Rectorul Universității de Științe Agricole din Cluj-Napoca, Cornel Cătoi, „își exercită atribuțiile conform prevederilor legale” și în baza unui ordin de ministru, spune Ministerul Educației la aproape o lună după ce instanța a suspendat o serie de acte ce au dus la confirmarea lui pentru un nou mandat

7.691 de vizualizări
Cornel Cătoi / Foto: Facebook – USAMV Cluj-Napoca
Actul administrativ în baza căruia rectorul Universității de Științe Agricole din Cluj-Napoca (USAMVCN), Cornel Cătoi, își exercită mandatul „este ordinul de ministru”, iar confirmarea lui ca rector nu a fost efectul juridic al actelor suspendate de o instanță clujeană la începutul lunii iunie. Aceasta este poziția transmisă, la aproape o lună distanță, de Ministerul Educației, cu privire la o decizie a Tribunalului Cluj de a suspenda două decizii ale senatului universității, ce au permis numirea lui Cornel Cătoi pentru al treilea mandat.
  • Precizările Ministerului vin la câteva zile după ce Tribunalul Cluj a emis încă o soluție în același caz, ce privește lămuriri pentru soluția inițială – detalii mai jos

Edupedu.ro a scris, pe 7 iunie, că Tribunalul Cluj a decis, în urma unei acțiuni în contencios administrativ, să suspende două decizii ale Senatului universității clujene. Acțiunea a aparținut unui grup de 5 reclamanți și a fost înregistrată la patru luni după alegerile universitare de la USAMVCN și la mai bine de trei luni după ce Cătoi a fost confirmat în funcție prin ordin de ministru.

Situația a produs confuzie, în condițiile în care, în sesizarea aflată la baza acestui caz, se susținea că ar fi fost „nelegală” candidatura lui Cornel Cătoi, deoarece Legea învățământului superior prevede maximum două mandate pentru rectori, iar el candida pentru al treilea.

În momentul pronunțării acelei sentințe, Edupedu.ro a solicitat un punct de vedere al Ministerului Educației, având în vedere că în acest caz viza o chestiune majoră pentru managementul universităților – limita numărului de mandate ale rectorilor.

La o lună de atunci, ME transmite că rectorul Cornel Cătoi „își exercită atribuțiile conform prevederilor legale”, în baza unui ordin de ministru „temeinic și legal” și care „produce efecte juridice”, fiind bazat pe un dosar de confirmare verificat. 

Ministerul spune că actele suspendate de instanța clujeană „nu au avut ca efect juridic confirmarea în funcția de rector”, iar „actul administrativ în baza căruia își exercită mandatul este ordinul de ministru”.

Punctul de vedere al Ministerului Educației, integral: 

„Dosarul de confirmare în funcția de rector a domnului Cornel Cătoi  a fost verificat la nivelul Ministerului Educației. Nu au fost vicii procedurale de natură să afecteze legalitatea confirmării. 

Ordinul de ministru de confirmare în funcția de rector al USAMV Cluj este temeinic și legal și produce efecte juridice și, prin urmare, dl. Cornel Cătoi  își exercită atribuțiile, conform prevederilor legale.

În ceea ce privește hotărârea Tribunalului Cluj de suspendare a executării hotărârilor Senatului Universitar nr. 850/12.01.2024 și nr. 2729/07.02.2024 până la soluționarea definitivă a acțiunii de fond, menționăm faptul că Ministerul Educației nu a fost parte în acest dosar și pe cale de consecință, conform normelor de procedură civilă, aceste hotărâri nu ne sunt opozabile. Actele suspendate de instanța de contencios administrativ nu au avut ca efect juridic confirmarea în funcția de rector. 

Actul administrativ în baza căruia își exercită mandatul este ordinul de ministru.”

Încă o soluție a instanței clujene: „admite cererea de lămurire” a sentinței precedente

Precizările Ministerului Educației vin după ce, la sfârșitul lunii iunie, în același caz instanța a pronunțat o nouă soluție, în care „admite cererea de lămurire” a sentinței precedente.

