Scrisori din vacanță. Elevi de clasele a III-a și a IV-a de la sat: Îmi doresc să înțeleg tot ce o să ne învețe doamna învățătoare / Mie mi-a lipsit doamna, mi-au lipsit colegii, mi-a lipsit banca, clasa, curtea școlii, școala, mi-a lipsit totul

19.364 de vizualizări
Copiii fac ore remediale în curtea școlii / Sursă foto: World Vision România
Deși vacanța este de obicei cea mai așteptată perioadă dintr-un an școlar, după mai bine de un an de pandemie și școală întreruptă, copiii își doresc să revină la clasă, la viața socială pe care o aveau înainte, la colegi și la profesorii care le sunt modele. Am rugat doi copii de școală primară, grupa de vârstă cel mai puternic afectată de întreruperile de învățare, să ne scrie câte o scrisoare despre cum a fost să învețe online în perioada aceasta și ce își doresc după ce se termină vacanța prelungită în care se află acum. Răspunsurile pe care Georgiana (10 ani) și Daria (9 ani) le-au scris pentru Edupedu.ro exprimă dorințele unei generații care a trecut prin cel mai mare experiment educațional probabil de la al Doilea Război Mondial încoace. Doar în perioade de război a mai fost întreruptă școala în felul acesta, diferența dintre generația actuală de copii și cele din trecut este tehnologia la care o parte din ei au avut acces.

Să cunoaștem mai întâi copiii care ne-au scris, ei fac parte dintr-un program al fundației World Vision România, „Pâine şi Mâine”, unul dintre cele mai de impact programe sociale și educaționale din țară. Inițial, a fost gândit ca intervenție remedială pentru cazurile de elevi care riscau să abandoneze școala din cauza sărăciei, neavând ce mânca la școală sau un loc unde să își facă temele. Odată cu pandemia, programul a căpătat însă o importanță critică. Pentru foarte mulți copii este practic singura șansă ca ei să nu abandoneze școala. O masă caldă și două ore de ajutor la teme, cu un profesor calificat, țin în viață șansa acestor copii la educație, la un viitor mai bun. Până acum, 1.250 de elevi din proiect au primit mâncare caldă la școală, ajutor la teme, haine și alte resurse pentru nevoile de bază. Georgiana și Daria sunt printre copiii care au beneficiat de programul „Pâine și Mâine”.

Georgiana are 10 ani, este elevă în clasa a IV-a, mai are un frate în clasa a II-a, mama lor este casnică, iar tatăl lucrează pe perioade scurte în străinătate. Georgiana învață foarte bine, îi place muzica, dansul, îi place să picteze și să citească, să o ajute pe mama ei în gospodărie. Familia locuiește într-o casă mică, dar îngrijită.

Daria are 9 ani, este elevă în clasa a III-a și mai are o soră în clasa a V-a, iar mama lor este de asemenea casnică și tatăl lucrează pe perioade scurte în străinătate. Daria învață foarte bine, îi place să se joace cu ceilalți copii pe ulița satului și să o ajute pe mama sa în grădină.

Scrisoarea Georgianei:

„Când m-am întors la școală, m-am bucurat deoarece am început activitățile pe care le aveam înainte de pandemie.

Atunci când am făcut activitățile online de acasă, nu mi-a plăcut deoarece nu aveam semnal, nu puteam înțelege din cauza semnalului și asta era greu pentru mine.

O zi din vacanță eu mi-o petrec începând cu igiena, cu micul-dejun, apoi ies afară, alerg, mă joc, culeg flori, merg la bunici. Eu cred că alți copii își petrec o zi din vacanță alergând, se joacă, se plimbă, se dau cu bicicletele, merg la bunici. Atunci când se vor deschide școlile vreau să nu mai port mască.

Nu am niciun plan, dar îmi doresc să înțeleg tot ce o să ne învețe doamna învățătoare.”

Răspunsurile Dariei:

„Cum a fost revenirea la școală?

Revenirea la școală a fost minunată pentru că mi-am revăzut doamna și colegii de care îmi era tare dor.

Ce îți lipsește de când școala s-a închis și a trebuit să faci activități de acasă?

Mie mi-a lipsit doamna, mi-au lipsit colegii, mi-a lipsit banca, clasa, curtea școlii, școala, mi-a lipsit totul.

Cum arată o zi din vacanța aceasta pentru tine?

O zi din această vacanță înseamnă pentru mine o zi ocupată pentru că o ajut pe mama la treabă în grădină, la curățenie, mă joc și mă uit pe telefon.

Ce îți imaginezi că fac alți copii de vârsta ta, acum în vacanță?

