Școlile și grădinițele să acorde o atenție deosebită colaborării cu familiile elevilor care au intoleranță la gluten, transmite Ministerul Educației

1.656 de vizualizări
Lipsa de implicare a unor părinți în educația copiilor
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Școlile trebuie să acorde o atenție deosebită colaborării cu familiile copiilor care au fost diagnosticați cu boala celiacă, după cum se arată într-o informare trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. De asemenea, școlile și grădinițele au ca sarcină informarea și instruirea întregului personal cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii cu produse pe bază de gluten.

UPDATE Altă „scăpare” la Ministerul Educației. Inspectoratele școlare au primit o informare în care este citat greșit un ordin / Sunt vizate școlile și grădinițele care au copii cu intoleranță la gluten

  • Informarea este semnată de secretarul de stat Florian Lixandru.

„Ținând cont de numărul semnificativ de copii/elevi din învățământul romanesc, diagnosticați cu boala celiacă, vă rugăm să transmiteți unităților de învățământ preuniversitar să acorde o deosebită atenție colaborării cu familiile acestora, precum și informării și instruirii întregului personal al unității de învățământ cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii / elevi cu produse pe bază de gluten”, se arată în documentul citat anterior.

În informare apare că, „totodată, vă reamintim faptul că art.17, alin. (1) – (3) din ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației nr. 438/4.629/2021 privind asigurarea asistenței medicale a preșcolarilor, elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar și studenților din instituțiile de învățământ superior pentru menținerea stării de sănătate a colectivității și pentru promovarea unui stil de viață sănătos are prevederi exprese privind copiii /elevii cu diferite alergii/intoleranțe alimentare sau boli cronice care necesită regimuri speciale”.

Iată ce prevede art. 17 din ordinul menționat mai sus:

„(1) Unitățile de învățământ preuniversitar colaborează cu autoritățile publice locale, precum și cu părinții sau reprezentanții legali ai preșcolarilor și elevilor pentru promovarea principiilor de viață sănătoasă.

(2) Instituțiile de învățământ superior colaborează cu autoritățile publice locale și organizațiile studențești pentru promovarea principiilor de viață sănătoasă.”

Elevii cu boala celiacă beneficiază de bursă medicală în anul școlar 2022-2023, potrivit Asociației Române pentru Intoleranță la Gluten. Bursa medicală este încadrată în categoria burselor sociale, conform criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar, criterii aprobate prin ordinul nr. 5.379 din 7 septembrie 2022.

Articolul 15 stabilește că „bursele de ajutor social se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:

c) elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, astfel:

  • I. boli și tulburări ale sistemului nervos și ale funcțiilor mentale globale;
  • II. boli ale structurilor și funcțiilor senzoriale;
  • III. boli ale structurii laringelui și funcțiilor sale;
  • IV. boli ale structurii sistemului cardiovascular și ale funcțiilor sale;
  • V. boli ale structurii aparatului respirator și ale funcțiilor sale;
  • VI. boli ale structurii sistemului imunitar și ale funcțiilor sale;
  • VII. boli ale structurii și funcțiilor sistemelor digestiv, metabolic și endocrin;
  • VIII. boli ale structurii funcțiilor aparatului urinar cu sau fără insuficiență renală cronică (IRC), indiferent de cauză;
  • IX. boli ale structurii și funcțiilor aparatului locomotor și corespunzătoare mișcării;
  • X. boli ale structurii pielii, anexelor și funcțiilor tegumentului;
  • XI. boala canceroasă (indiferent de localizare, inclusiv recidivele și metastazele);
  • XII. boli genetice;
  • XIII. transplantul de organe, țesuturi și celule, stările posttransplant;
  • XIV. orice altă boală, tulburare sau afecțiune, de exemplu, cronică/genetică/care necesită tratament îndelungat pentru cel puțin 6 luni sau servicii de abilitare și reabilitare pentru cel puțin 6 luni sau îngrijiri paliative și care se înscrie în vreuna dintre categoriile enumerate la pct. I-XIII este luată în considerare;

d) elevii din învățământul primar și gimnazial din mediul rural, care sunt școlarizați într-o altă localitate, întrucât nu au posibilitatea să studieze într-o unitate de învățământ din localitatea de domiciliu, acordarea bursei nefiind condiționată de venitul net lunar al familiei; prin localitate de domiciliu se înțelege comuna/orașul cu subdiviziunile sale administrative.

(2) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5) și avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul școlar, respectiv a certificatului de încadrare în grad de handicap, fără a fi condiționată de venitul net lunar al familiei”.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rectorul Universității de Vest din Timișoara, deputatul PNL Marilen Pirtea, acuzat la rândul său de plagiat, îi ia apărarea ministrului Sorin Cîmpeanu, în afacerea plagiatului: Nu s-ar include într-o zonă de plagiat / Pirtea este consilier onorific al premierului Ciucă, acuzat de plagiat în teza de doctorat

Acuzațiile de plagiat la adresa ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, aduse în ancheta jurnalistică de către Emilia Șercan „nu s-ar include într-o zonă de plagiat” în opinia rectorului Universității de Vest…
Vezi articolul

Profesoara Carmen Beraru cere reguli pentru profesorii mentori și denunță „denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență” în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Educației: Acești profesori trebuie sa le ofere debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral

Regulamentul de organizare și funcționare al școlilor ar trebui să le impună profesorilor mentori să aibă un comportament adecvat față de debutanți – este propunerea profesoarei debutante Carmen Beraru, de…
Vezi articolul

Ștefan Pălărie, senator USR, o acuză pe Ligia Deca de tehnici similare celor aplicate de Iordache și Cîmpeanu, acum pentru a bloca CNATDCU să analizeze doctoratul lui Lucian Bode: Cum să te duci tu, ministru, să ceri fățiș CNATDCU să nu își facă exact treaba pentru care există? Este șocant

Senatorul USR Ștefan Pălărie o acuză pe Ligia Deca, ministrul Educației, că aplică metode similare celor folosite de foștii miniștri Cîmpeanu sau Iordache, pentru a împiedica verificarea unor colegi de…
Vezi articolul

UPDATE Cum arată debirocratizarea în cercetare cerută de premierul Ciucă: firmele care vor să se acrediteze pentru inovare şi transfer tehnologic trebuie să depună 17 acte în loc de 7 / Precizările Ministerului Cercetării

Guvernul discută în ședința de miercuri un proiect de hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind acreditarea și funcţionarea entităţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic. Deși în nota de fundamentare vorbește…
Vezi articolul

Procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări de auz, văz, învățare și din spectrul autist a fost aprobată de minister

Ministerul Educației anunță că a aprobat procedura cerută de asociațiile pentru dreturile copiilor, prin care sunt asigurate la examenele naționale condițiile adaptate pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru…
Vezi articolul