Ministrul Educației spune că a eșuat să interzică școlilor, prin lege, să mai organizeze cursuri în 3 schimburi pentru că profesorii și părinții din acele școli s-ar opune

6.294 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Alexandra Pandrea
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține că a dorit să introducă în proiectul legii educației o interdicție ca școlile să organizeze cursuri în mai multe schimburi, însă lasă de înțeles că acest lucru nu s-a întâmplat din cauza opoziției profesorilor și părinților. “M-am lovit de realitate: nu vor”, a spus el la o conferință organizată de PNL vineri, la Brașov, întrebat fiind în legătură cu desfășurarea școlii în mai multe schimburi.

În varianta actuală, proiectul legii învățământului preuniversitar prevede că programul de gimnaziu (Art 26.1) “se organizează și funcționează, de regulă, cu program de dimineață”, iar cel al școlilor primare “se organizează și funcționează cu program de dimineață” (Art. 25.1). Întrebat în conferință despre posibilitatea unei formulări de tip “de regulă” și pentru școala primară, ministrul a abordat chestiunea referindu-se la ideea de a interzice școala în trei schimburi, lucru refuzat, afirmă el, de profesori și părinți: “Cei care cereau interdicția au fost cei care s-au opus cel mai abitir”.

  • Situația predării în mai multe schimburi este una care, din declarațiile prefectului Capitalei, Toni Greblă, se accentuează: potrivit oficialului, anul acesta sunt 13-15 școli bucureștene în situația de a pregăti funcționarea în 3 schimburi, în timp ce, în 2019, datele ISMB indicau 12 școli în această situație, iar anul trecut – 13 școli. Detalii – mai jos
Declarația din dezbaterea PNL desfășurată, la Brașov, pe tema proiectelor de legi ale educației:

Întrebare: “Un exemplu era un singur schimb pentru clasele primare – fără nicio altă portiță. Dar probabil sunt situații particulare în care școala chiar nu poate și atunci ar fi în afara cadrului legal. Dacă se menține formularea “ciclul primar studiază, de regulă, într-un singur schimb”, este acoperitor, măcar pentru o situație determinată – nu știu, lucrări de investiții într-o școală, sunt multe situații.”

Sorin Cîmpeanu: “Este o mare dorință a mea să introducem acest lucru, însă, încă o dată vă spun, cei care cer cel mai puternic acest lucru sunt cei care se opun acestui lucru. Avem școli în care se învață în trei schimburi. Am vrut să introducem în lege interdicția de a mai organiza trei schimburi. Am ținut personal foarte mult la această prevedere. M-am lovit de realitate: nu vor. Nu vor nici colegii din acele școli în care se învață în trei schimburi să renunțe, nu vor nici părinții, nu vrea nimeni să se renunțe. Dar toată lumea cere să nu mai existe trei schimburi. Iar când am formulat această propunere, concret, de interdicție a organizării în trei schimburi, cei care cereau interdicția au fost cei care s-au opus cel mai abitir: stați așa! Nici măcar tranzitoriu, în timp, în termene mai îndepărtate nu au acceptat. Nu știu cum.”

Declarația – la minutul 1:02:00 în înregistrarea evenimentului:

Context: în București, numărul școlilor care funcționează în 3 schimburi crește

Săptămâna trecută, situația din București a fost semnalată de prefectul Toni Greblă, care a abordat-o în contextul discuțiilor avute cu inspectorul școlar general Vlad Drinceanu și cu secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion. Discuțiile au avut loc în contextul în care mai sunt 2 săptămâni până începe anul școlar.

Problema este semnalată an de an în raportul privind situația învățământului din București, raport întocmit de ISMB. Din raportul de anul trecut: “Cea mai actuală problemă a infrastructurii educaționale este reprezentată de creșterea importantă a numărului de elevi și preșcolari. Ca urmare a introducerii clasei pregătitoare, a marilor investiții imobiliare din ultimul timp și a școlarizării în București a unui număr din ce în ce mai mare de elevi proveniți din județul Ilfov sau din alte județe ale țării, numărul elevilor care învață în școlile din București este din ce în ce mai mare. Școlile gimnaziale din Municipiul București s-au confruntat, an de an, cu fenomenul de suprapopulare”.

