“Scoateți o foaie de hârtie!” versus evaluările anunțate. Practica de a nu anunța testele școlare crește anxietatea elevilor, le reduce plăcerea de a învăța și le scade performanța – Studiu

20.397 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Un studiu nou de pedagogie școlară, realizat de Dr. Ludwig Haag (Universitatea din Bayreuth) și Prof. Dr. Thomas Götz (Universitatea din Viena), s-a concentrat pe răspunsul la întrebarea “cum afectează emoțiile și notele elevilor evaluările anunțate versus cele neanunțate?”. Cercetătorii au ajuns la concluzia că practica de a nu anunța testele școlare crește anxietatea elevilor, le reduce plăcerea de a învăța și, astfel, le scade performanța. În schimb, anunțarea în prealabil a testelor are efecte emoționale pozitive și poate îmbunătăți performanța, conform paginii oficiale a Universității din Bayreuth.

„În Germania, majoritatea regiunilor au acum lege clară pentru toate tipurile de școli: testele scrise, de orice fel, trebuie anunțate. Rezultatele noastre arată clar că acesta este un progres care nu trebuie subestimat”, a spus prof. em. Dr. Ludwig Haag, expert în pedagogie școlară la Universitatea din Bayreuth. Cu toate acestea, în practica școlară, au fost invocate motive în favoarea evaluărilor neanunțate. În special, se argumentează că ar fi promovate atenția constantă în clasă și progresul continuu al învățării, dacă elevilor li s-ar da oricând teste și note pe baza acestora.

„În studiul nostru, am pornit de la o ipoteză opusă: testele anunțate întăresc capacitatea elevilor de a-și evalua și monitoriza în mod conștient propria performanță. Prin urmare, ele au un efect mai benefic asupra emoțiilor și rezultatelor învățării elevilor, în comparație cu testele neanunțate. Rezultatele studiului nostru empiric confirmă această presupunere”, explică Haag.

La studiu au participat 414 elevi. Au fost colectate date legate de emoții și corelate cu performanța la evaluări anunțate și neanunțate, timp de un an școlar. Accentul a fost pus pe anxietatea și plăcerea care au apărut în legătură cu aceste teste. În perioada premergătoare și în timpul testelor anunțate, elevii au simțit mult mai multă plăcere și mai puțină anxietate. Mai mult, bucuria și anxietatea au fost în mod clar legate de scorurile și notele la teste: cu cât învățarea a fost însoțită de mai puțină anxietate și cu cât elevii au experimentat mai multă bucurie în timp ce învățau, cu atât au reușit să obțină note mai bune. Autorii susțin că ar trebui să li se acorde o atenție sporită acestor rezultate și să fie utilizate în educație și pedagogie.

„Profesorii din școli se confruntă adesea cu o alegere între diferite obiective: în timp ce testele neanunțate par să promoveze învățarea continuă, testele anunțate întăresc echilibrul emoțional și plăcerea intrinsecă a învățării. Studiul nostru pledează pentru accentul pus pe emoțiile elevilor în educație: frica nu este un profesor bun”, spune prof. em. Dr. Ludwig Haag.

Pentru ca școala să-și îndeplinească funcția de selecție, evaluările inopinate ale performanței nu sunt necesare. Selecția se poate face cu teste clar cronometrate și comunicate, potrivit studiului publicat în PLOS ONE.


22 comments
  1. Buna ziua, am citit articolul si am ramas socat…. Mi se pare ireal faptul ca elevul are drepturi peste drepturi si vai de mine face anxietate sau alte prostii…. Treziti-va la realitate! Ne miram ca generatiile care vin nu mai sunt atrase de scoala, din moment ce noi criticam modul in care profesorii isi fac treaba… Nu sunt ei cei care provoaca problema ci modul in care se promoveaza invatatul, nu este saptamana in care sa nu existe ceva de genu : ,, Elevii sunt stresati…” sau alt titluri asemanatoare! Nu mai promovati genul acesta de articole ca duce la o generatie analfabeta!
    Revenind la treaba cu ,,scoate-ti o foaie de hartie”, este mult mai ok comparativ cu testele anuntate, deoarece asa elevul invata constant. In timp ce pentru un test anuntat inveti strict ceea ce te intereseaza!

  2. Se anunță testele care se dau din recapitulare(sfârșit de capitol ,sau test gen teza).
    Testele date din lectia de zi nu se anunță ,unul din scopurile acestor teste este sa determini toti elevii sa invete lectie de lecție ,nu in salturi.

  3. elevii mi i respect ca am devenit prof de drag, nu din alte motive. nu mai ne condamna pe toți pt imaginația ta sau cazurile întâlnite de tine. faptul ca le cer sa învețe dc pt unii cu zero educație de acasă înseamnă ca ma comport animalic arata limita intelectuala a părinților. societatea nu poate evolua fără studiu. faptul ca studiul nu înseamnă distracție, ci efort, nu înseamnă ca te comporti animalic.

