Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au transmis profesorilor că se pregătește eliminarea titularizării în sistemul de învățământ, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro.
„De asemenea, trebuie să ținem cont și de faptul că se pregătește eliminarea titularizării în sistemul de învățământ, măsură care va lovi în toate cadrele didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal”, se arată în documentul primit de profesori.
Recent, comunitatea Merito a propus, printre altele, eliminarea examenului naţional de titularizare ca metodă principală de intrare pe post și introducerea unui sistem de „rezidenţiat didactic”, zero hârtii pentru profesori și introducerea unui sistem digital unificat pentru directori, degrevarea completă de ore a directorilor în funcție de complexitatea școlii.
Ce este titularizarea?
Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
Aceasta este o condiție obligatorie, dar nu garantează și obținerea postului / catedrei de titular, adică pe perioadă nedeterminată.
Despre Titularizare
Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare din România, care în forma actuală le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.
Atât în 2017, cât și în 2024, România a fost sfătuită să renunțe la acest examen sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea.
Titularizarea este concursul organizat de inspectoratele școlare județene, respectând regulile și cu subiectele de examen concepute de Ministerul Educației – prin care inspectoratele angajează profesorii care predau în școlile din România. În 2024, statul român, prin inspectoratele școlare județene, a scos la concursul de angajare destinat profesorilor și intitulat „titularizare” aproape 75.000 de posturi. Dintre ele, 8.900 de posturi sunt titularizabile (sunt libere cel puțin 4 ani), adică pe acest număr de posturi profesorii se pot angaja pe perioadă nedeterminată, restul fiind libere doar pentru o perioadă de la 1 la 3 ani. La concursul de angajare pe aceste 75.000 de posturi, dintre care 8.900 libere pe perioadă nedeterminată, s-au prezentat 31.237 de profesori.
Pentru a obţine statutul de titular (deci pentru a se putea angaja pe perioadă nedeterminată), candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la examenul de titularizare. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă (la examenul de titularizare). 41,9% dintre candidații care s-au prezentat și nu s-au retras din examenul de titularizare au obținut note peste 7 (sursa și detalii).
Prin organizarea titularizării de către Inspectoratele Școlare Județene (ISJ-uri), repartizarea profesorilor la o anumită școală se face de către inspectorat și contractul de angajare al profesorilor la inspectorat. Așadar, școlile din România nu își pot face propria politică de resurse umane: directorii de școli de stat nu pot angaja profesorii pe care ei și părinții îi doresc și nici nu pot da afară din sistemul de învățământ profesorii ineficienți, decât în situații extrem de limitate.
În luna septembrie a anului trecut, Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat la Euronews.ro că „problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Deci, nu școala scoate postul, ci sistemul”. Acesta a mai spus că „trebuie să terminăm ușor-ușor cu treaba asta, cu centralismele astea gratuite, care s-a dovedit în timp că sunt neproductive”.
Profesoara Silvia Mușătoiu a declarat, la Euronews Romania, că titularizarea ar trebui să fie eliminată din sistemul de învățământ sau, cel puțin, reconfirmată periodic:
„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).
Verificările sunt sumare, uneori formale, nu cred că există o verificare riguroasă, în urma căreia un profesor să fie declarat inapt. Cred că ar trebui să existe o verificare un pic mai serioasă. Se poate forma în continuare un profesor. Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, a afirmat Silvia Mușătoiu, conform euronews.ro.
Amintim că sindicatele din educație susțin titularizarea în forma actuală, invocând stabilitatea postului și siguranța oferită cadrelor didactice în fața unor eventuale abuzuri sau decizii ale conducerii unităților de învățământ.
Redăm informarea completă a sindicatelor:
„Stimate colege și stimați colegi,
Federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – au declanșat referendum pentru ca, în data de 8 septembrie 2025, începând cu ora 9:00, în toate unitățile de învățământ unde există membri de sindicat ai celor două federații să se boicoteze începerea cursurilor anului școlar 2025-2026.
MOTIVELE PROTESTULUI:
1. Creșterea normei didactice de predare cu 2-4 ore – ceea ce înseamnă mai multă muncă pentru același salariu;
2. Comasarea a sute de unități de învățământ – având ca efect concedieri de personal didactic de predare, didactic auxiliar și administrativ;
3. Creșterea efectivelor de preșcolari/elevi la grupă/clasă – măsură care afectează calitatea actului educațional și conduce (prin comasarea claselor/grupelor) la dispariția de norme/posturi didactice;
4. Reducerea cu peste 50% a tarifului utilizat pentru remunerarea activității efectuate în regim de „plată cu ora” – diminuându-se substanțial veniturile cadrelor didactice;
5. Creșterea obligației de catedră pentru directori și inspectori – ceea ce echivalează cu imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul de conducere, de îndrumare și control;
6. Eliminarea indemnizației de hrană și a voucherelor de vacanță pentru personalul din învățământ cu salarii peste 6000 lei net.
De asemenea, trebuie să ținem cont și de faptul că se pregătește eliminarea titularizării în sistemul de învățământ, măsură care va lovi în toate cadrele didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal.
În aceste zile, când – prin Legea nr. 141/2025 – educația este grav afectată de măsuri care aduc prejudicii majore sistemului de învățământ, subminând munca profesorilor, viitorul copiilor și încrederea părinților, este esențial ca, în data de 8 septembrie, membrii de sindicat și toți salariații din educație:
➢ să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026;
➢ să nu desfășoare niciun fel de activități specifice începutului de an școlar: să nu organizeze ședințe cu părinții; să nu participe la ședințele organizate de unitatea de învățământ; să nu ridice/împartă manualele; să nu desfășoare activități cu elevii/preșcolarii etc.;
➢ să poarte însemne distinctive referitoare la protest (banderole, ecusoane etc.);
➢ să participe la acțiunile de protest organizate de federațiile noastre în București sau, după caz, la cele organizate de sindicatele afiliate în municipiile reședință de județ.
