Sorin Cîmpeanu anunță că sunt 1.140 de elevi ucraineni înscrişi în şcolile din România, pe curriculum românesc, ca audienţi. Guvernul va modifica Legea educației pentru ca elevi ucraineni de clasa a VIII-a să poată intra la liceu fără examen: copii de la Şcoala de balet din Kiev vor să continue la Liceul Capsali, în clasa a IX-a

723 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, anunţă că numărul elevilor ucraineni audienţi în şcolile din România, pe curriculum românesc, va fi de 1.140  la începutul săptămânii viitoare, dintr-un total de aproape 34.000 de minori ajunşi în ţara noastră în urma conflictului armat din Ucraina, transmite Agerpres.

“Din cei aproape 79.000 de refugiaţi care au rămas pe teritoriul României, peste 40%, mai exact 43%, sunt minori, este vorba de 33.691 de minori. Dintre aceştia, peste 24.000 au vârstă şcolară. Am avut întrevederi, atât cu elevii, cât şi cu profesori din Ucraina. În urma acestor discuţii a rezultat foarte clar că sunt două categorii de elevi. În primul rând sunt acei elevi care doresc şi au făcut cerere pentru a fi audienţi în sistemul de învăţământ românesc, pe curriculum românesc. Săptămâna trecută am avut 601 elevi înscrişi ca audienţi în şcolile din România, în acest moment avem 810 elevi înscrişi în şcolile din România şi mai sunt de procesat încă 330 de cereri, până la 1.140. Deci, la începutul săptămânii viitoare vom avea 1.140 de elevi înscrişi în şcolile din România pe curriculum românesc, dintr-un total de aproape 34.000”, a declarat Sorin Cîmpeanu sâmbătă, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

Oficialul a anunțat că a doua categorie, care este cea mai numeroasă, este aceea a elevilor ucraineni care doresc să continue şcoala după curriculum ucrainean.

“Pentru acest lucru au nevoie de sprijin logistic, în primul rând, din partea şcolilor româneşti. Este vorba de spaţii, de echipamente electronice, care le vor fi puse la dispoziţie. Această decizie are legătură, cu siguranţă, şi cu ce au anunţat autorităţile ucrainene că suspendă examenele naţionale în acest an. Este suficient să frecventezi cursurile online pentru a avea certificat de absolvire, fie că vorbim de gimnaziu, fie că vorbim de liceu”, a declarat Cîmpeanu, citat de Agerpres.

Ministrul Educaţiei a subliniat că echipamentele electronice, gen tablete, nu sunt luate de la elevii români pentru a fi date celor ucraineni, ci sunt furnizate din stocuri suplimentare, dând ca exemplu situaţia de la Colegiul Mihai Viteazu din Ineu.

“Aş vrea să vă precizez foarte clar cum stau lucrurile în această situaţie. La Ineu, în judeţul Arad, au ajuns muncitori dintr-o fabrică de componente auto, care a fost delocalizată din Ucraina. Aceşti muncitori au copii. Numărul lor este de 40. Este vorba de şapte copii care au vârsta de grădiniţă, de cinci copii care au vârsta pentru învăţământul primar, de 20 de copii pentru gimnaziu şi de cinci copii pentru liceu, în total 40. Pentru grădiniţă s-a creat o grupă specială. Pentru învăţământ primar, cei şapte elevi au fost distribuiţi în clase alături de elevii români. Pentru învăţământ primar, cei şapte elevi au fost distribuiţi în clase alături de elevii români, pe baza solicitărilor pe care părinţii le-au făcut pentru a avea statut de audient. La fel şi pentru cei cinci elevi de liceu. (…) Pentru cei 20 de elevi de gimnaziu s-a creat o clasă specială.(…) Tabletele  care le sunt repartizate unora dintre aceşti copii, le vor fi repartizate începând cu ziua de luni, săptămâna viitoare. Nu sunt tablete care se iau de la copiii români. Sunt tablete care există în şcoli, stocuri suplimentare care nu au fost distribuite, pentru că s-au dublat cantităţile de tablete achiziţionate de guvern, tablete achiziţionate de primării, tablete obţinute din alte surse, precum donaţii”, a declarat Cîmpeanu, potrivit Agerpres.

Tot pe linia sprijinirii refugiaţilor ucraineni, ministrul a anunţat că săptămâna viitoare va avea discuţii cu Nikolas Schmidt, comisarul pentru muncă şi drepturi sociale, în contextul unei vizite pe care oficialul european o va efectua în România.