Potrivit lui Toni Greblă, acum “avem câteva școli (…) 13-15 școli care funcționează în trei schimburi și se fac eforturi și cu ajutorul Inspectoratului și cu înțelegerea părinților pentru a găsi acele modalități în care într-o școală care este în apropiere și funcționează doar într-un schimb, să fie preluat schimbul III de la o altă școală, pentru a echilibra un pic lucrurile”.

Întrebat ce soluții există pentru acești elevi care învață în 3 schimburi, prefectul Capitalei a spus că sunt soluții, “dar decizia este foarte dificil de luat deoarece ține în primul rând de părinți, de dorința părinților de a nu părăsi o anume unitate de învățământ unde copilul s-a obișnuit, pe care părinții sau elevii o consideră mai bună decât altele similare. Din acest punct de vedere, teoretic ar exista aceste posibilități, practic, este nevoie de un dialog, de o negociere cu părinții, de o informare foarte bună a părinților pentru ca elevii și părinții să accepte această mutare care sperăm să fie pentru cât mai scurt timp posibil jumătate de an, un an și nu mai mult”, a mai spus Toni Greblă.


19 comments
  1. Toată lumea ar vrea ore dimineața. Mi-e foarte greu mie, profesor, să vin 2-3 ore pentru tura de dimineață și alte 2-3 pentru după-amiaza. Aș prefera, bineînțeles, să fie toate dimineața. Atunci sunt odihnită, am energie. Iarna la ora 19.30 îți vine să dormi, nu să te concentrezi, fie că ești elev, fie că ești profesor.
    Trebuie construite școli. Dar asta nu o să vedem. Că nu sunt bani, nu-i așa? Sau sunt, dar nu pentru prostii, cum ar fi educația…

  2. Acest ministru este un bun manipulator . Dă jumătăți de răspunsuri , sugerează , ” mi s-a spus …” Aruncă pisica și abate atenția de la alte probleme.
    În primul rând , învățământul nu se rezumă la școlile din București. Și acolo am înțeles că sunt 12-15 cazuri , da ? Din câte școli , 200 și ceva? Păi , construiți școli! În orașul în care locuiesc și lucrez știu o singură școală în care să se învețe în trei schimburi . Și asta într-un cartier mare. În rest , două colegii au cursuri doar dimineață , iar în restul școlilor gimnaziale și liceelor , clasele a 5 , a 8 , a 9 și a 12 învață dimineața .
    În al doilea rând , nu văd cum profesorii s-ar putea împotrivi , dacă șefii ar veni cu o soluție corectă. Altfel , unde se pot face ore , pe școală sau în parc ? Aruncă minciuna și lasă proștii să se agite…

  3. Cred că suntem singura țară din Europa în care se mai învață în schimburi. Nu e destul să dai o lege care să interzică asta, trebuie să oferi concret condiții pentru îndeplinirea ei- să construiești școli și corpuri noi de clădiri. Nu să te plângi că nu vor părinții, de parcă ei își doresc să le vină copilul acasă la ora19:30. Sau profesorului îi convine să-și predea lecția de la 17:00 la 18:00 când copilul e rupt de oboseală și foame și nu se mai poate concentra. Eu mă mir sincer că sunt atâția copii care pot face totuși performanță în condițiile astea.

  4. Nici schimbul 2 nu e o soluție. Sa fii la școală de la 12 la 18 e total inadecvat pentru elevii de gimnaziu. 😤 Seara sunt foarte obosiți (își fac teme parțial și uneori un pic de sport), iar dimineața nu e suficient timp pentru a aprofunda și a învăța fără stres (trebuie sa te pregătești de plecare, prânzul îl mănâncă la ora 11) 👎
    În Finlanda, Anglia, Franța elevii din gimnaziu (TOȚI
    elevii) învață dimineața, dar ei au mai multe școli și mai puține biserici.
    Construiți mai multe școli și vor avea loc toți elevii sa învețe de dimineață.
    Știu ca acest comentariu e null pentru autorități… Nu vor face nimic 😴…dar după liceu muuuuuuulți vor pleca sa studieze sau sa muncească în alte țări 🤔😤😥

