Salarii cu până la 50% mai mari pentru profesorii calificați pentru discipline la care există deficit, propun social-democrații / 5% în plus la salariu pentru fiecare copil cu CES din clasă, printre amendamente

28.296 de vizualizări
Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com
Profesorii calificați care predau discipline la care există deficit ar putea să primească o majorare a salariului de bază de până la 50%, potrivit amendamentelor depuse de Partidul Social Democrat (PSD) la proiectul Legii învățământului preuniversitar. În documentul cu amendamentele este menționat că lista disciplinelor, locurile de muncă și majorarea concretă sunt stabilite prin ordin al ministrului Educației. Concret, va exista un regulament în acest sens.

Art. 2232 – „(1) Personalul didactic calificat care predă discipline la care există deficit de cadre didactice beneficiază de o majorare a salariului de bază de 25-50%.

(2) Lista disciplinelor, locurile de muncă și majorarea concretă se stabilesc prin regulament, aprobat prin ordin al ministrului educației”, conform amendamentelor PSD.

Social-democrații mai propun ca educatoarele, învățătorii și profesorii de la gimnaziu și liceu să primească o majorare a salariului de bază de 5% pentru fiecare elev cu cerințe educaționale speciale, dar nu mai mult de 15%. Este vorba despre profesorii din învățământul de masă.

Art. 2231 – „(1) Personalul didactic din predare din învățământul preșcolar și primar care desfășoară activitate didactică la grupă/clasă cu preșcolari/elevi cu cerințe educaționale speciale, în învățământul de masă, beneficiază de o majorare a salariului de bază de 5% pentru fiecare preșcolar/elev, dar nu mai mult de 15%.

(2) Personalul didactic din predare din învățământul gimnazial și liceal care desfășoară activitate didactică la grupă/clasă cu elevi cu cerințe educaționale speciale, în învățământul de masă, beneficiază de o majorare a salariului de bază de 5% pentru fiecare elev, dar nu mai mult de 15%, proporțional cu timpul efectiv lucrat la aceste clase pentru fiecare elev.

(3) Metodologia de acordare a drepturilor prevăzute la alin. (1) și (2) se elaborează de către Ministerul Educației și se aprobă prin ordin al ministrului.”

O altă prevedere se referă la posibilitatea ca profesorii să beneficieze de asigurare privind riscurile din aplicarea unor tratamente incorecte, în școală, de către un elev sau de către o altă persoană.

Art. 2233 –  (1) Personalul din învățământ beneficiază de asigurare privind riscurile decurgând din aplicarea unor tratamente incorecte sau neglijente în cadrul unității de învățământ de către un elev sau o terță persoană, în urma cărora i se produc acestuia prejudicii de orice natură. Încheierea contractului de asigurare se realizează de către angajator.

(2) Metodologia privind asigurarea pentru riscuri a personalului din învățământ se elaborează de către Ministerul Educației și se aprobă prin ordin al ministrului.”

Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Banii de cărți și cursuri, pentru profesori, reintroduși prin amendamente la legea Educației. Titularizarea în mediul rural, premiată cu 3 salarii minime brute – propuneri PSD / Cadrele didactice fără locuință proprie ar putea primi chirie de 400 de euro pe lună

38 comments
  1. Aloo!!! pai unii au deja 6-8000 net… 50% ar fi chiar culmea. Si restul muritorilor de rand? Guvernanti mai prosti n-am vazut.

  2. Exista un nivel de ignoranta inspaimantator.

    1. Elevi cu nevoi speciale au existat si inainte de 89. Erau lasati repetenti, corijenti, pedepsiti, scosi in fata clasei, facuti de ras, erau exmatriculati etc. Erau etichetati lenesi, prosti, handicapati etc.

    2. In prezent un elev cu CES trebuie sa aiba o orientare de la CMBRAE / CJRAE.

    3. In mod normal ar trebui sa scada numarul de copii din clasa si intr-o clasa se pot integra maxim 3 elevi cu CES (cu orientare scolara). Se pot gasi solutii acceptabile in scoala.

    4. Intr-un sistem plin de profesori ignoranti, slab pregatiti si frustrati, cum este cel romanesc, se pot integra cu succes cel mult copii cu dificultati usoare.

