Schimbările curriculare pe care dorește să le introducă Republica Moldova, în al cincilea val de reformă în domeniu din ultimii 30 de ani, ar trebui să revină la modelul reformei etapizate, pe cicluri de învățământ, în locul modelului în care revizuirea are loc simultan în toate ciclurile, se arată într-un set de recomandări formulate în acest sens de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), recomandări publicate luni, 8 decembrie. Iar Ministerul Educației de la Chișinău trebuie să conducă reforma cu autoritate puternică, pentru a stabili clar priorități în ceea ce privește obiectivele educaționale, arată recomandările, care subliniază rolul tehnologiilor în procesul de revizuire curriculară.
Între altele, setul de recomandări formulate de OCDE arată că resursele digitale care susțin curriculumul ar trebui să facă parte integrantă din acest ciclu de schimbări curriculare și din planul de acțiune care, arată documentul organizației internaționale, este esențial pentru buna aplicare a măsurilor.
În plus, acesta arată că alte tehnologii, precum o platformă online de evaluare a elevilor pe care intenționează să o introducă autoritățile din Republica Moldova, ar trebui avută în vedere atunci când sunt discutate „competențele pentru secolul al 21-lea care vor fi definite în curriculum (de exemplu, competența digitală sau cea a gândirii critice și creative), dincolo de competențele ce pot fi ușor măsurate”.
- OCDE a publicat acest document, finanțat de Uniunea Europeană și intitulat „Propunere pentru un ciclu de revizuire curriculară adaptat contextului din Moldova”, pentru a oferi Republicii Moldova un cadru de acțiune unitar în vederea schimbărilor curriculare, astfel încât acestea să fie organizate planificat, ciclic și cu sprijinul unor exemple internaționale care se potrivesc contextului local.
Recomandările au loc în contextul în care Republica Moldova a inițiat în 2024 un nou proces de revizuire a curriculumului – a cincea din ultimii 30 de ani. Precedentele au avut loc în 1996, 2005, 2010 și 2017. Dintre acestea, doar cea din 1996 a avut loc etapizat, pe cicluri de învățământ, următoarele fiind aplicate integrat, în toate ciclurile simultan, după cum reiese din analiza OCDE.
Potrivit OCDE, în actuala revizuire curriculară „una dintre principalele provocări a fost capacitatea limitată de a dezvolta resurse curriculare de calitate. Mai multe studii au constatat că documentele curriculare au rămas în mare parte teoretice, lipsindu-le rigoarea, focusul, coerența și claritatea pe parcursul reformelor curriculare succesive, în pofida eforturilor de a aborda aceste teme”.
Recomandările OCDE pentru schimbările curriculare din Republica Moldova
1. Definirea unor obiective-cheie pentru procesul de revizuire
- Ministerul Educației și Cercetării să definească în mod clar și să prioritizeze obiectivele-cheie pe care le urmărește prin aceste schimbări
- Calitatea resurselor curriculare ar putea fi un obiectiv-cheie în actuala revizuire, prin mai multă rigoare, coerență și claritate pentru cadrul curricular al fiecărei discipline
- Ministerul ar trebui să demonstreze leadership, pentru a stabili clar care sunt prioritățile în aceste schimbări
2. Determinarea măsurii în care sunt aplicate schimbările
- Moldova ar trebui să aibă în vedere o abordare secvențială a revizuirii curriculare, după ciclu de învățământ. Acest lucru ar face ca schimbările să fie mai ușor de administrat, iar asigurarea calității resurselor curriculare ar fi mai puternică.
- Revizuirile curriculare de moment, pentru o disciplină sau alta, ar putea fi permise, când sunt necesare.
