Rezolvarea subiectelor la Sociologie. Profesoara Alexandra Poenaru: Am observat în barem câteva noutăți cu privire la alocarea punctajului

3.023 de vizualizări
Foto: © Maurice Van Den Bosch | Dreamstime.com
„Am observat în barem câteva noutăți cu privire la alocarea punctajului. De pildă, la Subiectul III.4., apare mențiune conform căreia în situația în care candidatul tratează subiectul la nivel teoretic, fără a formula un exemplu concret, se acordă 1 punct din cele 4 puncte posibile, ceea ce nu apărea până acum”, a menționat profesoara Alexandra Poenaru pentru Edupedu.ro.

„La fel la subiectul II, punctele 2 (explicare adecvată- 4p./explicare inadecvată-1p) și 4 (în situația în care candidatul formulează punctual de vedere personal, fără să-l prezinte se acordă 1 punct din cele 3 puncte posibile)”, a mai spus cadrul didactic.

Alexandra Poenaru este de părere că cele mai multe cerințe au făcut referire „la conceptele de familie, grup social, relații sociale cel puțin la subiectele II si III”. De asemenea, profesoara mai spune că „primul subiect cred că nu a ridicat mari dificultăți elevilor”.

Subiectul I.

1.c, 2.a, 3. d, 4.d, 5.b, 6.b, 7.c, 8.b, 9.d, 10. b

Subiectul II.

a.5, b.1, c. 4, d.3

B. 1. Ideea textului se referă la conceptul de socializare care contribuie la formarea comportamentului unei persoane în acord cu normele și regulile dezirabile având drept consecință conformitatea și consensul.

2. Principalele concepte ce puteau fi alese sunt următoarele: socializarea, grupul social, valori și norme.

Să presupunem că am ales socializarea și grupul social. O posibilă rezolvare este următoarea:

Două concepte sociologice la care fae referire textul sunt socializarea și grupul. Potrivit lui Anthony Giddens, socializarea reprezintă „procesul prin care copilul neajutorat devine treptat o persoană conștientă de sine, inteligentă, integrată în tipul de cultură în care s-a născut”. Grupul este o entitate de mai multe persoane aflate în relaţii de interacţiune şi dependenţă reciprocă, mijlocite de o activitate comună.

Legătura dintre cele două concepte se referă la faptul că grupul este un important agent al socializării care dezvoltă norme şi valori ce eglementează comportamentul tuturor membrilor săi. Grupul joacă un rol important în împărtăşirea valorilor şi stilurilor de viaţă comune ajungând chiar la constituirea unei adevărate culturi proprii. Influența din partea grupului poate fi atât pozitivă (atunci când comportamentul membrilor este în acord cu modelele oferite de societate) cât și negativă (atunci când există conflict între comportament și regulile sociale).

În concluzie, cu toții suntem influențați de grupurile din care facem parte, acestea fiind un factor influent în procesul de socializare al copilului de la o vârstă fragedă.

3. Ipoteza se poate confirma. În cadrul familiei se realizează socializarea de bază sau primară iar copilul învață că că indivizii au interese, dorințe și obiceiuri de care ceilalți trebuie să țină seama, învață că trebuie să împartă resursele limitate, învață cum se așteaptă societatea ca el să se poarte, cum să acționeze pentru a-și satisfice un scop, o dorință. Socializarea realizată în cadrul familiei este esențială pentru integrarea socială a copilului. În consecință, copilulul va dezvolta comportamente dezirabile, conformiste, adică, așa cum precizau Hollander și Willis – „un comportament desfășurat cu intenția de a îndeplini expectanțele normative așa cum sunt ele percepute de către individ”.

4. În cadrul acestui exercițiu se poate porni de la definiția grupului de egali (Grup de egali sau similaritate este format din persoane de aproximativ aceeasi varsta, cu acelasi status social si cu aceleasi interese). Relatiile intre egali asigura dezvoltarea armonioasa a personalitatii sub raport cognitiv.Grupul de egali influențează integrarea socială a copiilor și adolescenților. De asemenea, fiecare poate susține o părere personală cu privire la cerința solicitată.

