Repartizarea copiilor la clasa pregătitoare în ordinea alfabetică a numelor, analizată anul trecut de Consiliul pentru Combaterea Discriminării: reprezintă o soluţie de a elimina eventualele discriminări

Foto: Pexels.com
Alegerea învățătorului de către părinți ar putea conduce la “grave dezechilibre” în școli, cu implicaţii asupra viitorului parcurs şcolar al copiilor, a avertizat în urmă cu mai bine de un an Consiliul pentru Combaterea Discriminării. Instituția a fost sesizată atunci de Inspectoratul Școlar din Timiș, care a cerut un punct de vedere cu privire la procedura repartizării în ordine alfabetică a copiilor în clasele pregătitoare, pe care o aplicase.

ISJ Timiș a fost primul inspectorat care a aplicat, în urmă cu 4 ani, repartizarea copiilor în clasele pregătitoare în ordinea alfabetică a numelor – procedura care anul acesta se respectă și în București, după cum a anunțat ieri în exclusivitate pentru Edupedu.ro inspectoarea școlară generală adjunctă a Inspectoratului Școlar București, Liliana Toderiuc Fedorca.

Verdictul Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) la plângerile părinților și la solicitarea ISJ Timiș?

“Algoritmul de repartizare a elevilor în ordine alfabetică poate şi reprezintă o soluţie de a elimina eventualele discriminări generate de posibile criterii/preferinţe. Această repartizare poate fi considerată o metodă de repartiţie transparentă şi aleatorie în unităţile de învăţământ de stat”, a răspuns forul, potrivit documentelor obținute de Edupedu.ro.

Răspunsul integral al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, la plângerile părinților din Timiș cu privire la distribuirea elevilor la clase aleatoriu și la solicitarea ISJ Timiș:
Csaba Asztalos / Foto: Facebook

Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, întrunit în şedinţa din 19.09.2018, apreciază că algoritmul de repartizare a elevilor în ordine alfabetică poate şi reprezintă o soluţie de a elimina eventualele discriminări generate de posibile criterii/preferinţe. Această repartizare poate fi considerată o metodă de repartiţie transparentă şi aleatorie în unităţile de învăţământ de stat.

Pentru a se dovedi transparenţă şi neimplicare preferenţială a repartizării învăţătorilor la formaţiunile de studiu constituite, aceasta se poate face prin extragere la sorţi.

Modalitatea de repartizare a elevilor pe criteriul alfabetic este în deplină concordanţă cu prevederile O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare cu modificările şi completările ulterioare, republicată.

Pe de altă parte, alegerea învățătorului de către părinți ar putea conduce la grave dezechilibre între clasele aceleiași unităţi de învăţământ, aspect de natură a determina de la bun început o separare a copiilor, cu implicaţii asupra viitorului lor parcurs şcolar“.

Povestea repartizării aleatorii a copiilor în clase, în Timiș: “Nu am cedat și nu am făcut niciun compromis”
Aura Danielescu / Foto: Facebook

Județul Timiș a fost primul care a introdus repartizarea aleatorie a copiilor în clasele pregătitoare. Școlile din județ aplică această regulă pentru al patrulea an consecutiv.

Aura Danielescu, inspectorul școlar general din Timiș, a povestit în urmă cu un an, pentru Edupedu.ro, de ce a modificat procedura de formare a claselor: “Părinții au început tot mai mult să facă presiuni asupra factorilor de decizie: ajunseseră învățătoarele să meargă către directori cu propuneri de 50 de copii pe 25 de locuri și era foarte greu să decizi cine rămâne și cine pleacă, directorii erau și ei asaltați din partea tuturor“.

După ce a decis ca repartizarea copiilor la clase să se facă aleatoriu, părinți care “și-au tratat intrarea într-o anumită clasă încă din grădiniță evident că ne-au sesizat peste tot, au depus petiții, inclusiv la CNCD. Noi am acționat însă în paralel cu dumnealor, pentru a ne asigura că nu sunt discriminați. Ne-am adresat și noi CNCD și instituția ne întărește certitudinea că suntem pe drumul cel bun. Avem probleme, nu putem spune că nu avem probleme cu colegii cadre didactice, de multe ori ceea ce spun părinții este și întemeiat; sunt situații în care, ca în orice domeniu de activitate, din păcate un cadru didactic nu sfințește locul și acolo ne vedem nevoiți să intervenim”, a precizat Danielescu.

