Se puteau lua alte măsuri în loc de creșterea normei profesorilor? Sorin Ion, secretar de stat MEC: Nu văd alte măsuri cu impact bugetar / Radu Szekely, consilier al ministrului Daniel David: Cred că singura soluție alternativă ar fi fost reducerea salariilor tuturor din sistemul de învățământ cu 10-15% / Bogdan Cristescu, director CNCE și consilier al ministrului: Puteau fi date afară persoane, micșorate salariile

8.020 de vizualizări
Foto: Agerpres Foto/UVT
Majorarea normei didactice de predare cu două ore pe săptămână, decisă prin Legea 141/2025 și aplicată din toamna acestui an școlar, a fost prezentată drept o măsură de austeritate în educație. Întrebați dacă existau alte variante, secretarul de stat în ministerul Educației și Cercetării Sorin Ion, Radu Szekely, consilier onorific al ministrului Educației si Bogdan Cristescu, consilier onorific al ministrului și director al Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) au justificat creșterea normei didactice cu două ore in cadrul unei emisiuni la Metropola TV, pe 5 august.

Aceștia au spus, aproape la unison, că variantele erau să fie dați oameni afară sau să fie mișcorate salariile. În niciunul dintre răspunsuri nu a fost folosită ca argument vreo analiză făcută la nivelul cheltuielilor bugetare ale Ministerului Educației și Cercetării sau vreo referință la date ori la studii. Toți trei au precizat că sunt măsuri luate în lipsă de bani, măsuri de austeritate.

Sorin Ion a subliniat că bugetul educației este dominat de cheltuielile de personal. „Avem un sistem cu circa 300.000 de oameni și orice economie reală se poate face doar prin intervenții în zona de personal”, a explicat acesta.

Problema nu constă neapărat în cele două ore în plus, ci în termenul extrem de scurt în care măsura trebuie implementată a susținut Sorin Ion: „ Problema principală nu este creșterea cu 2 ore în sine a normei didactice, ci mai degrabă disconfortul de a face acest lucru într-o perioadă foarte scurtă, disconfort care este în egală măsură și pentru noi, cei care gestionăm sistemul, la fel ca și pentru profesori.”

Radu Szekely a susținut că alternativa reală ar fi fost o reducere a salariilor cu 10-15% – o măsură aplicată și în urmă cu 15 ani, care a generat ample proteste. În opinia sa, o asumare transparentă a situației de către Guvern ar fi putut atenua tensiunile: „Dacă premierul ar fi spus public că nu mai sunt bani, poate că reacția ar fi fost diferită.”

Bogdan Cristescu a spus nu este vorba de o reformă, ci de o măsură de austeritate: „Nu sunt bani. Reforma se face la nivel de curriculum sau evaluare, nu prin această lege. Puteau fi date afară persoane, micșorate salariile sau mărită norma. S-a ales această variantă.

El a adăugat că și alte categorii de bugetari vor fi afectate în etapele următoare și că timpul rămas pentru organizarea noului an școlar este extrem de scurt: „Dacă ar fi fost amânate și mai mult, așteptam un an întreg”.

Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, a exprimat o perspectivă diferită: „Sunt variante legate de genul de curbă de sacrificiu, a renunța la o parte din salariu, ceea ce ar fi posibil ca idee, dar prezentată frumos și patriotic. Ar fi și alte lucruri: se pot amâna puțin măsurile care provoacă explozii și neconcordanțe în sistemul de învățământ. Comasarea școlilor și mărirea normelor poate că nu strica să fie amânate, să fie făcute treptat”.

Declarațiile integrale:

Moderatoare: Se puteau lua alte măsuri care să nu dea peste cap viața în școală?

Sorin Ion: Nu există măsuri cu impact financiar care să nu aibă impact și asupra activității profesorilor. 

Nu văd alte măsuri. Repet, atunci când vorbim de impact bugetar, acestea trebuie să fie cu impact pe cheltuielile personal, pentru că din bugetul ministerului, raportul între cheltuielile, de exemplu, pe bunuri și servicii și cheltuielile pe salarii sunt total disproporționate în favoarea celor cu salarii. La noi marea majoritate a cheltuielilor sunt pe salarii. Gândiți-vă că avem un sistem cu circa 300.000 de oameni și orice măsură care îți dorești să aibă un impact financiar care să se cunoască, trebuie să se ducă cumva către zona de de personal. Acestea au fost argumentele pentru care s-a optat pentru creșterea normei didactice.

