România – printre țările europene unde procentul tinerilor fără ocupație a crescut cel mai mult în pandemie, arată un raport al Parlamentului European. Fetele sunt cele mai afectate

1.210 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Ponderea persoanelor cu vârste între 15-29 de ani fără loc de muncă sau care nu merg la școală (NEET) a crescut cu peste 5% în România, în pandemie, ceea ce plasează România printre țările europene cu cea mai mare creștere a șomajului în rândul tinerilor, după primul an marcat de criza Covid-19, arată datele Eurostat prezentate într-un raport realizat pentru Parlamentul European. 
  • Raportul “Tinerii în Europa: Efectele Covid-19 asupra situației lor economice și sociale”, prezentat săptămâna aceasta, a fost realizat la solicitarea Comisiei pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale din cadrul PE. Documentul evaluează impactul crizei Covid-19 asupra tinerilor din Europa, pe teme precum munca, educația, instruirea și bunăstarea emoțională, arătând că această categorie este afectată mai mult decât altele, la nivelul întregii Uniuni Europene.

Potrivit raportului, la nivelul UE, pe parcursul anului 2020 numărul persoanelor NEET a crescut cu peste 720.000, creștere substanțială, chiar dacă ponderea tinerilor care nu muncesc sau nu participă la programe educaționale este mult sub nivelul celor din timpul crizei financiare globale de acum un deceniu.

Dar creșterea ratei NEET este considerabil mai mare în România, decât media europeană. Astfel, dacă la nivelul UE rata NEET a crescut cu 1,3 puncte procentuale de la sfârșitul anului 2019 până în primul trimestru din 2021, România se află pe locul 2, după Letonia, în topul țărilor cu cea mai mare creștere a acestei rate, având o diferență de patru ori mai mare decât media europeană.

Cele mai mari creșteri a ratei tinerilor de 15-29 de ani care nu muncesc și nu studiază (NEET) în Europa, între T4 2019-T1 2021:

  • Letonia: +6,9 puncte procentuale
  • România: +5,3 puncte procentuale
  • Cipru: + 3,3 puncte procentuale
  • Grecia: +3,2 puncte procentuale
Evoluția ratei NEET, T4 2019-T1 2021 – Raport al Parlamentului European

Același raport arată că rata NEET este considerabil mai mare în rândul fetelor decât al băieților, situație valabilă la nivelul întregii UE, dar în cazul căreia România se află din nou în top, alături de Bulgaria, Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, Polonia și Italia.

Impactul crizei asupra NEET – diferențe de gen / Sursa: Raport PE

Potrivit documentului, majoritatea persoanelor NEET din aceste țări sunt femei mai ales din cauza responsabilităților familiale pe care le au acestea: mai multe femei își petrec timpul având grijă de copii, comparativ cu alți membri ai familiei, iar femeile tinere petrec de aproape trei ori mai mult timp cu munca neplătită de îngrijire a copiilor sau din gospodărie, comparativ cu bărbații.

Analiza pe baza datelor Eurostat mai arată că, la nivel european, rata NEET a crescut pentru toate nivelurile de educație, cea mai mare creștere înregistrându-se la nivelul absolvenților de postliceale și licee profesionale.

Principalele concluzii ale raportului PE:
  • Tinerii europeni au fost afectați în mod aparte de reducerea programului de lucru și de creșterea perioadelor inactive. 
  • O caracteristică a acestei crize, pentru toate categoriile de vârstă, este faptul că datele șomajului reflectă doar o mică proporție din totalul de locuri de muncă pierdute: a crescut mai degrabă inactivitatea, decât șomajul.
  • Deși s-a simțit un reviriment în ocuparea forței de muncă în primul trimestru al acestui an, acest reviriment a fost mai lent în cazul ratei de angajare a tinerilor, iar rata șomajului a rămas superioară celei dinaintea crizei.
  • Lipsa locurilor de muncă i-a afectat în special pe tinerii aflați pe punctul să înceapă o carieră (15-24 de ani).
  • Consecințele negative ale crizei Covid-19 asupra ocupării forței de muncă ar putea fi mai puțin aspre decât cele ale crizei financiare globale de acum un deceniu, dar, cu cât durează mai mult criza actuală, cu atât mai mult crește riscul adâncirii șomajului pe termen mai lung.

