Salvați Copiii: Evaluarea Națională 2022 scoate în evidență “educația nedreaptă” – Disparități mari între județe și între rural-urban, peste 10% dintre elevii de a VIII-a nu s-au înscris la examene

1.665 de vizualizări
Sursa: Salvați Copiii Romania
Rezultatele Evaluării Naționale – clasa a VIII-a de anul aceasta “scot în evidență severa inegalitate de șanse în domeniul educației la care sunt expuși elevii din medii socio-economice vulnerabile”, apreciază Salvați Copiii România, într-o analiză pe această temă. Organizația propune autorităților o serie de măsuri în încercarea de a corecta situația, inclusiv măsuri de sprijin care să țină cont de situația socio-economică a familiilor.

Salvați Copiii pune rezultatele de la EN 2022 în contextul rezultatelor PISA 2018, care plasează România “printre țările care înregistrează o puternică legătură între statutul socioeconomic al elevilor și performanțele înregistrate de aceștia.”

Observații ale organizației pe marginea rezultatelor la Evaluarea Națională 2022:

  • Județul Teleorman are cea mai mare pondere a mediilor sub 5, de patru ori mai mai mare decât în județul Cluj, în vreme ce elevii din mediul rural au luat de trei ori mai multe medii sub 5, față de cei de la școlile din urban.
  • Peste o treime dintre ei au obținut note sub 5 la matematică (36,16% față de 13,95% dintre copiii care învață la oraș); 
  • Aproape un sfert au obținut note mici la proba de limba română (23,89% față de 7,9% în mediul urban).
  • Aproape 30% au, înaintea contestațiilor, medii sub 5 la probele de examen (29,5% față de 10,05% dintre elevii școlilor de la oraș).
  • În ceea ce privește distribuția pe județe, inegalitățile continuă. Astfel, județele cu cele mai mari ponderi ale mediilor sub 5 sunt: Teleorman (28,2%), Giurgiu (26,2%) și Caraș Severin (25,5%), în vreme ce cele mai mici ponderi ale mediilor sub 5 sunt în Cluj (7,3%), București (8,4%) și Brăila (9%). La nivel național, ponderea a fost de 17,7%
Sursa: Salvati Copiii Romania
Propuneri ale Salvați Copiii România, pe baza acestor rezultate:

Organizația “recomandă Ministerului Educației să colecteze și să analizeze și date care să reflecte impactul statutului socioeconomic al familiei asupra rezultatelor la testările naționale, pentru a putea lua măsuri adecvate de sprijin și compensare a dezavantajelor”.

  • “Un aspect important pe care rezultatele Evaluării Naționale nu îl pot surprinde este reprezentat de situația celor peste 10% dintre elevii de clasa a VIII-a care nu s-au înscris la Evaluarea Națională. Deși autoritățile au atribuit această situație imposibilității de încheiere a  situației școlare, considerăm că este nevoie de o analiză mai amplă pentru a identifica și a aborda cauzele primare, fie că e vorba de impactul modului în care s-au organizat cursurile în context pandemic sau de o eventuală creștere a nivelului de exigență în promovarea clasei a VIII-a în comparație cu clasele anterioare ale învățământului gimnazial.” 

“În perspectiva publicării rezultatelor PISA 2022, considerăm că o comparație între rezultatele obținute la testarea internațională și cele obținute, de aceiași elevi, cu un an în urmă, la Evaluarea Națională, ar putea oferi informații relevante despre  măsura în care cele două tipuri de testare sunt armonizate și urmăresc obiective similare.”

  • “Pentru respectarea drepturilor copilului în condiții de echitate, se impune punerea la dispoziție a resurselor financiare și umane necesare pentru implementarea, dezvoltarea și evaluarea serviciilor comunitare integrate în toate comunitățile rurale, conform Ordinului comun (6.209/2016), al ministerelor Educației, Muncii și Sănătății, pentru aprobarea Protocolului-cadru de colaborare în vederea implementării unei abordări integrate a serviciilor comunitare necesare prevenirii excluziunii sociale.”


1 comment
  1. Pe parcursul școlarizării mele , am dat examen ( scris și oral la limba română și matematică ) de absolvire a patru clase, examen de absolvire a șapte clase , scris și oral la limba română și matematică , examen oral la fizică, geografia patriei și istoria României ! Am dat examen ( scris și oral) de admitere la liceu ( școală medie nr.1) la limba română și matematică ( cine nu lua notă de trecere la proba scrisă nu era admis la proba orală) , examen de maturitate (bacalaureat) , probe scrise la limba română și matematică , probe orale la fizică , chimie , istoria patriei !
    Nu am beneficiat de manuale gratuite ( clasele I – XI ) ! Uniformă școlară era obligatorie ( la liceu) dar nu ni se oferea gratis ( parțial prețul era subvenționat de stat) ! După serviciul militar am dat admitere la facultate , fiind bursier pe toată perioada !
    Veșnică recunoștință profesorilor mei ( foarte exigenți) pentru cultură generală obținută!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 20.000 de contestații au fost depuse la Evaluarea Națională 2021, cele mai multe la Limba română. Cîmpeanu: Am transmis un mesaj către toate comisiile de soluționare a contestațiilor, în niciun caz să nu le considere drept o acțiune de frondă din partea elevilor

La Evaluarea Națională 2021 au fost “depuse peste 20.000 de contestații, dintre care peste 11.000 la Limba și literatura română și aproape 9.000 la Matematică. Anul trecut, au fost peste…
Vezi articolul

Cazul elevului cu CES, din București, singurul eliminat din examen la proba de Limba română, pentru că uitase să predea telefonul. Manea, președintele comisiei de Evaluare Națională: Dacă familia elevului va solicita, vom analiza posibilitatea ca elevul să poată susține sesiunea specială a acestui examen

Comisia Națională de organizare a Evaluării Naționale 2021 va analiza posibilitatea ca elevul cu CES eliminat din examen marți, la proba de Limba și Literatura Română, pe motiv că avea…
Vezi articolul