Reintroducerea unui prag de incidență pentru școala cu prezență fizică sau online, testare obligatorie, algoritm pentru scenariile de funcționare a școlii – scrisoare deschisă a șapte organizații ale elevilor, tinerilor, părinților și de educație către miniștrii Cîmpeanu și Rafila

37.017 vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Reintroducerea unui prag minim de incidență pentru a decide modul dacă școala se desfășoară cu prezență fizică sau online este cerută din nou de șapte organizații neguvernamentale, reprezentând elevii, studenții, tinerii, părinții și organizații active în educație. La inițiativa Consiliului Național al Elevilor, acestea solicită, totodată, introducerea testării obligatorii pe bază de salivă pentru profesori și angajații școlilor și adoptarea unui algoritm pe baza căruia să se decidă scenariul de funcționare a școlilor.

Scrisoarea deschisă, transmisă ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, și ministrului Sănătății, Alexandru Rafila, mai menționează printre solicitările organizațiilor semnatare modificarea numărului de elevi infectați la care se decide carantinarea unei clase.

Faptul că o clasă rămâne, în prezent, deschisă și după apariția a două cazuri, urmând să se închidă la al treilea caz, este descris drept “cinic”.

Principalele cereri ale organizațiilor, formulate în scrisoarea deschisă:

  • Adoptarea unui algoritm/unei matrici de calcul în baza căruia/căreia să se decidă scenariul de funcţionare a unei şcoli
  • Reintroducerea pragului de incidență a infectării într-o localitate în stabilirea scenariilor
  • Modificarea numărului de elevi infectați la care se decide carantinarea unei clase
  • Introducerea obligativităţii testării pe bază de salivă pentru toţi elevii şi pentru întregul personal din învăţământ
  • Dotarea şcolilor cu materialele sanitare necesare şi adoptarea unei instrucţiuni la nivelul Ministerului Sănătăţii
Scrisoarea integrală:

“Către: 

Ministerul Educației
Ministerul Sănătății

În atenția: 

domnului ministru al educației, prof. univ. dr. Sorin-Mihai CÎMPEANU
domnului ministru al sănătății, prof. univ. dr. Alexandru RAFILA

Stimați Domni Miniștri,

Cel de-al cincilea val epidemic se află în plină evoluție a numărului de cazuri de COVID-19, din păcate, sistemul educațional se regăsește încă în plin declin.

Într-un astfel de context compromițător, Consiliul Național al Elevilor reiterează solicitarea de stabilire a unui prag minim de incidență al localităților la care cursurile cu prezență fizică în unitățile de învățământ să fie suspendate. Greșelile din trecut ne-au demonstrat, în timpul a mai bine de doi ani de pandemie, că, pentru sistemul educațional românesc, impredictibilitatea și lipsa de asumare a unor decizii ferme și adaptate nu au reușit decât să degradeze atât calitatea învățământului, cât și siguranța sanitară a elevilor, a profesorilor și a familiilor acestora.

În prezent, fiecare comunitate locală și fiecare unitate școlară se confruntă cu probleme specifice, cu un număr de infectări diferit și, cu atât mai mult cu cât analizăm obiectiv, cu serie de particularități specifice de la caz la caz. Numărul îmbolnăvirilor, infrastructura școlară, resursele umane, rata de vaccinare și disponibilitatea sistemului medical sunt doar câteva dintre criteriile variabile care ar trebui să construiască profilul deciziilor ideale, descentralizate, potrivit fiecărei comunități locale. 

Din grijă pentru elevii pe care îi reprezintă, din solidaritate pentru cadrele didactice care depun eforturi substanțiale în procesul de predare-învățare-evaluare, dar mai ales din respect pentru întreaga comunitate, Consiliul Național al Elevilor și organizațiile semnatare revin cu o serie de propuneri adresate celor două ministere direct răspunzătoare de funcționalitatea sistemului educațional în vreme de pandemie, respectiv Ministerul Educației și Ministerul Sănătății.

Așadar, solicităm: 

  • Adoptarea unui algoritm/unei matrici de calcul în baza căruia/căreia să se decidă scenariul de funcţionare a unei şcoli

Rata de vaccinare a elevilor şi a profesorilor, incidenţa din localitate, suprapopularea claselor, utilizarea transportului în comun de către populaţia şcolară sunt doar câțiva dintre parametrii care ar trebui să stea la baza deciziei de închidere/deschidere a unei școli în format fizic. Istoria ultimilor doi ani ne arată că nu sunt suficiente măsuri singulare atunci când vine de vorba de descentralizare, iar toți itemii enumerați mai sus și alții care pot fi stabiliți de experții epidemiologi sunt elementari atunci când vine vorba de siguranța elevilor.