Îmi imaginez că alți copii de vârsta mea își ajută părinții la treabă, se joacă în drum și că stau cu frații sau surorile lor.

Ce ai vrea să faci atunci când se redeschide școala, pe 5 mai?

Pe 5 mai la redeschiderea școlii vreau să îmi povestesc vacanța cu colegii.

Ai vreun plan pentru prima zi după vacanță?

Da, să învăț mult mai mult.”

Un cadou de Paște pentru copiii vulnerabili

Pe lângă programul Pâine și Mâine, World Vision România a continuat un alt program început anul trecut, prin care copiii cei mai vulnerabili de la țară se pot bucura de Paște. 

O elevă mănâncă masa caldă primită în fiecare zi prin Programul Pâine și Mâine / Sursă foto: World Vision România

Campania se numește „Porția de bunătate”, în care toți cei care vor să facă o faptă bună cadou pot să doneze pentru copiii din proiectul „Pâine şi Mâine” al organizației, printr-un SMS la 8844 cu textul PÂINE (cost 2 euro) sau pe site-ul Fundaţiei: https://bit.ly/2PVoMW4.

Aceste donații se vor transforma în mese calde și ore de ajutor la teme printr-un program de educație remedială, după un an în care foarte mulţi copii nu au avut acces la educație, iar situaţia familiilor din mediul rural este critică.

Realitatea din mediul rural – aproape unul din zece copiii de la țară adoarme flămând, uneori sau întotdeauna

Pandemia a afectat grav situația materială a familiilor care trăiesc în comunitățile vulnerabile din mediul rural. Chiar și înainte de 2020, potrivit raportului „Bunăstarea copilului din mediul rural”, publicat de World Vision anul trecut, în peste 11% din gospodăriile de la țară copiii mâncau numai două mese pe zi. La nivelul întregului rural, proporția acestora a crescut de la 5% în 2016 la 9% în 2018, ajungând la 11% în 2020. Iar această pondere urcă la 30% în cazul familiilor celor mai nevoiașe.

Aproape unul din zece copiii de la țară adoarme flămând, uneori sau întotdeauna. Circa trei sferturi dintre familiile din mediul rural cumpără alimente mai ieftine, mai puține, sau amândouă la un loc. Din ce în ce mai mulți copii de la țară mănâncă mai puțin.

Copiii din programul Pâine și Mâine primesc alimente | Sursă foto: World Vision România

În 2016, 66% dintre familii limitau cantitățile de alimente achiziționate; în 2019, ponderea lor urca la 74%. Și aproape jumătate (46%) dintre familiile de la țară cumpără alimente pe datorie sau pe credit, iar pandemia a agravat situația acestor familii. 

60% dintre părinți nu au lucrat în perioada pandemiei, iar 19% și-au văzut veniturile diminuate ca urmare a concedierii, a șomajului tehnic și a imposibilității de a lucra cu ziua. Iar prețul îl plătesc inclusiv copiii.

Copiii de la țară o duc deja mai greu decât în anii trecuți. În timpul pandemiei, peste o treime din gospodăriile rurale (37%) fie nu au reușit să își procure produse alimentare, fie au cumpărat doar o parte din cele necesare.

40% dintre cei din mediile cele mai defavorizate nu au făcut deloc școală online și au pierdut până în prezent circa 24 de săptămâni de școală

Copiii de la țară trebuie să muncească mai mult decât colegii lor de la oraș ca să țină pasul cu școala. Trecerea orelor în online a atras după sine pierderi mari de învățare. Cei fără posibilități materiale, fără acces la internet, echipamente și programe de educație remedială, fără profesori calificați în metodologia predării digitale au fost cel mai afectați. 

Copiii fac ore remediale în curtea școlii | Sursă foto: World Vision România

40% dintre cei din mediile cele mai defavorizate nu au făcut deloc școală online și au pierdut până în prezent circa 24 de săptămâni de școală – aproape două treimi de semestru.

La Evaluarea Națională 2020, jumătate dintre elevii din rural nu au luat examenul de matematică.

Copiii de la țară au nevoie de ajutor la teme. Un sfert dintre ei nu primesc niciun fel de ajutor atunci când au dificultăți, pentru că nu au în preajmă pe nimeni care să știe sau să aibă timp de ei. Aproape un milion de copii învață la sat și aproape toți au nevoie de ajutor – unii mai mult ca alții.