Subiectul III.

  1. Indicatorii de status sunt elemente care pot să ajute la indicarea statusului unei persoane.
  2. Două caracteristici: sunt reglementate prin norme și coduri, decurg din diviziunea socială a activităților, presupun implicarea partial a setului de roluri și statusuri.
  3. Grupul este o entitate de mai multe persoane aflate în relaţii de interacţiune şi dependenţă reciprocă, mijlocite de o activitate comună. Grupul dezvoltă norme şi valori care reglementează comportarea tuturor membrilor săi. Rolul social reprezintă ansamblul comportamentelor pe care le performează un individ în baza statusului pe care îl deține. În cadrul grupului social fiecare membru are un anumit rol.
  4. În societățile tradiționale, apartenența persoanei la o anumită clasă socială poate influența accesul la educație/ În societățile tradiționale, fetele nu aveau acces la educație la fel ca băieții.
  5. Relațiile sociale sunt interacțiuni între indivizi stabilite pe baza unor scopuri și interese individuale și sociale, adică sunt relații interpersonale proiectate la nivel social.  Relaţiile sociale reprezintă elementul durabil al legăturilor sociale, care uneşte oamenii în grupuri. Nu poate exista un grup durabil, organizat şi sudat interior, fără interacţiuni reciproce şi fără relaţii sociale.

Alexandra-Georgiana Poenaru este doctor în sociologie, licențiată în sociologie, filosofie și științele educației. În prezent predă sociologie și educație socială la Colegiul Național „Roman Vodă” din Roman, județul Neamț.

Foto: © Maurice Van Den Bosch | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Pentru elevii cu tulburări specifice de învățare, Ministerul Educației recomandă părinților să depună cereri la școală pentru a obține tehnologii speciale în vederea examenelor de evaluare națională și bacalaureat, anunță Federația părinților

Ministerul Educației recomandă părinților elevilor care au nevoie de tehnologii speciale la examenele de evaluare națională și bacalaureat să depună o cerere la unitatea școlară, pentru ca acești elevi să…
Vezi articolul

Ioana Pavelescu, elevă de 10 la BAC 2021: Vreau să rămân în țară, să fac Facultatea de Geografie / Nu doresc să intru în învățământ, ci să-mi deschid o agenție de turism

Ioana Pavelescu a împlinit 19 ani și este absolventă a Colegiului Național “Neagoe Basarab” din Oltenița, județul Călărași. A luat numai note de 10 la Bacalaureat 2021, la fiecare dintre…
Vezi articolul

Bacalaureat 2027. O singură probă scrisă la limba română, matematică, științe, istorie și geografie, plus competențe în limbi străine și digitale la care condiția este obținerea nivelului „independent” – propunerile din proiectul noii legi

Potrivit propunerilor din noua Lege a Educației, prezentate azi într-o conferință de presă de ministrul Educației, elevii care încep clasa a IX-a în anul școlar 2023-2024 vor susține Examenul de…
Vezi articolul

BAC 2022 Sfaturi pentru proba de competențe lingvistice, Limba engleză, de la profesoara Ancuța Gheorghe, Colegiul “Ion Kalinderu” din Bușteni: La proba de exprimare orală, modul de prezentare în fața comisiei contribuie la crearea unei imagini a elevului fie bine pregătit, fie lipsit de încredere

Probele de competențe digitale și lingvistice s-au reluat pentru candidații la Bacalaureat 2022, în acest an școlar, după doi ani în care nu s-au susținut și s-au echivalat după anumite…
Vezi articolul

Programa de BAC și Evaluarea Națională va fi “puternic adaptată”, anunță ministrul Educației: Elevii de clasele a VIII-a și a XII-a află luna aceasta ce materie au de pregătit pentru examen

Dacă nu este adaptată tematica examenelor naționale la situația anului în curs, ar fi o negare a evidenței, a spus ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-un interviu acordat luni dimineață Pro…
Vezi articolul