În perioada 3-7 noiembrie încep activitățile de reorganizare a școlilor și pentru rețeaua școlară 2026-2027, iar inspectoratele școlare vor fi obligate să publice online lista școlilor până la 23 februarie 2026, conform calendarelor pentru reorganizarea unităților de învățământ și organizarea rețelei școlare 2026-2027, puse în consultare publică de către ministerul Educației și Cercetării.
Principalele prevederi, pe scurt:
- Școlile profesionale care nu pot fi arondate unui liceu trebuie să obțină autorizare provizorie;
- Consiliile locale și județene trebuie să trimită rapoarte motivate;
- Inspectoratele școlare vor fi obligate să publice online lista școlilor până la 23 februarie 2026
- Toate etapele sunt în concordanță Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care a fost modificată prin legea Bolojan.
Proiect Calendar organizare rețelea școlară, pentru anul şcolar 2026-2027
Pe scurt:
- Procesul de organizare a rețelei școlare pentru 2026–2027 începe pe 3 noiembrie 2025.
- Până la 30 ianuarie 2026, Ministerul Educației va emite ordinul privind rețeaua școlară.
- Pe 23 februarie 2026, autoritățile locale și inspectoratele vor publica listele finale ale școlilor care vor funcționa în anul școlar următor.
03-07 noiembrie 2025 Solicitarea de către inspectoratele școlare a propunerilor privind organizarea rețelei școlare de către consiliile locale/consiliile județene*
* În vederea aplicării prevederilor art. 248 alin. (17) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, școlile profesionale cu personalitate juridică, pentru care nu este posibilă arondarea la unități de învățământ liceal, vor întreprinde demersurile pentru obținerea autorizației de funcționare provizorie pentru nivelul liceal, filiera tehnologică. În situația în care aceste școli profesionale cu personalitate juridică nu vor realiza acest demers, vor școlariza elevii, în lichidare, până la finalizarea nivelului de învățământ profesional.
05-21 noiembrie 2025 Transmiterea de către consiliile locale/consiliile judeţene la inspectoratele școlare a proiectelor de hotărâre a consiliului local/judeţean însoţite de rapoartele motivate
17-25 noiembrie 2025 Transmiterea de către inspectoratele școlare la Ministerul Educației și Cercetării a rapoartelor privind modul de respectare a criteriilor de către unitățile de învățământ preuniversitar special pentru care consiliile județene au solicitat avizul conform
Până la data de 08 decembrie 2025 Emiterea avizului conform de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar, respectiv de către Ministerul Educației și Cercetării
Până la data de 20 ianuarie 2026 Transmiterea la Ministerul Educaţiei și Cercetării a situaţiilor în care nu au fost emise hotărârile consiliului local/judeţean de către unitatea administrativ-teritorială/consiliul judeţean
Până la data de 21 ianuarie 2026 Transmiterea de către inspectoratele școlare la Ministerul Educației și Cercetării a rețelei școlare pentru anul școlar 2026-2027, în format electronic, scanat
30 ianuarie 2026 Emiterea ordinului ministrului educaţiei și cercetării privind includerea unor unităţi de învăţământ în reţeaua şcolară pentru anul şcolar 2026 – 2027, precum şi organizarea reţelei şcolare pentru anul şcolar 2026 – 2027 din localităţile în care nu s-a realizat în totalitate procesul de organizare a reţelei şcolare de către autorităţile administraţiei publice locale cu avizul conform emis de către inspectoratele școlare
23 februarie 2026 Publicarea, pe pagina web, de către autorităţile administraţiei publice locale și inspectoratele școlare, a listei unităţilor de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, acreditate/autorizate să funcţioneze provizoriu, care organizează în condiţiile legii activităţi de educaţie în anul școlar 2026-2027**
**Rețeaua școlară este organizată, după caz, prin hotărâre a Consiliului Local/Consiliului Județean/Consiliului General al Municipiului București (HCL/HCJ/HCGMB), cu avizul conform al inspectoratului școlar, sau prin ordin al ministrului educației și cercetării (OMEC).