  5. Acest ministru, probabil considerat printre cei mai performanți ai guvernului ,,Ciucă al nostru” – al ciu de fapt?, prezinta evidente contradicții in ideile expuse. Citiți cu atentie cum se contrazice singur! Iar dupa ce a reușit sa pară … inteligent, vroiam sa zic, da vina pe alții, cum bine a fost observat aici. Halal ministru! Unul care se amuză ca intr-o gradinița a găsit scris ,,Puie monta”! Ce pretentie sa ai? Sunt oameni ce lasă impresia ca sunt inteligenți și stiu ce spun. Dar ei doar lasa impresia, in rest tractorul ară fără rost ogorul sarac al intelectului …

  6. Da, cursurile în schimburi sunt o problemă reală în unele şcoli din Bucureşti. Copiii au de suferit din cauza acestui program. Nu înţeleg cum de părinţii sunt de acord cu acest lucru. Probabil este vorba despre binecunoscutele de-acuma complicităţi între părinţi şi şcoli, în sensul că părinţii tăbărăsc şi supraaglomerează anumite şcoli (deşi sunt de prin alte localităţi sau din alte colţuri ale oraşului, dar vor moţ la o anumită şcoală) şi, uite-aşa, şcolile acceptă, în mod ILEGAL clase supragalomerate şi, pe cale de consecinţă, şi cursuri în schimburi. În situaţia asta, este explicabil de ce unii părinţi nu numai că acceptă, dar mai sunt şi ostentativi.

    1. Romania nu este doar Bucuresti. Scolile din rural au un numar fix de sali, in general maximum de sali echivalent cu clasele unui ciclu. Elevi putini in clasa, dar clase insuficiente si pentru schimbul urmator alt ciclu de invatare. Unde pui 4 clase de gimnaziu si 4 clase de primar daca scoala este construita doar cu 4 sali, cancelarie si biroul directorului? Si cam asa sunt toate scolile de la tara. Asa ca tu vorbesti din povesti, orizontul tau se limiteaza la Bucuresti, dar restul tarii??

  7. Nu există suficiente SĂLI. Sunt școli care nu au suficiente săli de clasă dar care au cerut aviz de la ISJ pentru 6 clase de pregătitoare. Normal că au obținut aprobare, așa se întâmplă când unul dintre partenerii de viață de directorul școlii iar diva este inspector școlar. AFACERI DE FAMILIE!

  8. Părinții și elevii în mod sigur se opun programului de învățământ în 3 schimburi, pentru că acest lucru reprezintă un stres enorm pentru ei, profesorii, în schimb, nu, pentru că astfel mai câștigă un plus la salariu. Copiii aceștia, nu mai au timp liber. Sunt încărcați cu teme și referate enorm de mult, deoarece unii profesori, pur și simplu nu au chef sau nu au tragere de inimă să le ușureze munca și viața acestor copii și apoi se plâng că elevii nu și-au făcut tema la materia respectivă. “Stimați” profesori, copiii aceștia muncesc și învață mai mult decât noi, oamenii mari. Noi, lucrăm 8 ore, ei, săracii, 10-12 ore pe zi, ceea ce nu este normal, dar unora dintre voi, nu le pasă, ceea ce este rușinos. Voi știți doar să vă plângeți că aveți nu știu ce rapoarte de făcut, dar copiii sunt mult mai stresați decât voi.