Și un lucru important, eu cred că de fapt problema principală nu este creșterea cu 2 ore în sine a normei didactice, ci mai degrabă disconfortul de a face acest lucru într-o perioadă foarte scurtă, disconfort care este în egală măsură și pentru noi, cei care gestionăm sistemul, la fel ca și pentru profesori. Noi încercăm în această perioadă, avem o lege, e în vigoare, nu mai putem discuta, din punctul nostru de vedere al ministerului, dacă legea se aplică sau nu, ea este în vigoare, este asumată de o coaliție de guvernare. Noi trebuie să o punem în aplicare

Radu Szekely: „Asta vă spuneam și eu puțin mai devreme. Cred că singura soluție alternativă ar fi fost reducerea salariilor tuturor din sistemul de învățământ cu 10-15%. Soluția aceasta s-a mai încercat acum 15 ani, au fost oameni în stradă și atunci, deci, nu știu dacă ar fi fost mult mai bine primită decât actuala soluție, doar că, poate într-un exces de onestitate, dacă Guvernul ar fi ieșit, ar fi spus chiar nu mai sunt bani și situația este foarte critică, nu doar pe surse, ci să iasă premierul sa spună că nu sunt bani”.

Bogdan Cristescu: „Dacă este să fim foarte sinceri, aceasta este o lege asumată de coaliția de guvernare și votată în Parlament. Unul dintre reproșurile pe care le-am văzut de la colegii profesori a fost de ce au început cu noi? După cum vedeți, există și pachetul doi, pachetul trei, care îi afectează și pe ceilalți. 

Referitor la profesori, ideea este cumva foarte simplă: nu sunt bani acum, deci nu vorbim despre măsuri de reformă, vorbim despre austeritate. Reforma este în alte domenii, evaluare cu curriculum, dacă vreți, putem vorbi. Acestea sunt măsuri de austeritate. Puteau să dispară posturi, să fie dați oameni afară, puteau să se micșoreze salariile sau putea să crească această normă didactică de predare la 20 ore. A fost o decizie luată. Ideea este că oricum timpul este scurt pentru organizarea următorului an școlar. Dacă ar fi fost amânate și mai mult, așteptam un an întreg”.

Radu Gologan: „Eu nu sunt în situația de a face așa ceva, dar din discuțiile pe care le am cu colegii mei profesori, aceștia spun că există și alte variante. Sunt variante legate de genul de curbă de sacrificiu, a renunța la o parte din salariu, ceea ce ar fi posibil ca idee, dar prezentată frumos și patriotic. Ar fi și alte lucruri: se pot amâna puțin măsurile care provoacă explozii și neconcordanțe în sistemul de învățământ. Comasarea școlilor și mărirea normelor poate că nu strica să fie amânate, să fie făcute treptat, într-un anumit fel.

Părerea pe care am avut-o de la început este că s-a încercat să fie comunitatea indusă în eroare într-o perioadă de vacanță, să facem repede sau așa cum nu-mi place să spun, dar văd că s-a încetățenit acest termen „pe repede înainte”, într-o perioadă în care reacția comunității nu putea să fie majoră”.

Citește și:
Secretarul de stat Sorin Ion, Ministerul Educației, primele precizări ale unui oficial guvernamental din ultima lună, despre aplicarea legii 141/2025: Nu este o reformă, este austeritate. Nu închidem școlile din mediul rural și nu mutăm copiii. O școală cu 50 de elevi, care este unică la nivel de comună, rămâne acolo
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă


42 comments
  1. Banii (foarte multi) incasati de „formatorii” care organizeaza tot felul de cursuri inutile nu puteau fi taiati?
    Stie cineva cati bani s-au platit din 2011 pentru „formare”? A analizat cineva rezultatele concrete ale acestor cursuri?
    Mi se pare ca lucrurile merg tot mai prost in invatamant, pe masura ce angajatii acumuleaza credite.

