VIDEO Sindicatele din învățământ cer „Demisia” ministrului Educației în a noua zi de proteste la sediul Ministerului Educației și Cercetării

3.780 de vizualizări
Sursa: Captura Facebook – FSE Spiru Haret
Federațiile sindicatelor din învățământ au reluat, luni dimineață, protestele de la sediul Ministerului Educației și Cercetării, față de prevederile Legii Bolojan. „Demisia” ministrului Daniel David a fost principala cerere scandată de participanții la manifestații, ajunse la a noua zi.
  • Cu ocazia manifestației, surse Edupedu.ro au transmis că reprezentanții sindciatelor urmau să aibă, luni, o întâlnire cu premierul Ilie Bolojan – detalii aici.

Protestatarii purtau pancarte cu mesaje precum „3 ceasuri rele pentru educație!”, „Pe cine nu lași repetent îți comasează clasele și îți mărește norma!!!” sau „Ne batjocoriți și îi ziceți reformă”. 

„Jos ministrul chiulangiu” și „Rezistăm, nu cedăm” au scandat, de asemenea, participanții la demonstrație.

Imagini transmise de la protest de către organizațiile sindicale FSLI și FSE „Spiru Haret”:

Inițial, sindicatele anunțaseră proteste în fiecare zi de lucru până miercuri 6 august, urmate de pichetări în zilele de miercuri până la începutul lunii septembrie. Însă manifestații au fost organizate și pe 7 și 8august, apoi luni, 11 august.

Peste o lună, pe 8 septembrie, în prima zi a noului an școlar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la mitingul național de protest din București, programat pentru 8 septembrie.

Nemulțumirile și cerințele formulate de sindicate înainte să declanșeze protestele de la sediul MEC:

1. Creșterea normei didactice de predare cu 2 ore – acesta este măsura cu consecințele cele mai grave asupra cadrelor didactice. Realitatea din majoritatea școlilor ne arată că vor fi profesori titulari care vor intra în restrângere de activitate și profesori suplinitori calificați care, foarte probabil, nu își vor mai găsi un loc de muncă. Referitor la profesorii titulari, există riscul major ca aceștia să nu-și mai primească salariile întregi, asta pentru că va fi imposibil să li se asigure norma completă de 20 de ore. A le acorda acestora „șansa“ de a primi 2 ore, pentru completare, la distanțe apreciabile este cinism. Este posibil ca cheltuielile pentru navetă să fie mai mari decât contravaloarea celor 2 ore. De asemenea, mărirea normei de predare va însemna mărirea sarcinilor de muncă, pe lângă celelalte îndatoriri profesionale, ceea ce va conduce la creșterea presiunii psihice. Totodată, este complet greșit și faptul că a fost eliminată facilitatea de a se diminua, cu 2 ore, norma de predare pentru profesorii care au gradul didactic I și o vechime peste 25 de ani. În timp ce în multe țări norma didactică de predare pentru profesorii cu vechime este diminuată chiar la jumătate, restul orelor fiind dedicate pentru a îndruma profesorii tineri, la noi nu mai este nici o diferență între un profesor debutant și unul care este la final de carieră.

2. Comasarea a sute de unități de învățământ – va conduce la concedieri de personal didactic auxiliar și chiar administrativ.

3. Creșterea efectivelor de elevi în clasă – va conduce la revenirea la efectivele de elevi/preșcolari  „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme.

4. Scăderea dramatică a tarifului pentru plata cu ora  – va conduce la imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situația aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat. Sunt specializări și discipline deficitare în resursa umană. Cine va presta aceste ore, în regim de plata cu ora?

5. Creșterea obligației de catedră  pentru directori și inspectori – va conduce la imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul de conducere, de îndrumare și control (atât activitatea la catedră, cât și cea specifică funcției).

6. Subfinanțarea învățământului superior din România, prin neactualizarea costului standard pe student echivalent, decizie care poate conduce la concedieri colective sau chiar la închiderea unor universități.

7. Subfinanțarea instituțiilor de cercetare, în actualul context geopolitic european, prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană și utilități, pentru menținerea și dezvoltarea infrastructurii, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a educației și cercetării.

8. Subfinanțarea bibliotecilor centrale universitare, prin neactualizarea costurilor cu resursa umană și utilități, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a Educației.

În luarea acestor măsuri fără precedent pentru învățământ și în special pentru învățământul preuniversitar, un rol foarte activ l-a avut ministrul educației și cercetării, domnul Daniel David. În marea majoritate a declarațiilor publice, domnul ministru a lovit în sistemul de învățământ și în salariații acestuia, unele dintre aceste declarații fiind chiar diversioniste.

