Strategia propusă la nivel UE pentru universități, ce prevede extinderea Universităților Europene și diploma europeană, salutată cu unele rezerve de asociațiile internaționale din domeniu

1.602 vizualizări
Foto: © Gaudilab | Dreamstime.com
Noua Strategie Europeană pentru Universități, propusă de Comisie săptămâna trecută și care pune universitățile europene în centrul planurilor de dezvoltare în domeniu pe parcursul următorilor ani, a fost salutată de organizații europene în domeniu pe parcursul ultimelor zile, cu unele rezerve, însă, din partea instituțiilor foarte active în domeniul cercetării.

Strategia propusă de CE prevede 4 obiective majore, cu orizont de timp 2024:

  • Întărirea dimensiunii europene în învățământul superior și educație – implementarea unui set de inițiative-cheie care vor fi, pentru cooperarea trans-națională, ceea ce este Erasmus+ pentru mobilitate și Orizont Europa pentru cercetare, anume: “expresia vizibilă a unei abordări distinct europene”.
  • Sprijin pentru universități ca elemente călăuzitoare pentru stilul de viață european, prin 3 mijloace: accentul pe calitate și pe relevanța unor competențe necesare pe viitor; diversitate și incluziune; practici democratice.
  • Sprijin pentru universități ca agenți ai schimbării, din perspectiva tranziției verzi și a celei digitale
  • Întărirea rolului pe care universitățile îl au în poziționarea UE ca lider global

Cele patru inițiative-cheie avute în vedere:

  • Inițiativa Universităților Europene, al căror număr va crește
  • Diplomele europene, care urmează să fie emise la nivel național, dar care vor atesta rezultatele de învățare ca parte a unui program de cooperare european
  • Statut legal pentru alianțele instituțiilor europene de învățământ superior, inclusiv pentru Universitățile Europene, statut care să faciliteze cooperarea între aceste instituții
  • Legitimația europeană de student.

Printre măsurile concrete avute în vedere de Comisie:

  • Numărul Universităților Europene să crească la 60 până la mijlocul anului 2024 (peste 500 de universități membre), cu un buget Erasmus+ estimat la 1,1 miliarde de euro pentru 2021-2027
  • Pilotarea statutului legal al alianțelor universitare în 2022
  • În vederea legitimației europene de student, în 2022 urmează să fie introdus un instrument unic de identificare a studenților participanți la programe europene de mobilitate
  • Pilotarea primelor faze pentru introducerea diplomei europene, în cadrul Erasmus+, în 2022

Asociația Universităților Europene a salutat, ulterior, strategia propusă de Comisie, prezentată drept un “narativ coerent și pozitiv pentru universități”. O conferință pe această temă urmează să fie organizată săptămâna aceasta.

Iar The Guild of European Research-Intensive Universities, ce reunește mari universități active în domeniul cercetării, a salutat documentul propus de Comisie, dar notează, în reacția sa, că “o întrebare valabilă rămâne aceea dacă strategia este suficient de vizionară și în ce măsură include ea dimensiunea de cercetare și inovare discutată în cadrul Spațiului European de Cercetare”.

Foto: © Gaudilab | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Diplomele europene și completarea programului de introducere a unei legitimații europene de student – în viitoarea strategie europeană pentru universități

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Babeș Bolyai începe luni semestrul al II-lea. Facultățile vocaționale se deschid în format clasic. David: Putem decide de la o săptămână la alta modificarea oricărui scenariu în funcție de cum evoluează condițiile epidemiologice

Universitatea Babeș Bolyai din Cluj va continua predarea în format online la majoritatea facultăților, la fel ca în semestrul I, și clasic la cele vocaționale sau hibrid la cele care…
Vezi articolul

Daniel David, rectorul Universității Babeș Bolyai, despre proiectul legii învățământului universitar, varianta Deca: Lucrurile arată bine, acceptabil, legea este bine conectată cu reformele europene / Cere Parlamentului decuplarea legilor și adoptarea mai rapidă a celei pentru universități

Rectorul Universității Babeș Bolyai de la Cluj-Napoca a declarat că, din perspectiva universității pe care o reprezintă „lucrurile arată bine, acceptabil” în privința proiectului de lege a învățământului superior. Profesorul…
Vezi articolul

Bâlbâială a Guvernului Ciucă: Executivul a adoptat de 2 ori săptămâna aceasta Ordonanța de Urgență pe educație prin care universitățile pot înființa societăți comerciale și consorții duale, articole preluate copy-paste din proiectul de lege Cîmpeanu

Bâlbâială a Guvernului Ciucă în adoptarea în regim de urgență a două modificări la actuala lege a educației, după ce toată vara executivul a promovat o așa-numită viitoare lege a…
Vezi articolul

Emilia Șercan îl acuză pe profesorul Virgil Iordache de la Universitatea din București că dorește anchetarea ei în Comisia de Etică, după ce jurnalista a criticat decizia în cazul Bode a Consiliului Național de Etică, unde el este membru / Iordache: Eu nu doresc asta

Jurnalista Emilia Șercan, care e și lector în cadrul Universității din București, scrie, miercuri, pe Facebook că Virgil Iordache, profesor al universității și membru al Consiliului Național de Etică (CNECSDTI),…
Vezi articolul