Scriitorul Radu Vancu: Se tace prea mult în mediul academic în fața acestor încercări de a secretiza legea educației

2.645 de vizualizări
Radu Vancu / Foto: Facebook.com
„Acum, de asemenea, se tace prea mult în mediul academic în fața acestor încercări de a secretiza legea educației, ceea ce este extraordinar de absurd. De fapt, a secretiza legea educației înseamnă a secretiza România, este același lucru”, a declarat scriitorul Radu Vancu, într-o intervenție la RFI, în legătură cu cele două proiecte de legi ale educației.

„Cum poți guverna la secret? De fapt, despre asta este vorba. Nu e doar îngrijorător, e scandalos de-a dreptul. Când văd atâta tăcere în mediul academic, mi se pare inacceptabil și dezolant, în egală măsură”, a precizat scriitorul.

Reamintim că proiectele sunt menținute în afara dezbaterii publice de către oficialii guvernamentali și de către ministrul Deca, nu sunt puse în transparență decizională așa cum demnitarul a anunțat în decembrie 2022, singurele informații fiind cele publicate pe surse de către Edupedu.ro și alte publicații care au consultat documentele respective.

Pe 10 ianuarie, la întâlnirea liderilor Coaliției de guvernare, decizia a fost că proiectele de legi nu pot fi aprobate politic în forma prezentată de Ligia Deca și că partidele vor face comisii de experți care vor ajusta textele. A fost stabilit chiar și un calendar:

  • 1 februarie prezentare în Guvern, lansarea în avizare interministerială pentru două săptămâni;
  • 15 februarie, aprobare în Guvern ca proiecte de legi și trimiterea lor în Parlament pentru procedură de urgență și constituirea în Legislativ a unei comisii comune de învățământ, formată din deputații și senatorii din cele două comisii de profil;
  • 15 martie, aprobarea de către Parlament a pachetului legislativ.

În luna iunie 2023 pachetul legislativ ar trebui să fie în vigoare deja, potrivit jalonului PNRR asumat de către Guvern.

Declarațiile lui Radu Vancu pe tema celor două proiecte de legi ale Educației:

Radu Vancu: Acum, de asemenea, se tace prea mult în mediul academic în fața acestor încercări de a secretiza legea educației, ceea ce este extraordinar de absurd. De fapt, a secretiza legea educației înseamnă a secretiza România, este același lucru. A secretiza România viitoare pe care aceste legi ale educației încearcă să o construiască. Cum poți guverna la secret? De fapt, despre asta este vorba. Nu e doar îngrijorător, e scandalos de-a dreptul. Când văd atâta tăcere în mediul academic, mi se pare inacceptabil și dezolant, în egală măsură.

Realizator: Suspectați o rea intenție, un interes ascuns? Sau pur și simplu un stil de lucru care se perpetuează de la un an la altul și care ne arată că, de fapt, autoritățile nu știu ce să facă, nu se pricep?

Radu Vancu: Părerea mea este că a început ca un ansamblu de proaste practici ale Guvernului care nu știe ce să facă și care a culminat într-o exasperare a guvernanților în fața reacțiilor noastre, atâtea câte sunt ele. (…) Este inacceptabil să faci asta. Nu poți camufla impostura trecând-o la secret, nu poți camufla nepriceperea trecând-o la secret. Asta este într-adevăr inacceptabil și trebuie să înceteze. Este obligatoriu ca niște legi atât de importante să fie puse în dezbatere publică și, de data aceasta, trebuie să fim de acord cu Partidul Social Democrat: este nevoie de o dezbatere întinsă pe o perioadă mai lungă de timp și care să fie în mod evident publică, iar faptul că din acest corp de experți fac parte oameni care și-au dovedit reaua credință, precum Sorin Cîmpeanu care a acționat întotdeauna ca ministru ca un protector al plagiatului. (…) Dacă vă aduceți aminte, și ordonanța 13 a fost dată oarecum în secret. Nu a fost anunțată pe ordinea de zi, a fost dată noaptea și am reacționat cu toții exasperați atunci. Pe strada am reacționat cu faimosul slogan „Noaptea, ca hoții”. Tot ca hoții se încearcă și trecerea acestor legi ale educației. Cum să faci așa ceva în secret? (…)

Realizator: Cum vă așteptați să iasă din Parlament forma finală a acestor legi ale educației. Sigur, noi nu cunoaștem nici măcar forma inițială, pentru că, așa cum spuneam, ea este ținută la secret. Teoretic vor fi niște dezbateri parlamentare care teoretic sunt publice. Cum vă așteptați să iasă de acolo?

Radu Vancu: Judecând după forma în care au arătat aceste proiecte de legi ale educației, când ele erau publice, nu mă aștept decât la și mai rău, mă aștept la continuarea intenției de a segrega învățământul într-o formă de învățământ pentru săraci și una pentru elevii veniți din familii cu posibilități materiale ridicate, mă aștept ca plagiatul și plagiatoriI să fie în continuare favorizați. Nu mă pot aștepta decât la ceea ce este mai rău, din păcate. (…)


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Învățământul profesional, obligatoriu pentru elevii care dau Evaluarea Națională anul acesta și nu obțin media de admitere 5. Comisia de Dialog Social a avizat propunerea Ministerului Educației

Elevii care intră anul acesta clasa a VIII-a, susțin Evaluarea Națională 2020 și nu obțin media 5 ar urma să fie obligați să meargă la învățământul profesional. Propunerea aparține Ministerului…
Vezi articolul

Directoare de școală, despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024: Atât timp cât în şapte ani elevii nu au învăţat să socotească, credeţi că mai învaţă în următoarele luni? Cred eu că o problemă este în clasele primare

Marilena Stoica, directoarea Școlii Gimnaziale Pia Brătianu din București, a declarat, pentru TVR Info, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, că „atât timp cât în şapte ani…
Vezi articolul

Material susținut de VIVA

VIDEO Directorii de școli să nu se mai zbată singuri în această încercare de a le cuprinde pe toate, spune Bianca-Virginia Ibadula, managerul Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Constanța, care folosește platforma Viva cu documentele necesare pentru fiecare unitate de învățământ

Avantajele platformei Viva au fost prezentate de 3 directori de unități de învățământ. Bianca-Virginia Ibadula, directorul Colegiului National Mihai Eminescu din Constanța, a spus că cei care conduc școlile ar…
Vezi articolul