Sursă foto: World Vision România

Citește și:
40% din elevii dezavantajați, majoritatea din mediul rural, nu au făcut școală online / Elevii fără acces la educație au pierdut 24 de săptămâni de școală – Raport al World Vision România, la 1 an de la prima zi de școală online
Jumătate dintre profesorii din rural, participanți la un sondaj World Vision, spun că elevii lor au pierdut considerabil din materie în pandemie / 80% dintre ei au nevoie de formare pentru educație digitală
World Vision: Una din trei familii nu a putut să cumpere toate alimentele necesare, în pandemie. Campanie de donații pentru masă caldă și ajutor la școală pentru copiii de la sat
VIDEO Mihaela Nabăr, World Vision România: Conectarea între un cadru didactic și un elev pe WhatsApp nu înseamnă educație. Ar trebui să transformăm profesorul din transmițător de informații în personaj care creează și știe să creeze conținut digital

3 comments
  1. Perfect adevărat ceea ce scrieți. Va urma valul 4. Acest Stavrid de ministru, de o încăpățânare rara, mare amator de declarații zilnice, va nenoroci sănătatea, iar în luna iunie ne vom umple secțiile ATI. Nu va recunoaște nimic, acest sinistru imbecil o tine pe a lui și se pare că nu mai scăpăm ani de zile de idiotul acesta. Hai sa evaluăm că nu s-a predat nimic, dar vom ieși mari in urma rezultatelor fabuloase ce deja le pregătește acest macabru stavrid al învățământului.

  2. Scrisori lacrimogene și necredibile, adică nu le crede nimeni. Ce i-a ținut pe acești copii sa nu se întâlnească la joaca, pe uliță, acasă la unul dintre ei, sa se viziteze, dacă tot le era asa dor unul de altul. Se vede clar ca scrisorile sunt dictate. Lumea a putut umbla pe strada, la servici, la magazin, etc. Deci ce i-a ținut pe colegii de clasa sa nu se viziteze în tot acest timp?!? Mai lăsați scrisorile lacrimogene, și observați ca se vede clar ca atunci când încep școlile cresc și cazurile de covid. Ca se întâlnesc mulți copii din familii diferite. Câte 30 de copiii cu câte cel puțin 2 părinți care circula. Începerea scolii în format fizic în clase cu câte 30 de elevi va aduce valul 4 și va îngropa turismul de tot. Veți vedea. Deci lăsați poveștile lacrimogene cu elevi care maram nu s-au mai văzut, ca nu e credibil, nimeni nu i-a împiedicat pe acești elevi sa tina legătură și sa se viziteze. Așadar, concluzia e : lăsați pe cei care vor sa poată alege sa facă școala online, iar care nu vor, ca nu au cu cine sta acasă (sau altele) , sa meargă fizic la școală. Dacă ați lasa pe cei ce vor sa facă online, indirect s-ar creea și distanțarea fizica în clase. Nu fiți încăpățânați, ca veți aduce valul 4 de covid și acum mai e și tulpina indiana. Nu e de joaca. Părinții nu sunt vaccinați, va fi jale și cosmar!

  3. Lasă că îi liniștește tata Ministru Câmpeanu pe toti copiii din clasele 2,4,6.
    Imediat după vacanta forțată de 4-5 săptămâni în care i-a băgat pe elevi, le va da evaluare naționala.
    Un adevărat abuz și o adevărată rușine din punct de vedere pedagogic!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Finanțare pentru tot anul școlar, nu doar până în decembrie, pentru Masa caldă în școli, propusă de mai mulți parlamentari USRPLUS: Sunt situații în care doar 1 leu din cei 10 alocați zilnic au mers efectiv către alimentele în sine

Finanțare pentru tot anul școlar, nu doar până în decembrie, în programul-pilot „Masa caldă în școli”, prevede unul dintre amendamentele depuse de mai mulți parlamentari USRPLUS la ordonanța de urgență…
Vezi articolul

Procedura de gestionare a cazurilor de violență în școli lasă “portițe” și unii colegi nu știu ce atribuții au, spune Antoneta Iftimiciuc, consilier CJRAE Botoșani / Toți directorii de școli și grădinițe au fost instruiți, potrivit inspectoratului școlar

“Ar trebui făcută la nivel național o procedură pentru cazurile de violență, care să fie obligatoriu de respectat în fiecare instituție de învățământ și care să fie aplicată în toată…
Vezi articolul

Prime de instalare sau posibilitatea de creștere a salariului pentru cadrele didactice care merg în comunitățile dezavantajate, anunțate de Ligia Deca: „Ne dorim ca profesorii care merg în zonele dezavantajate să aibă sprijin suplimentar”

„În ceea ce privește profesorii din zonele dezavantajate, ne propunem, pe de o parte, sa avem un coeficient suplimentar de finanțare al acelor școli și, în plus, avem o serie…
Vezi articolul