Dar nu putem să ducem 100 de copii la un cadru dactic și eram nevoiți să aplicăm o regulă. Foarte mulți părinți ne-au spus: credem că este o regulă, suntem de acord cu ea, merită și copiii care nu au nicio cunoștință și nicio recomandare să ajungă la un cadru didactic bun, dar vrem să vedem dacă vă abateți de la ea. Au fost convinși că nu ne vom ține de ea și că pe parcurs vor fi presiuni ca un copil să ajungă acolo unde și-a dorit părintele. Nu a existat lucrul acesta la Timiș, de la ISJ a pornit această recomandare și indiferent de rugămintea unei terțe persoane, noi nu am putut decât să stăm și să îi explicăm, însă nu am cedat și nu am făcut niciun compromis”, a continuat inspectorul.

“Cred că este o problemă foarte mare de încredere. Am avut situații în care în septembrie, după 2 zile de școală, au venit părinții de la o clasă și au spus: nu avem nevoie de o tânără învățătoare. Nu o cunoșteau, nu aveau de unde să ia feedback și erau atât de porniți să schimbăm acel cadru didactic, încât ne-am temut într-adevăr de insistențele dumnealor. Însă copiii au empatizat cu ea, iar învățătoarele tinere care vin cu experiență minimă au un interes foarte mare să obțină și ele, la rândul lor, recomandări și asta le explicăm părinților, că e greșit să pornească din start cu o preconcepție”, a declarat Aura Danielescu pentru Edupedu.ro.

Photo by Pragyan Bezbaruah from Pexels

Citește și:

 

2 comentarii
  1. Bun : aplicăm acest algoritm !
    Să vezi apoi zeci de cereri de transfer de la o clasă la alta pe motive care mai de care mai halucinante ! Trebuie lucrat și aici pentru a controla într-adevăr fenomenul !

  2. Foarte frumos. Sa nu avem prejudecati. Cu experienta la catedra sau fara, sa fie competenta doamna invatatoare.
    Dar pun in discutie un lucru simplu. Cum imi feresc eu copilul de o invatatoare care se exprima “AM DECAT UN CARTONAS”. Profesorul meu de limba si literatura romana s-ar rasuci in mormant.
    Lucrurile sunt mult mai profunde decat o simpla metoda de repartizare a copiilor in clasa pregatitoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

OFICIAL Înscrierea în clasa pregătitoare 2020: Luni va fi afișat programul de evaluare psihosomatică. Copiii născuți după 1 ianuarie 2015 trebuie să aștepte o “procedură excepțională” de la Inspectorate. Înscrierile încep pe 4 martie

Înscrierile în clasa pregătitoare încep pe 4 martie 2020, însă încă de luni vor fi afișate circumscripțiile școlare și programul evaluărilor psihosomatice, a decis ministrul Educației, care a semnat calendarul…
Vezi articolul

Repartizarea copiilor în clasa pregătitoare: Fără cozi și liste la învățătoare, regula care a revoluționat județul Timiș după o decizie a CNCD

Presiunea părinților de a ajunge la o anumită învățătoare s-a acutizat într-atât, încât ajunseseră învățătoarele să meargă către directori cu propuneri de 50 de copii pe 25 de locuri, directorii…
Vezi articolul

Ministerul Educației acceptă înscrierea în clasa pregătitoare a copiilor care fac 6 ani după 31 decembrie 2019. Peste 150 de copii fuseseră respinși, deși aveau aviz de la psihologi

Ministerul Educației schimbă procedura de înscriere la clasa pregătitoare și acceptă copiii care împlinesc 6 ani după 31 decembrie 2019 și în cazul cărora psihologii au dat aviz că sunt…
Vezi articolul

Clasa Pregătitoare 2019: De azi pot fi înscriși copiii care nu s-au calificat în prima etapă. Listele cu locurile libere din fiecare școală

Înscriere învăţământ primar 2019. Listele cu toate locurile libere rămase la Clasa Pregătitoare 2019 după prima etapă de înscriere au fost publicate de majoritatea Inspectoratelor şcolare din ţară. Etapa a…
Vezi articolul