  4. Sistemul de învățământ este putred, rusnacule. Mă mândresc cu unii profesori foarte buni pe care i-am avut în școală, plecând de la gimnaziu și până la terminarea studiilor universitare, dar sunt extrem de puțini acești profesori, majoritatea sunt niște javre, care își merită soarta să fie bruscați de elevi și părinți.

  5. @b: nu mă mir că și ministerului învățământului, nu îi pasă de voi profesorii. Nici portalul ăla Edusal, nu merge cum trebuie. Unii dintre voi și sunteți mulți, nu vă meritați nici măcar salariile pe care le aveți acum, darămite mărire de salariu, pentru că așa vă comportați și la clasă. Îi jigniți pe elevi și le distrugeți personalitatea. Profesorii cu adevărat dedicați copiilor merită sporuri și măriri de salarii, nu voi ăștia care jigniți pe forumuri. Nici nu vreau să îmi imaginez cât de animalic vă comportați la clasă

    1. oana, darling, am obosit sa te tot corectez. ”Nu ma mir ca NICI ministerului invatamantului nu ii pasa…”. Zau, cand te trezesti tu dimineata la 5 si 16 minute si dai cu ochii de albul ala imaculat al salonului, lasa naibii telefonul si ia-ti tratamentul. Sigur ca nu mai ai sanse sa te vindeci, dar putina claritate si niste virgule puse la locul lor ne-ar ajuta poate sa eliminam o parte din bolile de care te banuim. Nu stiu daca ai observat, dar mai e putin si deschidem o sesiune de pariuri aici, pe site, referitoare la suferinta ta.

  6. Doresc sa evidentiez doua aspecte pe care le-am remarcat in urma a 25 de ani de activitate la catedra.
    1. Desi azi sunt testele anuntate, desi se fac recapitulari inainte de test, elevii nu reusesc sa performeze. Uneori am impresia ca nu isi doresc note mari. Parca nu-i intereseaza sa-si demonstreze ca pot fi mai buni. Le spun mereu ca progresul inseamna sa fii mai bun azi decat ai fost ieri, adica o raportare la sine, insa….au atatea “modele” in societate de oameni cu bani, fara a fi cu scoli, incat cred ca isi doresc mai degraba sa se identifice cu aceia, decat cu noi, cei cu studii, dar saraci.
    2. Sunt teste pe care mi le salvez in calculator cu scopul de a le avea si la anul, pentru cealalta generatie, si, cand ajung sa dau acelasi test in urmatorii ani, constat cu tristete ca trebuie sa-l schimb aproape din temelii, pentru ca, citindu-l, imi dau seama ca aici trebuie schimbat cuvantul ca nu-l vor intelege, ca dincolo trebuie sa renunt cu totul la exercitiu ca e prea greu, ca acolo cred ca e prea mult si nu se vor incadra in timp, ca ….si uite-asa rezulta un nou test, mult mai simplificat fata de cel initial, insa….cu note mult mai mici in final.
    Concluzia? Va las pe voi sa o trageti.

  7. asadar, s-a plecat de la un studiu pe 414 elevi si apoi s-a introdus lege la nivel national? super! baietii aia or fi auzit de greseala frecventa numita “suprageneralizare”? sunt curios daca cei 414 elevi au fost anuntati ca participa la un test si, evident, au avut un alt comportament de invatare…

    Mult mai relevant ar fi fost sa se practice la nivel national aceasta metoda timp de un an si apoi sa se analizeze datele comparative in baza carora sa se legifereze.

    Banuiala mea este ca omul stie doar de baț (frica) si recompensa (ideea de a fi rasplatit pentru munca prestata).

  8. Profesorii, ca să scape de a preda, asta face, îi pune pe copii să scoată o foaie de hârtie, că nu are “dascălul” chef de oră la clasa respectivă. În loc să se centreze educația pe elevi, se centrează tot pe profesori. Unii dintre ei se cred buricul pământului. Testele, trebuie să fie anunțate din timp, să fie anunțată materia din care se dă acel test, pentru ca elevii să aibă timp să învețe și să se pregătească așa cum trebuie, nu test inopinat, deoarece elevii vor urî și mai mult materia și profesorul care predă acea materie.

    1. Ai o ura clara pt profi,vad mereu comentariile tale negative. chiar și când combat logica. e mult mai ușor sa predai 50 minute decât sa creezi un test cu barem și sa corectezi tot setul, care iti ia 3ore (cam 10 lucrări pe ora). nu mai generaliza, dc ai avut profi ce te au făcut sa urăști scoala, nu toți suntem la fel. la cei pt care sc tra sa fie exclusiv o placere, ma întreb ce job au, unul care presupune exclusiv plăcere, jobul nu e munca, munca nu presupune și efort? așteptarea ca sc sa fie exclusiv un parc de distracții e una profund tampa din temelii. dc nu am chef sa fac 10 lecții corectez în weekend 300lucrari???? nu, stii de ce? pt ca eu nu mi fac lecțiile dc am chef, mi le fac ca asta e jobul meu, și știu ca în viata tra sa muncești ca să trăiești, asa ca pt mine nu e o tragedie sa merg la lucru zilnic, e un fapt cunoscut și asumat. numa cei revoltați ca viata presupune și munca nu doar entertainment au atata ura pt sc. Tratează te! viata = si munca și distracție. cu cât accepți asta mai repede cu atat te vei elibera de ura care te înnegrește.