De asemenea, punem accent pe necesitatea elaborării și definirii unor scenarii adaptate pe care școlile să le poată aplica rapid în cazul degenerării situației îmbolnăvirilor, atât în format fizic, cât și online – Ministerul Educației are datoria de a crea o serie de recomandări metodologice care să reprezinte un sprijin pentru școlile care își vor continua activitatea didactică în spațiul online.

În același timp, e foarte important ca elevii din învățământul profesional, tehnic și vocațional să aibă posibilitatea de a participa la orele de practică/atelier în format fizic, indiferent de rata de infectare a localității sau de scenariul de funcționare a școlii. Totodată, cunoscând limitele școlii online, considerăm oportun ca elevii din învățământul special, precum și cei din clasele terminale (a VIII-a/a XII-a) să poată să vină la școală, de asemenea, cu prezență fizică, indiferent de scenariul unității de învățământ, dacă părinții decid acest lucru.

  • Reintroducerea pragului de incidență a infectării într-o localitate în stabilirea scenariilor

La momentul de față, regulile stabilite prin ordin comun al Ministerului Educației și al Ministerului Sănătății pot aduce unitățile de învățământ în două situații fără scăpare: fie se închid toate școlile dintr-un județ, în bloc, din cauza suprasolicitării paturilor de la ATI, deși vor exista localități cu zero rată de infectare, fie, din contră, vor exista localități cu incidențe alarmante, iar școlile de acolo vor rămâne deschise strict din considerentele capacității spitalicești. 

Este absolut necesar ca pragul de incidență al unei localități să rămână în continuare un criteriu de suspendare/reluare a activității în format fizic, astfel încât deciziile care se adoptă să fie corelate cu gradul de răspândire comunitară a COVID-19.

  • Modificarea numărului de elevi infectați la care se decide carantinarea unei clase

La acest moment, ordinul comun prevede, într-un mod cinic, faptul că o clasă rămâne deschisă în format fizic la apariția a unul sau două cazuri în decurs de 7 zile, urmând a se închide abia la cel de-al treilea caz. Astfel, vor putea exista situații în care colegul de bancă al unui elev să fie infectat, iar celălalt să fie nevoit să vină la școală în continuare, fără a avea nici măcar posibilitatea de a continua în regim online pentru a se proteja pe sine și pe cei din jur de o eventuală declanșare a focarului.

În condițiile în care infrastructura școlară nu permite o distanțare suficientă între elevi și, de multe ori, nici măsuri minime de siguranță (măști, dezinfectant etc.), clasele se vor transforma în veritabile nuclee de răspândire a virusului. De aceea, solicităm menținerea regulii conform căreia, la apariția unui caz de COVID-19 într-o clasă, toată clasa să treacă în regim online timp de două săptămâni, cu posibilitatea testării după 8 zile, precum și declararea întregii clase ca persoane-contact direct cu cel infectat. 

Totodată, elevii ar trebui să aibă posibilitatea trecerii în online dacă sunt suspecți de COVID-19 și prezintă simptomatologie specifică, ori dacă sunt contacți direcți cu o persoană infectată. La momentul de față, legislația permite trecerea în online doar a celor confirmați cu COVID-19, nu și a celor suspecți, motiv pentru care sunt nevoiți fie să riște și să vină la cursuri, fie să absenteze de la școală și să piardă conținuturi.

În același timp, atragem atenția asupra necesității stabilirii unei proceduri de stabilire a scenariului de funcționare a unei școli în funcție de infectările din rândul cadrelor didactice, pentru că, la momentul de față, singura metodă de trecere în online o clasă sau o școală în această situație este ca profesorul să declare la DSP întregul colectiv ca fiind contact direct, lucru rar întâlnit.

  • Introducerea obligativităţii testării pe bază de salivă pentru toţi elevii şi pentru întregul personal din învăţământ

Testarea non-invazivă reprezintă principalul etalon în identificarea cazurilor precoce de infectare cu COVID-19. De aceea, este nevoie de o procedură mult mai clară de administrare a testelor, astfel încât acestea să fie disponibile pentru elevi și profesori bisăptămânal. De asemenea, este necesar ca elevii să aibă datoria de a-și autoadministra testul în clasă (cel puțin în cazul elevilor de gimnaziu și de liceu), astfel încât să existe garanția că se utilizează corect.