    5. Cand ai in clasa copii cu dificultati usoare nu trebuie sa lucrezi diferentiat si nici nu trebuie sa inveti pedagogie curativa sau speciala. Aplici aceleasi metode pentru toata clasa. E adevarat metode putin diferite, mai vizuale, compensatorii, multi senzoriale etc. Culmea e ca daca le aplici pe astea si daca esti mai flexibil si ceilalti copiii fara certificat CES vor intelege mai usor si vor invata mai cu placere, inclusiv elevii de top.

    6. Probleme mari apar cand elevii cu CES au dificultati moderate si severe. Acestia sunt integrati fara un suport adecvat, fara resurse si fara servicii. Dar si aici se pot gasi solutii. Parintii in general platesc sau gasesc servicii in afara scolii (logopedie, psihoterapie, fizioterapie etc.). Munca profului ar fi usurata daca elevul ar avea un shadow in clasa. Proful ar fi mai putin stresat daca ar colabora cu consilierul scolar si cu proful de sprijin. Proful ar fi mai putin stresat daca ar colabora cu familia elevului cu CES.
    Dar decat sa colaboreze profii nostri prefera sa comenteze, sa se planga si eventual sa bage bete in roate.

    1. Doar un exemplu: am în clasa a 7a un elev cu autism sever. Nu știe să scrie, să citească, nu poate răspunde coerent la întrebări de orice fel, din când în când scoate sunete ciudate, are nevoie să fie trimis periodic la baie pentru că singur nu-și dă seama și face pe el. Nu poate trage liniuțe, copia semne grafice, desena în chenar (sau în afara chenarului). Practic are un caiet în care face cerculețe cu pixul. Orice i-ai arăta sau cere, el face cerculețe.

      Când e pauză, strigă înjurături după fete, împinge copiii mai mici în perete. În perioada când era recomandată masca facială, nu purta deși îi curgea constant nasul. Mama lui a spus că ea nu îl pune să poarte mască, că se sufocă și oricum astea-s conspirații. Fizic, este destul de dezvoltat, ceva mai mare decât restul clasei.

      Copilul lipsește în fiecare săptămână ca să meargă la centrul de sprijin unde are un program de 1 oră cu un specialist. De 3 ani nu se vede niciun progres (nu că ar putea face mare lucru într-o oră pe săptămână). În restul timpului, nu lipsește la nicio oră, pentru că de absențele/prezențele lui sunt legate toate ajutoarele sociale și de sprijin primite de familie pentru el. Familia e săracă, părinții n-au prea multă educație.

      Școala n-are consilier, nu există profesor de sprijin, în școală sau itinerant, nu există nici măcar medic școlar sau cabinet medical în școală unde să vină din când în când vreun medic, în vizită. Ar avea nevoie de însoțitor (unul din părinți e desemnat să-l însoțească la ore, dar nu vine niciodată pentru că muncesc ambii cu ziua în sat și/sau nu vor, și gata.) Școlile pe o rază de 20 km nu au niciuna nimic din cele de mai sus.

      Copilul ăsta ar trebui să facă toate orele pe care le fac ceilalți, începând de la română și terminând cu sportul. Ia spuneți-mi dvs cam ce metode savante cunoașteți pe care noi, amărâții nepricepuți de la clasă, le-am putea aplica într-un astfel de caz ca să ajutăm copilul, și să nu-i lăsăm în urmă nici pe ceilalți. Aștept să mă lămuriți.

      P. S. Ca să nu mai vorbesc de elevi care au vizibil probleme, dar pe care părinții nu îi duc la evaluare, pentru că nu vor ”să se facă de rușine” sau despre care nu vor să recunoască în ruptul capului că ar avea vreo problemă. Noi nu-i putem trimite, demersurile trebuie făcute de părinți.

      1. Autism sever nu exista. Se numeste TSA si atat. Probabil are si grad de handicap si ar trebui sa aiba un shadow. Cum sa fie parintele shadow cand munceste in alta parte?
        Contactati inspectoratul si intrebati ce trebuie facut pentru o noua orientare, intrebati de ce nu exista profesor de sprijin si vedeti ce scrie exact pe orientarea actuala si pe certificatul de handicap.

        1. Contactarea inspectoratelor, care colcaie de “specialisti”, e raspunsul dvs concret la intrebarea doamnei? Erati intrebat cum ati proceda in clasa. Erati rugat sa “luminati” niste bieti profesori nestiutori, incapabili si frustrati.
          Raspuns tipic de comsomolist care a descoperit Wikipedia. Cu “shadow” ne-ati blocat deja.

