Școlile și grădinițele cu predare în limba minorităților naționale, exceptate de la comasare și de la creșterea numărului de elevi în clasă prin Legea Bolojan și prin procedurile MEC

9.368 de vizualizări
Foto: © Jonathan Ross | Dreamstime.com
Unitățile de învățământ și formațiunlie de studiu pentru membrii minorităților naționale nu vor fi supuse comasărilor, potrivit modificărilor aduse Legii învățământului preuniversitar. Școlile de acest fel trebuie să școlarizeze cel puțin 60% din numărul de elevi stabilit prin lege, valabil pentru școlile în care învață copiii români. Pentru formațiunile de studiu, este necesar să aibă minimum 80% din numărul de elevi prevăzut.

Legea 141/2025, numită și Legea Bolojan, publicată în Monitorul Oficial pe 25 iulie 2025, aduce modificări Legii 198/2023. Astfel, la articolul 23, alineatul 1, se adaugă un punct care reglementează modul în care sunt organizate unitățile de învățământ și formațiunile de studiu pentru membrii minorităților naționale. Acestora le este permis să funcționeze independent cu un număr mai mic de elevi școlarizați decât cel prevăzut pentru școlile cu predare în limba română.

„(1^3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), învățământul cu predare în limbile minorităților naționale, precum și învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației se organizează și funcționează după cum urmează:

a) unități de învățământ cu personalitate juridică, cu un număr minim de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 60% din numărul prevăzut la art. 16 alin (1);

b) formațiuni de studiu, grupe sau clase, care cuprind un număr de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 80% din numărul stabilit la alin. (1)”.

Posibilitatea ca formațiunile de studiu pentru forma de învățământ în limba maternă să funcționeze cu un număr mai mic decât cel enunțat în lege a fost stabilită încă de la adoptarea acesteia în anul 2023.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, Consiliul de Administrație al fiecărei școli de acest fel sau partidul care reprezintă minoritatea respectivă – în acest caz UDMR – trebuie să solicite acest lucru, după cum se arată la articolul 23, alineatul 4, literele a și b.

„(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în unitățile administrativ-teritoriale în care există cerere pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale/studiul limbii minorității naționale, istoria, religiile și tradițiile minorității, respectiv educația muzicală a unei minorități naționale, efectivele formațiunilor de studiu se înființează, se organizează și funcționează astfel:

a) organizarea de noi formațiuni de studiu pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale/studiul limbii minorității naționale, istoria, religiile și tradițiile minorității, respectiv educația muzicală a unei minorități naționale, cu efective mai mici decât minimul prevăzut de prezenta lege, se poate realiza la cerere;

b) în situații excepționale, formațiunile de studiu pentru antepreșcolari, preșcolari sau elevi, pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale/studiul limbii minorității naționale, istoria, religiile și tradițiile minorității, respectiv educația muzicală a unei minorități naționale, pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea ministrului educației, pe baza unei propuneri justificate din partea consiliului de administrație al unității de învățământ sau al organizației minorității naționale reprezentate în Parlamentul României care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1). Efectivul maxim nu poate fi depășit cu mai mult de 2 beneficiari primari”.

Aceste prevederi sunt valabile și pentru formațiunile de studiu cu predare în limba română care funcționează în zone în care populația minorității etnice este preponderentă, se arată la alineatul următor. Pentru a funcționa cu un număr mai mic de elevi decât minimul stabilit, școlile respective trebuie să primească aprobare din partea Ministerul Educației și Cercetării, la propunerea direcției de învățământ preuniversitar din acel județ (DJIP/DMBIP).

„(5) Prevederile alin. (4) se aplică și formațiunilor de studiu în limba română, atunci când acestea funcționează în zone unde ponderea unei minorități etnice este majoritară. În aceste situații, aprobarea prevăzută la alin. (4) lit. b) se realizează de Ministerul Educației la propunerea DJIP/DMBIP sau a consiliului de administrație al unității de învățământ”.

Amintim, conform articolului 16, alineatul 1, din Legea 198/2023, modificat prin Legea 141/2025, școlile trebuie să se organizeze și să funcționeze respectând cel puțin una dintre următoarele condiții pentru a-și păstra personalitatea juridică:

a) cu minimum 500 de elevi;

b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;

c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari;

d) cu minimum 200 de antepreșcolari;

e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal;

f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special”.

În ceea ce privește formațiunile de studiu, acestea se organizează după cum se arată la articolul 23, alineatul 1.

„În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educația timpurie, nivel antepreșcolar:

(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puțin de 7 și nu mai mult de 11;

(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 17;

(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;

b) educația timpurie, nivel preșcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preșcolari, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 22;

c) învățământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 24;

d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 28;

e) învățământul sportiv și de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 24, și poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;

f) învățământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puțin de 16 și nu mai mult de 30;

g) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 8 elevi și maximum 15 elevi;

h) clasele din învățământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învățământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 32;

j) învățământul special:

(i) pentru antepreșcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 7;

(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puțin de 6 și nu mai mult de 8;

(iii) pentru antepreșcolari cu deficiențe grave de dezvoltare și preșcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puțin de 3 și nu mai mult de 5;

(iv) învățământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6;

k) prin excepție de la lit. j), în învățământul tehnologic special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12”.