Pentru că Ministerul Sănătății a spus în repetate rânduri faptul că aceasta nu e o procedură medicală, e necesar ca testarea să aibă loc în sala de clasă, sub supravegherea profesorului, fără a afecta în vreun fel durata orei de curs. 

De asemenea, autoritățile statului direct implicate în procedura de licitație, livrare și control al testelor de salivă (ONAC, CNSC, IGSU, Corpul de Control al Prim-ministrului) ar trebui să clarifice stadiul acestora și să comunice public când va fi soluționată problema lipsei lor din unitățile de învățământ. 

  • Dotarea şcolilor cu materialele sanitare necesare şi adoptarea unei instrucţiuni la nivelul Ministerului Sănătăţii

Ministerul Sănătății ar trebui să elaboreze un protocol stabil de igienizare și dezinfectare după fiecare schimb de clase, pentru ca personalul nedidactic al școlii să știe cum să procedeze pentru a preveni răspândirea virusului. Mai mult, Guvernul ar trebui să își mențină poziția și să distribuie în școli măști chirurgicale, inclusiv de tip FFP2, către elevi și profesori.

De asemenea, este necesară pilotarea unui program de tipul „testare în curtea şcolii”, prin intermediul căruia, în zilele de weekend, în baza unei cereri prealabile, elevii şi personalul didactic să aibă posibilitatea de a se testa gratuit împotriva COVID-19, prin teste rapide antigen administrate de personal specializat din cadrul DSP – cu prioritate în unităţile de învăţământ care nu dispun de un cabinet medical dotat cu astfel de teste. Aceste centre vor funcționa ocazional, în funcție de cererile venite din partea comunității școlare și nu vor implica niciun cost din partea beneficiarilor. 

Așadar, vă rugăm să luați în calcul aspectele prezentate mai sus și să demarați consultări cu toate instituțiile și entitățile responsabile de gestionarea pandemiei în școli, pentru ca elevii, părinții și profesorii să nu fie în niciun fel afectați.

Inițiator: 

Consiliul Național al Elevilor

Semnatari:

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)
Consiliul Tineretului din România (CTR)
Organizația Salvați Copiii România
Fundația World Vision România
Părinții cer schimbare – grup civic
Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FePAL)”

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


22 comments
    1. Nicăieri nu este prevăzut ce se întâmplă dacă se îmbolnăvesc mai mult de jumătate dintre profesori. Ei vor fi în concediu medical, înlocuitori nu sunt, elevii vor veni și vor sta în școală singuri pentru că, nu i așa, nu au parintii cu cine să îi lase acasă, după prostia lui Rafila!!

  1. Terminati cu manipylarea . Organizatiile enumerate la finalul acestei “scrisori” sunt creatii ale sistemului, pentru autojustificarea unor actiuni preconizate. Ziceți ca ” elevii au zis, studentii su zis ..” insa astea sunt propunerile lui Rafila, Arafat, Campeanu si a altor gropari ai Romaniei. Încă nu s-au furat destui bani de la buget, si atunci baga gogorita cu elevii, parintii, tinerii, etc vor obligativitati. De aia v-au dat in judecată in toată țara, ca le pasa de mascarada si teste-rada voastră.

  2. Suntem condamnați la infectare! Se știe clar că mijloacele de transport sunt un mijloc excelent de propagare a virusului. Cei doi semianalfabeți – Câmpeanu și cu Rafila ce cred?! Că noi elevii ne deplasăm cu limuzina personală, nu?
    Am zis-o și o mai zic cine are de învățat, învață și de acasă – fie cu ajutorul platformelor online, fie cu ajutorul cărților. În America se face școală online și homeschooling și nimeni nu a murit, ba din contra elevii sunt mai relaxați și învață în ritmul lor propriu. La noi este un haos total, deoarece noi, elevii și părinții, deopotrivă am lăsat garda jos și nu am pus piciorul în prag .

  3. Rata de 19 in localitate si se merge fizic, cu autobuze supraaglomerate. E ca si cum ati trimite niste oi la taiat. Rata de vaccinare nu ar trebui sa fie mai presus decat incidenta cazurilor de covid. Elevi vaccinati, care poate nu au simptome grave, se duc pe autobuz, la scoala si uite asa cresc cazurile incontinuu. Atunci cand ne-ati pus sa facem online, chiar daca rata nu depasise cu mult peste 1 la mie, acum, cand cazurile se inmultesc ca mustele ne trimiteti fizic. Doar asa putem sa ne imbolnavim familiile. Rata la care elevii ar trebui sa ii desfasoare cursurile fizic ar trebui sa fie sub 4 la mie. Dupa atat amar de timp nu sunteti in stare sa va organizati si sa aveti grija de noi, probabil sunteti prea ocupati cu alte treburi mai importante, aruncati treba pe care voi trebuie sa o faceti pe spatele scolilor, nu sunteti in stare sa luati niste decizii. NU ISI VOR DA DEMISIA ACESTI OAMENI( SAU CUM VRETI SA II NUMITI) MAI AU DE FURAT! RUSINE!

