România – printre țările europene unde procentul tinerilor fără ocupație a crescut cel mai mult în pandemie, arată un raport al Parlamentului European. Fetele sunt cele mai afectate

1.203 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Ponderea persoanelor cu vârste între 15-29 de ani fără loc de muncă sau care nu merg la școală (NEET) a crescut cu peste 5% în România, în pandemie, ceea ce plasează România printre țările europene cu cea mai mare creștere a șomajului în rândul tinerilor, după primul an marcat de criza Covid-19, arată datele Eurostat prezentate într-un raport realizat pentru Parlamentul European. 
  • Raportul “Tinerii în Europa: Efectele Covid-19 asupra situației lor economice și sociale”, prezentat săptămâna aceasta, a fost realizat la solicitarea Comisiei pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale din cadrul PE. Documentul evaluează impactul crizei Covid-19 asupra tinerilor din Europa, pe teme precum munca, educația, instruirea și bunăstarea emoțională, arătând că această categorie este afectată mai mult decât altele, la nivelul întregii Uniuni Europene.

Potrivit raportului, la nivelul UE, pe parcursul anului 2020 numărul persoanelor NEET a crescut cu peste 720.000, creștere substanțială, chiar dacă ponderea tinerilor care nu muncesc sau nu participă la programe educaționale este mult sub nivelul celor din timpul crizei financiare globale de acum un deceniu.

Dar creșterea ratei NEET este considerabil mai mare în România, decât media europeană. Astfel, dacă la nivelul UE rata NEET a crescut cu 1,3 puncte procentuale de la sfârșitul anului 2019 până în primul trimestru din 2021, România se află pe locul 2, după Letonia, în topul țărilor cu cea mai mare creștere a acestei rate, având o diferență de patru ori mai mare decât media europeană.

Cele mai mari creșteri a ratei tinerilor de 15-29 de ani care nu muncesc și nu studiază (NEET) în Europa, între T4 2019-T1 2021:

  • Letonia: +6,9 puncte procentuale
  • România: +5,3 puncte procentuale
  • Cipru: + 3,3 puncte procentuale
  • Grecia: +3,2 puncte procentuale
Evoluția ratei NEET, T4 2019-T1 2021 – Raport al Parlamentului European

Același raport arată că rata NEET este considerabil mai mare în rândul fetelor decât al băieților, situație valabilă la nivelul întregii UE, dar în cazul căreia România se află din nou în top, alături de Bulgaria, Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, Polonia și Italia.

Impactul crizei asupra NEET – diferențe de gen / Sursa: Raport PE

Potrivit documentului, majoritatea persoanelor NEET din aceste țări sunt femei mai ales din cauza responsabilităților familiale pe care le au acestea: mai multe femei își petrec timpul având grijă de copii, comparativ cu alți membri ai familiei, iar femeile tinere petrec de aproape trei ori mai mult timp cu munca neplătită de îngrijire a copiilor sau din gospodărie, comparativ cu bărbații.

Analiza pe baza datelor Eurostat mai arată că, la nivel european, rata NEET a crescut pentru toate nivelurile de educație, cea mai mare creștere înregistrându-se la nivelul absolvenților de postliceale și licee profesionale.

Principalele concluzii ale raportului PE:
  • Tinerii europeni au fost afectați în mod aparte de reducerea programului de lucru și de creșterea perioadelor inactive. 
  • O caracteristică a acestei crize, pentru toate categoriile de vârstă, este faptul că datele șomajului reflectă doar o mică proporție din totalul de locuri de muncă pierdute: a crescut mai degrabă inactivitatea, decât șomajul.
  • Deși s-a simțit un reviriment în ocuparea forței de muncă în primul trimestru al acestui an, acest reviriment a fost mai lent în cazul ratei de angajare a tinerilor, iar rata șomajului a rămas superioară celei dinaintea crizei.
  • Lipsa locurilor de muncă i-a afectat în special pe tinerii aflați pe punctul să înceapă o carieră (15-24 de ani).
  • Consecințele negative ale crizei Covid-19 asupra ocupării forței de muncă ar putea fi mai puțin aspre decât cele ale crizei financiare globale de acum un deceniu, dar, cu cât durează mai mult criza actuală, cu atât mai mult crește riscul adâncirii șomajului pe termen mai lung.

Pe tema acestui raport, Dragoș Pâslaru, europarlamentar Renew Europe (USR-Plus) și fost ministru al Muncii, membru în Comisiei pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale din cadrul PE, a comentat:

  • “Ei sunt cei care, spun unii, ‘ar trebui să ne plătească pensiile’. Haideți să le și creăm această posibilitate. Este responsabilitatea noastră ca țară să le creăm oportunități!”

Raportul poate fi consultat integral aici.

_____

Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.

Citește și:
Aproape o treime dintre tinerele femei (20-34 de ani) din România nu sunt nici angajate, nici nu urmează o formă de educație. În cazul bărbaților, rata este de doar 11%, sub media europeană
România are înregistrați, oficial, 105.000 tineri ieșiți din școală și fără loc de muncă, în pofida sutelor de milioane de euro alocați pentru ei din fonduri europene. Valorile reale, considerabil mai mari – europarlamentarul Cristian Ghinea
Cum ratează România fondurile pentru sprijinirea tinerilor care nici nu învață, nici nu muncesc / 2 milioane de euro investiți în 4 ani, din aproape jumătate de miliard disponibili – raport CE


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Remunerare mai bună pentru evaluatorii școlilor, eliminarea suprapunerilor de raportare, evaluări separate pentru școli și cadre didactice – propunerile OCDE pentru reforma organizării și funcționării ARACIP/ARACIIP și ale autorităților județene din educație

Schimbări în privința remunerării și formării continue a experților în evaluare, revizuirea modelului actual de evaluare bazat pe recensământ și la cerere, un buget previzibil pentru agenția care evaluează școlile…
Vezi articolul

Ce fac școlile din SUA, țară unde Omicron a devenit varianta dominantă, pentru a redeschide clasele după sărbători: testare extinsă și respectarea strictă a măsurilor de prevenție, dar și pregătiri pentru opțiunea nedorită a trecerii în sistem online

Departamentele școlare din SUA, unde tulpina Omicron a coronavirusului a detronat Delta ca variantă dominantă, iau din nou în calcul posibila trecere a școlii în online sau în format hibrid…
Vezi articolul

Educația și “demența digitală”, teme-cheie în discursul susținut la Ateneu de un specialist în neuroștiințe tradiționalist. Exercițiu de media literacy cu un contestatar al alfabetizării media – cercetătorul german Manfred Spitzer

“Mediile digitale dăunează educației, iar de nivelul educației depinde măsura în care te va afecta demența” în sensul medical al termenului, acela de declin al capacității mintale, pe măsură ce…
Vezi articolul

Mintea adolescenților și tehnologia. Datele de până acum nu confirmă că problemele mintale s-ar adânci în timp, pe măsură ce sunt folosite mai mult telefonul smart, social media sau televiziunea – studiu britanic

Nu există, în acest moment, dovezi suficiente că folosirea tehnologiei de către adolescenți are un impact în creștere asupra sănătății mintale a acestora, potrivit unui studiu realizat de experți de…
Vezi articolul