  2. Serios? Dar de ce nu s-a luat in calcul diminuarea salariilor medicilor, spre exemplu? Ar trebui sa fim chiar recunoscatori ca dintre toate relele a fost ales raul cel mai mic,nu-i asa?

  3. Sa taie de la toti bugetarii 5% din salariu daca nu mai sunt bani de salarii. Dar asta trebuie sa ne spuna ministrul de finante. La educatie s-a taiat prima didactica, voucher-ul de vacanta si norma de hrana. Alta taiere nu mai acceptam, 5% de la toti sau nimic.

  4. Eu as vrea sa imi spuna cineva de unde a plecat aceasta idee cu marirea normelor in timp ce incadrarea era deja facuta? Am sa fac o solicitare oficiala la guvern. Nu stiu daca a avut Bolojan aceasta idee, banuiesc ca el a cerut solutii si niste secretari de stat sau poate chiar ministrul le-au furnizat. Poate a plecat chiar de la unul dintre cei intervievati in articol. O idee mai proasta si mai devastatoare cu efect doar asupra profesorilor, care parca il reabiliteaza pe Basescu si care va avea un impact permanent, nu cred ca au vreo intentie sa revina, dupa ‘criza’ la norma de 18 ore.

  5. Doar tensiuni și frustrări între oamenii școlii, între colegi. În toamnă, dacă va mai fi o toamnă, veți avea în clase în fața elevilor niște profesori obosiți, nervosi și frustrați pentru tot ceea ce se întâmplă. Este nociv pentru elevi și educație. Nu aveți bani… lacătul pe școli pentru un an și ne vedem în 15 septembrie 2026 ! Râde Europa de noi…

  6. Radu Szekely
    ”Este fondatorul Școlii Finlandeze din Sibiu și expert în educație la Comisia Europeană. A fost consilier pe probleme de strategie al fostului ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, timp de aproape 6 luni. Radu Szekely a coordonat viziunea „Educația ne unește”, proiectul lansat în luna martie de fostul ministru Ecaterina Andronescu, un proiect destul de controversat, un proiect de reformare a sistemului de educație românesc.”
    Sa ne spuna expertul:
    1. ce salarii au profesorii finlandezi?
    2. care e statutul profesorului in Finlanda?
    3. cati elevi sunt in Finlanda, in medie, intr-o clasa din preuniversitar?
    Raspuns ( ca de la tinerelul asta nu veti afla:
    1. 3000 euro/in medie
    2. Statisticile arată că 97 % dintre finlandezi consideră profesia de profesor valoroasă. (alaturi de cea de medi si avocat)
    3. 19/gimnaziu – 20-25 liceu.
    Tovarase Secuiu Radu!

    1. Întrebați-l pe R.S. dacă și când și-a dat definitivatul, eventual vreun grad didactic, fiindcă tot vorbește de formarea profesorilor și de cariera profesională.
      Despre vreun examen de titularizare nici nu cred că poate fi vorba, întrucât a fost un fel de peregrin, un fel de messer de la Occident (despre un messer de la Orient vorbea Eugen Barbu), instabil în locații și în opinii, care mereu a tulburat apele în școala românească.
      Iar cei din pozele de mai sus, în frunte cu șeful lor genial, căruia i-au cântat în coardă cu planurilor-cadru, se simt „inconfortabil” după tot dezastrul școlii românești, pe care l-au declanșat cu intenție și din spirit de grup, dezinformând conducerea țării și organul legislativ, fără niciun studiu de impact, în luarea celor mai haotice măsuri din istoria învățământului românesc.
      Profesorii cum se simt, domnilor atotștiutori, care s-au titularizat și și-au construit o carieră didactică în mod absolut legal, ei cum se simt în degringolada declanșată pe neașteptate, din motive financiare, cu rezultate incerte?
      E prea puțin spus „inconfortabil”. Profesorii se simt siderați de aceste măsuri, foarte mulți fiind în situația de a-și lua avatarul carierei de la capăt.
      Quid prodest?