        2. Am raspuns ce trebuie facut pentru inceput. Nu exista vreo metoda miraculoasa, nici vreo metoda savanta. Nici nu am pretins ca as stii vreo metoda miraculoasa. Am spus ca se pot integra fara prea mari batai de cap copiii cu dificultati usoare, dificultati usoare de invatare, TSA (asa numitii inalt functionali), ADD si multe alte tulburari.

          Cazul pare inventat de dansa, dar situatii de genul asta se intalnesc in scoli. Nu am auzit vreodata sa lipseasca facilitatorul care primeste si bani pentru asta. Am auzit ca scoala sa nu aiba consilier, dar sa lipseasca proful de sprijin e cam greu de crezut daca pe orientare scrie “cu profesor itinerant si de sprijin”.

          In ce priveste politrucii de la inspectorat, ei stau destul de bine la cunoasterea legilor si procedurilor. Pot deci sa spuna daca scoala poate cere o orientare noua si cum, daca exista facilitator sau nu, de ce nu au alocat un profesor de sprijin etc. In mod sigur nici ei nu cunosc vreo metoda miraculoasa de aplicat la ora pentru ca asa ceva nu exista.

          >>Noi nu-i putem trimite, demersurile trebuie făcute de părinți.
          In plus acesta este un caz tipic de “neajutorare invatata”. Plansul de mila, nu putem face nimic, am facut tot si nu exista nici un rezultat, blah blah blah.

          1. Bla,bla,bla. Vorbim vorbe de vorbire, dar ne dam destepti! Si recunoastem, implicit, ca habar nu avem de nici unele. Continuati, tovarase, poporul va urmareste si va apreciaza limbajul lemnos.
            Reiau rugamintea adresata inaltei dvs persoane de a deschide acea carte de gramatica a limbii materne. Acum ar trebui sa cautati conjugarea verbului ”a sti” si sa nimeriti zona conditionalului prezent, persoana I singular. Veti avea din nou surpriza sa constatati ca va cam chinuie limba romana. Ati terminat cumva la ”Stefan Gheorghiu”? Asta ar explica multe.

          2. @Ana

            Pentru a iesi din starea de nefericire si neajutorare invatata va recomand trei carti savante:

            The Situation Is Hopeless, But Not Serious: The Pursuit of Unhappiness – Situația este fără speranță, dar nu gravă: Căutarea nefericirii, Paul Watzlawick, New York, W. W. Norton & Company, editia 1993.

            Fericirea autentica, Martin Seligman, Humanitas, 2007

            Optimismul se invata, Martin Seligman, Humanitas, 2004

          3. Situația este cât se poate de reală. Dar puteți să o considerați o poveste, oricum ea continuă să existe indiferent de ce credeți dvs.

            Le știți oricum pe toate, SIGUR există profesor de sprijin, etc, alte aberații. NU există. Nu există multe din cele care apar în lege ca lucruri obligatorii. Vorbiți, cum se spune, din cărți. Habar n-aveți câte demersuri au fost făcute, câte hârtii completate, câte justificări, câte solicitări, toate fără rezultat. Și nu de ieri, de alaltăieri. Nu sunt niciodată suficienți oameni și/sau bani pentru toate nevoile elevilor / școlii / comunității.

            Dar există legea, care spune că… Bine că există, păcat că nu se aplică mare lucru.

      2. Asteptati inutil. Domnul “mereu uimit” nu comunica deloc cu plebea/prostimea “frustrata, ignoranta si incapabila”. El lanseaza doar judecati cu valoare absoluta. El nu se coboara intr-atat incat sa propuna o solutie la un caz concret, precum cel al dvs. Sunteti de vina pentru ca nu i-ati inteles filosofia. El stie. E un teoretician al invatamantului si al educatiei. Ba chiar un filosof al acestora.Punct. Nu-l mai plictisiti cu astfel de lucruri concrete. Sunt mici, vazute de la inaltimea soclului pe care s-a asezat singur. Nu mai e mult pana va spune, ritos, precum un ilustru coleg predecesor: “Invatamantul sunt EU”.

        1. Cunosc. Dânsul le știe pe toate, din cărți sau din imaginație și nu are nicio inhibiție în a emite judecăți de valoare.

