Strategia propusă la nivel UE pentru universități, ce prevede extinderea Universităților Europene și diploma europeană, salutată cu unele rezerve de asociațiile internaționale din domeniu

1.602 vizualizări
Foto: © Gaudilab | Dreamstime.com
Noua Strategie Europeană pentru Universități, propusă de Comisie săptămâna trecută și care pune universitățile europene în centrul planurilor de dezvoltare în domeniu pe parcursul următorilor ani, a fost salutată de organizații europene în domeniu pe parcursul ultimelor zile, cu unele rezerve, însă, din partea instituțiilor foarte active în domeniul cercetării.

Strategia propusă de CE prevede 4 obiective majore, cu orizont de timp 2024:

  • Întărirea dimensiunii europene în învățământul superior și educație – implementarea unui set de inițiative-cheie care vor fi, pentru cooperarea trans-națională, ceea ce este Erasmus+ pentru mobilitate și Orizont Europa pentru cercetare, anume: “expresia vizibilă a unei abordări distinct europene”.
  • Sprijin pentru universități ca elemente călăuzitoare pentru stilul de viață european, prin 3 mijloace: accentul pe calitate și pe relevanța unor competențe necesare pe viitor; diversitate și incluziune; practici democratice.
  • Sprijin pentru universități ca agenți ai schimbării, din perspectiva tranziției verzi și a celei digitale
  • Întărirea rolului pe care universitățile îl au în poziționarea UE ca lider global

Cele patru inițiative-cheie avute în vedere:

  • Inițiativa Universităților Europene, al căror număr va crește
  • Diplomele europene, care urmează să fie emise la nivel național, dar care vor atesta rezultatele de învățare ca parte a unui program de cooperare european
  • Statut legal pentru alianțele instituțiilor europene de învățământ superior, inclusiv pentru Universitățile Europene, statut care să faciliteze cooperarea între aceste instituții
  • Legitimația europeană de student.

Printre măsurile concrete avute în vedere de Comisie:

  • Numărul Universităților Europene să crească la 60 până la mijlocul anului 2024 (peste 500 de universități membre), cu un buget Erasmus+ estimat la 1,1 miliarde de euro pentru 2021-2027
  • Pilotarea statutului legal al alianțelor universitare în 2022
  • În vederea legitimației europene de student, în 2022 urmează să fie introdus un instrument unic de identificare a studenților participanți la programe europene de mobilitate
  • Pilotarea primelor faze pentru introducerea diplomei europene, în cadrul Erasmus+, în 2022

Asociația Universităților Europene a salutat, ulterior, strategia propusă de Comisie, prezentată drept un “narativ coerent și pozitiv pentru universități”. O conferință pe această temă urmează să fie organizată săptămâna aceasta.

Iar The Guild of European Research-Intensive Universities, ce reunește mari universități active în domeniul cercetării, a salutat documentul propus de Comisie, dar notează, în reacția sa, că “o întrebare valabilă rămâne aceea dacă strategia este suficient de vizionară și în ce măsură include ea dimensiunea de cercetare și inovare discutată în cadrul Spațiului European de Cercetare”.

Foto: © Gaudilab | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Diplomele europene și completarea programului de introducere a unei legitimații europene de student – în viitoarea strategie europeană pentru universități

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primele rețele de contagiune cu COVID-19 din România – Studiu interdisciplinar al cercetătorilor de la Universitatea din București: 5% dintre cei cu noul coronavirus l-au transmis direct la peste 50% din celelalte cazuri

“Grupul de cercetare a grafurilor și rețelelor sociale GraphNets din cadrul Facultății de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București, a analizat informațiile cu privire la primele 308 cazuri confirmate…
Vezi articolul

Universitățile preiau controlul asupra verificării tezelor de doctorat pe care tot ele le eliberează, cu un control extern ca și inexistent în cazul plagiatelor – noul proiect de Regulament privind studiile doctorale

Regulile impuse de noua Lege a învățământului superior privind doctoratele suspecte de plagiat, prin care deciziile rămân în esență la latitudinea universităților care acordă titlurile de doctor, iar verificările externe…
Vezi articolul

Shanghai Ranking 2022 după domenii de studiu. Universitățile românești au o prezență modestă în clasamente, similară anului trecut. 7 din 14 apariții revin instituțiilor din Cluj-Napoca

Universitățile din România au și în acest an apariții modeste în clasamentele globale după domenii de studiu realizate de compania de consultanță Shanghai Ranking – Global Rankings of Academic Subjects 2022.…
Vezi articolul