  4. Amândoi sunt pui de comuniști, ne obligă cu cinism să ne îmbolnăvim, cel puțin pe cei din București. Au o ură pe oameni cum rar am întâlnit la alți politicieni din alte țări. Așa m am săturat de teatrul lor, câtă grijă au de noi cu educația, cu sănătatea, cu facturile…. blestemați să fie, ei au făcut răul și tot ei pozează în salvatorii noștri.

  5. Cu tine Ale !!!!
    Cine are copil sa și-l asume, cu obligații și drepturi.
    Vreți sa nu pierdeți nimic!
    E PANDEMIE!!!!! SAU NU ȘTIȚI CE INSEAMNA ASTA? SĂNĂTATEA COPILULUI TĂU E MAI PRESUS DE ORICE! Sau aștepți să-ți dea statul soluții?
    Pana acum tot ne-a dat și UITE UNDE AM AJUNS : cei mai multi morți din Europa raportați la numar de locuitori!!!!!

  6. Cineva trebuie sa oprească acest dictator comunist (inumanul Campeanu)care se crede stăpânul nostru care ne calca în picioare copiii și ai aduce în pragul depresiei furandu-le tot (vacante ,motivația de a fi un elev bun (peste 8 ,50 medie sunt elevi buni !!!!),bucuria de a fi elev în aceasta tara și asa chinuita și vai de ea în special acum în pandemie aceste sufletele trebuiau sustinute ,motivate ,ajutate),luandu-le dreptul de a -și încarcă bateriile după un semestru de învățat în clase minuscule câte 30 de copii cu măștile pe fata chiar câte 8 ore ).Acest nemernic vrea sa ne omoare pe toți, este un criminal și acum i s-a alăturat și Rafila care ai face jocul iar “domnul Presedinte”..(nu prea l-a mai văzut nimeni ,ori e în vacanta prelungita la caldurica ori l-au furat extratereștrii..ceea ce nu ar fi rău…sau …nu are voie sa vorbească și sa apară pt ca ai interzice Campeanu )toți ai fac jocul acestui malefic acestui demon de parca el ar fi supremul și el singur ar conduce tara iar toți sunt măscăricii lui .Opriți abuzul făcut de Campeanu asupra copiilor !!!!Treziti-va dragi părinți pana nu ne ucide copiii pt ca se pare ca asta ai este planul acestui criminal !Sa plătească!

  7. Clasele sunt ticsite cu elevi,nici vorba de distanta,nici o regulă respectată la intrare ,la ieșire,in pauze..și să rămână clasa pina se infectează trei elevi într-o săptămână ,este cinic ,că să mă exprim civilizat; daca in clasa mai sunt elevi asimptomatici pozitivi ??..Creați adevărate focare ,școală respectiva devine un megafocar.!!Covidul de acum este altfel decât covidul din toamna,că să înțelegem și noi??Este scarlatina cumva , focar cu trei cazuri ,ii dai antibiotic și-l trimiți la școală ?? Oamenii nu mai înțeleg nimic,și nu mai respecta reguli,își trimit copiii la școală cu simptome că sa nu “piardă “,cadrele didactice îi primesc la ore cu simptome făcând afirmații nefondate…Copiii maninca la școală fara masca cu aceeași distanță lipsa… Ori ne infectați cu bună credință??!! Inconștiența totala!!

    1. Eu cred ca s-a tampit lumea cu online- ul asta generalizat 7 generatii. Chiar nu vor paranoicele astea care scriu pe aici sa inteleaga ca profesorul nu mai poate duce in spinare online pe banii lui nu ca moft, ci efectiv, trebuie sa porneasca centrala si curent 8-9 ore pe zi IN PLUS fara pauza pe asa scumpiri? Chiar nu se poate intelege ca sunt sate, comune in care nu exista cazuri de Covid sau sunt putine, in care elevii sunt in numar mic in clase fata de orase, in care distantarea este foarte mare si conditiile bune pentru fizic? Nu se poate intelege ca elevii aceia nu au cu ce face online nici daca stau in cap pentru ca unii nu au curent, nu au dispozitive, nu este semnal? Totul poate fi diferentiat. Ruralul trebuie lasat fizic, iar urbanul sa aleaga in functie de situatie. Romania este o tara preponderent rurala. Dam in cap si putinei educatii ce a mai ramas in rural? Ingropam invatamantul dedinitiv acolo?