  7. Era vorba de depolitizarea învățământului.
    Numai prin desființarea inspectoratelor obțineați de opt ori suma pe care o aveți „economisita” din mărirea normelor!
    Dar când nu știi și nu poți, te pui la costum și zici că „asta a fost planul”. Care plan? „Nu știu, al cuiva de mai sus, eu doar îl implementez, nu e datoria mea să gândesc sau sa propun altceva!!!”

    1. Sau: nu stiu, eu sunt Buratino si doar dansez dupa cum ma misca papusarul si din cand in cand spun minvciuni si-mi creste nasul.

    2. SA IMI EXPLICE DOMNII, CA NU INTELEG… 2 ORE IN PLUS, PE ACEEASI BANI, NU E REDUCERE? CAT REPREZINTA 2 DIN 18? NU PESTE 10%? PROBLEMA ASTA NU E MAI GRAVA, CAND NU SUNT ACELE 2 ORE, FATA DE REDUCEREA DIRECTA A SALARIULUI???? ALOOOOOO! VA SUNA LOGICA!

  8. Paralelo paralel.Lasă davis si bolojan că vine bacul la anul și il blocam.Anulam toate legile făcute de voi si mărirea normei plus cerem mărirea salariilor cu 25%.Eu cu atât am rămas cu minus 25% din norma adică 75% după ce colegul a luat ore de la mine plus 2 ore ce mi-ați băgat voi!La următoarele alegeri PNL și Usr nu trec pragul de 5% pentru ce ne-ați făcut🤮🤮🤮

  9. Masurile luate nu sunt ”de criza”, pe termen limitat, ci modifica o lege organica gandita mult si bine. Normele didactice marite vor scadea eficienta profesorilor, Cresterea efectivelor de elevi la clase va scadea eficienta invatarii! Daca pana acum ne plangeam de analfabetism functional, sa stiti ca va fi mai rau!
    Daca s-ar fi suspendat pentru 1 an alocarea a noi gradatii de merit se putea pune la punct un plan de reforma cu cap si sens, nu un plan de austeritate dezastruos!
    Ei cu privilegiile, cei de jos cu pierderile! Pai nu marge, neica , asa,, nimic explicat si pe termen definit, ci cu biciul de la spate!
    Niste vatafi ai sistemului educational au luat masuri inrobitoare si destructive!

  10. Pasul 2

    Reformarea burselor sociale in sensul scoaterii din bugetul educației si acordarea acestora doar celor cu venituri reduse, probleme medicale grave, orfani.

    Bursele ,,tehnologice,, sunt doar subvenție pt forța de muncă pt mediul privat.

    Bursa de merit să fie definită clar si predictibil pt toată perioada ciclului de învățământ cu sume clare și bugetate.

    Estimare reducere costuri
    150.000.000 euro

    Total 750.000.000 euro
    Fără creștere normei
    Fără concedieri
    Fără comasări

  11. Incompetenți si limitați.

    DA.
    Existau alte măsuri
    Dar nu puteau fi aplicate de politruci.

    1. Suspendarea sporului neuropsihic pt 2 ani
    2. Tăierea indemnizației de hrană pt toti tot pt 2 ani
    3. Tăierea indemnizației pe viață pt cei 1000 de speciali din educație.
    4. Reducerea cuantumului gradației de merit cu 10% pt 2 ani pt toți beneficiarii
    5. Reducerea normelor inspectorilor la 0.5 si automatizarea prin digitalizare reală a raportărilor birocratice.
    6. Desființarea postului de director adjunct in școli cu elevi puțini, fără cantină, fără internat
    7. Reducerea cu 80% a fondului pt formare profesionala si transformarea fondurilor de prima de carieră in fonduri europene pt formare LLL (long life learning)

    Estimare încasări 600.000.000 euro

    PS
    Niciodată de la Minister nu primim cifre, studii, cercetări ci doar compuneri de cls a 5 a.
    Niciunul NU a înțeles de fapt de ce face asta. Doar execută politic ordine de la partidul care i-a pus pe funcții.

  12. Szekely e tot acolo????????????????
    Sorin Ion tot acolo?????
    la vremuri noi, tot noi….
    cinic….cine vorbește de reducerea salariilor….