Nu putem sta deoparte când respectul față de educație este înlocuit cu dispreț.
Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice, în timp ce în spatele lor se iau decizii care pun în pericol viitorul copiilor noștri.
Adresăm, pe această cale, rugămintea ca părinții și elevii să fie solidari cu acțiunile noastre și să nu participe la activitățile preconizate a se derula pe data de 8 septembrie 2025 la nivelul unităților de învățământ.
Pe 8 septembrie, alegerea este a fiecăruia dintre noi: putem să ne asumăm consecințele boicotării începutului de an școlar și să arătăm că suntem uniți, că nu mai acceptăm jumătăți de măsură și că vrem o educație care să ridice România – nu să o doboare – alegând să fim împreună la Marșul Educației SAU putem sta deoparte (lăsând impresia că suntem mulțumiți și acceptăm necondiționat măsurile dispuse abuziv împotriva învățământului).
Pe 8 septembrie 2025, ieșim în stradă pentru Marșul Educației – un protest al demnității și al responsabilității față de viitorul școlii românești!”
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
73 comments
* Titularizare reconfirmată la patru sau cinci ani?
* Profesorii uită meserie?
* Verificări sumare, formale în locul unor verificări riguroase de pe urma cărora un profesor să fie declarat inapt.
Nu pot să cred!!! Și mai vorbim de respect pentru profesie atunci când singuri scoatem în evidență niște aberații ( PĂREREA MEA)
* A fost o vreme când definitivatul se dădea la trei ani ( nu mai devreme), timp în care pregăteai fiecare activitate/ lecție cu proiect de activitate/ lecție și în scris. verificate RIGUROS la inspecția de definitivat.
* Examenul pentru gradul II se dădea la cinci ani de la definitivat ( nu mai devreme), cu pregătire la disciplinele de examen în centre de formare (condiție obligatorie de intrare în examen) după promovarea inspecției pentru gradul II.
* Gradul I se dădea tot la cinci ani de la gradul II. Aveai posibilitatea să te înscrii mai devreme dacă primeai zece la gradul II.
* Examenele pentru definitivat și gradul doi durau câte o săptămână. Aveai câte o disciplină pe zi, scris (subiecte de trei ore) și oral.
PĂREREA MEA:
* Abordarea era pozitivă, de promovare a statutului de cadru didactic în comunitatea didactică și în societate. În aceste VERIFICĂRI RIGUROASE nu se pornea din start că un profesor poate fi declarat inapt.
* A fost adevărată practică și studiu individual. Exista conexiune profesională cu colegii prin împărtășirea experiențelor didactice, prin activități demonstrative în cadrul comisiilor metodice / cercurilor pedagogice, fără PPT (dacă nu aveai definitivat nu susțineai activitate demonstrativă).
* Profesorii nu aveau cum să uite meseria!!!
* Acum, după toate aceste schimbări, când este permis să te prezinți la definitivat din primul an de activitate didactică, la gradul II și gradul I imediat dupa promovarea anteriorului indiferent de nota primită, când susții astfel de examene în trei ore, pot să cred că știi doar teorie, metodica nu ai avut timp să o experimentezi/ să o aplici. Susțin cele prezentate din realitatea zilnică. Se vede cu ochiul liber lipsa în pregătirea practică și totuși se menține această promovare care destabilizează și nu validează statutul cadrului didactic în societate cu impact dureros asupra tuturor beneficiarilor procesului de învățământ.
* Atunci erau toate mai cu tihnă și cu muncă susținută. Iată, verificarea era riguroasă din cinci in cinci ani. Statutul de titular era binecuvântat și binemeritat, nu blamat ca astăzi. Exista respect și recunoaștere.
* Nu este nostalgie, este adevărul de atunci și nu înțeleg de ce s-a renunțat la el. Rezultatele erau potrivite cu așteptările.
Câte ar mai fi de spus, dar cine să audă!?
dar nici titulari din anii 70, cu examene luate pe pedagogia de atunci, care ocupă postul de titular până la 70+, așa, fără să mai aibă nicio activitate de peste 35 ani și, fără rușine își prelungesc șederea și citirea din carte pe viață
Sa va dau un exemplu. În orașul unde locuiesc, în anul în care am dat eu titularizarea, erau 4 posturi/judet titularizabile. Am preferat sa dau în alt județ unde aveam șanse mai mari de a ma titulariza, dacă luam nota peste 7 .
Am luat nota peste 8, m-am titularizat și am făcut ZILNIC naveta , 200 km , timp de 1 an, deoarece nu aveam definitivatul sa ma detașez. Nu am vrut sa renunț la visul meu de a fi titular. Unii spun ca am ales calea ușoară. NU , nu a fost ușor. A fost greu, dar mi-am dorit foarte mult. Mulți îmi spuneau sa renunț la titularizare și sa vin suplinitor în orașul meu.
Nu a fost ușor. A urmat apoi examenul de definitivat, cu multe emotii, multa materie de învățat, dar am reușit. Apoi am revenit acasă.
Sa va spun ca acasă ma așteptau un soț, un copil de 3 ani , părinții? Sa faci naveta pe drumul morții, E85, iarna, este o mare provocare.
