Simulare BAC 2025 Filosofie. Un sfert dintre elevi nu au știut să argumenteze că omul nu este o ființă solitară / Întrebările de tip grilă au avut cele mai mari procente de reușită – rezultate pe itemi

157 de vizualizări
Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com
Elevii de clasa a XII-a care ales proba de Filosofie la simularea examenului de Bac 2025 au avut cele mai bune punctaje obținute la primul subiect, cel de tip grilă, potrivit analizei pe itemi publicată de Ministerul Educației. 26% dintre elevi nu au știut să construiască un argument care să infirme teza potrivit căreia omul este o ființă solitară iar 34% au primit punctaj parțial.

Proba de filosofie o susțin elevii de la profilul umanist din filiera teoretică şi toate profilurile şi specializările din filiera vocaţională, cu excepția profilului militar.

26% dintre elevi nu au știut să construiască un argument care să infirme teza potrivit căreia omul este o ființă solitară și 34% au primit punctaj parțial. La subiectul al III-lea, peste 25% nu au primit niciun punctaj pentru 5 itemi.

Cei mai mulți elevi, 93% dintre cei care au ales proba de filosofie, au răspuns corect la ultimul item de la subiectul I: cărui regim îi aparține libertatea social-politică?

Elevii au dat cele mai multe răspunsuri corecte la subiectul I, care conține 10 întrebări tip grilă.

La subiectul al II-lea, punctul A., cei mai mulți elevi, 88%, au răspuns la primul item și subpunct, unde au avut de analizat problematica naturii date și naturii dobândite, în cazul omului, din perspectivă filosofică. Majoritatea au primit punctaj maxim pentru că au numit un filosof care, în scrierile sale, a făcut referire la problematica naturii umane.

Punctajul se acordă pentru:
a) numirea unui filosof care, în scrierile sale, a făcut referire la problematica naturii umane
b) precizarea explicită a tezei/ideii filosofice despre natura umană
c) explicarea unei teze/idei filosofice, precizată explicit la subpunctul b)
d) ilustrarea tezei/ideii filosofice pe care aţi precizat-o, printr-un exemplu concret de situaţie din societatea contemporană
e) menţionarea unei consecinţe în privința naturii umane, din perspectiva raportului între natura dată și natura dobândită în cazul omului
f) utilizarea adecvată a limbajului de specialitate
g) încadrarea în limita de spațiu precizată Ministerul Educaţiei și Cercetării Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație


B. Argumentați în favoarea sau împotriva tezei potrivit căreia: datoria este necesitatea de a
îndeplini o acțiune din respect pentru lege. (Imm. Kant)
C. Ilustrați, printr-un exemplu concret o problemă care poate constitui obiect al eticii aplicate.

La subiectul al III-lea, peste 25% nu au primit niciun punctaj pentru 5 itemi.

Subiectul a III-lea

A. „Citiți, cu atenție, textul de mai jos:
Străinul:…guvernământul adevărat, dacă există un asemenea guvernământ, trebuie căutat la un singur, sau la doi, sau la un număr foarte mic de oameni.(…)
Străinul: Dar aceștia, fie că poruncesc cu sau fără consimțământul supușilor lor, potrivit unor legi scrise sau fără ele, fie că posedă averi sau sunt săraci, trebuie să credem așa cum presupunem noi acum, că ei guvernează potrivit unei anumite arte.(…)
Străinul: …se impune deci o consecință obligatorie, aceea că, dintre guvernăminte, numai acela este corect și adevărat în care se găsesc suverani ce nu par numai savanți ci sunt într-adevăr și fie că guvernează conform unor legi sau fără legi, cu consimțământul sau împotriva voinței supușilor lor, fie că sunt săraci sau avuți, toate acestea nu au însemnătate când e vorba de apreciat corectitudinea.(…)
Străinul:..atât timp cât prin știință și justiție fac să dureze cetatea și să fie mai bună atât cât se poate, atunci și numai potrivit acestor trăsături trebuie să recunoaștem că acest guvernământ este singurul corect.

(Platon, Omul politic)

  1. Formulați, pe baza textului dat, teza lui Platon.

2. Evidențiați, în aproximativ o jumătate de pagină, o corelație existentă între termenii lege și libertate individuală, utilizând termenii menționați în sens filosofic. Punctajul se acordă pentru:
a) utilizarea fiecăruia dintre cei doi termeni daţi în sens filosofic
b) evidențierea corelaţiei existente între termenii dați
c) coerenţa textului redactat
d) încadrarea în limita de spaţiu precizată

3. Argumentați un punct de vedere personal referitor la actualitatea perspectivei filosofice din textul dat.

B. Una dintre problemele fundamentale ale filosofiei este esența ființei umane.

  1. Menționați două trăsături specifice prin care ființa umană poate fi definită.
  2. Construiți un argument care să infirme teza potrivit căreia omul este o ființă solitară.

Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Subiecte Filosofie – simulare BAC 2025: Analiză de o pagină din perspectivă filosofică a problematicii naturii date și naturii dobândite, în cazul omului
Bareme simulare BAC 2025 pentru Logică, Geografie, Psihologie, Sociologie, Economie și Filosofie, publicate de Ministerul Educației și Cercetării

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studiu: O treime dintre români cred că știința și tehnologia au o influență negativă asupra societății – cel mai mare procent din Europa / România – țara cu cea mai mică încredere în cercetarea bazată pe inteligență artificială / Ministrul David: Condiții ce predispun „la pseudoștiință și ne vulnerabilizează la conspirații și fake news”

România este țara europeană cu cei mai mulți locuitori care cred că știința și tehnologia au o influență mai degrabă negativă sau foarte asupra societății – unul din trei români…
Vezi articolul

Fizicianul Cristian Presură: Am eșuat. Deciziile nu mai sunt în penițele unor intelectuali și în argumentele unor profesori, ci în mâinile “soldaților” săi (medicii) și ale “generalilor” (de azi, probabil e adevărat și la propriu)

Am eșuat. Când lumea s-a speriat că masca scade concentrația de oxigen, am făcut experimente pe mine să arat că nu e așa. Nu mă așteptam să fie altfel, pentru…
Vezi articolul

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale din Franța. Profesorii corectează pe calculatoare personale și nu sunt toți formați pentru acest tip de corectare nici în 2022 după 6 ani de folosire / Ce fac cadrele didactice în aplicația specială de evaluare – VIDEO

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale este o realitate în alte state europene, așa cum se desfășoară efectiv sesiunile de Bacalaureat din Franța. Pentru a analiza un proces…
Vezi articolul