Pe tema acestui raport, Dragoș Pâslaru, europarlamentar Renew Europe (USR-Plus) și fost ministru al Muncii, membru în Comisiei pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale din cadrul PE, a comentat:

  • “Ei sunt cei care, spun unii, ‘ar trebui să ne plătească pensiile’. Haideți să le și creăm această posibilitate. Este responsabilitatea noastră ca țară să le creăm oportunități!”

Raportul poate fi consultat integral aici.

_____

Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.

Citește și:
Aproape o treime dintre tinerele femei (20-34 de ani) din România nu sunt nici angajate, nici nu urmează o formă de educație. În cazul bărbaților, rata este de doar 11%, sub media europeană
România are înregistrați, oficial, 105.000 tineri ieșiți din școală și fără loc de muncă, în pofida sutelor de milioane de euro alocați pentru ei din fonduri europene. Valorile reale, considerabil mai mari – europarlamentarul Cristian Ghinea
Cum ratează România fondurile pentru sprijinirea tinerilor care nici nu învață, nici nu muncesc / 2 milioane de euro investiți în 4 ani, din aproape jumătate de miliard disponibili – raport CE


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Interdicțiile privind folosirea telefonului în școală, în forma lor actuală, nu au efecte semnificative asupra stării de bine psihologice a elevilor – studiu britanic / Cercetarea confirmă, însă, legătura între timpul extins petrecut în general pe telefon și probleme psihologice

Nicio diferență semnificativă asupra stării de bine psihologice a adolescenților nu a fost identificată între școli britanice unde sunt aplicate restricții extinse privind utilizarea telefoanelor inteligente și școli unde restricțiile…
Vezi articolul

Un „roller coaster” care, până acum, „funcționează”: cum vede New York Times deschiderea școlilor în Germania, țară cu măsuri de prevenție cum alții nu visează / Statele europene – un „laborator viu” pentru educație în pandemie

Într-o școală din Berlin, primul caz de coronavirus a apărut la două zile după ce noul an școlar a început luna aceasta. Toți colegii de clasă ai elevei infectate au…
Vezi articolul

Daniel Funeriu: Norocul președintelui Iohannis este că ridicolul nu omoară / Pentru a le vorbi profesorilor, trebuie să ai autoritate intelectuală și morală. Nu poți, ca guvern, să le spui „aici nu e piață de negociat”. Nu le spui asta profesorilor

Daniel Funeriu, fost ministru al Educației în 2010-2011, a declarat la Euronews marți, în timpul protestelor de stradă ale profesorilor și angajaților în Educație, prin București, că furia este din…
Vezi articolul

Profesori folosiți în campania electorală. Surse: PNL a chemat prin inspectori școlari peste 2.000 de profesori la un eveniment de campanie organizat de Monica Anisie, la care cadrelor didactice le-a vorbit candidatul la prezidențiale Nicolae Ciucă / Monica Anisie: Invitația a fost publică

PNL a folosit autoritatea mai multor inspectori școlari de la București pentru a chema la un eveniment de campanie electorală profesori din Capitală, au declarat pentru G4Media.ro și Edupedu.ro surse…
Vezi articolul

Radu Vancu: Ar trebui începută educația literară a copiilor, la școală, cu literatură contemporană, cu scriitori care răspund la aceleași întrebări, neliniști, frământări și bucurii ca ale lumii lor / Statul român are politici foarte proaste de lectură

„Ar trebui începută educația literară a copiilor cu literatură contemporană, cu scriitori care răspund la aceleași întrebări, neliniști, frământări, bucurii ca ale lumii lor”, a declarat scriitorul Radu Vancu într-un…
Vezi articolul

Cel mult 22 de elevi în clasă pentru toți anii de școală, ore de gimnaziu organizate nu mai devreme de 9 dimineața, studierea istoriei tuturor marilor religii la ora de Religie, să se reanalizeze examenul la Colegiile naționale – propuneri ale Alianței “O voce pentru Educație”, de modificare a proiectului Legii învățământului preuniversitar

Numărul maxim de elevi într-o clasă ar trebui limitat la 22 și la nivel de gimnaziu și liceu, în loc de 26-28, cât prevede proiectul Legii învățământului preuniversitar, iar legea…
Vezi articolul