Prin Procedura de comasare, excepția apare explicit la Articolul 8 din OMEC 5.197/2025, adică nici clasele cu predare în limba minorităților nu sunt obligate să crească numărul de elevi, conform prevederilor legale pentru restul școlilor: „Articolul 8(1) În învățământul preuniversitar, altul decât cel militar/învățământul cu predare în limbile minorităților naționale/învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației, formațiunile de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”.

Foto: © Jonathan Ross | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și
OFICIAL Procedura de comasare a școlilor cu mai puțin de 500 de elevi a fost publicată / Personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ va fi transferat la unitățile școlare absorbante sau nou-înființate, elevii vor fi automat transferați, împreună cu activele și arhiva
900 de directori vor fi dați afară din funcții prin comasarea școlilor în unități mai mari cu personalitate juridică, conform ministrului Daniel David: Ei nu rămân pe drumuri, că sunt profesori și se întorc la predare
Liceul Tehnologic din Țăndărei, Ialomița, se opune comasării cu o școală gimnazială fără personalitate juridică și cu un liceu neacreditabil pe învățământul profesional – memoriu
Aura Danielescu, primul șef de inspectorat școlar care critică public, cu argumente, măsurile Guvernului Bolojan în Educație: Ceea ce se întâmplă acum regresează învăţământul românesc cu cel puţin 10-15 ani / În rural, doar 3-4% dintre școli scapă de comasări, iar multe clase vor funcționa în regim simultan, mai rău decât pe vremea lui Creangă
Sunt oameni care vor rămâne pe drumuri de la 1 septembrie, spune profesorul Marius Lobază: Sunt 1.800 de contabili și secretare care nu vor mai avea loc de muncă, după comasarea școlilor
Va fi inuman pentru directorii din rural, care vor prelua alte școli, vor avea 10 ore de predare și vor trebui să administreze unități care se află la 15-20 km distanță una de cealaltă, afirmă Cătălin Zaman: Nu știu cine se va mai prezenta la concursul de director


10 comments
  1. din nou dubla măsură…minoritatea cu mai multe drepturi decât majoritatea…din nou guvernul plânge de milă străinilor și își sugrumă etnia!!
    Vor să taie bursele elevilor monoparentali și ale celor săraci!!!?(așa scrie in presă).
    se pare,că vor ,,umbla la pensiile speciale,dar nu se ating de CCR…duble peste duble…unii mai zei decât alții!!

  2. Apreciez UDMR,dar Guvernul României doarme?cum este posibil că minoritățile să aibă drepturi mai mari decât majoritarii? Bolojan știi să faci „reforme”doar cu pensionarii și privații, numai de la noi poți tăia,..gem primăriile de tăieturi de frunze la câini,secretarii de primării lucrează o ora pe zi..când vin la muncă,dar cine să-i vadă

  3. Eu am mare respect pt UDMR! imi place muuult ca nu se lasa calcati in picioare!! De ce i jignim ? Pt ca sunt verticali?.Sa i criticam pe idiotii care se uita la niste nr din care oricum nu inteleg nimic…Si decid sa ne intoarcem in 1990..
    Boi, Boi,Boi. Din nefericire,nu citește nici un bou ce scriem noi…ei se consideră lei..
    nu se amesteca cu aminalele domestice.

  4. În Covasna, Harghita și Mureș nu se comaseaza nici o școală din câte am auzit eu, totdeauna ei sunt mai speciali 😢

  5. Seamănă a discriminare pozitivă, trecând peste exprimarea total nepotrivită.
    E discriminare!

  6. Aici nu este discriminare față de propriii cetățeni?Adică minoritățile să aibă putere mai mare decât românii din România!?🤦‍♂️

  7. Bolojan, bolojan…….esti un mare mexican!!! ce ne place ca esti alaturi de minoritati! bravooooo! pe ai tai,da i dracului! fetele tale au terminat scoala, ce ti pasa! bolojan, bolovan!

  8. Corect.În România minoritățile sexuale și naționale au puteri mai mari decât românii din România.Tipic românesc.Cei care sunt mai puțini au drepturi mai mari decât cei mai mulți🤮.Avocatul poporului,CCR?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca: „Școala Altfel” din anul școlar 2024-2025 va avea ca temă prioritară prevenirea și reducerea faptelor de violență, a consumului de droguri, alcool și tutun și educația rutieră, iar școlile vor desemna un responsabil pentru aceste activități

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că „Școala Altfel” în anul școlar 2024-2025 „va avea ca temă prioritară prevenirea și reducerea faptelor de violență, a consumului de droguri, alcool și…
Vezi articolul

Corpul de control al Ministerului Educației este la Colegiul Național Gheorghe Șincai din București, pentru a ancheta anularea a zeci de lucrări la prima probă de Bacalaureat – surse

Corpul de control al Ministerului Educației anchetează situația de la comisia de Bacalaureat de la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, potrivit surselor Edupedu.ro. Luni, pe 26 iunie, președintele comisiei…
Vezi articolul

Ministrul Educației, Daniel David, replică pentru fostul ministru al Proiectelor Europene, Marcel Boloș: Dacă nu renegociam PNRR, România risca să piardă 1,7 miliarde de euro din fondurile pentru educație, nu doar 700 de milioane. Este vorba despre ceea ce s-a planificat înainte să vin eu

România ar fi putut pierde circa 1,7 miliarde de euro alocate pentru educație prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), dacă nu ar fi fost inițiată o renegociere a…
Vezi articolul