  13. Sunt de acord cu tăierea salariilor din sistemul bugetar, chiar și cu mai mult de 10-15%, s-ar face economie și mai mare la bugetul statului, deoarece sunt profesori care iau cu chiu cu vai un 5 la titularizare, la clasă nu fac nimic, vin la școală doar pentru a-și face clientelă pentru meditații, că în rest, nivelul de predare la clasă este ZERO!!! ZERO BARAT!!! Fără alte drepturi. Ca să numai vorbim de mărirea normei de predare, iar o măsură excelentă. Vor salarii mari, să demonstreze prin muncă, că merită măriri de salariu

    1. Ce meserie ai? Cureti cartofi? Cum spunea un director de scoala : „doua ore in plus la norma unui profesor nu e ca si cum ai curata cartofi”

      1. Nu curăț niciun cartof, Doamne ferește! Am lucrat 15 ani la birou, la o multinațională, dar soțul meu, mi-a zis să îmi dau demisia, că pentru un salariu de 8000 de lei, îmi distrugeam sănătatea, el fiind executor judecătoresc și mi-a spus că din salariul lui, ne descurcăm foarte bine și numai muncesc. Nu am vrut, ca din taxele pe care le plătesc la stat, înafară de cele locale, pe care le plătesc, pentru casă și mașină, să susțin niște bugetari puturoși, inclusiv voi, cei din învățământ.

        1. Un profesor câștigă mult sub 8000 de lei, iar pentru acești bani muncește nu doar la clasă, ci și acasă, pregătind lecții, corectând… Cine e ‘puturos’? Cel care muncește pentru mai puțin de 8000 de lei sau cel care stă acasă și îi judecă pe alții fără să știe realitatea?”

    2. Pai și cu cei care au demonstrat și demonstrează mereu că sunt profesori extraordinari ce facem??
      Cred că sunt foarte mulți și ei!

      Merita tratament-ul asta?

  14. Educația este singurul domeniu unde s-au luat deja măsuri oficiale, prin modificarea legii. În rest, „pachetele” sunt doar vorbe. Se creează impresia că se lovește intenționat în educație. Dacă sunt necesare măsuri de criză, acestea trebuie aplicate pentru toți, nu cu „muma” la unii și „ciuma” la alții.

  15. Dacă se scotea gradația de merit ( oricum e luată de mulți ce nu se întâlnesc cu lunile cu elevii și adună niște hârtii fără valoare profesională) și se reducea numărul de ore pe săptămână cu 3-4 h( materii ce nu se fac și nu legătură cu specializarea, cultura generală sau facultatea urmată) se făcea o economie de peste 20% și nu mai era bulversat tot sistemul.

  16. Nu mă interesează părerile unor persoane abonate la funcții… și care nu se dau duse din aceste funcții…

  17. Da, se puteau lua alte măsuri. Eliminate gradatiile creatorilor de hârtii, care nu prea își fac orele ocupați să alerge după ele.
    Exact aceeași care au luat bani de pe urma proștilor puși să facă tot felul de cursuri.A fost o invazie de cursuri din sfera pedagogie digitală. Oare știe cineva câți bani au încasat unii de pe urma acestor cursuri..Nu are de ce să fie plătit doctoratul în preuniversitar!

  18. Soluția corectă pentru constrângeri bugetare ar fi fost:
    – reducerea cu 20-25% a bugetelor: de la Președinție, Parlament, CCR, SRI, SIE, ASF etc etc etc etc etc.
    – anularea pensiilor speciale, inclusiv legea 8.
    – anularea finanțării partidelor, exclusiv în campanie.
    – reducerea salariilor demnitarilor cu 20-25% -salarii marite exagerat de Dragnea. Ei fiind cei care au adus țară în dezastru financiar.

  19. Sunt niste escroci ajunși vremelnic in funcții.Nu sunt bani? Pentru partide, pensii speciale, parlamentari, agenții guvernamentale, pentru politruci sunt.Numai la învățământ nu au fost alocați 6% din PIB. Cu ce nonșalanță dau sfaturi acești politruci, cocoțați la bucate, numiți de partide care vor dispărea peste 3 ani. De aceea încearcă să prăduiască cat pot , să-și bată joc de cei care i-au învățat ( pensionarii și cadrele didactice).