Aș propune macar când atingi vârsta limită de pensionare (62,5 femeile anul acesta și 65 barbații) automat să pierzi statutul de titular. E chiar absurd ca persoanele care și-au luat titularizare in anii 75-80 pe metodica și pedagogia de atunci, care de 35 ani minim doar STAU și citesc din carte, fără niciun stres, să STEA pâna la 75 ani pe posturi de titulari iar alții să dea examene în fiecare an. Cel mai corect ar fi sa dea o reconfirmare din pedagogii moderne, informatica, legislație etc
În UE nu exista titularizare !! Titularilor ,de ce va este frică de acest examen ?! Să fiți verificați odată la 5 ani !!
Am promovat acest examen cu nota 9,36! Am continuat cu examenul de definitivat (9,28), gradul didactic II (9,76) și anul acesta susțin ultima inspecția și prezentarea lucrării pentru obținerea gradului I. Toate acestea s-au întins pe parcursul a 9 ani…9 ani cu inspecții, examene orale, examene scrise, elaborarea unei cercetări! Să mai adaug și cursurile de perfecționare pe care aleg să le fac (cel puțin unul pe an) pentru a fi la curent cu toate schimbările care apar? Oare toate acesta nu reprezintă o verificare a cunoștințelor noastre? Probabil că știți, că la fel cum nu există titularizare în UE, nu există nici aceste grade didactice.
Poate că sunteți conștient și de faptul că a fi profesor bun nu înseamnă doar a lua constant o notă mare la examene, ci depinde în mare măsură de cât de mult ne implicăm emoțional când lucram cu elevii, de modul în care alegem să îi sprijinim, să îi ascultăm, să îi înțelegem și să le oferim modele cât mai echilibrate într-o lume în care este evident că se promovează intens prostia, lipsa bunului simț și a culturii…
Dar da…și în educație, ca de altfel în orice alt sistem, mai există și „uscături”; este tristă însă toată generalizarea aceasta și ura față de cadre didactice…
cred ca esti un suplinitor frustrat sau nu ai habar de evaluarea profesorilor. in plus, ca sa nu fie discriminare, toti bugetarii ar trebui evaluați o data la 5 ani.
du-te la sapă Ioane
😁😁😁😁 Iar apar imbecilii, trollii , suplinitorii frustrati care ne spun noua cat de rea e titularizarea. Ce cohorte de imbecili!😁😁😁
esti unul din cei care dau examenul de titularizare de 15 ani si nu iau nota minima, asa e? si acum ramai fara job…
Chiar crezi, că ne este teamă de titularizare la un interval de 5 ani, după examene, inspecții la clase, cursuri anuale de perfecționare? Este vorba despre cultivarea unui comportament de slugărnicie față de directorul, care trebuie să dea calificativele ,,Foarte bine” dar și față de cei ,,de pe lângă acel director; despre necesitatea angajării unor cadre didactice, care să tacă inclusiv în Consiliul Profesoral, cât despre proteste, acestea vor dispărea clar din ,,societatea democrată” în care trăim. Analizați cu atenție maximă!
Silvia Musatoiu este userista și are legături cu serviciile, pune la cale numai mizerii la un liceu din București
Citez din articol:
„La concursul de angajare pe aceste 75.000 de posturi, dintre care 8.900 libere pe perioadă nedeterminată, s-au prezentat 31.237 de profesori.”
Pentru toți comentatorii care nu au dat în viața lor un concurs pe bune și nu sunt în stare să învețe 20 de pagini de text dacă ar fi să fie puși în situația de a da un concurs cinstit… vă întreb: ce nu ați înțeles din cifrele astea???
Știu că avem mulți analfabeți funcționali, dar totuși, hai, un pic de concentrare:
„La concursul de angajare pe aceste 75.000 de posturi, dintre care 8.900 libere pe perioadă nedeterminată, s-au prezentat 31.237 de profesori.”
!!!!
La Buzau și cu nota de la examenul de titularizare rămâi pe dinafară, pilele și oamenii partidului au întâietate. Știți ca de pe site-ul isj a dispărut tabelul nominal cu punctajele celor care participau la etapa care s-a terminat? Și unii dintre profesorii aflați pe acea listă nu apar în aplicația titularizare? Doar la Buzău se poate.
La titularizare, subiectele sunt de 6 ore, iar profesorul trebuie să le rezolve în 4 ore, timp insuficient pentru a-l revolva de aceea se obțin note de 5, pentru că se face ori partea de metodică ne mai rămânând timp pentru rezolvarea subiectelor de profil. Cu ce nu sunt deacord este faptul că dacă se vrea scoaterea titularizării, se va introduce reconfirmarea titularizarii la 4 – 5 ani pe motiv că profesorii au uitat meseria. Cum să uiți meseria dacă o predai zilnic? E ca și când faci școala de șoferi, conduci în fiecare zi iar la 4 -5 ani, mai dai din nou examenul pentru școala de șoferi și asta pentru că ai uitat să mai conduci / „ai uitat meserie „. Eu nu știu cui îi vin astfel de idei în minte??! Oricum se urmărește privatizarea învățământului și intrarea în sistem pe criterii politice sau pile și nepotisme. De ce dacă profesorii iau examenul de titularizare și definitivat, nu sunt titularizați ci merg pe viabilitatea postului? Altă găselniță a corupților din sistem!!!
Cum te poți numi profesor când ai luat nota 5? Ce să învețe un copil de la tine? Vrem performanță de profesori care nu știu să folosească minimul de tehnica comunicare? Sunt profesori de 70 ani in sistem care vor sa rămână pe viață în sistem pentru că sunt titulari? Sistemul trebuie reformat complet cine este bun să rămână, cine este depășit să fie eliminat indiferent de vechime.
Groaznic!
**1.** Pentru a deveni titular trebuie să obții minim nota 7, însă aceasta nu îți garantează postul. Există mii de profesori care au obținut note de 8, 9 sau 10 și nu sunt titulari pentru că nu au găsit un post disponibil.