Reamintim o parte dintre acestea:

  • Norma didactică de predare în România este sub media Uniunii Europene”. FALS!Conform cercetătorilor de la Institutul de Științe ale Educației, norma de predare este de 18 ore pe săptămână în România, ceea ce plasează țara noastră la nivelul mediu al normei europene.
  • „Educația are o contribuție mare la deficitul pe care îl avem”. Altfel spus, cu o finanțare de aproximativ 3% din PIB, în condițiile în care media finanțării educației în Uniunea Europeană este de aproximativ 4.7% din PIB, educația a dat peste cap deficitul bugetar. Să ne amintim că domnul Mircea Miclea și-a dat demisia din funcția de ministru al educației pentru faptul că educației nu i s-a dat 5% din PIB. În concepția domnului ministru Daniel David, educația poate fi performantă și dacă este subfinanțată.
  • „Dacă dorești să fii titular al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat de o școală”. Altfel spus, dacă în școala unde ești titular nu ți se pot asigura cele 20 de ore de predare, mergi unde găsești, adică la 30-40 km. Ce vor face cadrele didactice cărora nu li se pot asigura cele 20 de ore, fiind titulari în 2-3 școli? Vor mai adăuga încă o școală și vor sta în mijloacele de transport mai mult decât stau în fața elevilor.
  • „Elevii olimpici de nivel internațional își permit să-și dea o bursă de merit în fiecare lună, din premiul unic de 1000-4000 de euro pentru medalia obținută”. Dacă așa este tratată elita elevilor din România, nu este de mirare că majoritatea acestor olimpici își continuă studiile universitare în alte țări și nu se mai întorc în România.
  • „Plata cu ora în învățământul preuniversitar trebuie să fie definită rațional și decent. În prezent nu se raportează la tot timpul de lucru și are o valoare prea mare față de ora din norma de bază”. Altfel spus, dacă un profesor are salariul pentru o oră de predare din norma de bază de 100 de lei, conform prevederii din Legea 141/2025 ar urma să primească mai puțin de 50 de lei pentru o oră plătită în regim de plata cu ora, chiar dacă pentru pregătirea acestei ore este nevoie de același efort. Și să nu uităm că și la aceste ore elevii primesc teste care trebuie corectate și discutate cu elevii. Mergând după aceeași logică cu a „specialiștilor” care au propus această aberație, profesorii care au ore în regim de plata cu ora ar putea spune că o astfel de oră nu durează 50 de minute, ci 20 de minute, și că se parcurge doar 45% din materia cuprinsă în programa școlară.

Propunem tuturor cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar să fie solidare şi să boicoteze toate evenimentele/acțiunile pe care Ministerul, inspectoratele școlare şi unităţile de învăţământ le organizează pentru implementarea măsurilor din Educație”, se arată într-o adresă FSLI consultată de Edupedu.ro.

Citește și:
Întâlnire scurtă, la ora 11:00, între premierul Ilie Bolojan și sindicatele din Educație – surse


10 comments
  1. Nu cedati! Daca acum cedati, pe viitor isi vor permite si mai multe abuzuri.
    Greva generala in invatamant pana se revine la acest emasuri de distrugere a educatiei.

  2. Sa va fie rusine ca ati acceptat in numele nostru acea rimisiune de marire care nu a mai avut loc si ati oprit protestele.Demisia si voi si davis si bolovan!!!

    1. promisiune

  3. S au învățat numai la drepturi peste drepturi, fără criterii de performanță. Când sunt puși la treabă,nu le convine și cer demisia ministrului.

    1. ce performanță vrei, când elevii sunt pr…ti, interesați doar de mizerii pe gik tok și alte asemenea platforme, obraznici, chiar bestii de multe ori?
      Nici de polițiști nu se tem când vin în școală; de note mici și medii scăzute la purtare nu le pasă. Sau le pasă și înjunghie profesorul ( odinioară doar se tăiau cauciucurile; acum iei bătaie și cuțite infipte). Cum sa mai învețe când vad ca banii mulți se fac fără învățătură, prin prostituție, proxenetism sau fiind ” influenceri”, smecheri inculți , dealeri droguri, etc?! Ca sa pui gene sau sa faci unghii , sa fii coafeza / frizer și sa câștigi mii de lei pe zi nu îți trebuie merite la învățătură!

  4. Demisia, dd! Multumim , pnl!🐷🐷🐷-lor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce înseamnă evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simulările pentru Evaluarea Națională și BAC 2024. Un profesor va corecta, de regulă, 50 de lucrări, inclusiv de acasă

Un profesor va avea de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională și Bac 2024, potrivit procedurii Ministerului Educației. Lucrările vor fi scanate și încărcate…
Vezi articolul

Copiii de la grupele mijlocie și mare pot fi retrași de părinți dacă „se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare la regimul grădiniței” / După o evaluare a educatorului pot fi înscriși la un serviciu complementar în anul în curs sau reînscriși în anul școlar următor – ROFUIP 2024

Copiii de la grupele mijlocie și mare pot fi retrași de părinți dacă „se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare la regimul grădiniței”, potrivit ROFUIP 2024. După o evaluare…
Vezi articolul

UPDATE OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate și pentru elevii de la pedagogic. Toți elevii de clasa a XII-a, indiferent de profil și specializare, vor avea câte o oră în plus pe săptămână, pentru disciplina „Istoria comunismului din România”. Cei de la seral studiază noua disciplină în clasa a XIII-a

Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate, pentru a fi introdusă oficial o nouă materie obligatorie pentru elevii de clasa a XII-a: disciplina „Istoria comunismului din România”. Materia va fi studiată…
Vezi articolul