Învăţământul este o rablă ruginită, dar doamna ministru vrea să-i dea blană…

6.003 vizualizări
Sorin Borodi / Sursă foto: sorinborodi.ro
Știu că multora nu le pică bine comparația dintre învățământul românesc și o rablă, dar le recomand să-i elimine din calcul pe olimpicii care, într-un procent ce tinde spre 100%, se îndreaptă spre universități din afara țării și deseori acolo și rămân. După această operație de eliminare a 0,003% din elevi, le recomand să privească cu atenție la ce a mai rămas. Asupra acestui aspect voi reveni.

Imaginați-vă că vă deplasați cu un automobil și, la un moment dat, niște zgomote infernale dinspre motor vă dau de înțeles clar că ceva nu e în regulă. Ce veți face? Evident, veți apăsa pedala de accelerație. Blană! Sau… nu vi se pare cel mai potrivit mod de a acționa?

Exact în acest mod procedează doamna ministru Ecaterina Andronescu. A ieşit un procent relativ mic de note peste 5 la Evaluarea Națională? Activități remediale, adică reluăm exact aceleași conținuturi, prin exact aceleași metode. Altfel spus, doamna îi dă blană… Sau îi îndeamnă pe profesori să facă acest lucru.

La bacalaureat avem un procent nesatisfăcător de elevi promovați? Din nou doamna ministru oferă soluția ce tratează efectul, nicidecum cauza: activități remediale, chiar din clasa a IX-a. Preventiv, probabil. Blanăăă!

Dar o analiză serioasă asupra cauzelor pe când? Ceva de felul Raportului Miclea din 2007. Cu diagnoză și soluții, cum șade bine unui astfel de demers. Sau măcar ca proiectul România Educată, lansat în 2018 la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, chiar dacă acest document cam scârțâie la soluțiile propuse.

Deocamdată, învățământul nostru își menține la cote înalte caracterul neperformant, încremenit într-o veșnică așteptare a unei reforme reale. Studii mai recente sau mai vechi arată că școala românească este o școală neatractivă, cu niște programe încărcate de munți de teorie, fără conexiune rezonabilă cu realitatea, cu atât mai puțin cu piața muncii. Învățământul nu răspunde unor cerințe minimale ale nevoilor acestui mileniu.

Rata de abandon școlar ne scoate de pe harta Europei. Analfabetismul funcțional atât de des amintit nu este o vorbă goală. El există și amenință competitivitatea noastră ca țară. În plus, inechități profunde continuă să macine sistemul național de educație. România a ratat toate țintele Agendei Lisabona. La majoritatea indicatorilor ce monitorizează educația în Europa, ne situăm pe ultimele locuri. Niciuna, dar absolut niciuna dintre țintele propuse pentru 2020 nu a fost atinsă și ele nu au șansa să fie atinse.

Și pentru această pleiadă de probleme ce țin de esența educației românești, doamna ministru ne propune ca soluție activitățile remediale. Oare de ce sunt sigur că nu va funcționa?

Doamna ministru, e o problemă majoră la motor…

___

Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj.

 


7 comments
  1. Acum se culeg roadele solutiilor din 2007 . Sa dau doar un exemplu ? Numararea lunara a absentelor !

  2. deși Camelia tună și fulgeră mai sus împotriva profesorilor, în primul rând ar trebui să știm ce vrem de la învățământ, o copie 2nd hand a celui din țările europene sau ce rost are fiecare materie, formulă, cunoștnță în parte. D-na Andronescu nu poate face așa ceva, ar trebui să nege tot ce s-a făcut în 60 de ani, ea conducând acest sistem. Cadre didactice cu vocație care să nu lucreze deja in ivățământ nu sunt multe disponibile, dar oricum trebie să știm pentru ce pregătim viitorii absolvenți. Unul din efectele trecerii timpului este exodul celor care vor ceva mai bun din viață, iar aici rămân cei blazați sau abili în relații și șmecherii. Mai mult, țara nu are nicio soluție pentru viitor și asta de 50 de ani încoace. Tot ce s-a făcut a fost copie a ce au făcut alții.

  3. Fapte nu vorbe : mergeti ca profesori la un liceu unde nu a promovat nimeni examenul de bacaulaureat si puneti-va in practica ideiile ! Sa invatam si noi cum se face !

  4. Acum se culeg roadele solutiilor din 2017 . Sa dau doar un exemplu ? Numararea lunara a absentelor !

  5. Ca sa reformezi cu adevarat sistemul, trebuie sa incepi cu oamenii care il populeaza. Se organizeaza cursuri de perfectionare, se solicita parerea psihologilor si totusi rezultatele sunt din ce in ce mai proaste. Se numesc ministrii cum se schimba ciorapii, dar esaloanele inferioare acestuia raman ca stancile pe care le spala apele.
    Cine urmareste modul de aplicare a “perfectionatilor” la clasa? NIMENI! Cursurile sunt frecventate doar pentru acumularea celor 90 de credite valabile in fiecare an scolar. S-au creat cabinetele de orientare si consiliere scolara. O prostie pornita de la o necesitate obiectiva a sistemului, dar implementata prost.
    e vorbeste de ani de zile despre “scuturarea” programelor scolare. Rezultatul ? S-au schimbat titluri de capitole, s-au reasezat capitolele, s-au mai schimbat cateva exemple… aceleasi programe aglomerate, in numar mai mic de ore (ca sa nu se suprasolicite elevii!!!) , fara timp suficient de acordat aplicarii practice a teoriei, motiv pentru care elevul este nevoit sa memoreze notiuni, demonstratii, definitii, formule, imagini etc. Le memoreaza, le reda in ziua urmatoare (de obicei cand este anuntata o lucrare) si se uita. Nu conexiuni intre discipline de studiu, nu descoperiri, nu cercetare pe materiale existente in diferite surse…De fapt sunt multe cadre didactice care nu stiu nici ele cum sa lucreze altfel. Sunt creatii ale aceluiasi sistem, au “invatat” la fel si este mai comod pentru ele sa nu se straduiasca sa schimbe ceva. Unii pentru ca “experienta lor este suficient de mare pentru a mai schimba ceva”, iar altele pentru ca sunt depasite de atmosfera din clase si din cancelarii.
    Nici unul dintre cei care s-au perindat pe la conducerea ministerului (nu mai vorbesc de cei care s-au pietrificat pe scaunele de secretari de stat sau de directori in minister!), nu cunosc, in mod real, situatia dinscolile din tara (dotare, personal didactic, facilitati, conditii decente in scoala si de acces la scoala pentru elevi si profesori). NIMENI NU S-A OCUPAT DE CRITERIILE DE SECTARE A CADRELOR DIDACTICE CU VOCATIE pentru aceasta meserie.
    Nu s-a dorit o schimbare reala in invatamant pentru ca nu s-a dorit adevarata fructificare a inteligentei elevilor! Ce ne-am face cu mai multi oameni educati, care vor avea capacitatea de a intelege ce li se ofera de catre cei care ne conduc, care ar emite judecati de valoare si ar intelege cu adevarat puterea pe care o au? Credeti ca le-ar fi convenabil celor care s-au catarat in functii?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like