“La finalul săptămânii viitoare, împreună cu comisarul european Nikolas Schmidt, comisarul pentru muncă şi drepturi sociale, vom discuta aceste aspecte, va veni în România, la Bucureşti. Este foarte probabil ca, împreună, să vizităm cel puţin două şcoli în care România integrează elevii ucraineni. Cred că voi propune ca aceste şcoli să fie o şcoală în care au ales să meargă pe curriculum românesc şi o şcoală în care au ales să rămână pe curicculum ucrainean”, a precizat Cîmpeanu.

În privinţa opţiunii pentru curriculum românesc, ministrul a menţionat că Executivul urmează să aprobe o derogare, cu titlu de excepţie, de la Legea educaţiei naţionale, pentru acei elevi ucraineni care doresc să continue studiile în învăţământul liceal românesc şi care acum finalizează gimnaziul, dar nu vor putea să susţină un examen de Evaluare Naţională, întrucât nu cunosc limba română.

În acest sens, el reamintit ca exemplu situaţia elevilor ucraineni înscrişi la Liceul Capsali.

“Capsali are şase elevi care au ales să meargă pe curriculum românesc. E vorba de şase elevi, dintre care trei sunt clasa a VIII-a, finalizează gimnaziul şi doresc să continue în învăţământul liceal românesc. Pentru asta, Guvernul României va avea disponibilitate de modificare, cu titlul de excepţie, a Legii educaţiei naţionale. (…) Aceşti copii vin de la Şcoala de balet din Kiev, vor să continue la Liceul Capsali, în clasa a IX-a. Este nevoie de o derogare de la lege, dată prin ordonanţă de urgenţă, pentru că, în momentul de faţă se pot înscrie în învăţământul liceal copii, doar în urma promovării examenului de Evaluare Naţională, examen de Evaluare Naţională care are probă de Matematică şi de Limba română. Limba română nu este cunoscută de aceşti copii şi de aceea vom crea posibilitatea legală ca aceşti copii, care, fără doar şi poate, pot să dea probă practică de balet, spre exemplu, dar nu pot să susţină un examen la Limba şi Literatura Română, să aibă şansa de a fi integraţi în licee româneşti”, a mai declarat Sorin Cîmpeanu.

Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea


1 comentariu
  1. Legea invatamantului o puteti modifica instantaneu pentru ucraineni (ce mutare va dau in plic americanii, o executati instantaneu), in schimb Ministerul n-a fost in stare sa dea un O.M. pentru continuarea activitatii in sistem hibrid sau online pana la sfarsitul semestrului. A trebuit sa bulverseze si sa dea peste cap tot invatamantul, in mjlocul semestrului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

S-a găsit un “țap ispășitor” pentru cazarea elevilor la Olimpiada Națională la limba Franceză la căminul nereabilitat din Craiova: Inspectoarea de limbă franceză a fost dată afară din inspectorat, deși comisia de organizare era condusă de șeful inspectoratului școlar / Tot el a fost și șeful comisiei de anchetă

Inspectorul general școlar Dolj, Daniel Ion, președintele comisiei județene de organizare a Olimpiadei Naționale de Limba Franceză a decis încetarea detașării în interesul învățământului în cazul inspectoarei Adriana Sălceanu la…
Vezi articolul

Copiii atacați online sau ce facem în caz de Cyber-Mobbing. Sfatul expertului către tineri: nu trimiteți fotografii personale cu tentă sexuală nici măcar prietenului sau prietenei – Deutsche Welle

“Aproape fiecare act de hărțuire care are loc în școli continuă apoi pe Internet”, avertizează Birgit Kimmel, pedagog și coordonatoare a inițiativei europene Klicksafe. Ce pot face părinții, ca să…
Vezi articolul
Adrian Streinu Cercel / Foto: Salvati Delta

Epidemie de gripă în România – Ce trebuie să facă părinții cu copiii, recomandările specialiștilor: fără mers în malluri, nu strănutați în mâna, apa și săpunul sunt sfinte, nu dezinfectantul

România este în epidemie de gripă, iar în școli s-au înregistrat peste 4.000 de cazuri numai săptămâna aceasta, a anunțat ministrul Sănătății, Sorina Pintea. Oficialul a avertizat că părinții trebuie…
Vezi articolul

OFICIAL 6 școli pilot vor funcționa anul acesta, din care una este din mediul rural și una privată, după ce au fost depuse peste 20 de cereri. Cea mai importantă componentă pilotată – „transformarea curriculară” / Se va pilota și înlocuirea tezelor semestriale cu un portofoliu al elevului

Începând cu anul școlar 2021-2022 vor funcționa șase școli-pilot, anunță Ministerul Educației într-un comunicat primit de Edupedu.ro. „În cele șase școli-pilot elevii și profesorii vor avea parte de un proces…
Vezi articolul