**2.** Posturile nu sunt distribuite uniform – diferă de la o specialitate la alta, de la județ la județ, de la oraș la oraș, de la sat la oraș. În multe situații, deși ai obținut 7 sau peste 7, pur și simplu nu este fezabil financiar să faci naveta de 30-50 de km zilnic pentru un salariu de sub 4.000 de lei net. Din acest motiv, acolo rămân posturi libere care sunt ocupate de suplinitori – adică de cei cu note sub 7, mulți dintre ei fiind din zonele respective.
**3.** Într-o țară cu un procent enorm de analfabeți (funcționali și nu numai) este ciudat să spui că nu te poți numi profesor dacă ai luat 5, dar ar fi bine să vedeți despre ce este vorba, în ce constă un asemenea examen și care este volumul de materie pe care trebuie să-l acoperi. Mulți dintre voi nu sunteți în stare să învățați 20 de pagini de text într-o săptămână, dar vă dați cu părerea pe aici. Nu mai vorbim de matematică, fizică etc.
Mulți dintre voi nu ați dat niciodată un examen real – ați făcut facultatea așa cum s-a făcut în ultimii 30 de ani, apoi v-ați angajat pe pile, pe cumetrii sau ați cumpărat postul. Știm bine care este realitatea din jur.
Rețineți că majoritatea profesorilor au ales să devină profesori acum 15-20-30 de ani pentru că au simțit o chemare pentru această meserie. Au intrat în sistem, au dat titularizare, definitivat, grad II, grad I, au pregătit generații de elevi care au ajuns departe. Căutați mereu să aveți cei mai buni profesori la clasele unde sunt copiii voștri, faceți tot felul de intervenții – ceea ce înseamnă că acei profesori există.
Doar că sunt din ce în ce mai puțini. Iar asta pentru că atitudinea întregii societăți față de această meserie este complet eronată, salarizarea a fost jalnică, iar în timp din ce în ce mai puțini elevi buni au ales să intre în învățământ. Înțelegeți?
Voi de ce nu ați ales să deveniți profesori? Dacă este așa bine în învățământ, de ce ați ales altceva?
Un pic de efort… și veți înțelege. De fapt, gândiți-vă simplu – voi, cei care aveți copii, v-ați dori să devină profesori? I-ați îndrumat să devină profesori? Ați face-o? Ei, copiii voștri, ce părere au despre ideea de a deveni profesori? Nimeni, așa-i?
Să vedeți ce reacție au – de parcă ar fi o ciumă să ajungi profesor!
Păi și atunci ce tot comentați pe aici că o duc atât de bine profesorii ăștia?
Un pic de gândire și poate în 15-20 de ani societatea asta ar avea o șansă, dacă am începe de pe acum să corectăm ceea ce trebuie corectat.
**1.** Pentru a deveni titular trebuie să obții minim nota 7, însă aceasta nu îți garantează postul. Există mii de profesori care au obținut note de 8, 9 sau 10 și nu sunt titulari pentru că nu au găsit un post disponibil.
**2.** Posturile nu sunt distribuite uniform – diferă de la o specialitate la alta, de la județ la județ, de la oraș la oraș, de la sat la oraș. În multe situații, deși ai obținut 7 sau peste 7, pur și simplu nu este fezabil financiar să faci naveta de 30-50 de km zilnic pentru un salariu de sub 4.000 de lei net. Din acest motiv, acolo rămân posturi libere care sunt ocupate de suplinitori – adică de cei cu note sub 7, mulți dintre ei fiind din zonele respective.
**3.** Într-o țară cu analfabeți (funcționali și nu numai) este ușor să spui că nu te poți numi profesor dacă ai luat 5, dar ar fi bine să vedeți despre ce este vorba, în ce constă un asemenea examen și care este volumul de materie pe care trebuie să-l acoperi. Mulți dintre voi nu sunteți în stare să învățați 20 de pagini de text într-o săptămână, dar vă dați cu părerea pe aici. Nu mai vorbim de matematică, fizică etc.
Mulți dintre voi nu ați dat niciodată un examen real – ați făcut facultatea așa cum s-a făcut în ultimii 30 de ani, apoi v-ați angajat pe pile, pe cumetrii sau ați cumpărat postul. Știm bine care este realitatea din jur.
Rețineți că majoritatea profesorilor au ales să devină profesori acum 15-20-30 de ani pentru că au simțit o chemare pentru această meserie. Au intrat în sistem, au dat titularizare, definitivat, grad II, grad I, au pregătit generații de elevi care au ajuns departe. Căutați mereu să aveți cei mai buni profesori la clasele unde sunt copiii voștri, faceți tot felul de intervenții – ceea ce înseamnă că acei profesori există.
Doar că sunt din ce în ce mai puțini. Iar asta pentru că atitudinea întregii societăți față de această meserie este complet eronată, salarizarea a fost jalnică, iar în timp din ce în ce mai puțini elevi buni au ales să intre în învățământ. Înțelegeți?
Voi de ce nu ați ales să deveniți profesori? Dacă este așa bine în învățământ, de ce ați ales altceva?
Un pic de efort… și veți înțelege. De fapt, gândiți-vă simplu – voi, cei care aveți copii, v-ați dori să devină profesori? I-ați îndrumat să devină profesori? Ați face-o? Ei, copiii voștri, ce părere au despre ideea de a deveni profesori? Nimeni, așa-i?
Să vedeți ce reacție au – de parcă ar fi o ciumă să ajungi profesor!
Păi și atunci ce tot comentați pe aici că o duc atât de bine profesorii ăștia?
Un pic de gândire și poate în 15-20 de ani societatea asta ar avea o șansă, dacă am începe de pe acum să corectăm ceea ce trebuie corectat.