          Dar la fotbal, politică și învățământ se pricep toți…

          1. Nu le caut, losere! Sar in ochi oricui are putina scoala. Incepi deja sa ma plictisesti. Sezi! Eu in locul tau n-as mai raspunde, nu de alta dar s-ar putea chiar sa ai parte dupa aceea de niscaiva vitriol verbal. Asta a fost asa, de incalzire.

    2. Domnule mereu uimit, chiar nu aveti vreun nepot de plimbat prin vreun parc? Aberati de atata vreme ca un roman verde care le stie pe toate! Nu numai ca cititi, dar si ganditi in diagonala.
      Cat despre convingerea dvs de mai jos, e departe de adevar.
      Altfel, banuiesc ca tutuiți pe toata lumea prin prisma varstei dvs matusalemice. Chiar si asa, nu se face, tovarășe!

      1. Dupa cum vezi “aberez” despre educatie la care ma pricep destul de bine si in orice caz mai bine decat tine care scrii comentarii de tip flame si cam atat.

        1. Sigur ca va pricepeti. Nu ne ramane decat sa speram ca veti avea destula putere, de la un fluturas de pensie la altul si in pauzele pe care le faceti cand rasfoiti albumul cu ”amintiri din epoca de aur”, sa continuati sa ne luminati, pe noi, ”profesorii ignoranti, slab pregatiti si frustrati”. Nu intalnesti in orice zi si pe orice drum o somitate ca dvs.
          Retragandu-ma umil din fata impunatoarei dvs prezente, imi permit sa va sugerez rasfoirea, fie si in diagonala, a unei gramatici a limbii romane. Incercati pagina unde gasiti in ce contexte folosim ”minim/maxim”, respectiv ”minimum/maximum”. S-ar putea sa descoperiti ca nu le stiti chiar pe toate.

    3. Sunt perfect deacord cu tine. Așa ar trebui să gândească toți profesorii. Cu empatie, conștiință și responsabilitate.

  3. Aberații!!! Ca de obicei!!! Oricum, profesorii lucrează diferențiat, chiar nu se știe lucrul acesta!? Elevi cu CES, mai mulți sau mai puțini, există în fiecare clasă, fără excepție!
    Deficit!? Cine hotărăște!? O statistică eronată!?
    Mi-e scârbă de tot, de toți și de toate!… Amintiți-vă de Sartre!

  4. profesorii care lucrează cu elevi cu cerințe speciale trebuie sa fie alții decât cei cei care lucrează cu ceilalți 30 de elevi ai clasei. Nu poți să califici obligatoriu toți profesorii, ulterior pregătirii lor, pentru a lucra cu elevii aceștia. De aceea, salariul lor trebuie să fie cel obișnuit pentru toți. Pe de altă parte, acest alt profesor care este specializat pentru educație diferită nu ar trebui să aibă 30 de copii cu care lucrează ci cel mult 10 pentru o școală, în diferite clase. Practic, ori este a doilea profesor la clasă, ceea ce nu e rău, ori, lucrează în același interval de timp în altă sală cu elevii săi, dar așa ei fiind separați de clasa lor.

    1. ca sa lucrezi cu copiii cu cestrb sa fi absolvit psihopedagogie Speciala, adică nivelul 2.postuniversitar sau studii de lunga durată. nu se poate plăti la clasa un profesor cu nivelul 1.nivelul 1 înseamnă psihopedagogie generala.

  5. Nu sunt de acord cu plusul pentru CES. Se vor cere multe justificari, dovezi ca efectiv ai lucrat foarte diferentiat cu elevii respectivi(da, elevii, avem clase si cu jumatate de efectiv cu CES). Ceea ce nu se poate decat daca lasi de izbeliste ceilalti 25-30 de elevi. Si ce as putea eu sa fac la limba germana cu un astfel de elev? Liniute? Bastonase? Ei inca invata unii sa se semneze la clasa a saptea. Veti spune: Dar cum au ajuns asa in clasa a saptea? Cum? Ca si elevii de scoala primara, elevii cu CES nu pot fi lasati repetenti. Ei poate ca evalueaza cumva, dar intr-un ritm propriu, foarte lent, prin care nu reusesc sa ii ajunga din urma pe cei normali. Adica cei normali sunt la ecuatii, ei sunt la semnatura pe linie punctata. De aceea sustin din tot sufletul ca locul lor este la scoala speciala. Terminati odata cu fanteziile progresiste de genul integrare in invatamant de masa. Le faceti un deserviciu. In scolile speciale au o programa adaptata, un ritm mai lent si personal format pentru invatamant special.