  20. 1. Taierea gradatiei de merit care se acorda, sa spunem asa, pe activitati neplatite. Ministerul sa plateasca aceste activitati, cum ar fi supravegherea, corectura, organizarea in general a olimpiadelor (au ajuns sa fie foarte multe) si concursurilor. Sau plata corecturii de la simulari, numeroase in ultima vreme. De fapt, pentru gradatie se strang o serie de hartii care, unele, atesta o munca efectuata si neplatia. Trebuie platita munca atunci cand este efectuata, nu dupa 5 aani si in asta consta meritul.
    2. Taierea ‘bacului’ de toamna. Intr-un articol pe luju.ro, un procuror este considerat tradator pe baza parerii sale cum ca salariile castei sale sunt totusi prea mari. In aceeasi nota, profesorii care organizeaza ‘bacul’ de toamna sunt tradatori. Nu are sens sa faci jocurile MEN cand a luat masuri impotriva ta. Unii vor zice ca profesorii acestia au in vedere pe elevi, dar cei din justitie au in vedere oamenii din procese? Nu le pasa, isi urmaresc propriile interese.
    3. Taierea a tot felul de programe, proiecte care manaca bani de la buget pentru ca unii sa obtina niste hartii pentru gradatie.
    4. Micsorarea personalului auxiliar sau chiar preluarea sarcinilor lor de profesorii dispusi. Biliotecara de la scoala, in contextul digitalizarii, nu prea mai face nimic. Laborantul fara dotare la fizica, chimie sau biologie nu are ce sa pregateasca. Secretarul, contabilul si administratorul parca au rolul sa ascunda cheltuielile inutile ale scolii de profesori. Prin redurea acestori posturi profesorii pot primi direct bani pentru achititia de material didactic pentru ca oricum stiu mai bine ca sa isi cumpere decat un administrator care ii ia cei mai ieftin lucru care nu poate fi utilizat la clasa.

  21. Trebuia sa se reduca numarul posturilor din invatamant care nu au legatura directa cu activitatea de predare. Aici trebuie facuta curatenie. Trebuie desfiintate toate comitetele si comitiile care sunt forme fara fond: ARACIP si ARACIS.
    Toate activitatile administrative trebuie comasate si mutate din scoli la ISJ-uri sau la primarii.
    Toade bursele (cu exceptia celor sociale) din preuniversitate trebuie defiintate. Nu esrte normal sa se mareasca normele profesorilor si efectivele claselor pentru a creea „spatiu bugetar” pentru burse „de merit”.

  22. De gradațiile de merit de ce nu v ați atins ?! Dacă le tăiați ,se rezolva criza !!! Dar fiind clientela voastră politica ,care iau pe hârtii contrafăcute ,mai puțin ore la clasa ..,normal ,nu va puteți atinge !!

  23. Înainte de alegeri nu v-am auzit piuitul, impostorilor! Era totul lapte și miere. De ce nu vă dați voi doi, Szekely și Ion, demisia pentru a salva sistemul?

  24. Sper ca sunteti pregatiti toti cei care ati luat deciziile in ME . Cu acest David , care pare sa vrea sa intre ” din nou ” in istorie si sa dea cu piatra . La toate materiile! De pe 8 septembrie 2025 sper sa puteti face toate orele suplimentare ce ” va revin ” la nivel national , in toate scolile din Romania . O luna , doua de greva generala va pot asigura toti banii de care ” considerati ” ca aveti nevoie in minister. Facem si noi un efort si participam „benevol” , pe repede inainte , ca si voi , asigurandu-va bugetul necesar . Ce se intampla in aceste 1-2 luni de greva , e alta problema, dar cum aveti voi in ME toate raspunsurile , nici nu ma „indoiesc ” ca rezolvarile sun ” floare la ureche ” pentru voi . Puneti mana si cititi , ca o sa aveti nevoie in predarea tuturor materiilor necesare in toate scolile din Romania . Bafta si …..spor la nimic