Vorbești ca 5roasta n targ! profesor titular vei fi dupa ce vei fi luat nota 7. pana atunci , esti un suolinitor care oricat ai invata, nefiind posturi, ti se va acri…vei da acel examen doar ca sa fii prezent pt. a putea merge la repartitie. dar, toti prostii isi dau cu parerea
Începe să devină cel puțin deranjant faptul că unii oameni, habarniști de felul lor, își dau cu părerea despre profesori, sistemul de învățământ, educație, calitatea învățământului, examene de titularizare, etc. Probabil că sunt același tip de oameni care, deși nu au studii medicale, îi spun verde-n față (ori, mai rău, declară în mass-media) unui medic este prost, că nu știe meserie, că știu ei cum se intră în sistem (pile, cunoștințe, relații) sau, deși nu au studii universitare în domeniul tehnic, își permit să îi spună unui inginer experimentat că acesta nu cunoaște meserie, că inginerii, în general, sunt niște neica nimeni fără muncitorii de rând, etc.
Nu credeți că ar fi bine, ca în anumite momente să ne abținem, iar asupra subiectelor sensibile să lăsăm, în genere, specialiștii să se exprime. Eu nu îmi permit să spun public că un medic nu își cunoaște profesia, că un inginer nu știe meserie, că un pompier nu se pricepe la stingerea unui incendiu sau la o descarcerare, că un fotbalist nu știe fotbal, ș.a.m.d.
Ion, Iulia, Dana și mulți alți anonimi specialiști în tot și în nimic, vedeți-vă de treabă și exprimați păreri critice/acide doar asupra a ceea ce cunoașteți cu adevărat! Învățați să aveți „simțul ridicolului”!
Foarte bine gândit ,verificarea tuturor odată la 5 ani !! Titularizarea e pe bani ,pile .. etc
Deacord cu greva, dar să dea semnătură toți cei care fac meditații în privat că renunță la astfel de activități ce aduc venituri mari iar interesul acestora la orele pe care le desfășoară la catedră scade semnificativ.
Să beneficieze de 32 zile de concediu ca orice angajat nu de atâtea vacanțe precum au elevii.
Să plece la pensie cei care lucrează în sistem și sunt pensionari de drept, cumulând pensia cu salariul justificând că nu vin suplinitorii în sistem.
Titularii la 5 ani să dea examen din nou întrucât mulți nu își fac udate ul , nu mai învață nimic nou.
Dacă susțineți că profesorii trebuie sa dea examen din 5 în 5 ani atunci și magistrații sa dea examen tot din 5 în 5 ani. La fel și medicii, sa dea examen de rezidentiat din 5 în 5 ani.
Și mai sunt și alte categorii de angajați….poate și cei de la APIA ar trebui sa dea examen din 5 în 5 ani și cei de la ANAF, etc. Poate și angajații în Politie….
Dacă tot sunt atât de denigrați profesorii, de ce nu va legați și de medici, pe care, apropos nu prea ii găsim când avem nevoie pentru ca „sunt plecați pe teren”.
stati jos. 4. bine ca nimeni, dar absolut nimeni nu a solicitat parerea Dvs.
Profesorii nu au trei luni de concediu într-un an. Cine afirmă așa ceva minte cu nerușinare ori chiar nu știe cum funcționează sistemul de învățământ.
Trebuie să știți că sunt destul de puțini profesori care fac meditații, dacă este să ne raportăm la numărul total de cadre didactice din sistemul de educație. Normal ar fi ca aceștia să facă pregătire cu unii copii, dar întreaga activitate să se desfășoare în cadrul unei firme și să fie fiscalizată. Mai mult, sunt absolut convins că niciun profesor nu a obligat vreun părinte să își aducă odrasla la pregătire. De fapt, lucrurile stau taman pe dos, părinții sunt cei care caută să își pregătească în particular copiii, părinții sunt cei care susțin sută la sută „industria meditatiilor”. Părinți, refuzați complet ideea meditațiilor!
De acord cu dumneavoastră, profesorii să dea examen de titularizare/reconfirmare o dată la cinci ani. Sunt de acord și îmbrățișez această idee, atât timp cât se aplică aceeași unitate de măsură pentru toate categoriile socio-profesionale. Mai concret, în ziua în care se adoptă ori se emite actul normativ referitor la desființarea titularizării (motivul fiind acela că, în timp, profesorii uită materia ori metodologia predării), este imperios necesar ca și celeilalte categorii profesionale să intre în același sistem de control și certificare a calității actului profesional. Medicii să dea examen o dată la cinci ani, conducătorii auto asemenea, judecătorii așijderea, inginerii să fie examinați tot o dată la cinci ani, iar înșiruirea ar putea continua. De ce doar profesorilor, învățătorilor și educatorilor (cei care predau materia în care sunt specializați, respectiv pregătesc preșcolarii și copiii din învățământul primar) să li se ceară și să li se impună această reconfirmare? Să înțeleg că șoferii nu pot uita meseria, că medicii și judecătorii sunt infailibili, că inginerii sunt la curent cu absolut toate noutățile în domeniul de specialitate, că asistentele medicale, infirmierele, femeile de serviciu, contabilii, notarii, etc. sunt cu toții absolut cunoscători în domeniul de activitate în care profesează, însă cadrele didactice sunt sursa tuturor relelor din această țară?
Simplific discuțiile de orice natură, singura, dar singura soluție (salvare) a tuturor drepturilor și salariale la nivelul lunii IUNIE 2025 este să nu incepem școala pe 8 septembrie pt toate cadrele didactice de sus până la auxiliar, altfel greva din mai-iunie 2023 a fost un eșec total .
Au uitat profesorii propaganda electorala făcută în scoli, asta au votat ,asta au primit,acum se plâng de măsurile luate!