În situația în care apar, după caz, modificări și completări ale HCL/HCJ/HCGMB/OMEC, inclusiv ca urmare a reorganizării unor unități de învățământ, autoritățile administrațiilor publice locale și inspectoratele școlare au obligația de a actualiza, pe pagina web, lista unităţilor de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, acreditate/autorizate să funcţioneze provizoriu, care organizează în condiţiile legii activităţi de educaţie în anul școlar 2026-2027.
1 septembrie – 15 octombrie 2026 Înregistrarea și soluționarea solicitărilor de modificare a structurii rețelei școlare aprobate pentru anul școlar 2026-2027, prevăzute de art. 8 alin. (2) din Metodologia privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6800/2023
Data începerii cursurilor – 15 octombrie 2026 Includerea în rețeaua școlară, pentru anul școlar 2025-2026, a unităților de învățământ de masă aflate în situațiile prevăzute de art. 8 alin. (3) din Metodologia privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6800/2023


Proiect Calendarul activităților privind reorganizarea unor unități de învățământ preuniversitar, pentru anul școlar 2026-2027
Principalele evenimente, pe scurt:
- 3-7 noiembrie 2025 Inspectoratele școlare transmit către ARACIP și Ministerul Educației propunerile de reorganizare a unităților de învățământ.
- 10 noiembrie 2025-20 februarie 2026 ARACIP desfășoară procesul de evaluare și sunt emise ordinele de reorganizare de către Ministerul Educației.
- Martie-august 2026 Autoritățile locale adoptă hotărârile de Consiliu Local pentru modificarea rețelei școlare conform ordinelor de reorganizare.
03-07 noiembrie 2025 Transmiterea de către inspectoratele școlare la Agenția Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, denumită în continuare ARACIP și spre informare Ministerului Educației și Cercetării a listei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare, însoţită de o notă de fundamentare privind motivele care stau la baza procesului de reorganizare propus*.
Se vor avea în vedere cu prioritate următoarele situații:
a) reorganizarea unităților de învățământ care nu îndeplinesc condițiile de funcționare cu personalitate juridică, în conformitate cu prevederile art. 16, alin. (1) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
b) reorganizarea creșelor cu personalitate juridică pentru care autorităţile administraţiei publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare;
c) transferul drepturilor de organizare și coordonare a creșelor cu personalitate juridică pentru care autorităţile administraţiei publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare, cu minimum 200 de antepreșcolari;
d) arondarea școlilor profesionale cu personalitate juridică la unități de învățământ liceal în vederea aplicării prevederilor art. 248 alin. (17) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
Transmiterea, la Ministerul Educației și Cercetării:
a) a solicitărilor de reorganizare a unor unități de învățământ preuniversitar particular/confesional, pentru anul școlar 2026-2027, de către persoanele juridice de drept privat fondatoare ale unităţilor de învăţământ preuniversitar particular, respectiv de către conducerea cultului recunoscut oficial de stat care a participat la înfiinţarea unităților de învățământ preuniversitar confesional, acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu*;
b) a solicitărilor de reorganizare a unor unități de învățământ preuniversitar militar, pentru anul școlar 2026-2027, de către Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Justiției, după caz*;
c) a listei cu situaţiile divergente intervenite între inspectoratele școlare și autorităţile administraţiei publice locale privind propunerile de reorganizare a unor unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, pentru anul şcolar 2026-2027, însoţită de un raport detaliat care să cuprindă motivele care au condus la acestea, punctul de vedere al inspectoratelor școlare şi cel al autorităţilor administraţiei publice locale în cauză, precum și a propunerilor de reorganizare a unor unități de educație extrașcolară, dacă este cazul*.