  8. ….”pentru a decide modul dacă școala se desfășoară cu prezență fizică sau online este cerută din nou de “..
    De la un site care dezbate idei despre educatie astept mai multa atentie la folosirea corecta a limbii romane. Nici nu ma mai obosesc sa citesc articolul,daca va impiedicati de la prima fraza.

  9. Pe Campeanu nu-l intereseaza decat scaunul de ministru si se viseaza de ani de zile premier. Frustrarea probabil ca e maxima. Face si el ce poate ca sa iasa in evidenta. Mintea nu-l duce sa faca vreo reforma.

  10. Aceste asiciatii ar trebui sa militeze si pentru simplificarea programelor cu un amendament, atat timp cat va fi in functie acest ministru, orce cerere din partea oricarei asociatii de profil se va lovi de aceasta indiferenta comunista.Pur si simplu nu este interesat decat de proprile idei….comunism pur.Cat despre reintroducerea pragurilor, acum dupa ce ati cedat un deget, el va luat toata mana.

  11. Oameni buni,timp pentru studiu ,pentru carte mai exista??? Alte preocupari nu mai sunt??Stabiliti odata o legislatie! Dar se vede treaba ca sunteti niste incompetenti.Ati derutat niste copii ,parinti,dascali cu deciziile voastre aberante!! Nimic eficient, nimic util.
    Domnul ministru si populismul…
    Va place tare mult pe scaun si la TV.
    In rest…nimic!

  12. Intr-un context in care Covid 19 va deveni din boala pandemica , endemica si toate tarile se pregatesc sa scoata restrictiile, societatea romaneasca decide sa mearga contra curentului si anume unde? – in educatie – cerand reintroducerea restrictiilor. In baza caror studii, caror obsevatii si fapte? In baza fricii sustinuta prin opinii de tipul eu cred si imi inchipui. Aceste organizatii ar trebui sa prezinte si niste fapte altele decat incidenta, caci incidenta avem si in alte boli – atat infectioase, cat si neinfectioase, boli care duc pacientii catre internari in ATI si deces si nu oprim cursuri pentru asta. Insa nu-i asa noi nu discriminam decat pe baza fricii, caci nu gandim bazat pe logica.

  13. Nu va mai agitati degeaba… Doi bani nu da Câmpeanu pe profesori si pe elevi.
    Scapa cine poate… Aata este lozinca comuna Câmpeanu – Rafila.
    Cat despre obligativitatea testarii scuipatului, dragi elevi, pentru voi ar trebui introdusa in primul rand.
    Dar oricum, sănătatea elevilor si a profesorilor atarna de un fir de par. Doi bani nu da Câmpeanu pe voi elevii si nici pe noi, cadrele didactice.
    Iar Rafila e paralel cu realitatea,ma mira ca nu da in gropi.

  14. Multumim inițiativelor repetate pentru binele copiilor, dar domnul comunist Câmpeanu nu va simți nici de data aceasta vreo durere măcar in partea dorsala pentru soarta copiilor, a părinților și bunicilor acestora care, deși s-au vaccinat de trei ori, vor fi expuși unui risc uriaș de îmbolnăvire alături de copii. Exista atâtea soluții pentru a evita transmiterea in scoli și orașe aglomerate, gen rotația claselor online/fizic, auto testare, reguli mai stricte pentru respectarea normelor de protectie etc, dar de ce sa-și bată capul? Se dorește imunizarea naturală, și vor face tot ce se poate pentru ea…

    1. Vom fi oare obligați să ajungem la proteste în stradă? Ma tem ca da. Căile acestea democratice, normale, încercările de dialog, scrisorile deschise, nu vor produce niciun efect. Indiferenta si incompetenta dublate de cinism pur, vor aduce multa boală. Sa ne ferească Dumnezeu! Cred ca nu mai rezistăm mult.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Susțin ideea sindicală de acum a creșterii salariale în preuniversitar și în universitar. Trebuie discutat apoi și despre diferențieri salariale pe bază de merit / performanță

Rectorul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca anunță că susține revendicarea sindicatelor din educație referitoare la majorarea salariilor profesorilor din preuniversitar și universitar, cu o zi înainte de greva generală pe…
Vezi articolul