Sunt de acord cu greva dar să intre toți profesorii în grevă și domnii directori ce vor face!? pentru că ei nu intră în grevă și bat în colegii lor(profesori) pentru că ei(directorii)vor fi privilegiați orice măsuri s-ar lua cu profesorii.
Doamna profesoară,nu știu de cât timp predați,dar asta cu ,,nu ii mai verifică nimeni,, nu merge !!!!
Pentru definitivat, gradul 2, gradul 1,nu sunt inspecții la clasă? Directorul nu intră în asistență la oră? Nu se fac ore deschise???
Predați in mediul universitar, că în preuniversitar văd că nu știți cum stau lucrurile?
Uni care comenteaza aiurea in tramvai nu au invatat toata facultatea cat invata profesorii pentru aceste examene.
Cati bugetari dau concursul de angajare de mai multe ori avand o functie mai mare, majoritatea au definitivat?
Cred ca acest ministru si acești politruci s-au împiedicat de educație si nu o mai lasă. In ce domenii se mai cere o reconfirmare a postului ocupat? Serios? Ești pompier? De acolo ieși la pensie. Ești doctor? De acolo ieși la pensie. Se pare ca numai la profesori e nevoie de reconfirmare… Ce se întâmplă? Ce se consuma prin ministerul educației? si, da, cu litere mici. la ce au măcelărit educația, cu litere de-o schioapa ar merita scris numele acestui minister. litere la fel de mici precum sunt cei care se afla, VREMELNIC, la conducerea acestuia. mici, mici si fără gram de minte.
Titularizarea este o găselniță a corupției din învățământul românesc. Am fost titular…chiar cu nota mare, dar în anii 2000 nu puteai supraviețui, fara alte smenuri, in această poziție… Reforma învățământului trebuie inceput de aici…dar trebuie făcută până la capăt.
Ce vorbesti? E cea mai corecta forma de angajare, prin concurs national, cu supraveghere video si corectare in alt colt al tarii. Ce este corupt? Mult mai putin corecta si predispusa coruptiei ar fi angajarea la scoala, facuta de director. Asa ca nu are sens ce spui, e fix pe dos. Pari a fi de la divizia de propaganda a penelistilor sau useristilor. ptr ca Ghinea sustinea aceeasi aiureala. Va dati de gol si va pierdeti timpul.
Corupția e ca se permite copiatul la titularizare cu aparat auditiv ,ceas la mama .. etc E platforma și nu se mai poate interveni la teza .
Titularizarea nu e rea…e f bună în formă actuală,doar că ar trebui completată cu un alt examen cincinal,prin care dacă nu îl trece cu cel puțin șapte,examinatul să poată să își piardă dreptul de a fi titular… Bineînțeles,asta sa se aplice începând cu tinerii care vor sa intre de acum încolo in sistemul de învățământ.
bai, mișule, tu te si gtezit vorbind. pai asta cu nota 7 e obligatirie, e chiar conditia. de unde rasariti, mai, neavenitilor?😁
esti dobi170(c? 🤮🤮cum nu puteai supravietui, ca doar nu venea nimeni peste tine. vorbesti tampenii, tu nu ai fost profesor, rade lumea de tine trollule😁
Au și sărit postacii de serviciu să discute, încă și încă o dată, titularizarea. Au, nu au treabă, au habar sau sunt tulnici, se bagă în treabă. Indivizi de aceștia, bolnavi de reformită, de schimbare cu orice preț („vrem schimbare, vrem schimbare”, au strigat un întreg an electoral) ne-au adus în situația actuală, de nu se mai vede om cu om și nu se mai înțelege persoană cu persoană.
Reiau acum tema răsuflată a desființării titularizării, pusă în discuție la un moment dat de însuși iubitul ministru al Educației, care nu a înțeles nimic din stabilitatea sistemului de învățământ și din securitatea profesională a cadrelor didactice. Culmea, a transmis această derută și conducerii țării, care a luat-o de bună, ca măsură de salvare economică, ca mijloc de ieșire din criză (!?).
Numai mărirea cu 2 ore a încadrării a creat în sistem o criză de n ori mai mare decât pretinsa rezolvare a crizei pe seama profesorilor, ei scoși în față ca vinovați pentru banii țării, vinovați pentru că există pur și simplu. Bani risipiți de alții, pentru alții, nu pentru elevi și profesori.
Cele două ore în plus au creat în școli o stare de tensiune greu suportabilă, îngrijorări profunde, că orice se poate într-o societate ieșită de sub protecția firească a legii, pe care nici cei ce o creează și o aplică nu o întemeiază pe principii constituționale și pe drepturile fundamentale ale omului.
Dar dacă s-ar desființa titularizarea?
Nu ar mai rămâne piatră pe piatră în sistemul românesc de învățământ, cum de altfel nu ar fi niciunde în țările europene. Ar zburda prin școli profitorii politici, pilele, cunoștințele, relațiile.
Titularizarea prin concurs național rămâne singura soluție de promovare a concurenței reale și controlabile în învățământ. A fost legiferată de mari oameni politici, de Napoleon Bonaparte în 1802 și de Alexandru Ioan Cuza, în Legea din 1864, concept perpetuat până în zilele noastre.
Reiterat, uneori obsesivă, a desființării titularizării e și o tentativă subiacentă de destabilizare, plantată pe un teren fertil acum, prin atmosfera de incertitudine și nesiguranță creată în școli.
Și pentru care clasa politică este direct responsabilă. Nu a trecut, cum se spune în învățământ, testul de feedback din partea profesorilor, a elevilor și studenților, care cer, ei înșiși acum, schimbarea schimbării.
Domnilor incompetenți din ministeru vieții când aveți timp liber dați-vă demisia.