    1. Vad ca ai găsit sursa problemei: profesorii! Ce sa spun? Câți elevi invață 12-13 ore pe zi? Înteleg ca toți! Minciună!
      Ca profesorii care predau in 3 schimburi au bani in plus, asta de unde ai scos-o madam? Din burtă probabil ca pe fluturasul de salarii de invățământ, din câte stiu eu, nu e trecută aceasta situație. Deci, din nou, minciună!
      Ca elevii sunt incarcați cu teme si referate asta se intâmplă pentru ca este ceruta o diversificare a evaluării la clasă. Dar, de unde sa stii mata, madam Mămica. Ca sa nu mai spunem ca elaborarea unui referat care, de cele mai multe ori e copiat de pe net, vine in avantajul elevului, altfel ar fi fost stresat saracul cu o evaluare orală sau in scris in plus… ei, nu mai invăța ,,sărăcuțul” 12-13 ore in plus, dar probabil nu mai dormea noaptea de stres …
      Acum, ca invața acum 12-13 ore (bine, e o exagerare aici) ca dedica studiului mai mult… păi am avut colegi care nici sa-i pici nu dedicau studiului mai mult decât faceau la scoală, erau într-o permanentă vacanță si, hei, astăzi muncesc pe rupte si se gândesc saracii când mai vine amarâtul ăla de concediu de 2 săptămâni pe an … exista timp pentru toate, depinde cum il folosești.
      Copiii acestia muncesc mai mult decât oamenii mari!!!! Pe ce planeta trăiesti madam? De ce afirmi asta? Pentru ca ai un copil care nu face fată la scoala la care l-ai dat? Mută-l la alta scoala cu profesori mai întelegatori! Ce te opreste? Si nu mai generaliza o situație particulară, madam Mămica ofuscată, vezi de ceea ce te pricepi, nu mai analiza pe alții ca nu ai mata căderea morală sau profesionala sa o faci!
      Madam Mămica ….

    2. Cum as castiga eu ceva la salariu, toanto, cand eu stau 2 ore la cei mari dimineata apoi am fereastra pana la 15 la cei mici, iar fereastra pana la 6. Orele incep de la 7 la noi si eu am 120 km dus-intors pana acasa. De la 9-15 am 2 pisibilitati doar: sa stau in scoala pe timpul meu sau sa merg acasa(exclus 120 km dus-intors, mai ales ca naveta se plateste o sg.data si nici nu am cu ce, nu am niciun autobuz sau tren). Asa ca te intreb iar: unde e castigul profesorului? Ca mai are putin so doarme in scoala sau care? Cat despre evaluare…demult nu mai dau teme acasa, iar faptul ca se dau si referatr, portofolii, teste, e pentru ca suntem obligati sa evaluam formativ prin metode diferite, diversificate. Nu poti evalua elevul doar din ascultari sau doar din testari. Esti rupta de realitate.

  9. S-au opus pentru ca, spre deosebire de tine, neavenitule, oamenii normali se gandesc la faptul ca dupa fiecare lege data exista si consecintele ei, iar tu nu faci nimic sa garantezi in vreun fel deciziile pe care le iei. Mereu ai dat legi si le ai pus in carca scolii, autoritatilor locale, parintilor, profesorilor.

  10. Exista scoli si in afara Bucuretiului! Poate ca onorabilul ministru nu a aflat inca acest lucru.Nu am auzit sa se fi deplasat in tara sa vada cu ochii lui care sunt conditiile reale din scoli. Nu cred ca sunt parinti de acord ca elevii sa faca scoala pana seara tarziu. Nu mai dau randament, atentia lor este diminuata, scade capacitatea de retentie din cauza oboselii. Au randament redus chiar si elevii care invata in schimbul II, atunci ce putem spune de cei din schimbul III? Exista studii care arata acest lucru. Si ne mai miram ca creste absenteismul, abandonul scolar? Nu au toalete sau, acolo unde sunt, sunt insuficiente, dar le cerem sa respecte regulile de igiena. Intre ceea ce le spunem teoretic si conditiile oferite exista discrepante destul de mari. Oare nu credeti ca inainte de modificari in structura anului scolar si in ,,noua lege a invatamantului,, ar fi trebuit sa se preocupe de crearea de conditii optime in scolile din tara?

  11. NU SUNT DESTULE ȘCOLI.

    Nu există ”nu vor oamenii”. Dar NU există destule săli de clasă, clădiri, școli în unele zone din România (în special în orașele mai mari).

    Și nu părinții sau profesorii trebuie să le ridice. Dar ce să ceri primăriilor și ministerului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Recomandări pentru “turnurile de fildeș”: Micro-creditele să devină instrumente centrale pentru universități, dacă vor să se adapteze la tendințele europene și să ofere flexibilitate studenților – experți ai Universității din București

Micro-creditele ar trebui să devină puncte centrale pentru “macro-politici educaționale”, dacă universitățile românești doresc să țină pasul cu tendințele europene, afirmă un grup de experți ai Universității din București într-o…
Vezi articolul