asigurărilor pe care Iulian Cristache, președintele Federației părinților, spune…
Vezi articolul