Numai de prostii vă țineți.
Puneți mana și faceți ceva cu programa școlară.
Dar nu voi că voi nu știți lăsații pe alți facă care nu sunt pe politica de doi bani pe care nu ați studiat-o.
Leprelor.
Așa o să și fie precum ați spus
Nimeni. Politistii nu, medicii nu, fuctionarii publici nu…Doar in invatamant se dau. Mai spune un „inteligent”, mai sus, sa se scurteze concediul. Eu zic „sa dea afara” toate cadrele si sa predea parintii, ca prea sunt destepti.
E doar o metodă josnică de a face din cadru didactic un biet nomad cerșetor la ușa ,,managerului”
Angajarea pe perioadă nedeterminată prin concurs național este singura metodă (testată) împotriva corupției românești.
Orice alte variante sunt toxice și nu vor aduce nimic bun in sistem.
Scenariu.
Cum se vor aduce profesori ,,mai buni” prin ,,recerificare” când ei nu vin nici fără concurs dat la nivel de județ?
Adevărul?
Se vrea transformarea posturilor de profesor in sinecuri (să ajungă si pt membrii de partid analfabeți, pt amante, pițipoance, cărători de valize…)
Jos labele de pe educație politrucilor!
DAVID, DEMISIA!
„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).”
Profesorii uita meserie?!
Din contra, activitatea de zi cu zi de la clasa ii ajuta sa o invete si sa isi dezvolte creativitatea, rabdarea, intuitia, modul de abordare si intelegere al fiecarui copil in parte si totodata relationarea cu ei ca intreg, intr-o clasa.
Ce probabil se mai uita este o parte din toceala inutila de la titularizare, care nu mai este folosita in practica.
Asadar, de ce oare isi permit tot timpul sa streseze, sa denigreze profesorii si sa caute tot felul de tertipuri pentru a mai „ciupi” ceva de la „consistentul” salar…(?)
Oare rezidentiatul sau alte concursuri, examene si cursuri de perfectionare pentru ocuparea diferitelor posturi din restul ministerelor nu „expira”? Acei angajati nu uita meserie, nu trebuie verificati si reconfirmati?
👍👍👍
Domnilor politicieni
dragi părinți
dragi elevi
Majoritatea profesorilor este de fapt o majoritate de…profesoare…mame singure, care si cresc copiii, sau mame cu credite la banca…femei care au „indraznit sa invete”…ce se dorește prin eliminarea titularizare…sa ne vopsim , sa fim blonde…ca sa ne placa directorul sau primarul… care nu a facut 5 ani de facultate, doi ani de master ,4 ani de doctorat si habar nu are ce înseamnă să inveti la 30, 35 ,40 ani sa îmi examen de definitivat, titularizare, grad 2 ,grad 1 ….cu 2 copii in casa si poate…fără un sot…
R U S I N E
Examenul național e singurul lucru bun. Eu as pune toți profesorii care nu au dat examen national sa il dea. Stiu oameni vechi in sistem cu studii dubioase, cu examene date in scoala pe pile si transferuri dubioase. Daca se elimină titularizarea ce sa fac, sa dau spaga periodica la director si inspectorat??? Cotizație de partid?? Cum altfel imi păstrez jobul? Voi fi dat afara si va fi pus un om de partid in locul meu. Unul care veci nu e in stare sa ia un examen național.
👍👍👍
Si uite asa nu doar la MAE vor fi „concursuri” pentru diplomati! Vor putea fi numiti cei care lipesc afise si in invatamant. Mai bine desfintati complet invatamantul (ca asta urmariti) pentru ca la ce urmeaza ….
Oare de ce elevii romani sunt acceptati la Facultatile din strainatate? De ce elevii nostri castiga premii la olimpiadele si concursurile internationale (chiar daca statul investeste o suma infima comparativ cu alte state)? De ce absolventii de invatamant superior sunt acceptati (mult mai usor decat la noi) sa predea in strainatate sau sa lucreze in strainatate? De rau ce este sistemul romanesc!
Dar am uitat investim neconditionat in Ucraina si Moldova! Slava!!!
atunci vor fi , scoala familiei Florescu,scoala familiei Georgescu etc. școlile vor fi toate politice cu profesori angajați pe pile clar…..
👍
Se lasă moștenire mai usor orele la nepoți fine ca în universitar nurori gineri copiii lor . Asa e la noi dacă nu e corupt ceva nu putem dormi noaptea
Sunt titulara ,mai am 2 ani pana la pensie pentru mine clepsidra timpului s-a scurs,! Am toate gradele cu 10,am facut studii superiore,cursuri pentru credite…..tot c’è se putea face!Si , da,titularii se plafoneaza……am colegi titulari de 30 de ani,titularizati cu 5 la sate,care mai apoi efectiv s-au asezat comod pe scaunele si asteapta pensia….performanta,,yoc” ,cum spune turcul!Ma doare sufletul, de copilasii acestia ….Si da,sa se dea titularizare periodica!Sunt invatator de profesie,si discutam pe marginea subiectelor de la titularizare din acest an….text argumentativ,motivatia invatarii,procese didactice,proiecte de lectii,etc.printre dragii mei colegi se aflau cativa titulari,care priveau ca si cum vorbeam din cine stie ce cursuri!Mai oameni buni, suntem cadre didactice!Da,titularizare in baza rezultatelor si a performantelor!
Esti invatator ? Atat de agramat? Nu cred. Pui virgule aiurea, cum respiri.
Chiar esti un alt frustrat, frizer sau ce-oi fi!
Așa este ,fiind titulari nu i mai verifica nimeni !!! Sunt pe cai mari ..
