Școlile și grădinițele să acorde o atenție deosebită colaborării cu familiile elevilor care au intoleranță la gluten, transmite Ministerul Educației

1.656 de vizualizări
Lipsa de implicare a unor părinți în educația copiilor
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Școlile trebuie să acorde o atenție deosebită colaborării cu familiile copiilor care au fost diagnosticați cu boala celiacă, după cum se arată într-o informare trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. De asemenea, școlile și grădinițele au ca sarcină informarea și instruirea întregului personal cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii cu produse pe bază de gluten.

UPDATE Altă „scăpare” la Ministerul Educației. Inspectoratele școlare au primit o informare în care este citat greșit un ordin / Sunt vizate școlile și grădinițele care au copii cu intoleranță la gluten

  • Informarea este semnată de secretarul de stat Florian Lixandru.

„Ținând cont de numărul semnificativ de copii/elevi din învățământul romanesc, diagnosticați cu boala celiacă, vă rugăm să transmiteți unităților de învățământ preuniversitar să acorde o deosebită atenție colaborării cu familiile acestora, precum și informării și instruirii întregului personal al unității de învățământ cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii / elevi cu produse pe bază de gluten”, se arată în documentul citat anterior.

În informare apare că, „totodată, vă reamintim faptul că art.17, alin. (1) – (3) din ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației nr. 438/4.629/2021 privind asigurarea asistenței medicale a preșcolarilor, elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar și studenților din instituțiile de învățământ superior pentru menținerea stării de sănătate a colectivității și pentru promovarea unui stil de viață sănătos are prevederi exprese privind copiii /elevii cu diferite alergii/intoleranțe alimentare sau boli cronice care necesită regimuri speciale”.

Iată ce prevede art. 17 din ordinul menționat mai sus:

„(1) Unitățile de învățământ preuniversitar colaborează cu autoritățile publice locale, precum și cu părinții sau reprezentanții legali ai preșcolarilor și elevilor pentru promovarea principiilor de viață sănătoasă.

(2) Instituțiile de învățământ superior colaborează cu autoritățile publice locale și organizațiile studențești pentru promovarea principiilor de viață sănătoasă.”

Elevii cu boala celiacă beneficiază de bursă medicală în anul școlar 2022-2023, potrivit Asociației Române pentru Intoleranță la Gluten. Bursa medicală este încadrată în categoria burselor sociale, conform criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar, criterii aprobate prin ordinul nr. 5.379 din 7 septembrie 2022.

Articolul 15 stabilește că „bursele de ajutor social se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:

c) elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, astfel:

  • I. boli și tulburări ale sistemului nervos și ale funcțiilor mentale globale;
  • II. boli ale structurilor și funcțiilor senzoriale;
  • III. boli ale structurii laringelui și funcțiilor sale;
  • IV. boli ale structurii sistemului cardiovascular și ale funcțiilor sale;
  • V. boli ale structurii aparatului respirator și ale funcțiilor sale;
  • VI. boli ale structurii sistemului imunitar și ale funcțiilor sale;
  • VII. boli ale structurii și funcțiilor sistemelor digestiv, metabolic și endocrin;
  • VIII. boli ale structurii funcțiilor aparatului urinar cu sau fără insuficiență renală cronică (IRC), indiferent de cauză;
  • IX. boli ale structurii și funcțiilor aparatului locomotor și corespunzătoare mișcării;
  • X. boli ale structurii pielii, anexelor și funcțiilor tegumentului;
  • XI. boala canceroasă (indiferent de localizare, inclusiv recidivele și metastazele);
  • XII. boli genetice;
  • XIII. transplantul de organe, țesuturi și celule, stările posttransplant;
  • XIV. orice altă boală, tulburare sau afecțiune, de exemplu, cronică/genetică/care necesită tratament îndelungat pentru cel puțin 6 luni sau servicii de abilitare și reabilitare pentru cel puțin 6 luni sau îngrijiri paliative și care se înscrie în vreuna dintre categoriile enumerate la pct. I-XIII este luată în considerare;

d) elevii din învățământul primar și gimnazial din mediul rural, care sunt școlarizați într-o altă localitate, întrucât nu au posibilitatea să studieze într-o unitate de învățământ din localitatea de domiciliu, acordarea bursei nefiind condiționată de venitul net lunar al familiei; prin localitate de domiciliu se înțelege comuna/orașul cu subdiviziunile sale administrative.

(2) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5) și avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul școlar, respectiv a certificatului de încadrare în grad de handicap, fără a fi condiționată de venitul net lunar al familiei”.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Consiliul Rectorilor

Pressone.ro: Modificări pregătite pentru analiza plagiatelor ar putea da un rol decisiv softurilor și ar elimina sesizările multiple. Ioan Aurel Pop, șeful CNATDCU, admite că „e posibil” ca problemele să fie cauzate „de nume, de personalități” și invocă o posibilă demisie

Reanalizarea tezelor de doctorat care au fost soluționate de către CNATDCU ar urma să devină imposibilă, printr-una dintre modificările la Metodologia de soluționare a sesizărilor de plagiat în tezele de…
Vezi articolul

CFR Călători anunță că din 3 septembrie nu mai acordă nicio reducere studenților pe tren, deși Autoritatea Feroviară anunța că reducerile actuale vor fi acordate chiar și după intrarea în vigoare a noilor legi ale Educației, până la aprobarea normelor de aplicare cu noile facilități, de către Guvern

Două instituții de stat se contrazic public în privința reducerilor pentru studenți valabile pe transportul feroviar din data de 3 septembrie. Este vorba despre CFR Călători, operatorul de stat pentru…
Vezi articolul

Administrația Prezidențială: Reîntoarcerea în clase a tuturor elevilor cât mai curând posibil, obiectivul principal / Nicio restricție suplimentară în privința școlilor / Se pregătesc concursurile de directori

Reîntoarcerea în clase a tuturor elevilor cât mai curând posibil este obiectivul principal, anunță Administrația Prezidențială într-un comunicat, după o ședință a președintelui Iohannis cu ministrul Educației. Redăm comunicatul: „Președintele…
Vezi articolul

Regulile de înscriere la grădiniță și creșă 2024, la fel ca anul trecut. Ce trebuie să facă părinții, documentele necesare și care sunt criteriile de departajare în cazul în care sunt mai mulți copii decât locuri – proiect

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul de metodologie privind înscrierea la creșă, grădiniță și servicii de educație timpurie complementare (ludoteci). Amintim, înscrierea la grădiniță și creșă 2024 are…
Vezi articolul