Scriitorul Mircea Cărtărescu, despre România educată a președintelui Iohannis: O vorbă-n vânt. Nu avem nevoie de sloganuri. Educația începe în familie și există această educație a faptului de a fi între oameni – mi se pare lucrul cel mai important

638 de vizualizări
Mircea Cărtărescu / Foto: Facultatea de Litere/ Cristina Bogdan – Facebook.com
Nu îl percep bine, mi se pare o vorbă în vânt. Nu avem nevoie de sloganuri, spune scriitorul și profesorul Mircea Cărtărescu despre proiectul de țară al președintelui Iohannis, „România educată”, care a devenit lege din septembrie 2023.

„Avem nevoie de educație la firul ierbii ca să zic așa, pentru că educația nu este ceva ce ține de sistemul de învățământ în mod unic”, spune Cărtărescu, întrebat într-o emisiune recentă la Europa FM cum percepe proiectul prezidențial „România Educată”, pus în aplicare în urmă cu 9 luni, odată cu intrarea în vigoare a noilor legi ale educației Deca-Iohannis.

Întrebare: (…) Educația este cheia ieșirii din condiția actuală a societății. Asta fără a nega progresul pe care în facem în România. Dar cred că e mult de lucru și trebuie să găsim oamenii care să gândească aplicat un sistem prin care educația poate fi îmbunătățită.

Moderator – Cătălin Striblea: Am tot lucrat la acest sistem, acum el e pus pe masă trebuie să-și facă efectele (…), „România Educată” abia a început. Îl percepeți bine?

Mircea Cărtărescu: Nu îl percep bine, mi se pare o vorbă în vânt. Nu avem nevoie de sloganuri. Avem nevoie de educație la firul ierbii ca să zic așa, pentru că educația nu este ceva ce ține de sistemul de învățământ în mod unic. Educația începe în familie, firește. Educație înseamnă felul în care interacționezi cu oamenii. Totul ține de educație. Adică sigur că și chimia, și fizica, și matematica fac parte din educație, dar există această, cum să spun, educație a faptului de a fi între oameni.

Mi se pare lucrul cel mai important, care nu se predă nicăieri, pe care nu-l poți învăța dintr-o instituție sau dintr-alta, dar care înseamnă, într-un fel, că ești dornic și poți deveni pregătit să faci parte dintr-o lume mai adevărată, mai dreaptă, mai înaltă decât cea a părinților noștri, de pildă”.

  • Amintim că autorul de facto al rapoartelor „România educată” este Ligia Deca, actual ministru al Educației din 3 octombrie 2022 (PNL). Fost consilier de stat la Administrația prezidențială, Deca a preluat conducerea ministerului cu misiune clară de la Klaus Iohannis să treacă prin Parlament controversatele proiecte de legi ale educației, lansate în dezbatere de fostul ministru Sorin Cîmpeanu. Reușește asta pe 22 mai 2023, exact în ziua în care s-a declanșat prima grevă generală din Educație, din ultimii 18 ani, care avea să fie și cea mai mare de după Revoluție.
  • Proiectele de legi au fost promulgate, au intrat în vigoare, dar prevederi esențiale privind desființarea inspectoratelor școlar și reorganizarea instituțiilor sunt amânate sine-die din cauza anului electoral 2024. Deca e la al doilea mandat, ministru acum în Guvernul Ciolacu, iar la activ marchează nenumărate întârzieri ale proiectelor de reformă promise și clamate ani la rând, după cum a notat Edupedu.ro într-o analiză recentă despre promoția de absolvenți de liceu 2024.
„Orice este impus nu place copiilor”

Moderator: Sunteți în manuale, în câteva manuale. Vă bucură asta?

Mircea Cărtărescu: Habar n-am în ce manuale sunt și în care nu sunt. Nu am făcut nicio cercetare din punctul ăsta de vedere. Ce să zic? Pe de o parte, da, pe de o parte – ba, așa cum am mai spus-o până acum, mă bucură foarte tare că unele texte ale mele știu și eu că sunt în manuale, mi-au spus alții.

Pe de altă parte, toți avangardiștii se temeau de manuale și spuneau că dacă copilului îi este impus un text, n-o să-i placă, tocmai pentru că este impus. Orice este impus nu place copiilor. Copiii vor să citească pe sub bancă, în secret, în clandestinitate cărțile. Și eu aș vrea să fiu citit și în felul acesta, adică nu să devin un fel de Nică al lui Ștefan a Petrei obligatoriu, pe care, vrând-ne-vrând, îl bagi în capul tuturor copiilor din țară. Nu e idealul meu”.

Despre premiul literar recent: „M-a trezit definitiv”

Mircea Cărtărescu a vorbit în emisiune și despre surpriza acordării premiului literar internațional din Irlanda, în contextul în care a fost singurul autor din „cursă” care nu a scris direct în limba engleză, ci a fost tradus.

Întrebare: Cum v-ați simțit când ați câștigat premiul Dublin? Ați presupus sau a fost o totală surpriză pentru dumneavoastră?

Mircea Cărtărescu: Am presupus că n-o să-l câștig pentru că în prima fază erau 80 de cărți în lista lungă. Și cred că eram singurul care nu scrisese direct în engleză, adică singurul tradus. M-am gândit că n-am nicio șansă. După s-a dat lista scurtă, de 6 autori, între care doi erau irlandezi, deci de la început jucau pe teren propriu, ca să continuăm metafora cu fotbalul, iar alții învățaseră engleză de la mama, scriau în engleză de când se știau. Eu eram singurul tradus.