Titularizarea se obține pe bani !! Sunt unii titularizați în școală ,cu examen în școală și sunt mari titulari ai sistemului !! Ar trebui renunțat !!!
Nu întotdeauna!Sunt și titulari foarte bine pregătiți și dedicați profesiei.Din păcate în sistem sunt infiltrate și persoane care nu au pregătire suficienta pentru a profesa,dar asta pentru ca Universitățile,în special cele private au scos profesori pe banda rulanta.Sistemul trebuie restructurat,ceea ce va fi extrem de greu sau poate imposibil.Deja distrugerea s-a produs demult.
O sa ajungem ca toti profesorii sa aiba carnet de partid, asta doriti?
Adica profesorii intai platiti ca necalificati si apoi si angajati ca zilieri, nici macar un card de credit nu mai au dreptul sa faca, dar un credit pe 30 de ani pentru o locuinta.
Titularizarea in forma actuala nu e benefica invatamantului.
OK, dai examenul si ocupi postul, dar nu ar trebui sa fie garantat pe viata, ar trebui recertificat odata la 5 ani.
sunt oameni care iasa la pensie doar cu titularizare, n-au mai facut nimic, nici macar gradul didactic nu si l-au dat si sa fim seriosi, toata lumea care le da, le ia.
Bați câmpii!
Tu ai idee ca majoritatea dau examene an de an pana la 15-20 de ani vechime.
Dupa ce un profesor trece examenul de titularizarea de 4-6 ori, definitivatul, gradul 1 si gradul 2, nu crezi ca este destul de certificat?
Ce categorii profesionale dau mai multe examene?
👍👍👍
Esti amuzant . Nu este nimic ” garantat pe viata”, e vorba doar de contract de munca pe durata nedeterminata, asa cum e normal in orice domeniu, asa cum e obligatoriu conform codului muncii si asa cum ai si dumneata , daca esti angajat. Ce zici cu nu stiu ce recertificare este o bazaconie, o aberatie dpdv juridic, care nu poate fi implementata si care nu exista nicaieri. Medicul, politistul,magistratul nu sunt ” recertificati” la nu stiu cati ani. Asa ca, lasa troleala ieftina…Ptr abateri disciplinare sau neindeplinirea sarcinilor, contractul se poate desface, nu e nimic garantat ” pe viata”. Ca fapt divers, oricum profesorul da mai multe examene ca orice alta categorie si este fals ca oricine le da, le ia.
Foarte bine punctat!
👍👍👍
Domnule draga examenul de titularizare+ definitivat inseamna drept de practică in invatamant ! Care e treaba ta daca cel vizat mai merge sau nu la alte grade !?
Tu daca inveti si iei un examen si zilnic faci aceiasi treaba care ai facut-o la examen mai vrei sa verifici ce la 5 ani ??
Daca nu cumva a reusit profesorul respectiv sa construiască rachete sau ce !!?
Si ca sa fiu sincer foarte putini din profesorii mei au dat titularizare insa ii rup din toate punctele de vedere pe profesorii de azi inclusiv pe mine !
Experienta si o facultate făcută corect nu poate fi inlocuita de nici un examen si de nici un curs de pedagogie!
Lăsați poveștile cu OCDE.
Nimeni de acolo nu cere explicit desființarea titularizării ci optimizarea acesteia.
Recertificarea există deja prin examenele de grade didactice sau punctaje pt diferite etape.
Sindicatele doar se pregătesc să trădeze din nou.
Cum se traduce comunicatul…
Noi am primit documentele dar voi nu trebuie să știți încă detalii.
Vă vom spune cu țârâita când ne vom preface că ne luptăm cu ei.
Desființarea titularizării este de fapt pofta politicienilor de a reveni la un sistem feudal in care orice post, funcție, rol se atribuie doar cu bani, șpagă, interese, acceptul stăpânirii.
da,era prevăzut de mult! cu așa sindicate nu mă mir! și cu profesorii care docili, s au dus la toate examenele in vara!
Titularizarea trebuie înlocuită total și definitiv cu politizarea. Cum altfel? De ce să aibă politicienii acces doar la ceara de pe cașcaval, iar cașcavalul să fie câștigat cinstit, meritocratic, chiar și de către cei fără pile și proptele politice. Totul trebuie corupt. Tot sistemul de învățământ trebuie să aducă bani și ploconeli politicienilor. Aceasta este pofta ce o poftesc ei. De parcă politicienii mărunți, de la sate și orașe, netestați perioric și neselectați meritocratic, ar putea reprezenta etaloane de integritate și profesionalism, în condițiile în care, în loc să își revendice și câștige respectul și subordonările manageriale în concursuri cinstite și meritocratice, s-au înghesuit să le obțină mai curând prin grațiile găunoaselor partide care i-au momit cu carnete îmbrăcate în frișcă. Ce garanții există că stricarea și promiscuitatea de la vârf nu vor deveni stricarea și promiscuitatea din fiecare școală, din fiecare clasă? De bine de rău, titularizarea națională necesită doze de integritate și competență științifică reale, pe care până și comuniștii, etalonul de performanță politică al acestei țări devorată de cumetrii corupte, nu au îndrăznit să le disprețuiască. Memoria poporului dovedește că nu s-au înșelat. Prin contrast, pe orice întrebi astăzi despre avantajele penalizării, pesedizării managementului, toți îți sar în cap, iar directorii cu carnetele bune la selecții le ascund zilnic de rușine. Spre asta să ne îndreptăm, spre o rușine și o rușinare generalizate?
👏👏👍
Intr-un sistem dominat de politic este singurul mod in care un om pregatit poate sa obtina un post fara sa dea spaga. Atat timp cat in UE exista titularizarea trebuie sa ramana si la noi, daca este o problema sa imbunatateasca concursul.
👍