    1. Sunt total de acord cu ceea ce ați scris, un elev cu CES nu are cum sa progreseze într-o clasa alături de alți 25 elevi fără CES. Eu nu pot aloca unui astfel de elev mai mult de 5 minute în ora iar în restul de 45 minute el va asculta niște lucruri care îl depășesc cu mult și pe care nu le va înțelege niciodată.
      Cu siguranță, într-o clasa în care ar fi mai putini elevi, cu același nivel minim de cunoștințe, cu mai mulți profesori care sa se ocupe de ei pot progresa mult mai mult.

      1. Stați liniștiți…astea sunt doar propuneri…Aproape nimic nu se va concretiza…Și apoi,cate dintre cele scrise într-o lege a educației nu s-au respectat…numai dacă ne gândim la alocarea celor 6 la sută din PIB…Dar oare de ce nu se propune in noile legi ale educației și acele alte sporuri pe care dascălii le-au avut,cum ar fi sporul de stres?Cadrele didactice fac parte din singură categorie de bugetari care nu au sporuri

  6. Si daca ii dai aluia 50% in plus la salariu se micsoreaza deficitul? Se face coada de profesori debutanti calificati la poarta scolii? Moartea neuronului, nu alta.

  7. >> o majorare a salariului de bază de 5% pentru fiecare preșcolar/elev, dar nu mai mult de 15%

    Sunt foarte putini profi care fac ceva pentru copiii cu CES. In ultimii ani cred ca am vazut unul singur care a facut un curriculum adaptat si ala prost. Toate sunt facute de consilier si proful de sprijin. In general profii de la clasa comenteaza si cam atat. Pentru nimicul pe care il fac o sa ia 5 – 15% lol. Sa vezi distractie daca se intampla asta :)).

    1. @bușbé
      Observ cu interes si ingrijorare (precum primul profesor al tarii) ca aveti, aproape la fiecare articol, o parere. Pertinenta sau impertinenta. Acum vorbiti si despre profesorii copiilor cu CES. Sunt doua variante. Daca lucrati in bransa si daca nu sunteti acel profesor, singurul, care a facut un curriculum si ala prost, inseamna ca sunteti printre cei care n-au facut nimic. Daca nu sunteti de-ai breslei, inseamna ca aveti mult timp liber si impresia ca detineti adevaruri absolute. Oricum ai da-o, iesiti prost. Nu luati o pauza, totusi?

      1. Multumesc pentru feedback. Credeam ca nu-mi citeste nimeni comentariile. Am deprins citirea rapida si imi ia cateva secunde sa citesc un articol. Nici la comentarii nu-mi mai ia mult de cand folosesc ChatGPT :)).

      2. primul profesor al țării??? yohanis???un mediocru digital că toți digitalii cărora le a mucegăit creierul… vreți învățământ de calitate!!!??? reveniți la învățământul tradițional!!! învățați învățați și iar învățați zicea marele Lenin…și ce dreptate avea

    2. Dacă ați avea un copil într-o clasa cu 32, 36 elevi, (ca așa a aprobat inspectoratul) si printre ei unul cu handicap sever ca in cazul prezentat , v-ati poziționa altfel.Pentru toată lumea este un dezastru.
      Statul a făcut economie plasand acesti copii în scoli normale .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mădălin Bunoiu, profesor de fizică și președinte ARACIS: Tinerii nu mai au curiozitatea să cerceteze pentru că n-au avut posibilitatea să încerce vreodată. Numărul de laboratoare de chimie, de fizică, de biologie din școlile primare, gimnaziale și licee este incredibil de mic

Președintele Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), Mădălin Bunoiu, remarcă numărul de laboratoare de chimie, fizică sau biologie, din școli, “incredibil de mic”, în special la sate.…
Vezi articolul

VIDEO Curenții rip, pericolul ascuns de la Marea Neagră. Cum se formează și cum putem să ne salvăm dacă suntem trași în larg: Încercați să plutiți și să înotați paralel cu plaja, nu împotriva curentului – profesorul Florin Tătui de la Facultatea de Geografie a UB

„Suntem deja la începutul sezonului estival și turiștii au început să populeze plajele românești ale Mării Negre. Puțini însă dintre ei știu că aceste plaje ascund un pericol care este…
Vezi articolul