Și iarăși n-am crezut. Am dormit liniștit în toată perioada asta când din somnul meu într-o dimineață m-a trezit editorul meu din Statele Unite spunându-mi « ai câștigat, ai câștigat! ». Și asta m-a trezit definitiv.

Moderator: V-a sunat la o oră imposibilă?

Mircea Cărtărescu: Era cam 8 dimineața, 7 dimineața.

Moderator: Sunteți matinal?

Mircea Cărtărescu: Nu, nu sunt matinal. Pe la 08:30 – 09:00 mă trezesc de obicei. Fiindcă nu lucrez. Adică sunt pensionat, cum se zice.

Moderator: Stați târziu în noapte?

Mircea Cărtărescu: Nu stau chiar așa de mult, dar îmi place să dorm bine.

Moderator: Știți discuția aceea pe care domnul Liiceanu o avea cu domnul Pleșu și cu domnul Patapievici: « domnule, geniile se culcă târziu, adică pe la 2-3 ».

Mircea Cărtărescu: Nu știu cum sunt geniile, vă spun sincer că eu cred că noaptea este pentru somn, pentru dormit. Și că dormind bine ai mintea limpede a doua zi. Eu scriu numai dimineața așa încât am nevoie de minte limpede a doua zi”.


2 comments
  1. ”Educația începe în familie”

    Absolut adevărat. De prea mulți ani, educația (și nu doar instrucția) sunt aruncate în seama școlii, de parcă părinții (majoritatea, există și excepțiile fericite de rigoare, nu-i băgăm pe toți în aceeași oală) și-au terminat treaba imediat ce s-au născut copiii și au început să meargă/vorbească. Noi am fost generația care, în lipsă de bunici, am crescut cu cheia de gât, mai independenți decât cei de acum, cu niște abilități mult mai bune de rezolvare de situații problemă (știți la ce mă refer, nu are legătură cu școala) – dar am avut norocul să nu existe internet și să trăim efectiv doar în lumea reală. Cei de acum, în lipsă de bunici sau bani de bone, sunt crescuți cu telefonul în față și cu internetul ca instructor. Dacă știți ce colcăie pe internet, ar trebui să vă sperie asta.

    Unii însă preferă să se prefacă a nu înțelege situația curentă, se raportează la alte țări, cu alte culturi (unde lucrurile nu-s prea grozave oricum, din punct de vedere socio-cultural sau educațional, dar lor așa li se pare), așteaptă minuni de la alții dar nu acceptă să-și asume responsabilitatea pentru puii de om pe care i-au creat. Nu poți trimite un sălbatic obișnuit să i se facă toate voile pentru a nu începe să urle, într-un colectiv de elevi diferiți ca mediu socio-economic, așteptări și educație fundamentală (cei șapte ani de acasă), un elev care are doar drepturi iar de obligații n-a auzit niciodată, și să te aștepți ca școala ”să-l facă om”. Părintele e primul care educă al său copil.

    Altfel – e foarte simplu. Nu vor să-și asume, îi ia frumușel statul și îi bagă în școli cu regim militar, unde tot programul le e făcut de dimineața până la culcare și dacă mișcă unul în front, nu mai stă jos o săptămână.

    Nu vă convine aberația asta, nu?! Nimănui care-și iubește copiii nu poate să-i convină așa ceva. Dar asta e singura metodă care ar corecta tarele imense de educație elementară cu care vin unii copii la școală. Și sunt din ce în ce mai mulți. Problema majoră e că un elev care refuză să fie educat (cu sprijinul familiei) va ajunge un adult problemă, iar la maturitate, când răspunzi legal pentru prostiile făcute, nu mai vin mami și tati să se certe cu directorul sau profesorul pt Dl. Goe – Dl. Goe înfundă pușcăria când calcă strâmb.

    Educați-vă copiii înainte de a ajunge în școală, continuați să-i educați până ajung, cum se spune, pe picioarele lor, dați-le exemple pozitive și modele de urmat. Nu așteptați să se întâmple minuni când voi n-ați pus o bază acolo. Sau asumați-vă consecințele.

  2. Corect!
    Cum să faci România educată din birou când timp de 10 ani tu ca președinte nu ai organizat nicio activitate în școală, nu ai stat între copii (doar când s-a cântat ,,O lume minunată”)

    Singurii copii îmbrățișați au fost ucraineni și aceia cu mănuși!

    Pupila lui, Deca, face exact ce a învățat la Cotroceni.
    Limba de lemn și legi din birouri desconsiderând exact pilonii principali ai educației: elevii și profesorii (nu mă refer desigur la sindicate și la Consiliul elevilor)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea din București organizează prima ediție a Școlii de vară INTER-ASPA „Radu Lăcătușu”, pe teme de cercetare și inovare, la centrul din Țara Hațegului-Retezat

Universitatea din București organizează prima ediție a Școlii de vară INTER-ASPA “Radu Lăcătușu”, ce are drept scop “stimularea maturizării organizaționale în etapa de cercetare a inovării tehnologice”. Evenimentul are loc…
Vezi articolul