Verificarea și transmiterea de către Ministerul Educației și Cercetării la ARACIP a solicitărilor de reorganizare a unor unități de învățământ preuniversitar particular/confesional, unități de învățământ preuniversitar militar, pentru anul școlar 2025-2026, în vederea demarării de către ARACIP a procesului de evaluare
Până la data de 17 noiembrie 2025 Transmiterea de către Ministerul Educaţiei și Cercetării:
a) la ARACIP, a listei unităților de învățământ care fac obiectul reorganizării, pentru anul școlar 2026-2027, ca urmare a procesului de analiză a situațiilor divergente comunicate de către inspectoratele școlare, în vederea demarării de către ARACIP a procesului de evaluare;
b) inspectoratelor școlare, a listei unităților de învățământ pentru care, în urma analizării situațiilor divergente, s-a stabilit reorganizarea acestora, comunicată ARACIP în vederea demarării procesului de evaluare, cât și a listei unităților de învățământ pentru care s-a stabilit că nu este necesar un astfel de demers
10 noiembrie 2025 – 20 februarie 2026 Activități desfășurate de către ARACIP în vederea realizării procesului de reorganizare a unor unități de învățământ preuniversitar/unități de educație extrașcolară, respectiv emiterea ordinelor ministrului educației și cercetării de reorganizare.
martie-august 2026 După emiterea și comunicare ordinelor ministrului educației și cercetării de reorganizare, autoritățile administrațiilor publice locale au obligația de a emite hotărâri de Consiliu Local de modificare a hotărârii inițiale de organizare a rețelei școlare în vederea cuprinderii de drept în rețeaua școlară a unităților de învățământ rezultate în urma procesului de reorganizare.
În condițiile în care autoritățile administrațiilor publice locale nu emit hotărâri de Consiliu Local de modificare a hotărârilor inițiale de organizare a rețelei școlare, rețeaua școlară se organizează în baza hotărârilor inițiale ale Consiliilor Locale și a ordinelor ministrului educației și cercetării de reorganizare.
În situația în care rețeaua școlară a fost organizată prin ordin de ministru al educației și cercetării, acesta se modifică în conformitate cu ordinul/ordinele de reorganizare.
17-31 august 2026 Transmiterea de către inspectoratele școlare la ARACIP a listei unităților de învățământ propuse pentru reorganizare, pentru anul școlar 2027-2028
*Prin excepție de la prevederile Metodologiei privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică şi pentru aprobarea Calendarului activităţilor privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar pentru anul şcolar 2024 – 2025, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6799/2023, unitățile de învățământ pot fi supuse procesului de reorganizare prin una dintre operațiunile de fuziune prin absorbție/contopire, divizare urmată de absorbție/constituirea unei noi unități de învățământ și pentru componente organizatorice de tipul structură arondată.


Prevederile din legea învățământului preuniversitar după care se va vor reorganiza școlile și rețeaua școlară în anul 2026-2027
Legea 141/2025, legea Bolojan, a modificat Legea învățământului preuniversitar în ceea ce privește organizarea școlilor și a numărului de elevi într-o clasă.
1. La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
,,Articolul 16
(1) Unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel:
a) cu minimum 500 de elevi;
b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;
c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari;
d) cu minimum 200 de antepreșcolari;
e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal;
f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special.”
2. La articolul 23, alineatele (1), (6) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins:
,,Art. 23. – (1) În învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:
a) educaţia timpurie, nivel antepreşcolar:
(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puţin de 7 şi nu mai mult de 11;
(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 17;
(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;
b) educaţia timpurie, nivel preşcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preşcolari, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 22;
c) învăţământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 24;
d) învăţământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 28;
e) învăţământul sportiv şi de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 24, şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;
f) învăţământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puţin de 16 şi nu mai mult de 30;
g) instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi;
h) clasele din învăţământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
i) învăţământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puţin de 20 şi nu mai mult de 32;
j) învăţământul special:
(i) pentru antepreşcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 7;
(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 8;
(iii) pentru antepreşcolari cu deficienţe grave de dezvoltare şi preşcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5;
(iv) învăţământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 6;
k) prin excepţie de la lit. j), în învăţământul tehnologic special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 12.”
3 comments
Este clar de va degrada învățământul românesc, treziți vă domnilor viitorul noilor generații va fi compromis ,ce vechiul regim se învăța inclusiv sâmbăta ,iar majoritatea politicienilor de azi inclusiv miniștri care ne conduc și t elevii vechiului regim ,,,Opriți vă ne vom ruina populația este foarte săracă și împovărată
Vor să dea vina pe consiliile locale.
Continuă distrugerea instituțiilor de învățământ public românesc, nu?! Sau are nevoie tovarășul ministru de clădiri?!…