  25. Să înțeleg că din cauza profesorilor nu mai sunt bani în țară asta? Dacă ME a venit cu soluția asta de ieșire din criză, atunci vreau să știu, toți angajații din minister cum contribuie la binele țării? Cu cât le-a fost micșorat salariul? Câte ore de muncă neplătită fac în plus? Câți angajați din minister au fost disponibilizați? Dl. Daniel David cu cât și-a redus salariul?
    Sunt întrebări pertinente pe care cadrele didactice ar vrea să le știe.
    P.S. Domnilor din minister, vă rog să coborâți cu picioarele pe pământ, și la propriu și la figurat…încetați să mai cereți situații pe repede-înainte cu termene limită de câteva ore. Noi nu suntem roboți și nici slugile voastre. Coborâți în teritoriu și vedeți la propriu cu ce se confruntă cadrele didactice, nu cereți doar date statistice de dragul de a vă preface interesați sau să arătați că munciți.

  26. Se putea scoate gradația de merit, oricum și-a pierdut demult scopul pentru care a fost introdusă. Esre luată de mulți ce habar nu au de școală, ore, evaluare, dificultate, responsabilitate, examene naționale, nu se întâlnesc cu lunile cu elevii și adună niște hârtii fără nici o valoare profesională. Se putea reduce numărul de ore pe săptămână cu 3-4 h, scoase materiile complet inutile ce doar încurcă orarul și programul tuturor, oricum nu se fac, elevii stau în cârciumă sau acasă. Astfel se obținea o economie de cel puțin 20% și nu mai era bulversat tot sistemul. Acum vor lucra unii cu 25% mai mult pentru un salariu mai mic pentru a recupera banii cheltuiți aiurea pentru gradațiiile de merit luate de frecători de mentă.

  27. Și ce faci cu oamenii aia plecați de acasă exact când sunt acele perioade de depunere de dosare de completare? Și să strângi în 2 zile(nici acum nu e oficial calendarul) hârtiile.
    Sincer, preferam scădere de salariu, dar sa știu că am unde mă duce la muncă. Asta cu norma (în condițiile în care unii predăm in zone cu copii puțini) și comasarea școlilor chiar sunt măsuri groaznice. Pentru că pui oamenii pe drumuri, clar vor fi suplinitori care își pierd pâinea (și titulari totuși) și o școală care pierde personalitatea juridică are mari probleme cu proiectele cu fonduri.

  28. de Legea raspunderii ministeriale nu mai vorbeste nimeni? cum s-a ajuns la acest deficit? cand sunt judecati cei care ne-au adus in starea asta? asta ar trebui sa se ceara la proteste!
    Platim mita electorala data prin risipa de burse a lui Deca? Atunci luau burse cei cu media 3 acumnu mai iau nici olimpicii! Sa plateasca Deca si toti PNListii ei! Hai magistratilor, judecati recuperati banii!

  29. Sorin Ion are o viziune greșită, oportunista, asupra sistemului de învățământ. Cred ca R. Szekely are o imagine mai realista asupra rezolvării problemei financiare momentane din domeniu.

  30. mai, 🐷🐷🐷, in situatii de criza se investeste in Educatie, nu se taie! ce economii ati facut? cat a zecea oarte din ce a dat usr pt. vaccinuri neffolosite? 🐷🐷🐷-lor Multumim PNL!🤮🤮🤮

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ar trebui ca Matematica să fie mai ancorată în realitate, spune profesorul Andrei Alexandrescu: De cele mai multe ori, copiii învaţă şabloane. Ar trebui ca problemele să aibă un caracter aplicativ

Andrei Alexandrescu, profesor de Matematică la Colegiul Național Mihai Viteazul din București, a declarat că elevii învață, de cele mai multe ori, șabloane pentru examenele naționale. „Ar trebui ca Matematica…
Vezi articolul

Școlile să nu mai fie responsabile pentru dosarele sociale ale elevilor, accesul la liceu pentru elevii care nu au luat nota 5 la Evaluarea Națională să fie limitat, printre propunerile profesorilor, elevilor și părintilor pentru creșterea participării școlare și la Evaluarea Națională – raport

Eliminarea responsabilității școlii în realizarea dosarelor sociale ale elevilor, demers care suprasolicită si supraîncarcă personalul școlii, în detrimentul activităților educaționale și limitarea accesului la liceu pentru elevii care nu au…
Vezi articolul