Studenţii solicită vouchere de 445 de euro pentru programul “calculatoare pentru elevi şi studenţi”, în loc de 200 cât valorează acum. ANOSR: Criteriile de eligibilitate şi birocraţia excesivă îi descurajează pe aplicanţi

1.045 de vizualizări
FOTO: ANOSR
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită actualizarea criteriilor de acordare a ajutorului financiar al programului național „Euro 200”, care presupune un sprijin pentru ca elevii şi studenţii cu o situaţie materială dificilă să îşi poată cumpăra un calculator. Studenţii vor un cuantum al voucherului mai mare, de 445 de euro, precum și o creștere a plafonului de venit maxim brut/membru de familie până la 50% din salariul minim brut la nivel național, lucruri care în opinia lor “ar duce la o lărgire a grupului țintă de beneficiari ai acestui program”. Solicitările vin în contextul în care ministerul Educaţiei a publicat în dezbatere publică un proiect de hotărâre de Guvern prin care aprobă câteva modificări de ordin tehnic.

“Chiar dacă actul normativ încă în vigoare urmărește „stimularea achiziționării de calculatoare, prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, pentru crearea de competențe în utilizarea tehnicii de calcul”, condițiile de eligibilitate nu sunt corelate cu contextul socio-economic de la nivel național, iar suma de 200 de euro se dovedește vădit insuficientă, raportată la scopul programului”, scriu studenţii într-un comunicat primit de Edupedu.ro.

“În pofida modificărilor aduse în anul 2018, în urma solicitărilor ANOSR, se remarcă în continuare faptul că aceste amendamente nu au produs un impact considerabil nici în mediul preuniversitar, dar nici în cel universitar, după cum o demonstrează și evoluția numărului de solicitanți, respectiv beneficiari. Numărul de solicitanți și beneficiari din mediul universitar a scăzut dramatic de la 4.496 de solicitanți în 2004 la doar 28 în 2019 (o scădere de 99,37%) și de la 505 beneficiari în 2004 la 28 în 2019 (o scădere de 94,45%). În același timp, în 2018 numărul de beneficiari din mediul universitar a atins minimul istoric alarmant de 3 beneficiari”, potrivit sursei citate.

ANOSR publică o analiză detaliată a aplicării acestui program în care arată că suma oferită de stat pentru acest program a crescut exclusiv datorită cursului de schimb, de la 868 de lei în 2014, la 942 de lei în 2020. Adică 74 de lei creştere, doar pe seama cursului euro-leu.

“Această reducere îngrijorătoare a beneficiarilor este cauzată de criteriile de eligibilitate a acestui program național. Pe deoparte, birocrația excesivă și dosarul extrem de complex pe care trebuie să îl depună pentru a beneficia de acest drept îi descurajează pe tinerii cu vârsta până la 26 de ani să depună dosarul cu actele necesare. Totodată, această discrepanță între cele două categorii de aplicanți se datorează faptului că programul în speță poate fi accesat doar o singură dată. Așadar, studenții care au beneficiat de acest ajutor financiar pe perioada liceului sau învățământului primar, nu mai au posibilitatea de a beneficia ulterior de acest sprijin financiar.

O altă problemă stringentă este plafonul de venit brut maxim/membru de familie de 250 lei, în timp ce salariul minim brut pe economie este de 2.230 lei (HG nr. 935/2019). Plafonul stabilit este mult prea mic și nerealist raportat la actualele venituri ale familiilor din România. De asemenea, un alt obstacol rezidă în valoarea mult prea mică a voucherului de 200 euro, neconcordant cu realitățile actuale ale pieței IT. Deoarece este imperativ necesar  ca produsul achiziționat să îndeplinească configurația minimă recomandată, se produce automat și o creștere a valorii de piață.

Pentru a se menține într-o relație directă cu nevoile potențialilor beneficiari, ANOSR solicită decidenților să remodeleze programul „Euro 200” și să ia în considerare propunerile la Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modificarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 269/2004. Modificările insignifiante aduse până la momentul actual programului nu dovedesc o dorință pentru reformă din partea niciunui actor relevant din sfera învățământului din România. Pentru ca acest program să aibă într-adevăr impactul așteptat și să reducă inechitățile în sistemul de învățământ, este absolut necesar să existe asupra sa o viziune cât mai clară, ancorată în realitatea actuală.

În contextul în care tehnologia avansează într-un ritm foarte accelerat, modificările propuse sunt insuficiente și nu ajută la progresul digital și la familiarizarea beneficiarilor direcți ai educației cu sistemul informatic. Tocmai de aceea, considerăm că un astfel de program trebuie debirocratizat și revoluționat în adevăratul sens al cuvântului, pentru a fi scos din anonimat și a-și atinge scopul pentru care a creat.” – a declarat Petrișor-Laurențiu Țucă președintele ANOSR.”

Poziția integrală poate fi consultată AICI. Amendamentele ANOSR pot fi consultate AICI.

FOTO: ANOSR

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Școlile și grădinițele trebuie să facă zilnic, la începutul orelor de curs, triajul epidemiologic

”Necesitatea realizării zilnice a triajului epidemiologic la începutul orelor de curs”, asta prevede un document consultat de Edupedu.ro, trimis de ministerul Educației către toate inspectoratele. Acestea au responsabilitatea să trimită…
Vezi articolul

Daniel Funeriu: Există o minciună gogonată referitoare la performanța ‘liceelor bune’. Principala sursă de dezvoltare a IQ-ului național stă în ridicarea nivelului elevilor cu performanțe slabe

Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu atrage atenția că ridicarea nivelului elevilor cu performanțe slabe acum este “principala sursă de dezvoltare a IQ-ului național, acolo e resursa de dezvoltare majoră…
Vezi articolul