Raluca Turcan (PNL): Școala începe cu un ministru interimar care la Ministerul Culturii a făcut praf domeniul din lipsa completă de inițiativă și subfinanțare

163 de vizualizări
SURSA: Captura Edupedu.ro

Vicepreședintele PNL Raluca Turcan critică PSD pentru modul în care a gestionat deschiderea noului an școlar și arată într-un comunicat de presă că ministrul interimar al Educației, Daniel Breaz, ”a făcut praf” portofoliul său principal, cel al culturii, ”din lipsa completă de inițiativă și subfinanțare”.

Turcan listează o serie de probleme cronice al sistemului de educație, de la lipsa toaletelor la naveta pentru care zeci de mii de elevi trebuie să o plătească sau manualele care lipsesc.

”Anul școlar începe cu un buget al Educației la jumătate din cel prevăzut de lege, din care PSD a mai luat 1 miliard la rectificare. Erau bani care ar fi trebuit să revină unui program național despre care Guvernul a vorbit, dar de fapt nu avut nicio intenție să îl facă să funcționeze, programul ”Merg la școală”, arată Raluca Turcan în comunicatul citat.

Comunicatul integral:

Fiecare început de an școlar, în ultimii ani, scoate la iveală fragilitatea unui sistem subfinanțat și prost gestionat de PSD.
Îmi doresc să ajungem ca în educație elevul să fie pe primul loc. Profesorii să se bucure de un statut aparte, să poată scoate ce-i mai bun din fiecare copil. Părinții să aibă garanția că școala îi ajută pe copii să ofere baze sănătoase pentru a reuși în viață.
Din păcate, problemele din educație persistă și în acest an:
1. Școlile s-au deschis fără ministru titular, din cauze ce țin exclusiv de PSD, și cu un ministru interimar nepregătit. Școala începe cu un ministru interimar care la Ministerul Culturii a făcut praf domeniul din lipsa completă de inițiativă și subfinanțare. Nici cu cei 4 miniștri plini pe care i-a avut la educație, PSD nu a fost în stare să propună nicio măsură bună pentru dezvoltarea acestui domeniu. Ce așteptări mai putem avea acum cu ministrul Breaz?

Anul acesta, sistemul este marcat de:
⁃ lipsa condițiilor minime pentru desfășurarea actului educațional;
⁃ lipsa de resurse;
⁃ lipsa de interes din partea actualului Guvern.
2. Anul școlar începe cu un buget al Educației la jumătate din cel prevăzut de lege, din care PSD a mai luat 1 miliard la rectificare. Erau bani care ar fi trebuit să revină unui program național despre care Guvernul a vorbit, dar de fapt nu avut nicio intenție să îl facă să funcționeze, programul ”Merg la școală”.
3. Anul acesta nu sunt îndeplinite condițiile minime de funcționare în multe școli din țară.
⁃ Lipsa autorizațiilor ISU într-un mare număr de unități școlare;
⁃ Toalete în curte în peste 1000 de școli;
⁃ 20% din unități de învățământ fără autorizație sanitară;
⁃ O școală din șase fără sursă autorizată de apă.
Cum să mai vorbim despre dotări, performanțe educaționale, când în multe unități școlare sănătatea copiilor este pusă în pericol?
4. Anul acesta, copiii care fac naveta la școală nu au soluții sigure de transport și nici gratuitate.
– 400 000 de copii fac zilnic naveta;
– Doar 100 000 au beneficiat de gratuitate la transport.
Odată cu ordonanța 51/2019, PSD a lăsat elevii navetiști fără soluții sigure de transport către școală, descurajându-i astfel să mai frecventeze cursurile tocmai pe elevii din zonele mai vulnerabile.
5. Este al șaptelea an fără manuale pe bănci!
Întârzierile în procesul de derulare a licitațiilor pentru manuale, 100% imputabile ministerului, au făcut ca și anul acesta (al șaptelea la rând), elevii să înceapă școala fără manuale.
6. PSD are totuși o prioritate: să organizeze concursuri trucate la MEN pentru clientela de partid. Plantează oameni pe funcții pentru că știe că în scurt timp va fi înlăturat de la putere.
Descurajează competiția corectă, politizează fiecare funcție și personalul din minister bine calificat și care lucrează în interesul școlii este din ce în ce mai puțin și mai lipsit de motivație profesională.
Le solicit să înceteze asaltul clientelei de partid la funcțiile din minister! Solicităm stoparea tuturor pseudo-concursurilor până când nu se ajunge la o formulă legitimă de guvernare!

În acest context, pentru a mai salva ce se poate măcar în ultimul ceas, Guvernului îi revin 5 obligații majore:
1. La rectificarea bugetară să aloce minim 1% din PIB pentru sprijinirea autorităților locale să facă investiții în școli pentru obținerea autorizațiilor ISU.

2. Să adopte urgent ordonanță de urgență pentru asigurarea transportului public gratuit pentru elevi. Încă din prima zi de școală trebuie asigurate fondurile necesare pentru decontarea integrală a navetei școlare pentru toți elevii și profesorii care sunt obligați să facă naveta;
3. Să aloce 1% din PIB și să facă toate demersurile legislative pentru a implementa programul de ”Alimentație Sănătoasă” în toate școlile, să generalizeze programul ”Școala după Școală” pentru a stopa abandonul școlar;
4. Să demareze licitațiile pentru toate manualele încă din luna septembrie a acestui an, doar așa se poate evita situația din ultimii 7 ani în care elevii începeau școala fără manuale pe bănci;
5. Să se asigure că profesorii sunt bine pregătiți și motivați să rămână în sistem. Masteratul didactic trebuie să fie deblocat și pus în practică, astfel încât, fiecare absolvent de facultate care dorește să devină profesor să beneficieze de o bursă și formare practică și teoretică adecvată timp de doi ani.
PNL are aceste proiecte deja depuse în Parlament și cerem de urgență adoptarea lor.
Am solicitat bani la fiecare rectificare bugetară și am identificat sursele de finanțare.
3% pentru educație, atât cât a prevăzut PSD este prea puțin.
3% în plus pentru învățământ ar putea stopa dezastrul anunțat de specialiști pentru România de mâine.


1 comment
  1. Cum poate o pitipoanca sa ajunga ministrul Educatiei ?A se vedea cum arata ea inainte si acum Venita de pe centura politicii ,dupa cum spunea colegul de partid Ludovic Orban, stia el ce stia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Mariana Dogaru, președinta Agenției care acreditează și autorizează școlile și grădinițele, susține că a fost propusă în consiliul ARACIP și de Universitatea din București / Instituția neagă că ar fi făcut o asemenea propunere

Mariana Dogaru, actuala președintă a ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar -, susține că ar fi fost propusă în consiliul general al ARACIP, organismul de conducere,…
Vezi articolul

Politehnica București și Universitatea din Pitești au semnat contractul de fuziune. Discuții cu încă cinci instituții de învățământ superior, din București și din țară, pentru aderarea la noua universitate, care urmează să fie stabilită prin lege

Peste 40.000 de studenți și circa 3.600 de angajați, dintre care aproape 2.000 de cadre didactice ar urma să aibă, pe baza datelor actuale, viitoarea Universitate Națională de Știință și…
Vezi articolul