Reforma învățământului vocațional. Studiu de caz – Spania: Relații simplificate între școli și companii, accent pe standardele de competență, mai puțină birocrație, mai multă colaborare internațională

314 vizualizări
Foto: © Industryviews | Dreamstime.com
Învățământul vocațional spaniol trece, în această perioadă, printr-o perioadă de reformă prin care se încearcă adoptarea unor modele care să răspundă noilor nevoi de pe piața muncii, de la recunoașterea competențelor la nevoile de acreditare și la programe mai flexibile de învățare. Autoritățile din Spania, țară care deține unul dintre sistemele puternice de învățământ vocațional din Europa – chiar ministerul de profil se numește Ministerul Educației și al Pregătirii Vocaționale – urmăresc să obțină sprijin larg pentru o nouă lege ce vizează acest sector al educației. Ce urmărește acest proiect, prezentat recent în cadrul rețelei europene Eurydice?

Noua lege adună diversele căi de pregătire vocațională în cadrul unui model unic, dezvoltat în paralel cu un Plan De Modernizare a Pregătirii Vocaționale. Ambele proiecte urmăresc să ofere un nou parcurs educațional, superior, care să faciliteze actualizarea continuă a aptitudinilor profesionale.

Noul parcurs include, progresiv, cinci grade de avansare:

A – acreditare parțială a competențelor

B – certificat de competențe profesionale

C – certificat profesional

D – cicluri de instruire

E – Cursuri de specializare

Pentru gradele C, D și E, vor fi disponibile două tipuri de instruire – Pregătire Vocațională Duală Generală și Pregătire Vocațională Duală Avansată.

  • Cea generală vizează perioade de practică într-o companie echivalând cu 25=35% din durata totală a cursurilor, când compania își asumă 20% dintre rezultatele de învățare vizate de curriculum. Această formă de pregătire nu este legată contractual de locul de muncă și nu presupune plata unei remunerații.
  • Pregătirea avansată presupune perioade de practică în companie echivalând cu 35-50% din durata totală a programului de pregătire, în care compania își asumă 40% din rezultatele de învățare vizate de curriculum. Această formă de instruire presupune o legătură contractuală plătită între companie și elev.

Noul model urmărește și construirea unui sistem mai puțin birocratic de acreditare pe baza competențelor profesionale obținute prin experiența de lucru și pe căi non-formale. Prin eliminarea unor bariere în recunoașterea competențelor, care au făcut ca timp de 10 ani doar 300.000 de oameni să poată obține acreditări, ministerul dorește acum ca peste 3 milioane de lucrători să poată obțină acreditări pentru competențe și abilități în următorii patru ani.

Totodată, proiectul noii legi reglementează legături mai clare între educația vocațională și cea universitară, promovând recunoașterea reciprocă, precum cea a creditelor folosite în învățământul superior, pentru a ușura stabilirea unor parcursuri ce recunosc instruirea anterioară, de un tip sau altul.

În plus, sunt stabilite instrumente de management precum:

  • Un registru statal al instruirii profesionale, ce permite oricui acces la un raport ce include toate detaliile experienței lor profesionale
  • Un catalog modular al pregătirii profesionale, ce determină module profesionale asociate fiecărui standard de competențe
  • Un catalog al standardelor de competență profesională, ce înlocuiește actualul catalog al calificărilor.

O altă țintă vizată de reformă este internaționalizarea instruirii vocaționale, prin participarea la proiecte internaționale și proiecte care să reunească școli spaniole și școli străine, prin mobilitatea  sporită a elevilor și profesorilor.

Detalii despre proiectul spaniol de reformă a învățământului vocațional – pe platforma Eurydice (En.) și pe site-ul guvernului spaniol (Sp.).

Foto: © Industryviews | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Calendarul simulărilor naționale de Bacalaureat 2021 și Evaluare Națională 2021. Ministerul Educației anunță publicarea testelor de antrenament

Simulările examenelor naționale vor avea loc la finalul lunii martie, se arată într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Educației marți seara. De asemenea, pentru pregătirea examenelor naționale (Evaluare Naţională…
Vezi articolul

VIDEO „Nu îndepliniți condițiile de profesor, de abilitare, cum explicați lucrul acesta?” / „Sunt astăzi salariile profesorilor o problemă pentru care merită să ieși în stradă?” – Dezbaterea dintre cei doi candidați la funcția de rector al Universității din București, Marian Preda și Cristian Preda, înaintea alegeri

„Dumneavoastră, domnule decan, nu îndepliniți condițiile de profesor, de abilitare. Nu le-ați îndeplinit niciodată după apariția Legii 1/2011 (…) Cum explicați lucrul acesta?” Așa a sunat prima dintr-o serie de…
Vezi articolul

Președintele Federației părinților, Iulian Cristache, critic la adresa Executivului: Declarația vine ca nuca-n perete, nu faci altceva decât să învrăjbești întregul corp profesoral. Profesorii au cerut creșteri care se apropie de inflație, dacă nici măcar inflația nu le dăm, înseamnă că atunci vorbim de rea voință din partea Guvernului

Mesaj de susținere pentru revendicările sindicatelor din Educație și ale angajaților din Învățământ, din partea președintelui Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache. Acesta a declarat la Digi24 că declarația făcută…
Vezi articolul