3. Să fie clar care sunt principalele rezultate urmărite
- Moldova ar trebui să-și definească în mod clar rezultatele urmărite prin curriculum, încă de la începutul procesului de revizuire
- Pentru actuala revizuire curriculară, Moldova ar trebui să respecte planul declarat de a simplifica și clarifica diversele cadre curriculare pentru discipline și să dezvolta, separat, ghiduri de evaluare și pedagogice
- Resursele curriculare digitale ar trebui să facă parte integrantă din revizuirea curriculară și din planul de acțiune stabilit în acest sens de Republica Moldova
4. Planificare și operaționalizare
- Revizuirea are nevoie de resurse de timp, astfel încât analiza curriculară să fie planificată, pregătită și implementată în mod adecvat
- Moldova ar trebui să-și dezvolte un plan de acțiune pentru întreg ciclul de revizuire curriculară, pentru a putea verifica măsura în care sunt îndeplinite obiectivele
- Moldova ar trebui să continue consultările internaționale la nivel de experți
- Ministerul Educației ar trebui să asigure un proces riguros de asigurare a calității pentru toate manualele noi
- În ceea ce privește evaluările și examenele, Ministerul ar trebui să se asigure că sunt aliniate obiectivelor curriculare, iar pentru aceasta ar trebui să aibă în vedere:
- Dezvoltarea și implementarea anunțatei platforme online de evaluare a elevilor
- Să investească în activități de dezvoltare și de comunicare dedicate profesorilor, directorilor, elevilor și părinților, pentru a promova folosirea eficientă a platformei
- Să dezvolte un cadru național de evaluare, unul coerent, ce integrează diverse instrumente de evaluare aliniate la obiectivele curriculumului
- Inițiativele de dezvoltare profesională bazate pe curriculum ar trebui să reprezinte nucleul fazei de implementare
- Mentorii ar trebui aleși printr-un proces de selecție consistent, cu așteptări clar definite
- Ar trebui să fie asigurate resurse continue de formare și învățare pe cont propriu pentru ca toți mentorii să înțeleagă în profunzime noul curriculum
- Moldova ar trebui să inițieze monitorizarea procesului de implementare a curriculumului din faza timpurie, așa încât să poată identifica bunele practici și să permită ajustări în momentul oportun.
5. Definirea duratei pentru ciclul de revizuire curriculară
- Ministerul Educației și Cercetării de la Chișinău ar trebui să stabilească un ciclu de revizuire curriculară cu o durată de aproximativ 10 ani. Dar, în același timp, este potrivită și o abordare flexibilă. Un ciclu mai lung ar fi adecvat pentru ciclul gimnazial, mai degrabă decât pentru cel primar sau pentru cel liceal.
6. Guvernanța procesului de revizuire curriculară
- Ministerul Educației de la Chișinău ar trebui să aibă în vedere înființarea unui for responsabil cu revizuirea curriculară, care să consolideze expertiza în domeniu, la nivelul acestei țări, dar care să asigure și o perspectivă autonomă, „neutră”, care ar fi de ajutor într-un domeniu în care există adesea conflicte și presiuni politice.
- Moldova ar trebui să continue în continuare un proces puternic de consultare a părților interesate, în ceea ce privește revizuirea curriculară.
Ce urmărește actuala revizuire a curriculumului din Republica Moldova
Documentul OCDE citat prezintă și obiectivele generale pe care Republica Moldova le-a inclus într-un document-cadru din 2024, cu privire la schimbările dorite la nivel de curriculum:
- Implementarea recomandărilor Consiliului European cu privire la dezvoltarea de competențe-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții
- Realizarea obiectivelor din Strategia de Dezvoltare a Educației 2030, în special cele referitoare la incluziune, dezvoltare personală, cetățenie activă și responsabilă
- Definirea unui nou profil al absolventului
- Întărirea legăturilor dintre educația formală, non-formală și informală
- Sprijin pentru dezvoltarea competențelor școlare prin metode inovatoare de predare, învățare și evaluare
- Asigurarea caracterului unitar al educației
- Reducerea decalajului dintre oferta școlară și necesitățile existente pe piața muncii
- Creșterea motivației elevilor pentru învățare și modernizarea educației pe baza inovațiilor digitale și tehnologice, inclusiv a inteligenței artificiale
- Îmbunătățirea rezultatelor de învățare în general și în evaluările naționale și internaționale
Setul de recomandări elaborate de OCDE pentru Republica Moldova
Foto: © Antonio Solano | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.