Campanie susținută de Brio.ro

Școlile se schimbă digital din mers, sub presiunea pandemiei, când lumea e plină de strategii pentru tehnologizarea educației, dar puține trec de vorbe și viziuni mărețe – raport OECD

2.383 de vizualizări
Foto: 71558596 © Dreamstime.com
Transformarea digitală pe care o grăbește, în școli, pandemia Covid-19 a venit într-o vreme în care multe sisteme educaționale intraseră deja în iureșul tehnologiilor pentru educație, dar întâmpinau o rezistență mai mare decât în alte domenii din partea oamenilor din acest sector. Un document de lucru al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), publicat recent, arată însă că această tendință de tehnologizare rămâne, în continuare, mai degrabă la nivel declarativ, dacă ne uităm la strategiile țărilor pentru integrarea tehnologiilor digitale în sistemele lor de învățământ.

Documentul, semnalat recent de Reyer van der Vlies, analist în cadrul Departamentului pentru Educație al OECD, arată că jumătate dintre țările membre ale organizației au adoptat o strategie dedicată educației digitale, în care își expun punctele de vedere despre oportunitățile și provocările pe care inovațiile tehnologice le-ar putea aduce în școală. Alte țări, arată textul, includ educația într-o strategie mai largă privind inovația digitală.

Dar, atrage atenția raportul, cele mai multe dintre aceste strategii nu au nici buget, nici plan de acțiune, iar abordarea variază de la idei de lucru la „viziuni îndrăznețe” pentru progres viitor. Închiderea școlilor, în timpul pandemiei, a arătat distanța dintre aceste viziuni și ce se întîmplă de fapt: „numeroase țări mai au încă mult de lucru pentru a integra tehnologiile digitale în sistemele lor de învățământ”.

Documentul citat arată că cele mai multe strategii evită detaliile despre tehnologii specifice, optând să se concentreze pe funcțiile tehnologiilor – de la cele existente la aplicații de inteligență artificială – sau pe posibilități de folosire a lor:

  • ca platforme pentru școli, profesori, elevi etc.
  • ca instrumente pentru evaluare, reurse digitale sau activități de învățare
  • ca instrumente de analiză a datelor de învățare și de management al datelor.
Principalele provocări legate de tehnologizare

Câteva țări dintre cele care sunt membre OECD sunt preocupate și de problema accesului tuturor copiilor la educație digitală – una dintre cele mai mari probleme ridicate de trecerea la predare online, în pandemia Covid-19.

O altă provocare menționată în câteva strategii este cea legată de protecția datelor. Iar o a treia mare problemă majoră este cea legată de infrastructura IT&C (disponibilitatea echipamentelor, conectivitate).

Aceste strategii există, dar va fi o mare provocare ca ele să fie actualizate și puse în aplicare în anii care vin, sub presiunea transformărilor accelerate de pandemie, arată OECD.

Abordarea strategică statală în domeniu contrastează cu abordarea de business. După cum arată analistul Reyer van der Vlies, industria EdTech a crescut constant în ultimul deceniu, iar, pe fondul impulsului dat de pandemie, cheltuielile globale în acest sector ar urma să crească de la 163 de miliarde de dolari în 2019 la 404 miliarde în 2025.

Raportul conține și legături la strategiile naționale privind tehnologia educației din țările OECD (fără referințe la România). Documentul poate fi consultat în detaliu aici

Citește și:
Tehnologiile pentru educație: cum a prins criza Covid-19 această industrie și cum ar putea evolua EdTech după epidemie 
Piața edtech din Norvegia, prin ochii unei antreprenoare românce: Cum se poate întări tehnologia pentru școală sub presiunea pandemiei și a schimbărilor de curriculum

Foto © SashkinwDreamstime.com Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Campanie susținută de Brio.ro

(P) Teză online la Matematică și teste digitale, în pandemie? Profesoara Ines Crețu, de la Liceul de Informatică din Iași: Am dat constant testare BRIO, de la clasele a V-a la a XII-a, iar notele le-am trecut în catalog. Rezultatul îl primim și eu și copilul

Pentru tezele online de anul acesta, testele școlare digitale de pe platforma BRIO sunt singura soluție. Eu nu văd cum altfel putem da teze la matematică și să mă asigur…
Vezi articolul

Profesori și elevi într-un adevărat festival al roboticii și minților creative la finala Nextlab.tech de anul acesta, cu peste 1.300 de participanți pasionați de tehnologie (P)

Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 s-a desfășurat în data de 1 Noiembrie 2025 la Academia de Studii Economice din București (ASE), reunind elevi pasionați de tehnologie din aproape…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Olimpiada digitală de matematică Brio Challenge. Filip Dolejan, finalist la clasa a VIII-a: Finala se va organiza în fața calculatorului, cu o cameră video spre foaie și una spre noi, să se vadă că nu copiem

Este clasa a VIII-a, pasionat de științe și visează să urmeze o facultate în SUA sau Anglia. Ca să atingă pregătirea și portofoliul cerute de o universitate de top, Filip…
Vezi articolul

Efectele pandemiei în școală. O scădere cu 18 puncte a procentului copiilor care puteau să rezolve probleme de o anumită dificultate, iar decalajele sunt și de 50%, spune Dragoș Iliescu, profesor universitar și expert internațional în testare: Simplificat, „un copil care lua nota 6 înainte de pandemie, ia acum 4”

„18% înseamnă că o cincime au pierdut, în medie”, a declarat Dragoș Iliescu despre pierderile în cunoștințe ale copiilor, măsurate în perioada pandemiei în raport cu situația dinaintea acestei perioade.…
Vezi articolul

Material susținut de Fundația Orange

Elevii își pot construi proiectul cu orice platformă din zona de creativitate robotică, în această ediție a SuperCoders 2025, spune Roxana Popescu, manager de proiect la Fundația Orange / Tema este inteligența artificială, iar înscrierile sunt deschise până pe 14 decembrie

Înscrieri deschise până pe 14 decembrie la concursul SuperCoders 2025. Ajuns la ediția a XII-a, competiția revine cu o structură extinsă și cu o miză actuală: integrarea inteligenței artificiale în…
Vezi articolul