Noua soluție, din 28 iunie „dispune lămurirea dispozitivului hotărârii judecătoreşti, în sensul că prin paragraful al doilea s-a dispus suspendarea executării Hotărârii nr. 850/12.01.2024 şi Hotărârii nr. 2729/07.02.2024 emise de Senatul Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Cluj-Napoca, în ceea ce priveşte pct. 2 din fiecare din cele două acte administrative. Admite sesizarea din oficiu privind îndreptarea erorii materiale strecurată în dispozitivul Sentinţei civile nr. 1590/06.06.2024. Dispune îndreptarea erorii materiale din paragraful al doilea al dispozitivului hotărârii judecătoreşti, în sensul că suspendarea actelor administrative s-a dispus până la soluţionarea acţiunii de fond, în loc de până la soluţionarea definitivă a acţiunii de fond, cum din eroare s-a consemnat.”

Solutia Tribunalului Cluj in cazul Cornal Catoi – USAMVCN din 28 iunie 2024
Citește și:
Deciziile ce au permis numirea lui Cornel Cătoi, prin ordin de ministru, pentru al treilea mandat de rector al Universității de Științe Agricole din Cluj-Napoca au fost suspendate de Tribunal, la patru luni de la alegerile academice / Rectorul anunță că va face recurs
Rectorul Universității de Științe Agricole din Cluj, Cornel Cătoi, reales pentru al treilea mandat, este vizat de o contestație la Ministerul Educației, dar după ce a fost confirmat în funcție


3 comments
  1. Multa politica acolo la usamv.

    https://gazetadecluj.ro/numirea-omului-lui-ioan-rus-ca-secretar-de-stat-la-educatie-o-rusine-si-o-palma-data-invatamantului-romanesc/

    Tentacula actiona in minister chiar si la acea vreme … fara sa se sinchiseasca de dl Oros.

    „Statul paralel” din Ministerul educatiei…. multi bani „de inghitit”…

    Oare cand incepe investigatia si tragerea la raspundere a celor care au falimentat invatamantul ?

  2. Din moment ce ministerul educatiei – corp de control, ministru, ministra si trepadusi cu honoris cauza si in asteptare – nu actioneaza in caz de fals in cataloage si diplome la utcn, la ce sa va asteptati de la derbedeii pusi pe capatuiala din minister ?
    In cazul utcn functioneaza si tentacula …

    In cazul usamv pare sa fie suparat liberalul Oros. Dar Deca este in acelasi partid ca Oros.
    Trebuie atacata legea Deca la CCR. Simplu, cerute clatificari pe mandate.

    Despre falsuri in cataloage la utcn cu acordul prim-procurorilor CLUJENI si cu stiinta ministrei Deca, peste cateva saptamani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
începerea școlii, predare bilingvă

Împărțirea anului școlar pe module este foarte bună, încheierea unei singure medii, de asemenea, nu cred că ridică niciun fel de problemă, spune un învățător: Consider că săptămâna „Școala altfel” este suficientă, nu cred că trebuia adăugată și „Săptămâna verde”

Un învățător a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că„ împărțirea (anului școlar – n.red) pe module este foarte bună, încheierea unei singure medii, de asemenea, nu cred că ridică…
Vezi articolul

Cel puțin 146.000 de elevi și aproape 20.000 de profesori din 27 de județe nu au dispozitive digitale pentru o educație de calitate, arată un raport SAR / Inspectoratul școlar Ialomița consideră că elevii și profesorii care au un smartphone sunt dotați cu pentru educația online

Ministerul Educației nu și-a îndeplinit atribuția de furnizare de echipamente digitale elevilor și profesorilor, așa cum prevede Legea 109/2020 pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, concluzionează un raport privind digitalizarea…
Vezi articolul

Sebastian Bodu: Comisia de Etică și Deontologie a unei mari universități din România a stabilit, cu valoare de precedent, că preluarea de către un autor a articolelor anterior publicate de el între două coperți reprezintă o operă și, deci, poate fi punctată pentru obținerea de titluri științifice și academice. Metoda a fost validată și de ministra educației

O decizie a Comisiei de Etică și Deontologie a unei universități din Consorțiul „Universitaria” (atașată) a stabilit, cu ocazia soluționării unei sesizări formulate împotriva unui profesor universitar din cadrul facultății…
Vezi articolul

Bianca Ivan, președinta Consiliului Național al Elevilor, despre propunerea ca orele de educație sexuală să fie obligatorii în școli: Tragem un semnal de alarmă pentru că noi, elevii, ne-am săturat și am tot obosit să vedem aceleași argumente pentru ca noi să nu avem competențe care ne pot ajuta după ce terminăm liceul

„Mi se pare foarte interesant faptul că alegem să ne punem credințele personale și anumite biasuri care vin din anumite contexte înainte de binele copiilor noștri”, a explicat Bianca Ivan,…
Vezi articolul