    2. Tind să cred că Oana a fost închisă în beci și maltratată cu cartea de matematică, că prea e pornită pe orice profesor. Încă mă întreb la ce boală face reclamă.

  9. O porcărie ….. o sa ajungen sa ne rugam de elevi sa ne permită sa le dam test ….. de asta merg toate asa bine în învățământul romanesc, pen tru ca elevii au doar drepturi … nicio responsabilitate sau grija …. o sa ajungă sa ne dicteze și notele în catalog, în viitorul apropiat ! Îți vine scarba de asemenea știri , sper sa fie false știrile. ..

  10. Iar testele anunțate îi lasă reci, cele pentru care te omori repetând și explicând în fel și chip doar-doar te vei face odată înțeles, nu îi stresează ABSOLUT DELOC. Mare stres când nu deschizi decât telefonul mobil și nicicum maculatorul sau vreun manual. De citit, ce să mai vorbim!!!! Prin urmare, de ce să ne mai mirăm că profesorii calificați pe vremea când nu se intra cu dosare la facultate nu visează decât la P E N S I E!!!! Săracii elevi doldora de drepturi și aproape fără nicio îndatorire!

  11. Pai sa vina astia in Romania. Sa vada power play la ora ca sa te stie elevul de frica. Sa intepeneasca elevul cand intri in clasa si sa faca liniste. Preventia este mama intelepciunii! Ai vazut asta la profii tai cand erai la scoala si mergea. Frica motiveaza, nu? Era profu’ ala a-l dracu’ la care invata toata lumea. Ce bine era pe vremuri … ce scoala se facea nene … astia nu mai stiu acum nici de frica.

    Daca nu se aude musca le dai lucrare ca sa stie pe viitor ce-i poate astepta.

    Scoti stiloul tacticos din geanta si te miri ca l-ai adus la scoala pe cel pentru note proaste. Deschizi catalogul random si te uiti urat in clasa. Nu misca nimeni, toata lumea e atenta.

    1. tu și restul romanilor care gândiți așa, treziți-vă la realitate și încercați măcar puțin să realizați că vremurile se schimbă de la o zi la alta, când auziți că copiii au depresie sau anxietate spuneți că sunt nebuni, așa că mai terminați cu chestiile de genul “ce școală se făcea înainte iar acum nu se mai face”. copiii și adolescenții sunt viitorul, nu voi.

    2. Corect!
      „Noii” filozofi ai educației nu înțeleg că actul (procesul) educațional nu este/nu poate fi ceva comod.. Educație fără constrângere nu se poate! Performanță fără muncă imensă (uneori inumană) nu există!
      F bine punctat! Fără liniște și respect în clasă, educație -„never„!

  12. Ar trebui făcut și un studiu pe inspecțiile inopinate sau anunțate de pe o zi pe alta și care nu urmăresc, de fapt, performanțele didactico-pedagogice ale cadrului didactic, ci mai degrabă lacunele din dosarul personal care trebuie sa cuprindă, la orice oră, “cáte-n luna și-n stele”, elemente numeroase care au rareori legătură cu nevoile și performanța școlară a elevului (invățământul trebuie centrat pe elev și nu pe profesor)!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Filmul și educația publicului tânăr”, conferință la Universitatea Națională de Arte Teatrale și Cinematografie din București sâmbătă, 16 decembrie. Intrarea este gratuită / Printre vorbitori, profesoara de limba română Carmen Ion

O conferință despre utilizarea filmului în educație va fi organizată sâmbătă, 16 decembrie, începând de la ora 10, de Universitatea Națională de Arte Teatrale și Cinematografie (UNATC) din București, potrivit…
Vezi articolul

Rezolvarea subiectelor de la Matematică, Bacalaureat 2023, filiera Tehnologică, făcută de profesoara Florentina Pavăl: Subiecte asemănătoare testelor de antrenament, nimic din ce s-a reintrodus anul acesta în programă

Profesoara Florentina Pavăl de la Colegiul Național “Nicu Gane” din Fălticeni a rezolvat pentru Edupedu.ro subiectele la Matematică pentru filiera Tehnologică de la BAC 2023. Astăzi, 27 iunie, elevii de…
Vezi articolul

Aproape 100.000 de elevi nu mai primesc bursa de merit în anul acesta școlar, față de anul trecut, după ce fostul ministru al Educației a modificat plafonul mediei de la 8.50 la 9.50, iar elevii de clasa a V-a nu mai au dreptul la bursa de merit

Sunt cu aproape 100.000 de elevi mai puțini în anul școlar 2022-2023, față de anul școlar trecut, care nu mai primesc bursă de merit, arată o centralizare a ministerului Educației,…
Vezi articolul